Hund med fly
Fra : Tjinca

Dato : 04-10-03 12:59

Hej gruppe

Er der nogen af jer der før har fået transporteret en hund med fly
(internationalt) før, hvis I har, kunne I da svare mig på følgende
spørgsmål.

1. Hvad koster det ca.?
2. Får man lov til at se til hunden under turen (skal selv med det
pågældene fly, og luffartsselskabet tillader ikke hunde i kabinen)?
3. Aller vigtigst! Ved godt hvilken papirer der skal være klar før
indrejsen til DK, men hvad med transit (skal mellemlande i Hong Kong
og London) kan det give problemer?

Ved godt det er lidt forrykt at transportere en hund 17-18 timer hele
vejen fra Kina som cargo. Men der er tale om en gade-hundehvalp som
jeg ved, at jeg kan give et bedre liv. Alternativet er at den lille
skal rende rundt i 40 graders varme på et usselt "hundeinternat" i et
lille bur med trammebund, i endnu nogle måneder hvis ingen vil have
den. Og derefter ende sit alt for korte liv med at blive dumpet i
havet!

Jep! jeg kan ikke redde hele verdens ulykkelige tilfælde af små
vuffer, men jeg kan da gøre mit til for at redde det for én enkelt!

Fra : Mari

Dato : 04-10-03 14:38

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jep! jeg kan ikke redde hele verdens ulykkelige tilfælde af små
> vuffer, men jeg kan da gøre mit til for at redde det for én enkelt!

Al ære og respekt - for at gadehunde hjælpes - men den reelle hjælp
består i at støtte projekter til at begrænse avlen........ på samme
måde
som Kattens Værn tager sig af begrænsning af gadekatte her i Danmark.

Har du kigget inde på http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/
der sidder 1044 hunde idag, og venter på nye hjem - og det ligger fast
at et
stort antal af dem ikke sidder der, resten af deres naturlige levetid.

/Mari

Fra : dpl

Dato : 04-10-03 16:12

Mari wrote:

> [...]
> at et
> stort antal af dem ikke sidder der, resten af deres naturlige levetid.

Hej Mari!
Jeg er sådan set enig med dig, men lad os lige få på det rene...

1044 er tallet for hvor mange hunde DB fik omplaceret hele sidste år. På
hjemmesiden vises der lige nu 11 hunde der mangler nye hjem. Og nej,
forhåbentlig skal de da ikke sidde der hele resten af deres liv, jeg har
fået fortalt at hunde der kommer på hjemmesiden i gennemsnit venter 7
dage på et nyt hjem. Da vi selv hentede hund hos DB, havde han kun været
på hjemmesiden i 1 1/2 døgn *smil*.

Så helt så desperat er situationen altså ikke herhjemme. Hvad den så er
i Kina, ja det kan man kun frygte.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Mari

Dato : 04-10-03 16:38

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1044 er tallet for hvor mange hunde DB fik omplaceret hele sidste år.

Beklagelig fejllæsning - da jeg hurtigt ville se, hvor mange der
var på listen - som kunne være en mere målrettet mulighed. Sammen
med et bidrag til "Dyrefondet for gadehunde" - hvor den så end findes.

Min erfaring med omplaceringshunde er fra internatet i Rødovre,
hvor en del af hundene havde været på stedet i så lang tid, at man
overvejede at de ikke skulle være der mere......... ingen ville ha'
dem.

Og....... det sker også at hunde kommer retur, sådan som det skete
mens vi sad og forsøgte at få en sød lille hund til at føle sig tryg ved
os.
Da der var gået 1½ time - og det stadig ikke var lykkedes - da
besluttede
jeg, at mine hunde skulle komme fra "køkkener". Og det er ikke
"religion" fra
min side - men simpelt rationelt hensyn til dyrevelfærd, og forudseenhed
mht.
at hunden skal have en start i livet - som giver den mulighed for at
kunne
trives sammen med familien - uden at dens opvækst giver familien et
"kors" at bære rundt på.

>Da vi selv hentede hund hos DB, havde han kun været
> på hjemmesiden i 1 1/2 døgn *smil*.

Det er jo bare SÅ dejligt, når det lykkes at finde gode hjem så hurtigt.
Men, jeg tror der er racer / blandinger, der er populære - og de skal
nok
finde gode hjem i en fart. Mens dem der ikke er charmerende, eller
har udviklet sig uheldigt til voldsomme/urolige hunde, de bliver
ikke omplaceret - og det antal kender vi jo ikke.

> Så helt så desperat er situationen altså ikke herhjemme. Hvad den så
er
> i Kina, ja det kan man kun frygte.

Nej, selvklart........ beklager overdrivelsen, den var ikke tilsigtet.
"I Kina spiser de hunde"....... - såeee havde det været en kylling, der
løb
rundt i gaden - så ville man nok ikke synes det var så trist at den blev
til
næste led i fødekæden.
Det er faktisk vigtigt at vi ved, at det også er vores egen smerte vi
dulmer, når
vi hjælper - når vi giver almisser. Så det er vigtigt at den hjæp vi
yder, også
er mårettet og dermed egnet til de forhold, der skal bære projektet
videre til
næste step - selvhjælp. Ellers er det nytteløst - og forhaling.

/Mari

Fra : Pia J

Dato : 04-10-03 16:48

> Ved godt det er lidt forrykt at transportere en hund 17-18 timer hele
> vejen fra Kina som cargo.

Jeg ved at spanske hunde og katte render rundt med sygdomme som ikke findes
helt magen til herhjemme. Hvad kan en gadehund fra Kina ikke rende rundt med
af baktusser, som den selv er immun overfor, men som måske starter en
epidemi blandt danske hunde i dit kvarter? Ligesåvel som din nye skat kunne
blive smittet med en masse som vi herhjemme er "vaccineret" mod.

Uanset hvor synd det er - skal du måske lige forhøre dig om disse risici hos
en dansk dyrlæge. Jeg ved at Anita, som nogen gange læser her, har adopteret
en hund fra Tyrkiet, så det kan åbenbart lade sig gøre.

Og hvad mener du med at blive dumpet i havet? Forhåbentlig ikke levende!!!?
For så ville jeg nok, hvis ikke andet var muligt, forære det stakkels pus en
sprøjte istedet for!

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-10-03 17:06

On 4 Oct 2003 04:58:52 -0700, tjinca10@hotmail.com (Tjinca) wrotd:

> [...]
>
>Jep! jeg kan ikke redde hele verdens ulykkelige tilfælde af små
>vuffer, men jeg kan da gøre mit til for at redde det for én enkelt!

Der er da masser af hunde herhjemme som en anden også skrev så tjek
dette link

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&exp=e8682e1ad7f5995fc1256b740068bde5

der er da nogle stykker jeg syntes at amerikanskbulldogblandingen er
flot, men den ville nok ikke overleve så lang tid hos min hund, da der
kun kan være en han her men det er da fjollet at tage en hund med
fra kina når der er hunde at hjælpe herhjemme også, og hvis du endelig
ikke kunne finde nogen herhjemme hvad så med Sverige eller Tyskland

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-10-03 17:22

,,der er vist masser af labradorhunde til salg forskellige steder ser
det ud til, og hvis du vil have en jagthund er der også mange af dem
her

http://www.jagtshop.dk/annoncer/hundetilsalg.html

Fra : BN

Dato : 04-10-03 18:56

> [...]

> Jep! jeg kan ikke redde hele verdens ulykkelige tilfælde af små
> vuffer, men jeg kan da gøre mit til for at redde det for én enkelt!

Hej

Ja, du har ikke ligefrem fået svar på dine spørgsmål, men er blvet vældigt
kommenteret på dine sidste linier.

De nordiske hunde skal nu nok få et hjem, det er færre hunde fra
"Langtbortistand" som får chancen da det er noget bøvlet.

Kender selv to som har fået hunde med hjem fra Tyrkiet og kender endvidere
en familie, som fik en hund med hjem fra Grækenland.

Jeg synes du skal forhøre dig hos en dyrlæge omkring sygdom, da jeg godt kan
se at der kan være noget om sygdomme, som hunde derovre er immune overfor,
hvor det kunne starte en epidemi herhjemme.

God fornøjelse :---)

Hilsen BN

Fra : Nanna

Dato : 04-10-03 19:16

1. Hvad koster det ca.?

Mon ikke du kan tjekke priser på flyselskabets hjemmeside - fragt ??

> 2. Får man lov til at se til hunden under turen (skal selv med det
pågældene fly, og luffartsselskabet tillader ikke hunde i kabinen)?

Det tror jeg ikke at du kan! En hund fragtes som "alm. fragtgods" og der er
jo ikke gennemgang fra passagerkabinen til fragtrummet. Da det er "levende
fragt", så kommer vovsen jo ikke til at stå blandt kuffertere, men i et
lastrum, hvor der er en accaptabel temperatur og ilt!

> 3. Aller vigtigst! Ved godt hvilken papirer der skal være klar før
indrejsen til DK, men hvad med transit (skal mellemlande i Hong Kong og
London) kan det give problemer?

Sørg ´nu for at alle dine papirer er i orden. Der skal sikkert en masse
vaciner til og en masse dyrlæge godkendelser - du bør nok undersøge kravet
om de forskellige vaciner m.m. til de forskellige lande hvor I skal
mellemlande. Men ellers må lufthavnen i Hong Kong og London kunne oplyse dig
om hvad der sker med vovsen, så længe I er i transit og evt. krav.

God tur !!

MVH
Nanna

Fra : Mari

Dato : 04-10-03 22:04

> [...]
> 3. Aller vigtigst! Ved godt hvilken papirer der skal være klar før
> indrejsen til DK, men hvad med transit (skal mellemlande i Hong Kong

Under "Rejse med kæledyr" ligger sider med regler
for Hong Kong og Storbritannien..........
i bunden af siderne står telefonnumre til de lokale
veterinære myndigheder, så man kan få opdateret reglerne,
idet der tages forbehold for, at reglerne kan være ændrede.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Liste_over_lande/forside.htm

/Mari

Fra : Tjinca

Dato : 05-10-03 04:12

Okay, jeg fik ikke helt svar på mine spørgsmål til at begynde med, men
i stedet en masse argumentationer for hvor jeg ikke burde tage den med
hjem. Anyway, jeg lagde vel selv op til, det da jeg prøvede at
forsvare hvorfor jeg ville lade en hund gennemgå så lang en tur.
Men jeg skal da prøve at argumentere for, hvorfor jeg har valgt at
gøre som jeg gør.

1. "Den reel hjælp består i at støtte projekter til at begrænse
avlen".

Jo men problemet er, at Taiwan er en lille ø som folk sjælden besøger
eller har kendskab til (bortset fra forretningsfolk), så der er ingen
reel udenlandske organisationer der tager kampen op hernede (modsat
hovedlandet Kina), ellers støttede jeg gerne både aktivt og økonomisk.
De to eneste større organisationer her er amerikanske, og gæt hvad de
gør? ...samler penge ind til at kunne hjælpe få gadehunde ved at gøre
dem klar til hjemmelsendelse til USA, hvor de derefter kan blive
adopteret ...ikke meget bedre end min metode! Den eneste
internationale organisation som har gjort noget, var da WSPA for 4 år
siden fik regeringen til at indføre en dyreværnslov og forbedret
forholdene en smule på internaterne. Men mere har man ikke hørt til
dem.

Jeg kan desuden fortælle hvad jeg har gjort. Jeg har været rundt og
indsamle beviser i form af fotos der bl.a. viser små 34 dage gamle
Chihuahua hvalpe i udstillings bure, solgt fra butiksvinduer i bagende
sol. Mange af disse dyrehandlere og markedshandlere er medlemmer af
KCC (Kennel Club of China) som er fuldgyldig medlem af FCI. Så kan man
spørge sig selv, hvorfor en moderorganisation der ligger i Nordeuropa,
som DKK også er medlem af, tillader sådan noget? Jeg har med fotos,
kopier af stamtavler og medlemsregistrering (hvad man dog ikke kan få,
når man udgiver sig for en dum amerikaner, som ønsker at tage en lille
udstillingshund med hjem) valgt at sende dem ind til FCI, i håb om at
de vil se på sagen.

2. Hvorfor henter jeg ikke en hund på internaterne hjemme i DK?
Jo man skal vel feje for egen dør først, men de danske hunde nok skal
finde en der vil have dem på et eller andet tidspunkt, og i værste
fald får de et behageligt ophold med søde mennesker der tager sig af
dem, og en dyrlæge som giver dem en human død.
Og hernede....? jeg skal spare jer for flere beskrivelser. Men jo,
aflivningsmetoden er at smide alle hundene i et stort bur, hejse buret
op i en kran og dumpe dem levende i havet. En let, billig og hurtig
aflivning!

3. Tropiske fremmede sygdomme?
Jo den har jeg tænkt på, og vil da på ingen måde slæbe en hund hjem,
befægtet med ukendte sygdomme. Men på trods af større underuddannet
befolkningsandel, så har akademikerne, såsom veterinærerne, en 6 års
god universitets uddannelse, og det kan jeg udtale mig meget sikkert
om, da jeg lige nu som studerende befinder mig i deres
uddannelsessystem. Desuden tror jeg de taiwanesiske dyrlæger ved mere
om hvad hundene kan få af sygdomme hernede, end en dansk dyrlæge gør.
Jeg har valgt at få den lille hvalp tjekket hos landets største
Universitets dyrehospital. Det er dem de amerikanske organisationer
bruger, før de sender deres hunde ud. De taler udmærket engelsk, og er
klar over hvad man skal være opmærksom på. Desuden opholder jeg mig
endnu 6 måneder her, så jeg vil være i stand til at opdage de fleste
forandringer på hunden.

Så jo, der er argumenter for ikke at tage en lille hund med, men i
stedet hjælpe i nærområdet, hjælp til selvhjælp. Som en af mine kloge
kinesiske professore i økonomi, sagde den ene dag. Hvis du giver en
sulten mand en fisk, så bliver han mæt idag, men hvis du giver ham en
fiskestang og lærer ham at bruge den, så bliver han mæt resten af sit
liv. Lidt ved siden af, men pointen er der.
Problemet er blot, at her hvor det morderiske Kommunistiske parti for
få år siden havde magten og hvor demokratiet lige har fået sit sølle
tag (og til enhver tid kan miste det igen). Er det stadig ikke smart
at være for kritisk og anklage regeringen for ikke at overholde sin
egen indførte dyreværnslov, så snart de internationale organisationer
vender ryggen til, fordi man ikke længere behøver at vise en smukkere
side.

Fra : Pia J

Dato : 05-10-03 07:35

Hvis der jævnligt eksporteres hunde, kan det åbenbart lade sig gøre. Jeg
syntes blot du skulle være opmærksom på det med baktusserne.

I øvrigt har jeg kun diverse tv-programmer at referere til, da min mand
ynder at zappe rundt uanset om der er noget spændende at se på eller ej :)
Jeg har derfor flere gange set noget omkring lufthavne og dyr som kommer ind
i transit, og så vidt jeg kan forstå så bliver de tilset og fodret hvis
turen er lang, ser de "mærkelige" ud, kommer de ingen vegne før de er tilset
af en dyrlæge. Det er nok ikke realistisk at bedøve en lille hund for sådan
en lang tur.

Og der sælges da også racedyr landene imellem, så man må formode det går
godt det meste af tiden, ellers tog man vel ikke den udgift og risiko. Jeg
ved det koster ca. 30.000 at få en hest til USA, men det hjælper nok ikke
ret meget......

:Pia

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 05-10-03 09:28

> [...]
> forsvare hvorfor jeg ville lade en hund gennemgå så lang en tur.
> Men jeg skal da prøve at argumentere for, hvorfor jeg har valgt at

priser og andet på at få transporteret hund til DK fra Kina? Det er der nok
ingen, der har nogen ide om her, selvom man ved meget på listen
Dernæst ville jeg være meget meget betænkelig ved at tage en hund hjem fra
et så fremmed et land som du påtænker - Vi danskere vil jo så gerne hjælpe
og jeg kommer til at tænke på en sand historie om et ungt par, der var på
ferie i Marokko ............ kender I historien? hvis ja, så læs ikke
videre, ellers kommer den her:

hotel det boede på og også hvorledes de indfødte sparkede til denne hvalp
........ så de forbarmede sig over den - (her forkortes historien) tog den
hjem med alle de påkrævede vaccinationer og det ene og andet og begyndte et
liv med hvalpen og deres kat, der forsvandt efter et stykke tid - lille
"fido" som vi kan kalde hvalpen voksede dog ikke men var sød og kælen og sov
hos de unge mennesker om natten ....... efter et stykke tid ville de lige
have dyrlægen til at kigge på den og da de tog den ud af transportkassen,
spurgte dyrlægen om de vidste hvad de havde taget med hjem - "ja" svarede de
unge mennesker, der dog blev rædselsslagne da det gik op for dem, at det
ikke var en hundehvalp, men en rotte de havde forbarmet sig over! Rotten
blev aflivet .........

forveksling kan ligne en hvalp - det er fakta - At de unge mennesker brugte
tid og penge på at fragte samme rotte hjem (til stor morskab for de
indfødte!) og kunne komme forbi dyrlægerne i lufthavnen kan man kun undre
sig over, men det viser at man kan bringe snart hvad det skal være ind i
landet uden den store kontrol ..... hvorfor jeg tror du gør dig selv en
meget stor bjørnetjeneste ved at fragte en hund fra Kina til DK - ikke, at
jeg siger det er en rotte - misforstå mig ikke ............ men der er
mange danske hunde, der har brug for et godt hjem - hjælp dem først er mit
råd

hilsen Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-10-03 09:38

> [...]
>aflivningsmetoden er at smide alle hundene i et stort bur, hejse buret
>op i en kran og dumpe dem levende i havet. En let, billig og hurtig

,,,,,gør de virkelig det ? det har man da aldrig hørt om det burde der
da tages billeder af og sendes rundt så det kunne blive stoppet ? for
den er vist kun let og billig, men ikke hurtig for hundene! kan du
ikke tage billeder af det det kunne sikkert vække harme og skabe debat
rundt omkring.

Fra : Mari

Dato : 05-10-03 10:31

> [...]
> fiskestang og lærer ham at bruge den, så bliver han mæt resten af sit
> liv. Lidt ved siden af, men pointen er der.

Netop min point........

> [...]
> egen indførte dyreværnslov, så snart de internationale organisationer
> vender ryggen til, fordi man ikke længere behøver at vise en smukkere

Hvorfor tror du så, at KCC eller FCI vil kunne gøre en forskel........
mht. dyrevelfærd, når ingen andre kan skabe tålelige forhold for
andre levende væsender på stedet? Medlemmerne i disse organisationer
er jo valgte blandt medlememrne - (dig? og mig) og er ikke særligt
kvalificerede til at udføre diplomatiske forhandlinger.

Der er faktisk mange lande, hvor det er tilladt at sælge hvalpe fra
butikker og markeder. Her i landet begrænses det til hundehandlere
og mastodont-kenneler. To sider af samme sag.

Men jeg kan godt se, at der ikke er så meget revolution i at hjælpe
en enkelt lille hund - og det involverer helt andre instinkter - hvis
man
vil gøre noget for mængden.
Og så er det tilmed risikabelt....... (ikke kritik, eller negativt
ladet)

Efter din beskrivelse - så ser jeg det ikke som noget odiøst i, at
bidragene
til den amerikaniserede fond medfører at hundene sælges i USA. Svarer
jo lidt til at børn adopteres til den del af verden. Måske har jeg
misforstået
noget - for jeg synes ikke det lyder sandsynligt, eftersom USA er så
oversvømmet af hunde, at man vel næppe ville købe en importeret
hund af ukendt herkomst. (Stamtavler har kun værdi, hvis man kender
avlshundene deri)

/Mari

Fra : John

Dato : 05-10-03 23:09

Tag dog hunden med til en dyrelæge og få den aflivet, der er masser af hunde
der savner et hjem i Danmark, der er vel heller ikke nogen grund til at
risikere at bringe fremede sygdomme med hjem bare for at kunne prale med at
man har reddet en hund ?
Mange af de sygdomme bliver spredt rundt i verden med tåber som dig!

Du kunne i stedet finde en hund her, godt nok kan du så ikke fortælle alle
at det er en du har reddet men du har da en hund.....

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-10-03 07:20

"John" <johnn@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mange af de sygdomme bliver spredt rundt i verden med tåber som dig!

Ej, seriøst, hvad med lige at finde kammertonen? Ved snart ikke hvad jeg,
hvis det var tilfælde personen ville gøre det for at prale, synes er
værst...

En der importerer en hund for at prale eller en der taler til andre i sådan
et sprog som du gør.

Ligemeget hvad, så vil du opnå langt mere ved at tale pænt til andre! Trist,
for det er sådanne beskeder der skræmmer nye væk og ødelægger hyggen.

Jeg er sikker på du kan finde ud af at tale ordenligt! Tal til andre som du
vil tales til... og hvis du er en af de få der kan li' at blive svinet til,
kan du så ikke nøjdes med at abbonere på news:dk.snak.mudderkastning ?

....I øvrigt virker personen som om de vil gøre en stor indsats for at undgå
netop at importere en sygdom!! Det kan lade sig gøre hvis de vil og
personligt synes jeg bare de skal klø på, for er deres hjerte faldet for den
lille fyr, så er det bare dejligt! ...og h´vem ville dog ofre en hulens
masse penge på at få en hund med hjem fra Kina bare for at kunne prale!

Rinnie

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 08:45

On Mon, 6 Oct 2003 00:09:24 +0200, "John" <johnn@stofanet.dk> wrote:

>Tag dog hunden med til en dyrelæge og få den aflivet, der er masser af hunde
>der savner et hjem i Danmark...

Magen til ufølsomt råd har jeg sjældent hørt. En hund (eller et
hvilket som helst andet dyr) er ikke bare en brug-og-smid-væk-ting,
men et levende væsen og har man først knyttet sig til et levende
væsen, så er det altså ikke bare sådan at "smide det væk"!

Det hele startede jo med at personen søgte råd om hvordan man gør rent
praktisk, og det er der vist ingen af os der endnu har kunne give et
præcist svar på. (I hver fald ikke så vidt jeg har set) Det eneste der
er sket er, at folk er faret temmelig meget op over, at der ikke
bliver adopteret en dansk hund, og at diverse sygdomme muligvis kan
importeres osv. osv. Jeg ved heller ikke hvordan man får et dyr
transporteret, eller hvad det koster, men når nogen er villig til at
ofre en stor sum penge og alt det besvær, så tror jeg altså ikke, at
det bare er for at kunne prale af det senere. Vi gør vel allesammen
det vi mener, er bedst for vores hunde, og når vi beder om råd og
vejledning herinde, så er det ikke for at blive mødt med en masse
fordomme, men fordi vi håber at der måske sidder en derude med svaret
på lige netop vores dilemma.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-10-03 08:58

On Mon, 6 Oct 2003 00:09:24 +0200, "John" <johnn@stofanet.dk> wrotd:

> [...]
>risikere at bringe fremede sygdomme med hjem bare for at kunne prale med at

,,,ja du har nok ret i hvad du skriver, desværre, jeg har også mødt
flere der har hentet hunde i grækenland osv , og det første de siger
er at de har redet hunden fra alt muligt blabla som om det er det det
vigtigeste. Hvis man vil have en hund burde det være for at få en hund
, ikke for at kunne føle sig som en helt overfor andre hundeejere når
man blærer sig med at man har redet den, der er ikke meget fornuft men
snarre kun følelser i at hente en hund i Kina, og ingen skal komme og
sige at der ikke er masser at vælge imellem herhjemme, og det er da
ligeså godt at rede en hund fra internatet ude i Rødovre som at rede
en i Kina, men Rødovre lyder måske ikke så eksotisk, og der kan måske
ikke komme så mange spændende historier ud af turen til Rødovre eller
et af de andre internater, som en tur til Kina.

Fra : John

Dato : 06-10-03 14:17

Meningen i at skrive som jeg gjorde var, at forsøge at undgå at jeg måske
skal have min egen hund smittet med en for os europærer ukendt sygdom som er
blevet bragt hertil af folk som lader fornuften vige til fordel for deres
egne følelser.
Som det nok ikke er ukendt kender vi ikke de sygdomme de har i andre dele af
verden, deres dyr kan være immune overfor disse hvorimod vores måske dør af
dem, vil nok se om i også syntes det er en god ide hvis jeres egen hund døde
af sygdomme bragt hertil??

Vi ved at sygdomme spredes over landegrænser meget hurtigt i dag, bare tag
det sidste eksempel sars. det ramte mennesker, vi ved også aids kom udefra,
ligesom vi europære slog masser af afrikanere ihjel med en simpel
forkølelse, vi hører en masse om udefra kommende sygdomme som rammer
Mennesker, men de der bliver overført fra dyr til dyr er der ikke så mange
medier der går op i.

Når jeg læser starten på denne debat er der ikke meget der siger noget om
hvor god og rar en hund der er tale om, eller noget som helst andet der
siger noget som helst om hvad vi taler om, det eneste der er beskrevet er at
vedkommende vil redde en hund, som jeg ser det, er her tale om en person der
måske ikke engang er egnet til at have hund, her er nok mest tale om, at
kunne fortælle alle en historie om hvordan man reddede den fra en grusom
skæbne.
John

Fra : Raptor

Dato : 06-10-03 16:01

Hold da helt op hvor du vrøvler

hvordan pokker kan du tilade dig at komme med de beskyldninger over for en
person
hvor ved du fra at personen kun vil prale, kender du vedkommende, næppe
så tal for pokker pænt, du lader jo selv følelserne løbe af med dig på den
måde du skriver

hvis du men det er noget skidt at importere hunde, fint! det er din holdning

men med den tone skræmmer du jo folk væk, tænk på newbies der sidder med et
spørgsmål, det kunne
være de undlod at spørge, til skade for vores fælles interesse.

men ok.... dit valg!

men en person der vil betale hvad det koster at importere en hund fra
kina/hong kong, kan IMO ikke være helt galt på den
specielt ikke når man tænker på hvordan folk bliver hakket ned her i
gruppen, når de spørger til en billig hund

/ Brian C.

Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig

Fra : mathilde

Dato : 06-10-03 15:52

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 06-10-03 08:58 dette indlæg :
> [...]
> ikke komme så mange spændende historier ud af turen til Rødovre eller
> et af de andre internater, som en tur til Kina.

Det kommer da an på hvornår man tager til rødovre, og om man tager forbi
de omkring liggende byer først, gerne på cykel. Så kan man måske ende op
med en masse skrækhistorier, og så kan folks fordomme også bedre komme
til udtryk. :))

Nej jeg syns det er synd for hunden med den lange flyvetur. Racehunde
eksporteres også ud på lange flyveture, og jeg vil lige tilføje, at det
er en MEGET dårlig idé at give hunden noget beroligende, man risikerer
nemt at den får det dårligt, og så ender den med at skulle blive der
hvor i mellemlander. Syge hunde får ikke lov til at rejse videre. Og det
er dig der betaler for hver dag den skal opholde sig i lufthavnen.
Hvis du beslutter dig for at tage den med hjem, så giv den en god lang
tur og træt den mentalt inden I skal af sted, så er der en chance for at
den klarer de første mange timer uden så meget tumult.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-10-03 16:47

On Mon, 06 Oct 2003 14:52:13 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>de omkring liggende byer først, gerne på cykel. Så kan man måske ende op
>med en masse skrækhistorier, og så kan folks fordomme også bedre komme

,,,,,,,,ja ok sådan havde jeg ikke lige set på det men måske vi
kan planlægge cykelturen og give den et actionnavn ? først igennem
brøndbystrand op og ned i alle højhusene med elevatoren fredag
aften,"selvfølgelig med alle pengene i lommen"så en tur ud forbi og
igennem tåstrupgårdsvej senere på natten, så kan de jo få natmad ved
pizzariaet derude,og overnatte i telt uden for, lørdag kan de så tage
til ishøjplanet og så søndag hvis de altså stadig har pengene i lommen
cykle en smut igennem morbærhaven i albertslund, og så ud til
rødovre og hente hunden, og så samme vej tilbage igen med hunden
det må da svare til besværet ved en kinatur , og der vil helt sikkert
være masser at fortælle det var så bare mit bud på en eksotisk tur
på vestegnen og så har man da også gået igennem nogle strabasser
for at få fat i sin hund, og så kan man jo også føle sig lidt som en
helt

> [...]
>tur og træt den mentalt inden I skal af sted, så er der en chance for at
>den klarer de første mange timer uden så meget tumult.

,,ok jeg har ikke meget forstand på flyveure med hunde det er nok
dårligt at give den sovemedicin så. Men hun kan jo også bare gå hjem
med den istedet for

Fra : BN

Dato : 06-10-03 13:46

> [...]

> Du kunne i stedet finde en hund her, godt nok kan du så ikke fortælle alle
> at det er en du har reddet men du har da en hund.....

Det kunne jo også tænkes at man bliver glad for netop dén hund! Tåbe! ... nu
du selv slynger sådanne ord ud...

Hilsen BN, som har en veninde og familiemedlem, som har udenlandske hunden,
som de er meget glae for

Fra : John

Dato : 06-10-03 14:56

Kender du disse linier?? "Jeg synes du skal forhøre dig hos en dyrlæge
omkring sygdom, da jeg godt kan
se at der kan være noget om sygdomme, som hunde derovre er immune overfor,
hvor det kunne starte en epidemi herhjemme."

Hvad får dig til at tro at en danks dyrelæge har nogen som helst erfaring i
hunde fra Kina?? så vidt jeg ved er det ikke noget de lære om på lanbrug
højskolen, det er sikker heller ikke noget de kommer ud for hver dag.
Personen vil redde en' hund! hvor mange Danske hunde tror du det kan koste
livet hvis den hund bringer noget med vi herhjemme ikke kender eller kan
behandle?
Jeg har da også selv haft lyst til at tage en hund med hjem fra Grønland, de
hænger deres hunde for ikke at ødelægge skindet, børnene syntes deroppe det
er sjovt at binde en snor om hvalpene og svinge den rundt i luften, de har
også en leg der går ud på at se hvis hvalp der overlever længst tid efter de
har smidt den i vandet.
Vores Dronning fik en af disse hvalpe samlet op og tog den med hjem, de
kunne så ikke tæmme den og fik senere den aflivet.
John

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-10-03 16:26

John skrev
> [...]

>hvor mange Danske hunde tror du det kan koste
livet hvis den hund bringer noget med vi herhjemme ikke kender eller kan

Nu er det jo ikke mejslet i sten at hunden bære en
sygdom der er ukendt af DK-dyrlæger. Mine dyr
er endnu ikke blevet syge eller er døde, efter at familien blev udvidet med
Hong Kong dyr for 11
md siden, og efter 4 ugers karantæne hos grænse-
dyrlægen følte jeg mig ganske tryg ved at tage dem
hjem til de øvrige dyr. I øvrigt hænder det at danske
dyrlæger snakker med dyrlæger fra det område et
dyr kommer fra, så de har en ganske god ide om hvad
der er af sygdomme i de områder.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-10-03 17:55

On Mon, 6 Oct 2003 17:25:35 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som1@mail.dk> wrotd:

> [...]
>dyrlæger snakker med dyrlæger fra det område et
>dyr kommer fra, så de har en ganske god ide om hvad

,,,,tror du at den lokale lille dyrlæge tager tlf og ringer til kina ?
skal hunden så være i karantæne i 4 uger ? er det en regel ?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-10-03 18:12

Punish skrev
<,,,,tror du at den lokale lille dyrlæge tager tlf og ringer til kina ?>

Nej det tror jeg ikke, jeg snakker om de grænse-
dyrlæger der er i lufthavnene, da jeg ikke tror at
Tjinca cykler fra Taiwan.

<skal hunden så være i karantæne i 4 uger ? er det en regel ?>

Jeg ved ikke om et dyr med papirer og div. vaccinationer skal i karantæne,
katten (og hendes
killinger) jeg fik ned, var en vildkat, der var blind passager og derfor
uden papirer og vaccinationer.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Nanna

Dato : 10-10-03 21:11

SUK!!!!!!

Dit budskab trænger DÅRLIGT frem, når du skrive i den tone du bruger her om
dette emne.

Måtte bare ha' luft - min mening om emnet holder jeg for mig selv!

N.

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-10-03 19:06

"Nanna" <nannagjerding@mail.tele.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
om
> dette emne.
>
> Måtte bare ha' luft - min mening om emnet holder jeg for mig selv!

Det er lidt svært at hitte rede i, hvem det egentlig er, du taler til.

Det vil være rigtig fint, såfremt du skærer det væk, du ikke svarer på for
dernæst at svare *under* og *ikke* over det indlæg, du besvarer. Så kan alle
se, hvem du svarer og på hvad

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Nanna

Dato : 12-10-03 21:44

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dernæst at svare *under* og *ikke* over det indlæg, du besvarer. Så kan

Kære Karina!

Det var til John jeg skrev ovenstående! Troede at hans tekst kom med da jeg
jo kan se den under mit eget indlæg ??

Da det var til alt hvad han skrev - skar jeg intet væk!

MVH
N.

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-10-03 10:17

"Nanna" <nannagjerding@mail.tele.dk> wrote in message
[klip]>
> Kære Karina!
>
> Det var til John jeg skrev ovenstående! Troede at hans tekst kom med da
jeg
> jo kan se den under mit eget indlæg ??

Hejsa Nanna

Jeg regnede nok med, at det var Johns indlæg, du svarende på, men jeg var
ikke helt sikker, fordi jeg også kunne se klip af noget BN havde skrevet, og
jeg så også Tjincas navn. Så jeg blev lidt forvirret, men det siger måske
mere om mig

> Da det var til alt hvad han skrev - skar jeg intet væk!

Nej, det er skam også helt fint. Nogle gange synes man bare ikke, man vil
slette noget, fordi man reagerer på det hele i sammenhæng. Så er det rigtig
fint, at man - som du også gør nu - skriver nedenunder, så man først kan
læse det oprindelige indlæg og dernæst dit svar på det.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-10-03 18:41

"John" <johnn@stofanet.dk> wrote in message news:<3f809744$0$24620$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
> man har reddet en hund ?
> Mange af de sygdomme bliver spredt rundt i verden med tåber som dig!

Nå da da! Medmindre hunden indsmugles, kommer den igennem
veterinærkontrollen. De skal nok have styr på hvad der kræves af
vaccinationer, og tilse hundens helbred. Det samme sker ikke med
mennesker, derfor kune SARS spredes indtil man blev opmærksom på
problemet. Og, fordi man har mulighed for at hjælpe ét dyr ud af
mange, og vælger at gøre det er man vel ikke nogen tåbe?.

> Du kunne i stedet finde en hund her, godt nok kan du så ikke fortælle alle
> at det er en du har reddet men du har da en hund.....

Når det nu er dén hund med dé øjne, dén snude, osv. så hjælper det jo
ikke at der måske eller måske ikke er en brugbar hund på et eller
andet internat herhjemme.

hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-10-03 09:59

Hej.

Det er noget af en opgave du påtager dig. Og det bliver en stor
belastning for hunden. Billig bliver det heller ikke.
I April måned i år importerede jeg en hundehvalp fra Finland, og jeg
havde jordens dårligste samvittighed over en flyvetur på 1 time og 40
minutter. Det kostede 140 EUR ved en bruttovægt på 9 kg.

Der er forskel på Air Cargo og baggage. Hvis hunden sendes som Air
Cargo kan den i princippet endes med et andet fly end det du tager.
Uanset forsendelsesformen kan du af sikkerhedsgrunde ikke få adgang
til godsrummet i flyet. Sendes hunden som Air Cargo får du muligvis
ikke adgang til den under omlæsning. Personalet i London skal sikkert
nok sørge for at din hund får frisk vand. Jeg er mere i tvivl med
Hongkong.

Ankommet til Kastrup skal du ikke spørge informationspersonalet. De
blev ansat samme dags morgen på grund af deres udseende, eller deres
onkels forbindelser. Sådan oplevede jeg det i hvert fald. Når du
kommer ud af toldslusen i Terminal 3 kommer du hen til udgangene. Ved
udgangen til højre (det må være i østlig retning) er en
taxiholdeplads, bag den anes der en rundkørsel. En af afgreningerne i
denne rundkørsel går ind til en stor bygning hvor der står SAS Cargo.
Gennem en låge kommer du ind i en køregård hvor der foran dig er en
mængde lastbilsluser, henne til højre for enden af pladsen er der en
rampe med en kort trappe op fra køregården. Der er en dør med et
beskedent skilt der fortæller at her henter man skam Air Cargo. Du går
ind og i stueetagen kan du se ind til et venterum. Hvis der er mere
end 5 der venter går du ind og tager et nummer, hvorefter du styrter
op på første sal. Der er et kontor hvor du skal oplyse transportens
AWB nummer. Du skal vise legitimation, og betale et håndteringsgebyr.
i mit tilfælde var det 108 kroner, men i dit tilfælde skal der også
betales for veterinærkontrol. Det foregår samme sted. Så får du
fragtpapirerne udleveret og styrter ned ad trappe og ind i venterummet
i stueetagen, hvor du så skal forevgise papirerne når dit nummer
kommer ud. Herefter genser du så din hund, der forhåbentlig har det
godt.

Alt dette vidste jeg ikke da jeg hentede hund i kastrup, jeg fik
derimod en 2 timers "rundvisning" af et håbløst informationspersonale.
Det hjalp da jeg blokerede en sikkerhedsdør for lukning, og
sikkerhedsfolkene kom. Da jeg lovede at forsvinde for stedse så snart
jeg fik min hund kom der skred i sagerne. Det er ikke kun 11.
September der har ansvaret for luftfartens krise!

hilsen Him

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-10-03 10:20

> [...]
>jeg fik min hund kom der skred i sagerne. Det er ikke kun 11.
>September der har ansvaret for luftfartens krise!

Det lyder som lidt af en mision kunne du ikke bare have kørt
igennem sverige og over broen ?

jeg tænker på om man måske ikke burde give en hund sovemedicin hvis
den absolut skal hele vejen fra Kina , ellers er det da næsten synd
for hunden, man kunne godt forestille sig at den får traumer over så
lang en tur, jeg syntes at det er synd at transpotere en hund så langt
i et lastrum. Jeg kendte en der skulle til England i ny og næ og
besøge familie med sin hund, hunden er dog heller ikke voldsomt stor,
ca 20kg men der blev lavet aftale om at de fandt afgange hvor der ikke
var mange med flyveren så hun kunne have den på skødet hele vejen, det
tog vist heller ikke mere end 1½ time, men det kan nok ikke lade sig
gøre helt fra Kina. Jeg ville vælge en hund herhjemme istedet for, det
andet er da synd efter min mening.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-10-03 10:59

At det er en stor opgave, og en "sej" tur for hunden
er der nok ingen der tvivler på, knapt 17 timer fra
Hong Kong til Kbh. men det sker altså ikke så sjældent at folk der er
udstationeret langt væk, bringer
deres dyr med, uden større problemer.

Miss Hong Kong (kat) klarede turen fra Hong Kong til Kbh med sine nyfødte
killinger, i fin stil, selvom hun var på egne poter (blind passager) hun var
godt sulten, men udover det, var både hun og killingerne i "god stand".

Marianne Hellemose
www.hellemose.dk
***Ailurophil***

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-10-03 18:54

Hej Tjinca

Priserne vil jeg ikke gøre mig klog på, men det er temmeligt sikkert ikke
billigt.

Du får ikke hunden at se, fra den afleveres ved afsendelsen, til du henter
den igen ved afslutningen af rejsen.
Det er muligt at i starter på samme fly, men der er ingen der lover i
slutter rejsen med samme fly.
Så vidt jeg er underrettet, så læsses hunden af, ved hver mellemlanding,
hvor den kommer i animal transit, hvor det checkes, at hunden har det godt,
får noget at spise og drikke, at den rejser under betryggende former, at
kassen / buret er stort nok, og ordentligt ventileret, og kassen ellers
overholder diverse forskrifter, for det flyselskab som den skal videre med.
Så husk at checke dette, hvis ikke det er samme selskab hele vejen. Er der
noget i vejen, bliver hunden i transit, indtil alle forhold er bragt i
orden. Er der bare den mindste tvivl, så tilkaldes dyrlæge o.s.v....
Selvfølgelig for din regning.
Så kort fortalt, jo bedre du har forberedt dig, jo mindre overraskelser
løber du ind i, men det kan hurtigt blive en dyr affære.

Du snakker om alternativet, at den skal rende dernede i 40 graders varme.
Tja det er betingelserne dernede, og det er nærmest avlet ind i dem. Så på
det punkt er det næsten mere synd at hente den herhjem, hvor den kan
risikere 20 graders frost. Så hvis mit råd er noget værd, så lad være, red
en Dansk hund i stedet, og giv hundrede kroner til et hjem for herreløse
hunde dernede.

M.V.H.....Benny..