Højtryksrensre til bilvask?
Fra : Jasper Norman

Dato : 04-10-03 00:17

Hej.

Er det alm. "anerkendt" at det bedste / sundeste ved bilvask, er en
højtryksrenser? Læste på en hjemmeside at det var det mest skånsomme... Men
så var det jeg huskede at jeg på et tidspunkt lånte én af en landmand. Jeg
ville lige rense facaden på huset, hvilket jeg bestemt fik gjort... den tog
alt puds, kalk mm. før jeg nåede at slukke igen. Det var godt nok en
ordenligt satan til 380V, så det er nok ikke liige sådan en fidus der er
meningen? De har tilbud i denne uge hos Jem & Fix til 298,- Dén kan da vist
ikke gøre en kat fortræd?

/Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Olesen

Dato : 04-10-03 07:00

"Jasper Norman" <ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordenligt satan til 380V, så det er nok ikke liige sådan en fidus der er
> meningen? De har tilbud i denne uge hos Jem & Fix til 298,- Dén kan da

Sandkorn blæses omkring, og kan foretage massive ridser.
En fornuftig vask i automat som er vedligeholdt, og ser
pæn ud vil jeg til hver en tid foretrække.

Har gjort det i 15 år nu uden major problemaz.

Fra : Claus Petersen

Dato : 04-10-03 15:08

> Sandkorn blæses omkring, og kan foretage massive ridser.
> En fornuftig vask i automat som er vedligeholdt, og ser
> pæn ud vil jeg til hver en tid foretrække.

Det er da vist mest fordi du er doven...hehe.
Jeg har aldrig vasket mine biler i automat vasker, og de har altid været fri
for de karrekteristiske automat ridser som ofte er på langs af biler der
vaskes i automat.
Jeg bruger ofte højtryksrenser og skumudlæggeren til at sætte bilen i blød.
Og på 15 år har jeg sparet 30.000 kr. på at vaske bilen selv
(højtryksrenseren og vandslangen er medregnet).

Jeg kan varmt anbefale at bruge højtryksrenser (med omtanke).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : E.A.

Dato : 04-10-03 12:37

"Jasper Norman" <ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> ordenligt satan til 380V, så det er nok ikke liige sådan en fidus der er
> meningen? De har tilbud i denne uge hos Jem & Fix til 298,- Dén kan da

Først for at rette en lille misforståelse tilslutningespændingen har intet
at gøre med renserens effekt.

PS her i landet har vi 1F+0 = 240 V, 3 faser = 400 V, 220V og 380 V er
ugdået for flere år siden, og det er den optagne effekt der bestemmer
kraften ( du bruger jo 240 V til at piske flødeskum og til at trække en
elevator, men de to motorer optager forskellig effekt, det kan aflæses på
motorens mærkeplade, måske fra 200 W til 2400 W, og ses på hvor mange
Ampére nettet belastes med.)

En højtrykspumpe der køer på 12 V kan sagtens frembringe en kraftig
koncentreret stråle du kan skrive dut navn i lakken med.
Det er udgangstrykket ved mundingen, strålens koncentration og afstanden til
emnet der skal rense.
Jeg har lige renset tag med 360 bar og skyllet efter med 80 bar og malet med
60 bar det er effektivt skulle jeg hilse og sige.

Du kan altid teste det på et bræt, du vil her øjeblikkelig se om trykket er
højt og strålens koncentration: mange der har renset terrassebrædder m.v
ved, at man sagtens kan flå træets overflade op.

Det samme vil gælde din lak.
Hvis den ikke er med original lak, kan du risikere, at omlakeringen ikke er
i orden, d.v.s. ikke fæstnet godt nok til den gamle lak, og den kan så ryge
af i flager.

Jeg ville kun bruge højtryksrenser til undervogn og så med lavt tryk og god
spredning på dysen.
På lakken bruger jeg en haveslange tilslutte direkte på ledningsnettet og så
en meget blød børste og masser af vand, og en ordentlig bilshampoo.
PS du ved godt, at man for at undgå striber bør starte al afvaskning af lak
og vægge nedefra, da du så ikke få vaskemiddel til at løbe ned på den ikke
vaskede del og laver striber, der i uheldige tilfælde kan blive svære at få
væk.
---
EAM

Fra : Olesen

Dato : 04-10-03 14:37

"E.A." <easlet@slet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaskede del og laver striber, der i uheldige tilfælde kan blive svære at

Ved bilvask starter man fra oven og går ned, da bilen
typisk er mest beskidt nederst.

Din metode kan ridse mere end nødvendigt.

Man bør afslutte med vaskeskind, -den syntetiske er også OK.

Fra : Claus Petersen

Dato : 04-10-03 14:59

> [...]
>
> Ved bilvask starter man fra oven og går ned, da bilen
> typisk er mest beskidt nederst.
>
> Din metode kan ridse mere end nødvendigt.

Er det ikke bare lidt hjemmestrikket husfar teori.... ?

Hvorfor er det så at brugsanvisningerne til stort set alle vaskeprodukter
siger at man skal starte nede fra og op.
I manualen til min højtryksrenser står der også at man ved bilvaske skal
starte for neden.
Der må vel være noget om snakken.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : LR

Dato : 04-10-03 14:53

> [...]
> En højtrykspumpe der køer på 12 V kan sagtens frembringe en kraftig
> koncentreret stråle du kan skrive dut navn i lakken med.

Vil kablerne ikke futte af ved fx 100 A (1200 W), så man derfor øger
spændingen i stedet? Eller hvordan er det lige, det fungerer...

Mvh,

Lasse

Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-03 19:13

> Vil kablerne ikke futte af ved fx 100 A (1200 W), så man derfor øger
> spændingen i stedet? Eller hvordan er det lige, det fungerer...

Tror vist bare der blev snakket teori, og at det var et eksempel på at
volt(spændning) ikke har noget at sige, så længe man ikke opgiver
Ampere(Strøm). Ang. om det er muligt at trække 12v 100A, så er svaret "ja",
har du aldrig set Car-Fi? Jeg har en amp som kan trække 12v 190A, det gør
den dog ikke, fordi jeg ikke har smidt enheder nok på den endnu. Det skal så
lige siges at man skal op i nogle ret store kabler, hvis de ikke skal
smelte...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-10-03 15:58

"E.A." <easlet@slet.dk> skrev

> PS her i landet har vi 1F+0 = 240 V

Nope! 230V!

Mvh.

Fra : E.A.

Dato : 04-10-03 18:59

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "E.A." <easlet@slet.dk> skrev

> Nope! 230V!

Ups en smutter.
Jeg var vist ikke rigtig i stødet.
Selvfølgelig 230V og 400 V, nominel forstås, med den belastning der ofte er
på nettet, og de kabler der er brugt, kan den ofte være lavere.

EAM