Problemer med lokalnetværk (newbie)
Fra : Steen

Dato : 03-10-03 23:14

Hej, så er jeg her igen....bom bom

Jfr. mit indlæg <Xns9407803339D25notforspamminggoaway@130.225.247.90> har
jeg desværre stadig ikke fået det til at fungere med kommunikationen mellem
min Win98 "internet-" PC og WinXP "gæste-" PC'en

Når jeg prøver at opnå kontakt fra WinXP PC'en til Win98 PC'en, oplyser LAN
forbindelsen "Netværkskablet er ikke tilsluttet" - hvilket det vitterligt
ér! Jeg har undersøgt om der skulle være noget galt med min hardware, men
har opnået direkte DHCP-adgang til Internettet via alle 3 LAN-kort og med
begge UTC kabler (dvs også direkte internetadgang fra WinXP PC'en), så det
er ikke min hardware den er gal med, så det må være et eller andet sted på
opsætningssiden det hænger.

Jeg har henholdt mig til vejledningerne på

www.s-p.dk (tak, Jan)

samt vejledning om lokalnetværk med IPX/SPX og NetBEUI på

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

hvorefter jeg har tildelt både IPX/SPX og NetBEUI protokoller til det LAN
kort på win98 maskinen, som skal have adgang til WinXP maskinen, samt
tildelt tilsvarende protokoller på WinXP maskinens onboard LAN kort.

Derudover har jeg sat TCP/IP protokollerne for de 2 kort op så LAN kortet
på Win98 maskinen har IP 192.168.0.1 og WinXP har IP 192.168.0.2 og har
tildelt undernetmaske 255.255.255.0 til begge protokoller.

WINS-konfigurationen har jeg her været lidt i tvivl om, som udgangspunkt
har jeg deaktiveret navnefortolkeren for begge TCP/IP protokoller (det er
jo ikke en DHCP-forbindelse der er tale om her, eller hvad?)

Ang. LAN-kortet på WinXP har jeg været inde på avancerede egenskaber-
indstillinger og slået diverse tjenester til og anført 192.168.0.1 som
adresse som værtsmaskinen hvor det har været påkrævet.

Indstillingerne for det 3. LAN-kort (det andet på Win98 som har adgang til
internettet med DHCP-adgang) har jeg antaget at jeg ikke skal pille ved,
dog har jeg prøvet også at tildele NetBEUI og IPX/SPX protokollerne til
dette kort, men uden gevinst

(og JA, protokollen "Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk" ER
tilføjet på begge systemer!)

Når jeg kører ipconfig lystrer det fint på Win98 maskinen og oplyser fint
IP-adresse og undernetmaske for begge LAN-kort i maskinen (for kortet med
DHCP-adgang også standardgateway), men hvis jeg kører ipconfig på WinXP
maskinen får jeg "Medietilstand.............: Mediet afbrudt".

Jeg er ved at nå ind i en mur føler jeg, håber jeg kan finde hjælp fra
nogle hardcore netværksnørder her, det trænger jeg vist til!

På forhånd mange tak!

Mvh Steen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 03-10-03 23:23

"Steen" <notforspamming@go.away> skrev i en meddelelse

> [...]
WinXP
> maskinen får jeg "Medietilstand.............: Mediet afbrudt".

Hmmmm, er det et kabel direkte mellem maskinerne ?
Du er sikker på det i så fald er et krydset kabel ikke ?
(Krydset twisted pair)

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Spangkuk

Dato : 04-10-03 07:14

> Hmmmm, er det et kabel direkte mellem maskinerne ?
> Du er sikker på det i så fald er et krydset kabel ikke ?
> (Krydset twisted pair)

Hehe, ja,- det er sgu da sandt ! Dit kabel skal være krydset

De krydsede kabler PLEJER at være kulørte, eller stikkene er kulørte.

Ellers tag dit kabel, vend stikkene så du kan se kablingen indeni (de er
altid gennesigtige). Kablingen må IKKE være ens, eks. den røde må ikke sidde
i venstre side på begge stik....

Spang

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 00:33

"Steen" <notforspamming@go.away> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at nå ind i en mur føler jeg, håber jeg kan finde hjælp fra
> nogle hardcore netværksnørder her, det trænger jeg vist til!

Hvilken ipadresse har xpèn ?

Du har stofa..... , leverer de mere end en adresse ?

W98 der deler Inettet får ip 192.168.0.1 default på lan kortet, tildel
manuelt ipèn 192.168.0.2 til xpèn, med netmasken 255.255.255.0 og gateway
192.168.0.1.

Fjern ipx og netbeui fra begge maskiner, der er intet at bruge dem til...
Men vær opmærksom på sikkerheden i din opstilling.
(Eller mangel på samme)

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 04-10-03 08:52

Steen wrote:
> [...]
> det hænger.
>
> Jeg har henholdt mig til vejledningerne på

prøv disse link:

til XP http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm
til win 98 http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

--
Calle

Fra : Steen

Dato : 07-10-03 11:06

Hej igen

Jeg takker ydmygst for de mange henvendelser vedr vejledninger og de vågne
øjne mht. krydsede kabler! (jeg har nu krydset kablet jft vejledningen
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php og har opnået direkte
lanforbindelse mellem de 2 pc'er) Imidlertid fungerer fildelingen kun hvis
jeg bruger DHCP på de 2 kort der skal have forbindelse, hvilket jo ikke er
helt nok!

Jeg har fulgt den udførlige vejledning på

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Men det har desværre ikke været helt nok! Jeg kan pinge mellem de 2 pc'er
(vært sat til 192.168.0.1 og klient til 192.168.0.1), men jeg kan hverken
benytte fildeling eller få adgang til Internettet fra klienten gennem
værten, hvad der jo er mit mål! Når jeg prøver at få kontakt til værtens
delte mapper fra klienten (winXP maskinen) får jeg følgende fejlmeddelelse:

"<værtsnavn> er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at
bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde
ud af om du har adgangstilladelse.

Netværksstien er ikke fundet."

Hertil skal jeg lige sige at værten er synlig på netværket men når jeg
klikker på den opstår ovenstående fejlmeddelelse.

Jeg må så også sige at jeg stadig er lidt i tvivl om forskellige ting, bla:

1) Efter jeg har installeret "Deling af Internet-forbindelse" (fra min
Win98 installations-cd) har jeg bla fået disse protokoller:

*Deling af Internet-forbindelse (protokol) -> Deling af Internetforbindelse
*Deling af Internet-forbindelse (protokol) -> Realtek RTL8029(AS) PCI
Ethernet NIC
*Deling af Internet-forbindelse (protokol) -> Realtek RTL8029(AS) PCI
Ethernet NIC

(Yep min Win98 genkender mine to netkort som samme type kort, det kan måske
godt være lidt forvirrende, men ved lidt trial-and-error har jeg fundet ud
af, at det er det første der har forbindelse gennem det krydsede kabel til
WinXP CD'en mens det nederste er det med DHCP adgang til internettet - og
min Internetadgang fra Win98 (værts-) PC'en virker også fint).

Når jeg går ind under egenskaber for disse protokoller dukker et faneblad
med "Bindinger" op (som det eneste faneblad) med teksten "Klik på de
netværkskomponenter, der skal kommunikere ved hjælp af denne protokol. Hvis
du vil forøge computerens hastighed, skal du kun klikke på de kompo...osv"

Imidlertid er listen af komponenter TOM for alle 3 ovennævnte protokoller!
Spørgsmålet er så om det er meningen at det skal være sådan??

2) Jeg har også 3 TCP/IP protokoller tildelt på værten (win98), hvilket
passe udmærket med vejledningen:

*TCP/IP->Deling af Internet-forbindelse
*TCP/IP->Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet NIC (..forbindelse til WinXP)
*TCP/IP->Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet NIC (..forbindelse til Internet)

Ang. TCP/IP'en for "Deling af Internet-forbindelse" (på værten) - skal jeg
her benytte DHCP eller skal IP sættes fast med fast undermaske (altså
192.168.0.1 og 255.255.255.0)? Jeg har naturligvis prøvet begge
indstillinger, men umiddelbart giver det ikke nogen forskel

3) Opsætning af værten (WinXP):

Jeg har følgende indstillinger:
IP: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1

Derudover har jeg sat DNS til 192.168.0.1, spørgsmålet er hvad den skal
sættes til og om den overhovedet skal sættes?

Summa Summarum: jeg kan pinge mellem de 2 PC'er og har Internetadgang fra
Værten, men mangler Internetadgang fra klienten og at fildelingen mellem de
2 PC'er fungerer.

Håber der fortsat er hjælp at finde (selvom denne tråd er ved at være
gammel).

Mvh Steen

Fra : Steen

Dato : 07-10-03 11:08

Steen <notforspamming@go.away> wrote in

>[klip]

klienten er selvfølgelig sat til 192.168.0.2