Raid ide eller sata
Fra : Allan Didriksen

Dato : 03-10-03 23:19

Er der nogen med erfaringer i raid ?
Og hvis - Er det pengene værd at satse på sata frem for ordinær ide ?

Fra : Allan Didriksen

Dato : 03-10-03 23:21

Jeg satser på hastighed - Ikke sikkerhedskopiering.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 07:46

Allan Didriksen wrote:
> Jeg satser på hastighed - Ikke sikkerhedskopiering.

Indtil den dag, hvor den ene disk står af og det hele er væk.

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-10-03 08:06

"Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> skrev i en meddelelse
> Indtil den dag, hvor den ene disk står af og det hele er væk.

Hvis han er fornuftig laver han selvfølgelig regelmæssigt backup på en
tredje harddisk eller andet medie.

Fra : Leony

Dato : 03-10-03 23:33

"Allan Didriksen" <ad@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen med erfaringer i raid ?
> Og hvis - Er det pengene værd at satse på sata frem for ordinær ide ?

Indtil videre findes der vist ingen rigtige SATA-diske, det er blot
IDE-diske med en SATA-converter/adapter på printet, så jeg ville spare
pengene og købe IDE (ved ikke om der er noget at spare).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : SlowHand

Dato : 05-10-03 16:02

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Indtil videre findes der vist ingen rigtige SATA-diske, det er blot
> IDE-diske med en SATA-converter/adapter på printet

Hvad er en "rigtig" SATA disk da?
Hvis du tænker på hotswap mm. så kan jeg fortælle dig at
både Seagate og Maxtor's sata-diske understøtter dette.

/SlowHand

Fra : Leony

Dato : 06-10-03 14:41

"SlowHand" <spam@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en "rigtig" SATA disk da?

En rigtig SATA disk er en disk som er født SATA, ikke en som er SATA pga
en converter fra IDE interface.

Fra : SlowHand

Dato : 06-10-03 23:52

> En rigtig SATA disk er en disk som er født SATA, ikke en som er SATA pga
> en converter fra IDE interface.

Øhh... Hvad er forskellen om en disk har fået et print
med Sata-controller og stik fra fødslen, eller den har fået
et print med Sata-controller og stik fra fødslen, som i
øvrigt har akkurat samme features og performance?

Du må lige specificere lidt mere her. Har du noget
dokumentation på at nuværende, ifølge dig "uægte"
SATA-diske, ikke lever op til kravene i SATA-
specifikationerne?

/SlowHand

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 07-10-03 00:16

> [...]
> et print med Sata-controller og stik fra fødslen, som i
> øvrigt har akkurat samme features og performance?

En SATA disk har fra fødslen fået et print med PATA-controller, hvortil der
så er tilføjet en chip med PATA -> SATA converter.

> Du må lige specificere lidt mere her. Har du noget
> dokumentation på at nuværende, ifølge dig "uægte"
> SATA-diske, ikke lever op til kravene i SATA-
> specifikationerne?

Der er blandt andet endnu ingen SATA-diske der kan hot-swappes til trods for
at det er en del af specifikationerne.

Rune

Fra : Leony

Dato : 07-10-03 13:48

> [...]

> et print med Sata-controller og stik fra fødslen, som i
> øvrigt har akkurat samme features og performance?

Prøver du at narre mig med den udtalelse?

Jeg besvarer ud fra hvad jeg tror du ville skrive.
Forskellen er om teknologien er ægte eller uægte.
Når du konverterer fra noget til noget andet går der noget tabt (i dette
tilfælde vindes der dog lidt, da SATA-diske er minimalt hurtigere end
IDE).
Ved konverteringen fra IDE til SATA, hæmmes performance af IDE
interfacet og det trækker ned i ydelsen.

> Du må lige specificere lidt mere her. Har du noget
> dokumentation på at nuværende, ifølge dig "uægte"
> SATA-diske, ikke lever op til kravene i SATA-
> specifikationerne?

Næh ikke rigtig for jeg har ikke ledt efter noget.

Spørgsmålet gik på hvad der gav mest slag for pengene - IDE eller SATA.
Jeg siger, at man lige så godt kan købe IDE, da ydelsen på SATA diske
ikke er nævneværdigt bedre (med undtagelse af RAPTOR fra WD).
Jeg har aldrig, svjv, påstået at de ikke lever op til SATA specs, blot
kommenteret at de hæmmes af at være IDE diske, som er konverteret til
SATA. Det er et spørgsmål om ydelse, ikke specificationer. Når der
kommer ægte SATA diske, så har jeg ikke læst en eneste kommentar

Fuck det, nu ledte jeg alligevel og fandt dette:
http://www.seagate.com/newsinfo/newsroom/papers/D2c24.html
Nederste kapitel "Seagate Technology, a Native in Serial ATA " beskriver
vist meget godt hvad jeg mener.

Fra : ct

Dato : 12-10-03 07:48

.. Når der
> [...]
> http://www.seagate.com/newsinfo/newsroom/papers/D2c24.html
> Nederste kapitel "Seagate Technology, a Native in Serial ATA " beskriver

The industry is ready to adopt Serial ATA technology, and Seagate will offer
its customers a high performance, true native Serial ATA solution in the
fall of 2002. Leading vendors will offer controller cards in the fall of
2002 and motherboards with Serial ATA ports integrated in mid-2003.

Der står jo at der kommer ægte SATA diske i efteråret *2002*, hvad er
problemet så ?? Ergo må de jo være ægte SATA de diske der kan købes nu fra
Seagate anyway....

Claus