HASS / Hase / Hasæ
Fra : Arntzen Kjetil Rørtv~

Dato : 03-10-03 09:10

Er der nogen som kan hjelpe meg med at fortelle hvor navnet HASS / Hase /
Hasæ kommer fra. Gjerne fra 1600 tallet.

Hva står der i danmark adels årbok...

En normann vil være meget takknemmelig

med vennlig hilsen

Kjetil Rørtveit Arntzen
Solduggsvingen 10, 6518 Kristiansund
907 23 108, Arntzek@frisurf.no

Fra : Per Nermo

Dato : 03-10-03 12:31

On Fri, 3 Oct 2003 10:10:23 +0200, "Arntzen Kjetil Rørtveit"
<arntzek@frisurf.no> wrote:

>Er der nogen som kan hjelpe meg med at fortelle hvor navnet HASS / Hase /
>Hasæ kommer fra. Gjerne fra 1600 tallet.
> [...]

En Elias Hasse var orgelmester og organist ved
Trondhjem Domkirke 1627-1659. Fikk med sin Sophie
sønnen Jeremias Hass (ca.1620-ca.1664), også organist
i Trondheim (skifte 18 Feb 1655). Han og kona Maren
Jørgensdatter (død 1676/79) er aner til mange Hass'er
i Nord-Norge og Trøndelag. Maren giftet seg om igjen
ca.1655 med Erik Pedersen Byemand fra Jämtland.
Deres eldste sønn het Jeremias Hass, og han har også
mange etterkommere. Resten av barna i dette ekteskapet
brukte navnet Bye (jenter). Fra 1. ekteskap kjenner jeg
til barna Marit (etterkommere) og Jeremias (magister).
Oppgavet til førstnevnte Elias er ukjent for meg.

Per Nermo
nermo@online.no