syrerock 1965 - 1975
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 09:04

Hej Gruppe.

Jeg skal lave en musikquiz hvor emnet er syrerock fra 1965-1975.

Jeg er jo helt klar på at at jeg kun kan huske en brøkdel af bands der
lavede den slags.

Musik og tekster skal helt klart afspejle brugen af psykedeliske stoffer og
nedenstående numre er lige hvad jeg kan huske og som opfylder kravet,
desuden skal der være en overvejende sandsynlighed for at folk kender
kunstneren/gruppen:

"Oppe i træet"; Young Flowers
"Natskyggevej"; Alrune Rod.
"Snabeltyrkesko"; Steppeulvene (titlen er en anden)
"Allans psycedelic breakfast"; Pink Floyd (lidt kuriøs måske )
"Pictures of matchstick men"; Øøøh, har lige glemt deres navn.
"Legalize mariuhanna"; David Peel & the lower east side band.
"Lucy in the Sky with Diamonds"; Beatles
"In another land"; Rolling Stones

Jeg har kigget lidt rundt med google og kan selvfølgelig bruge en del stof
af det fundne, men jeg håber at I med jeres forslag i højere grad vil være
med til at brede søgningen ud og sikre kriteriet, at det skal være rimelig
almen kendt musik.

"Nej, du sku se hvor det bobler og glider" citat fra(?):
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Ken Larsen

Dato : 03-10-03 09:35

Flemming Jørgensen <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f7d2d7f$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Pictures of matchstick men"; Øøøh, har lige glemt deres navn.

Status quo.

--
MVH
Ken Larsen

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:26

"Ken Larsen" <tacconi3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Flemming Jørgensen <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en
>
> Status quo.

yep, netop

(alzheimer light er en grim ting)
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-10-03 10:02

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> "Snabeltyrkesko"; Steppeulvene (titlen er en anden)

Dunhammeraften.

> "Nej, du sku se hvor det bobler og glider" citat fra(?):

Young Flowers: Oppe I Træet.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:27

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Dunhammeraften.

> Young Flowers: Oppe I Træet.

yep og yep

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 11:13

Flemming Jørgensen wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Jeg skal lave en musikquiz hvor emnet er syrerock fra 1965-1975.
>
> "Allans psycedelic breakfast"; Pink Floyd (lidt kuriøs måske )

Der er meget mere Pink Floyd at tage af. Hør f.eks. numrene på "The
Piper At The Gates Of Dawn", "Saucerful Of Secrets" og "Umma Gumma".

/David

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:28

> Der er meget mere Pink Floyd at tage af. Hør f.eks. numrene på "The
> Piper At The Gates Of Dawn", "Saucerful Of Secrets" og "Umma Gumma".

Kan man udelade noget P.F. til og med Dark side af the moon?

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:30

Flemming Jørgensen wrote:

> Kan man udelade noget P.F. til og med Dark side af the moon?

Egentligt ikke :)

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-03 11:26

Flemming Jørgensen skrev:

> Jeg skal lave en musikquiz hvor emnet er syrerock fra
> 1965-1975.

Glem ikke Jefferson Airplane.
Deres mest syrede periode var omkring 1967.

(samt evt. andre vestkystgrupper, Grateful Dead, o.s.v.).

Jeg vidste ikke selv hvad "syret" betød den gang, men
synes bare at musikken var enormt fed.

Hør fx J.A.'s
"After Bathing at Baxter's" (1967)
"Surrealistic Pillow" (1967)
"Crown Of Creation" (1968)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- de synger bl.a. om nogle spændende "champignoner".

Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-10-03 12:54

"Herluf Holdt, 3140" <herlufFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> - de synger bl.a. om nogle spændende "champignoner".

Det leder jo tanken hen på den danske gruppe Exploding Mushroom, som
udsendte en enkelt single i 1966 :)

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:32

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det leder jo tanken hen på den danske gruppe Exploding Mushroom, som
> udsendte en enkelt single i 1966 :)

Exploding...who? Har aldrig hørt om dem....har du nogen referencer til links
ell.lign.?
Det ville være en rigtig killer...tænk hvis der sad én der kunne
svare.....det kunne være vinderen!
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-10-03 17:17

> [...]
links
> ell.lign.?
> Det ville være en rigtig killer...tænk hvis der sad én der kunne

Det kunne da være, at jeg så skulle være deltager i den quiz

Exploding Mushroom: There Will Come A Day/Give Back What You Stole (From
Me), Metronome B 1658
Wili Jönsson, Mac McLeod, Simon Koppel, Tom Bailey og Tony Weaver
Denne single er røvdyr i dag, i særdeleshed fordi Wili Jönsson medvirker
på den.
Det er en af de få grupper i den genre, som faktisk stadig står i den
nyeste udgave af Politikens Dansk Rock Leksikon (resten er desværre
løbende sorteret fra, hver gang at der er kommet en ny udgave)
Exploding Mushroom leder jo så også tanken hen på Weavers og Baileys LP
"Working Out", Columbia KCLP6 fra samme år. Den er anbefalelsesværdig.

Ellers tjeck Claus Lellings site:
http://tinpan.fortunecity.com/mccartney/95/dkexp.htm

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:30

> [...]
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> - de synger bl.a. om nogle spændende "champignoner".

Oh yeah....Jefferson airplanes tidlige......dem havde jeg svedt ud.
Kom også i tanke om Pretty Things

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 03-10-03 12:12

Flemming Jørgensen skrev:

> [...]
> med til at brede søgningen ud og sikre kriteriet, at det skal være rimelig

Der er jo store mængder...

The Grateful Dead -
Yardbirds - Glimpses
Capt.Beefheart & the Magic Band - Kandy Korn
The Fugs -
Mad River -
Traffic - Hole In My Shoe
Jimi Hendrix - Purple Haze
Atomic Rooster -
Strawberry Alarmclock -

etc.,etc...

hvm
--
"Consumere diem, quam minimum credula postero."

Fra : Morten Holm

Dato : 03-10-03 13:19

Steppeulvene - O-O-O
Steppeulvene - Isti Bitsi
Røde Mor - Det tårnhøje helvede
Stig Møller - Daggry
Young Flowers - 25 Øre
Cream - Sunshine of your love

Der er massere at tage af... :)

Mvh
Morten Holm
Miniholm@hotmail.com

Fra : CNS

Dato : 03-10-03 15:17

> Røde Mor - Det tårnhøje helvede

Hmm.. skulle sangene ikke have et tydeligt præg af stoffer, eller lign? Det
tårnhøje helvede handler da ikke lige så meget om dét?

/Christian

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:35

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Atomic Rooster -
> Strawberry Alarmclock -

Holder de perioden og var de rimelig kendte....kender dem ikke, men vil da
prøve at finde noget musik og tjekke dem ud.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 03-10-03 14:02

In <3f7d2d7f$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> =?iso-8859-1?Q?Flemming_J=F8rgensen?= <flej@fbi.jubiimail.dk> writes:

> [...]

>"Legalize mariuhanna"; David Peel & the lower east side band.
>"Lucy in the Sky with Diamonds"; Beatles

Grateful Dead !
QuickSilver message-service
Jefferson Airplane.
Skovsen og Ingemann: "Herfra hvor vi staar".
etc.

/Martin

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-10-03 16:37

Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Skovsen og Ingemann: "Herfra hvor vi staar".

Det er ikke det jeg forstår ved syremusik, de to var vist ikke en del af
"det miljø" dengang.
De røg sikkert nogle stråhatte undervejs, men jeg synes ikke det afspejles i
deres musik.

Correct me if I´m wrong!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:43

Flemming Jørgensen wrote:

> [...]
> "det miljø" dengang.
> De røg sikkert nogle stråhatte undervejs, men jeg synes ikke det afspejles i

Det nummer står for mig som indbegrebet af hashmusik :)

/David

Fra : I8NY

Dato : 03-10-03 17:15

Er Rolling Stones' sang Mothers Little Helper
ikke en sang om LSD?
Theres this little yellow pill.:)

Mvh I8NY
"Dare you question my integretorr?!"Cartman
www.destruktion.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-03 19:08

I8NY skrev:
> Er Rolling Stones' sang Mothers Little Helper
> ikke en sang om LSD?
> Theres this little yellow pill.:)

Nu du siger Stones.

Hvad med "She's a Rainbow" og alle de andre numre på
"Their Satanic Majesties Request"? Det er da også fed
syrerock fra 1967.

Er der nogen der har vinylpladen med det rigtige "magiske"
billede på coveret, hvor man kan finde de fire beatles-
ansigter?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 03-10-03 21:42

I8NY wrote:

> Er Rolling Stones' sang Mothers Little Helper
> ikke en sang om LSD?
> Theres this little yellow pill.:)

Valium - amerikanske og britiske husmødre åd dem som bolsjer i 60´erne.

hvm
--
"Consumere diem, quam minimum credula postero."

Fra : I8NY

Dato : 06-10-03 22:22

> Valium - amerikanske og britiske husmødre åd dem som bolsjer i 60´erne.

Aha,tak for den oplysning.
Fik mig straks til at tænke på en dialog i
serien Mælkevejen 1 th.
Det handler dog ikke om valium,men slankepiller.
Mary og Dick snakker med Mary's forældre,
om fortidens synder.
Til sagen-dialogen er som følger.
Mary's mor:"I was too fat,hated my body,
and those damn dietpills made me crazy"
Mary: "You took dietpills?"
Mary's mor:"My doctor perscriped them to me.
For gods sake,it was the 60's!!!!" :)

Mvh I8NY
"Now children,can anyone tell me why Chubby Checker left The Beatles in
1972?"
www.destruktion.dk

Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-10-03 17:21

> Det nummer står for mig som indbegrebet af hashmusik :)

Lyt bare til "Knud Lavard" fra samme LP... 14 minutter og 45 sekunder
(hvilket selvfølgelig intet er at regne mod nogle af Alrune Rods sange
live, som af gode grunde ikke har kunnet dokumenteres for eftertiden på
en enkelt LP-side)

Men det er selvfølgelig også en definitionssag det med syremusik og
hashmusik.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 05-10-03 16:46

In <3f7d97b6$0$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> =?iso-8859-1?Q?Flemming_J=F8rgensen?= <flej@fbi.jubiimail.dk> writes:

> [...]
>"det miljø" dengang.
>De røg sikkert nogle stråhatte undervejs, men jeg synes ikke det afspejles i

You are wrong Og teksten er da helt syret

/Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-03 19:57

Flemming Jørgensen skrev:
> [...] emnet er syrerock fra 1965-1975.

Ingen har vist nævnt Country Joe & The Fish endnu.
Det er et *rigtigt* amerikansk syreband. (De begyndte
allerede i 1965 med syrerock).

fx:
"Electric Music For The Mind And Body" (1967)
"I-Feel-Like-I'm-Fixin-To-Die" (1967)
"Here We Are Again" (1969)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 03-10-03 21:51

Er der nogen der har nævnt

Iron Butterfly med " In a gadda da vida" ca 17 minutter

/ Flying Hotdogs

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-03 01:14

Flying Hotdogs wrote:

> Er der nogen der har nævnt
>
> Iron Butterfly med " In a gadda da vida" ca 17 minutter

Det Simpsons-afsnit hvor Bart har delt "salmen" 'In The Garden Of Eden"
ud, er for sjovt. Især den solo som organist-damen spiller, hvor efter
hun falder om :)

/David

Fra : ASKF

Dato : 04-10-03 02:45

Flemming Jørgensen ytrede sig i
<3f7d2d7f$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>nedenstående numre er lige hvad jeg kan huske og som opfylder kravet,
>desuden skal der være en overvejende sandsynlighed for at folk kender

Det undrer mig at der ikke er nogen der indtil nu har nævnt The Doors,
men det er måske fordi de er for lette?

Prøv evt. med:
The Changeling - Doors
Gypsy - Uriah Heep (har lavet rigtig mange syrede numre)
On the road again - Canned Heat
Black Magic Woman - Santana
Born to be wild - Speppenwolf
All day and all of the night - Kinks (godt nok fra '64, men den er nu
fed)
Fire! - The Crazy world of Arthur Brown (den er der nok ingen der gætter
- LOL)
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 04-10-03 08:52

The Doors - When the musics over

Og der er sikkert mange flere doors sange du kunne tage.

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 04-10-03 11:32

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.
>
> Jeg skal lave en musikquiz hvor emnet er syrerock fra 1965-1975.

Hmm. Alrune Rod var det første i mine tanker, men søg gerne på :

www.karma.dk

Her er der masser af inspiration til det du søger

VH

Carsten
--
www.fysikogkemi.dk
(for folkeskolen)

Fra : Ultimatos

Dato : 06-10-03 20:55

> [...]
> almen kendt musik.
>
> "Nej, du sku se hvor det bobler og glider" citat fra(?):

Hvad med Beatles og deres "Luzy in the sky with diamonds" - handler den ikke
om et LSD-trip?

m.v.h.

Fra : I8NY

Dato : 06-10-03 21:13

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> skrev i en meddelelse

> Hvad med Beatles og deres "Luzy in the sky with diamonds" - handler den
ikke
> om et LSD-trip?

Mener at have læst et Lennon-interview,hvor han udtalte at den bogstav
kombination var helt tilfældig.
Men er ikke sikker...

Mvh I8NY
"Will the highways on the internet become more few?"
G.W.Bush

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 07-10-03 11:03

[SNIP]

> Hvad med Beatles og deres "Luzy in the sky with diamonds" - handler den ikke
> om et LSD-trip?

I.flg. flere interviews med bl.a. Paul, Ringo og George Martin, er
historien bag "Lucy..." denne:

Paul besøgte John en aften og fik vist en tegning som Julian netop havde
lavet.
Det var en typisk børnetegning hvor en dame svævede oppe i luften, med
diamanter omkring sig. John spurgte Julian hvad tegningen hed, og Julian
sagde: "Lucy in The Sky With Diamonds". Derefter sagde det "PLING" i
hovedet på John (Pauls ord).

Jeg har bl.a. set et interview i forbindelse med 25-året for Sgt.
Pebber, hvor bl.a. Ringo udtaler:
"I've seen the drawing. It was just a stupid kids-drawing."

Venligst
Flemming

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-03 16:33

> [...]
> almen kendt musik.
>
> "Nej, du sku se hvor det bobler og glider" citat fra(?):

Måske noget Savage Garden, men det er måske lige ved at være ældre.

M.V.H.....Benny