Valg af Dæk mærke.
Fra : Kenneth Davidsen

Dato : 03-10-03 07:51

Jeg skal til at skifte dæk på bilen, er der nogen der har nogle gode /
dårlige erfaringer med hvisse typer af dækmærker, den forhandler hvor jeg
overvejer at købe dæk, forhandler disse mærker: Michelin til 500 kr,
Firestone til 390 kr, Continental til 435 kr, Uniroyal til 400 kr og nogle
der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen
165/70-13.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-10-03 08:05

Kenneth Davidsen wrote:
> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

Jeg tror ikke der er den store forskel men mindre du vælger de allerbilligste.
Michelin er uden tvivl et udmærket dæk, det skulle være ganske støjsvagt, men det koster.
Continental er nok ikke et dårligt bud hvis jeg skulle vælge.
Hold dig fra de billige tilbudsdæk, du ender med at fortryde det.

Mvh
Roberto

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-03 10:58

> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

FDM's bilblad "Motor" har i nyeste udgave lavet en test af vinterdæk. Det
var da en mulighed for at få lidt info om de forskellige dæk.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Arved

Dato : 08-10-03 20:20

Prøv at kigge under reifentest.com som er en dæktest fra forbruger til
forbruger !
mvh Arved.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.97.216.210)

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 03-10-03 14:36

"Kenneth Davidsen" <kennethdavidsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

Nu er Michelin jo mange ting.
Et Sony fjernsyn er jo heller ikke bare et Sony fjernsyn, de findes også i
mange kvaliteter med samme mærke på fronten.

Personligt har jeg meget dårlige erfaringer med Nokia dæk.
Mine nuværende dæk er valgt ud fra en test hvor de klarede sig bedst i
kategorierne, støj og vejgreb i vådtføre, og jeg må sige at det er de bedste
dæk jeg nogensinde har haft.

Sommer dæk: Continental Premium Contact 195mm på 14" (tysk gummi til tysk
blik? ;)
Vinter dæk: Goodyear Ultra Grip 5 175mm på 14" (de er vist kommet til 6
eller 7 nu).

Endelig kan der være stor forskel i afhænging af størrelsen og hvilken bil
det drejer sig om.

/Morten
Vectra 2.0i '94

Fra : Claus Petersen

Dato : 03-10-03 17:56

> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

Michelin:
Der findes vist ikke nogle dårlige Michelin dæk
Jeg har kørt med mange Michelin (både sommer og vinter) dæk, altid
upåklageligt.
Jeg købte i 93 nogle af de første Pilot Sport XGTV, dem var det ikke mange
kilometer i, men i 99 prøvede jeg dem igen her var der kommet flere
kilometer i dem (eller også i min fod blevet lettere).

Firestone:
Hmm, har hørt mange skrækhistorie fra USA med eksplodered Firestone dæk.
Ford har en sag kørende imod dem, da de har leveret dæk til Ford Explorer
der har haft en del uheld.
Jeg ved ikke hvordan resten af deres sortiment er.

Continental:
Absolut spitzenklasse, har prøvet dem som sommer og vinterdæk. Kører perfekt
og er støjsvage. Men jeg synes de er for dyre.

Uniroyal:
Jeg købte i 95 en ny Golf III den havde Uniroyal 440 på, sådan en gang l....
Jeg håber virkelig at de er blevet bedre.

GoodYear:
Jeg kører p.t. på GoodYear Eagle F1 i nyeste aftapning, de er bare i orden.
Ingen støj + suveræne i vådt vejr.
Har også prøvet de tidligere versioner af F1'eren, de kom på min bil til at
støje en del men ved ikke om det er generelt for F1.
Jeg har i alt haft 3½ sæt F1'ere, og har kun ros til overs.

Toyo:
På min gamle Passat har jeg prøvet Toyo, de er OK, men bliver med tiden
hårde og kommer dermed til at støje lidt.

BF goodrich.
Jeg har netop skiftet dem ud med BFGoodrich.
De er i mine øjne IKKE anbefalelses værdige, efter 15KKm er de færdige, ikke
slidt ned men jeg tror at kassen er gået i mindst to af dem.
En kollaga prøvede et sæt 17" BFGoodrich på en Passat, det rystede helt
vildt. Han fik dem alle byttet.

Pirelli.
Har prøvet dem som vinterdæk WinterP210. Det var bare helt iorden, har tit
hørt at Pirelli ikke er runde. Men jeg var meget tilfredse med
vinterdækkene.

Nokian:
Kører p.t. på Nokian WR vinterdæk. de er også OK, men ifølge test's fra FDM
og ADAC er der ikke så mange kilomet i dem.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 03-10-03 20:32

> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

Michelin dæk er støjsvage og er gode at køre med, emn koster.

Firestone har jeg prøvet i 195/50-15 og de var suvveræne at køre med, ikke
helt så mange km i dem som Michelin men de stod godt fast når man først var
gået til dem og fået varme i dem. )

Uniroyal havde jeg på min Corolla i 13" og de kørte sgu godt, ikke alt for
meget støj samt godt køre egenskaber i vådtføre. Og rimlig mange km i dem.

Lige nu har jeg været så dum at blive lokket til at købe Federal skod dæk i
205/45-16 til min sierra, dete r noget af det værste lort man kan forstille
sig, his ikek det var fordi jeg snart skulel skifte til vinterdæk var de
blevet smidt ud, de er skod i regnvejr min bagvogn er over det hele når temp
kommer under 15 og det regner. Når der er varmt understyre den af H.. til.
næste år hededr det Firestone eller Brigestone, jeg er fpr nærig til
Goodyear elelr Michelin. Og for ørigt så larmer Fderal som ind i helvede.
Med andre ord de der diversedæk de har er ikke til at køre med!!!!

BF goodrich. Har jeg prøvet som 155R13 og som 195/50-15 de køre ok men er
hurtigt slidt ned, de larmer en smule og er lidt bløde i siderne men okay
til prisen

Som vinter dæk regner jeg med at købe Goodyear UG6 , sidste år kørte jeg på
billige Metro vvinterdæk det var noget være lort de larmede og var færdige i
løbet af en vinter.

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 21:21

On Fri, 3 Oct 2003 08:51:25 +0200, "Kenneth Davidsen"
<kennethdavidsen@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal til at skifte dæk på bilen - er der nogen der har nogle
>gode/dårlige erfaringer med hvisse typer af dækmærker?

Denne er lige kommet op på alt.autos.alfa-romeo:
www.nhtsa.dot.gov/cars/testing/UTQG/

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-10-03 22:03

"Kenneth Davidsen" <kennethdavidsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der bliver kaldt for diverse til 330 kr. Det drejer som nogle dæk af typen

Tjah, jeg kjøpte nye sommerdekk i sommer - Continental PremiumContact - og
blir mer og mer glad for dem for hver dag som går. Spesielt støynivået er
meget lavt og behagelig (det er mindre støy i min gamle ´87er enn i min fars
´00 E240...)

Vil absolutt anbefale disse dekkene til andre. Har dog ingen erfaring med de
andre dekktypene fra Conti.

--
Michael Nielsen
´87 Mercedes-Benz W124 260 E