Fra ene indekat til udekat ?
Fra : Dorthe Koch

Dato : 03-10-03 04:26

1-årige kastrerede Mikkel har altid været inde- & enekat, men skal dog
have en legekammerat til jul. Ville ønske, jeg havde fået to fra
starten. Jeg har valgt at vente til den lange juleferie, så jeg kan
bruge god tid til at introducere og lempe en bette ny ind på hans
territorie.

Han er helt ok, når vi to er alene, men når der kommer andre, stryger
han ind under sengen, kommer først ud efter lidt tid, og holder da
behørig afstand. Håber også på, at en legekammerat måske vil hjælpe lidt
på det "problem".

MEN....jeg ønsker at flytte til et sted med egen have og på stueplan, så
det er muligt for dem at komme ud. Bor i øjeblikket på 1. sal, og da
underboen har to stk. hunde gående frit, så skal Mikkel INGEN steder.
Har forsøgt med sele, hvilket går ok indenfor, men udenfor bliver han
bange. Mit spørgsmål lyder så, hvordan går man til værks mht. at
introducere en indekat til udendørslivet. Da jeg jo nok mener, der er
mere i det, end "bare at åbne døren", tænker jeg med løbegård først ?
Han kender jo slet ikke "udenfor". Han er én gang sluppet ud for mig,
hvor jeg fandt ham trykket op i et hjørne ved huset, fuldstændig panisk.
Er det muligt, at en indekat slet ikke kan blive vænnet til udelivet ?

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 03-10-03 07:49

Hejsa

Når du en gang får dit sted, med egen have. Så vil jeg foreslå dig enten
at hegne hele haven ind eller bygge en løbegård. Med andre ord, sikre
din dyrebare (s)kat.

Bare rolig, katten skal nok finde ud af, at finde sig tilpas i en
løbegård, jeg flyttede fra lejlighed til hus med 4 katte..............de
indtog løbegården med det samme den stod færdig.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 03-10-03 09:27

Dorthe Kock skrev:
>Er det muligt, at en indekat slet ikke kan blive vænnet til udelivet ?

Hej Dorthe!
Jeg vil bestemt også anbefale dig at hegne hele haven ind, så Mikkel ikke
bliver udsat for trafikulykker eller overgreb fra psykopater.
Det vil sandsynligvis tage lidt tid for ham at vænne sig til at være
udenfor.
Vores Fufu var af helbredsgrunde indekat de første 5 måneder vi havde ham,
og da han begyndte at komme ud om foråret, var han meget forsigtig i sin
udforskning af haven. I begyndelsen gik han kun få meter ned, og den mindste
lyd sendte ham op til den frelsende bryggersdør igen, men efterhånden indtog
han hele den indhegnede have. Han har været meget dygtig til at undlade at
forsøge på at komme udenfor indhegningen, sikkert på grund af "indetiden".
Din Mikkel vil sandsynligvis også være fuldt tilfreds med en indhegnet have,
når han hidtil har været indekat.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 16:18

ja undskyld jeg sådan blander mig men vil gerne lige vide hvor højt såen
noget indhegning skal være ??, da vi selv skal til at flytte i hus og gerne
vil undgå der skulle ske fister noget

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi

Fra : Dorthe Koch

Dato : 04-10-03 07:09

Jeg vil tillade mig at henvise til Camilla Bairds album her på siden.
Hun har her et billede og beskrivelse af deres løbegård, som jeg har
siddet og luret på. Den tror jeg ikke Mikkel skal se lige nu, for så vil
han da vist plage, indtil han får en.

Held og lykke med flytningen.

Hilsen Dorthe

Fra : Ragna

Dato : 04-10-03 12:16

René skrev:
>ja undskyld jeg sådan blander mig men vil gerne lige vide hvor højt såen
>noget indhegning skal være ??

Hvis der er en rimelig høj hæk, kan man klippe den godt ind og derefter
sætte 1½ m højt hønsetråd ind i hækken. Når hækken gror til igen, kan man
ikke se tråden, og katten kan ikke se hvor den holder op.
Man skal bare sørge for at få hønsetråden godt ned i jorden og evt. sikre
den med pløkke på de svage steder, så katten ikke kan kravle under.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : GSJ

Dato : 04-10-03 15:21

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man skal bare sørge for at få hønsetråden godt ned i jorden og evt. sikre
> den med pløkke på de svage steder, så katten ikke kan kravle under.

Vi har selv haft problemet med indekat til udekat.
Vores Bast var også meget forsigtig i starten, men `indtog` dog hele haven
efter en uges tid.
Her hvor vi bor skal man holde katten inde i sig egen have og det var jo i
sin tid lidt problematisk, da man ikke så nemt (og det er vel en
kattepædagogisk umulighed?) kan forklare missepigen at det er hertil - og
ikke længere.
Det løstes dog rimelig nemt v.h.a. hønsenet rundt om hele haven og bukket
lidt indad i toppen - ligesom pigtrådshegn er flere steder. Nu er alle
glade. Bast har sit helt eget afgrænsede territorie som hun afpatruljerer
flittigt samt har lavet gemmesteder, hvori hun sidder og vogter alt der
bevæger sig. Brokkehovederne i ejendomsselskabet er også tilfredse, da de
kan se at det rent faktisk kan lade sig gøre at holde katten indenfor sin
egen matrikel, eller hvad det nu hedder. Og ikke mindst er vi -
katteforældrene - glade for at vi ved hvor hun er hele tiden. Ikke ude og
rende på vejen osv. osv. Lidt skramlen med madskålen er alt der skal til for
at få Bast hjem i trygge omgivelser. Hun er nemlig ikke længere væk end at
hun kan høre det.
Man skal dog være meget omhyggelig og grundig når man bygger hegnet, da
misserne er nogle førsteklasses udbryderkonger, der hurtigt vil udnytte selv
det mindste hul.
M.v.h - Gorm