Slidt motor i wv
Fra : Jynis

Dato : 03-10-03 05:46

Er der nogen her der har et godt råd ?Min gode gamle wv ladbil er ved at
være "lidt" slidt. Ved nogle bestemte omdrejninger ca.50 og 70 km. i timen,
fortæller olieindikatoren at den smører for dårlig.Jeg bruger i forvejen en
meget tyk olie , som er beregnet til veteran biler. Jeg kan selfølgedig
skrotte den, men hvis nu der er andet at gøre, ville det jo være fint.
Det er en årgang 86 , med benzin motor. En rigtig slider , der bare starter
hver gang.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : A. K.

Dato : 03-10-03 05:58

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrotte den, men hvis nu der er andet at gøre, ville det jo være fint.
> Det er en årgang 86 , med benzin motor. En rigtig slider , der bare

Er du sikker på at din olie indikator virker, det var nok det første jeg
ville prøve at skifte, den koster ikke særlig meget og er let at skifte.

Fra : Jynis

Dato : 04-10-03 08:44

"A. K." <ugyldig@ugyldig.ugyldig> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Er du sikker på at din olie indikator virker, det var nok det første jeg
> ville prøve at skifte, den koster ikke særlig meget og er let at skifte.

Kan indikatoren godt være defekt og kun give lyd fra sig ved nogle bestemte
motor omdrejninger ?
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Pcman

Dato : 03-10-03 07:54

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> skrotte den, men hvis nu der er andet at gøre, ville det jo være fint.
> Det er en årgang 86 , med benzin motor. En rigtig slider , der bare

Hej.
Er det en luftkølet boxermotor? Sådan en har jeg også, kanongod motor. Hvis
min olielampe begyndte at lyse, ville jeg straks få målt olietrykket med et
oliemanometer, for derefter at tage stilling til motorens tilstand. Det kan
sagtens være olieindikatoren der er defekt. Sådan var det på Transporter TD
fra 1986. Olielampen lyste, men olietrykket var på 1,5 bar i tomgang og 6
bar i fulde omdrejninger. Problemet blev løst med en ny olieindikator.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Jynis

Dato : 04-10-03 09:01

"Pcman" <se@min.hjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra 1986. Olielampen lyste, men olietrykket var på 1,5 bar i tomgang og 6
> bar i fulde omdrejninger. Problemet blev løst med en ny olieindikator.

Hej Jarl
Jeg har ikke så meget forstand på motorer, men når indikatoren begynder at
larme , er bilen altid kørt godt varm . Dvs. efter mindst 15 - 20 km.
Når jeg kopler ud og træder på spederen samme tid , standser larmen. Dvs. at
omdrejningstallet og olietrykket stiger.
Min tidligere mikaniker foreslog at vi bare klippede ledningen over så
larmede og blinkede den jo ikke mere. Det var forøvrigt ham jeg købte
trandsporteren af for snart mange år siden.
Det er ikke et nyt problem og der er blevet målt olietryk osv. for længe
siden.
Er der noget jeg selv kan gøre ?
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : A. K.

Dato : 04-10-03 10:50

> [...]
> larmede og blinkede den jo ikke mere. Det var forøvrigt ham jeg købte
> trandsporteren af for snart mange år siden.

Hvad er det for en mekaniker, man klippe da ikke ledninger til
advarselslamper, man finder fejlen, ellers ødelægger du jo først motoren,
hvis du ikke kan blive advaret hvis der er noget galt.

> Det er ikke et nyt problem og der er blevet målt olietryk osv. for længe
> siden.

Hvordan var olietrykket dengang, hvis det var OK med lysende olielampe
skulle indikatoren da have været skiftet dengang, en naden ting er, hvis det
har været galt længe, var motoren stået af for længst , hvis de kørte uden
olietryk, så jeg er meget sikker på det kun er indikatoren.

> Er der noget jeg selv kan gøre ?

Ja, gå ind til en anden mekaniker og sig du skal have skiftet olie
indikatoren, uden at diskutere alt muligt med ham, og kør så en tur
bagefter og se om det har hjulpet.

Fra : Jynis

Dato : 04-10-03 14:45

> [...]
>
> Ja, gå ind til en anden mekaniker og sig du skal have skiftet olie
> indikatoren, uden at diskutere alt muligt med ham, og kør så en tur

Tak for svaret. Jeg tror du har ret . Den gode gamle slider har kørt over
100.000 km efter problemet så småt begyndte.
Jeg har skam skiftet mikaniker. Måske jeg skal prøve at følge dit råd. W Ven
er en arbejds vogn , starter hver gang, og har 1 1/2 år tilbage inden næste
syn. Det kostede kun 8000kr at få den igennem sidste gang.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : A. K.

Dato : 04-10-03 19:37

> [...]
næste
> syn. Det kostede kun 8000kr at få den igennem sidste gang.

Hvis den har kørt 100.000 km med halvt lysende olie lampe, så er det ikke
olietrykket der mangler, så var motoren banket i stykker for 90.000 km.
siden, det minder mig om en Ford Escort vi købte til min fader i 1983 ved en
Opel forhandler, der lyste olielampen hele tiden, og vi måtte ikke starte
den for forhandleren før vu havde betalt bilen, så startede vi den, lod den
gå 20 min. i tomgang uden problemer, så kørte vi med den de 30 km. vi havde
hjem, skiftede indikatoren næste dag, og så kørte motoren i 5 år indtil
bilen var rustet væk.

Fra : Pcman

Dato : 05-10-03 20:29

"A. K." <ugyldig@ugyldig.ugyldig> wrote in message

> Hvis den har kørt 100.000 km med halvt lysende olie lampe, så er det ikke
> olietrykket der mangler, så var motoren banket i stykker for 90.000 km.
> siden,

Hvor har du ret

> [...]
havde
> hjem, skiftede indikatoren næste dag, og så kørte motoren i 5 år indtil

Utrolig historie! Så sælger forhandleren en bil der er defekt og siger at i
ikke må køre med den. Men ok jeg har jo selv gjort det samme. Godt
forhandlingspunkt, hvis man tør tage chancen. Kan koste sælger mange penge i
afslag.
Mvh
Jarl
--
VW autocamper 2.0 boxer 1980
Maico 250 B 1960

Fra : Pcman

Dato : 05-10-03 20:26

> [...]
næste
> syn. Det kostede kun 8000kr at få den igennem sidste gang.

Hvis der er så lang tid til syn, så kan det da godt svare sig lige at få
ordnet. 8000 er da mange penge, så hvis en lille reparation er nødvendig,
kan det jo godt svare sig at lave. Der er selvfølgelig mange penge at spare
ved at lave det selv, men hvis du har en rigtig god mekker, så ved han også
hvordan han liiiige skal tjekke det med olielampen.

Nu ved du selv hvordan det skal gøres, så kan du jo kigge din mekker lidt
over skulderen når han laver din bil. Det betinger jeg mig altid, når jeg
skal have lavet bil. Jeg siger også til dem at jeg er blevet snydt for mange
gange og jeg vil gerne se hvad de laver. De plejer de at respektere, hvis
ikke, så finder jeg en anden.

Held og lykke.
Mvh
Jarl

Fra : Pcman

Dato : 05-10-03 20:18

> [...]

> advarselslamper, man finder fejlen, ellers ødelægger du jo først motoren,
> hvis du ikke kan blive advaret hvis der er noget galt.

Næ, der er mange skidne kar i den branche, desværre. Derfor laver jeg alt
hvad jeg overhovedet selv kan på alle mine køretøjer.

> [...]
> har været galt længe, var motoren stået af for længst , hvis de kørte uden
> olietryk, så jeg er meget sikker på det kun er indikatoren.

Helt enig, eller ledningen op til instrumentbrædtet, eller en fejl i selve
instrumentbrædtet. Er vist normalt på de gamle "Tran" Sportere.

> Ja, gå ind til en anden mekaniker og sig du skal have skiftet olie
> indikatoren, uden at diskutere alt muligt med ham, og kør så en tur
> bagefter og se om det har hjulpet.

Ja, eller find ud af hvordan man selv gør og så gør det. Indikatoren gav jeg
115 kroner for ved VW, for ca tre måneder siden.
Mvh
Jarl
--
VW autocamper 2.0 boxer
Maico 250 B 1960

Fra : Pcman

Dato : 05-10-03 20:12

> [...]
at
> omdrejningstallet og olietrykket stiger.

Klart, olietrykker stiger jo.

> Min tidligere mikaniker foreslog at vi bare klippede ledningen over så
> larmede og blinkede den jo ikke mere. Det var forøvrigt ham jeg købte
> trandsporteren af for snart mange år siden.

Det nummer kender jeg godt. Det gjorde jeg ved min gamle Transporter TD. Men
der var olietrykket også iorden og den nye olieindikator jeg købte, svarede
ikke til den motor der sad i bilen og vi kunne ikke finde den rigtige, så
der klippede jeg ledningen.

> Det er ikke et nyt problem og der er blevet målt olietryk osv. for længe
> siden.
> Er der noget jeg selv kan gøre ?

Jepper, få målt olietrykket ved en mekaniker du er tryg ved. Er olietrykket
iorden, sætter du en ny olieindikator i motoren. Er der stadigvæk fejl i
lampen, så ved du nu at olietryk og olieindikator er iorden og så er fejlen
i ledningen på vej til instrumentbrædtet, eller i selve instrumentbrædtet!!!
Been there done it by myself )

> Mvh.

I lige måde og undskyld mit sene svar, men jeg er først lige kommet hjem fra
en herlig tur med Autocamperen

Jarl
VW autocamper 2.0 boxer 1980
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn
www.pcman.dk

Fra : Solvang

Dato : 06-10-03 12:48

> [...]
fejlen
> i ledningen på vej til instrumentbrædtet, eller i selve
køb dog en ny olietryksmåler, den koster vel under en hund, og spar
mekanikerens timeløn....

Fra : arved

Dato : 08-10-03 20:12

Prøv Valvolines maxlife som er en speciel olie til ældre og slidte motorer !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.97.216.210)