Baggrundsbillede med CSS
Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 07:08

Hej,

er det ikke muligt at sætte en generelt baggrundsbillede via CSS.
Jeg har defineret dette style i mit CSS, jeg synes ikke det
fungerer. Indskriver jeg nedenstående i mine html-dokumenter i
body-taggen fungerer det fint.

background="../pics/billede.jpg"

Hvad har jeg overset?

Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Villum Sejersen

Dato : 03-10-03 08:03

Lars Kjærsgaard skrev:

> er det ikke muligt at sætte en generelt baggrundsbillede via CSS.

Jo da.

> background="../pics/billede.jpg"
>
> Hvad har jeg overset?

Så skal vi se din css-fil og helst et link.

Husk på at der på mange webservere er forskel på store og små bogstaver
- og husk også at uploade billede.jpg! De to fejl er vi mange der har
begået ...

F.eks.

body {
background-image: url("../pics/billede.jpg") no-repeat
}

Eller definer det som en class; så kan du bruge det samme
baggrundsbillede flere steder:

..baggr1 {
background-image: url("../pics/baggrbillede1.jpg") no-repeat
}

med <body class="baggr1">, <div class="baggr1"> eller lignende på de
fleste blokelementer.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Pia Holsting

Dato : 03-10-03 10:22

> Hvad har jeg overset?

I dit style sheet skal baggrundsbillede defineres som nedenfor angivet og
ikke bare background="../pics/billede.jpg"

Hilsen Pia

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 11:55

Pia Holsting wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ikke bare background="../pics/billede.jpg"
>
> body {
> background-image: url("../pics/billede.jpg");

Mange tak for jeres/dit svar.

Stylen i CSS er defineret som nendestående. Jeg har oploadet sitet på ny,
men det godtages ikke, det virker ikke. Hmm...

body{
background-image: url("../pics/Matias_fraside_vendhov_inv.jpg");
scrollbar-arrow-color: #FFFFFF;
scrollbar-base-color: #999999;
scrollbar-dark-shadow-color:#FFFFFF;
scrollbar-face-color:#999999;
}

De bedste hilsner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-03 11:57

Lars Kjærsgaard skrev:

> Stylen i CSS er defineret som nendestående. Jeg har oploadet
> sitet på ny, men det godtages ikke, det virker ikke. Hmm...

Giv et link til siden - det er langt lettere at hjælpe på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 12:06

Foreløbig tak.

http://www.daimi.au.dk/%7Eu003170/

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-03 12:18

Lars Kjærsgaard skrev:

> http://www.daimi.au.dk/%7Eu003170/

Du har et hav af henvisninger til baggrundsbilledet:
<http://www.daimi.au.dk/%7Eu003170/pics/Matias_fraside_vendhov_inv.jpg>
- som ikke findes. Start med at oploade dit billede.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 13:19

Tak for din deltagelse igen.

jeg er ret uforstående overfor hvad der foregår. Jeg har slettet sitet
igen - uploaded sitet igen. Når jeg afprøver sitet lokalt står der f.eks.
opdateret 3. oktober.... (som der skal). Når jeg afprøver sitet over
nettet, ja, så står der opdateret 1. oktober... . Når jeg åbner den
uploadede fil på serveren (remote view) - så er det den rigtige tekst -
opdateret 3. oktober... Det er som om der caches en ældre kopi et eller
andet sted. Jeg har slettet alle mine temporary internet files.

Hvorom alt er, så virker background-image:..... i mit CSS stadig ikke.
Billedet ER der i det rigtige bibliotek.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-03 13:54

Lars Kjærsgaard skrev:

> Tak for din deltagelse igen.

Læs venligst min signatur. Det er ret besværligt at svare på
bundciterede indlæg - hvis jeg skal fortsætte i tråden kræver det
en ændring fra din side.

Prøv at skrive <http://www.daimi.au.dk/~u003170/pics/> i stedet
for <http://www.daimi.au.dk/%7Eu003170/pics/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 14:10

> Læs venligst min signatur. Det er ret besværligt at svare på
> bundciterede indlæg - hvis jeg skal fortsætte i tråden kræver det
> en ændring fra din side.

Fint, jeg har forstået... :

> Prøv at skrive <http://www.daimi.au.dk/~u003170/pics/> i stedet
> for <http://www.daimi.au.dk/%7Eu003170/pics/>.

For mig giver det samme resultat - at jeg havner i pics biblioteket
på FTP-serveren. Jeg kan så her konstatere, at billedet er hvor det
skal være, og har det rigtige navn.

Igen tak.

Fra : René Lønstrup

Dato : 03-10-03 15:02

Lars Kjærsgaard wrote:
> Jeg kan så her konstatere, at billedet er hvor det
> skal være, og har det rigtige navn.

Nahh, ikke helt. I din CSS stod der "Matias_fraside_vendhov_inv.jpg" som
filnavn. Det rigtige billede hedder "Matias_fraside_vendhov_inv_.jpg".
Bemærk den sidste "_"...

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-03 14:19

Lars Kjærsgaard skrev:

> Fint, jeg har forstået... :

Mange tak.

Jeg prøvede lige at indsætte følgende:

body.alm{
   background:
   url(../pics/Matias_fraside_vendhov_inv_.jpg);
      }

- i laringsmaal.html

Se resultatet her: <http://damu.dk/jc/usenet/bgpic.shtml>.

Der er formentlig en eller anden baggrundsegenskab der overrider
din definition af baggrundsbilledet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 03-10-03 14:38

> Der er formentlig en eller anden baggrundsegenskab der
overrider
> din definition af baggrundsbilledet.

hmm... okay, det er bare meget, meget fint. Rigtig mange tak. Jeg
prøver afsted med det.