Skærme
Fijala 3554
Lille Review af Viewsonic VP181s
Fra : Maestro

Dato : 02-10-03 23:33

Jeg fik jo min skærm i fredags og lovede at lave en lille anmeldelse!

Den kører på et MSI GeForce Ti4200 på DVI porten.

Til at starte med vil jeg nævne at der er ingen døde pixels eller
andre fejl

Funktioner:

Skærmen i sig selv er utrolig flot, jeg brød mig først ikke om dens
fod, men efter at have fået den synes jeg den ser ok ud.
Den er robust og lavet i ordentlige materialer.
Pivot funktionen fungerer fint.
Den er nem at hæve men lidt for stram at sænke ned igen synes jeg.
Vippe/dreje funktionen virker helt fint.

Onscreen displayet og menuen ser godt ud og er nem at arbejde med.

Selve billedet:

Farverne ser helt kanon ud i både 2D og 3D applikationer.
Kontrast og Brightness vil jeg ikke nævne noget om, da det er
individuelt hvad man synes om, men jeg bruger bare default
indstilling.
Betragtningsvinklen er også meget god, jeg rykker mig meget rundt på
stolen, og har ingen problemer med at det ser underligt ud i nogen
vinkler.

Spil performance:
Alle spil er kørt i enten native opløsning 1280x1024 eller så tæt på
som muligt. Interpolation er der ingen problemer med, så længe man
ikke kommer for langt ned i opløsning så ser det også godt ud i f.eks
1024x768.
Men sådan er det jo også på en CRT, jo højere opløsning jo pænere er
det.

C&C Generals: Spillet kører helt fint, nu er det så heller ikke så
skærm krævende som et FPS spil.

Battlefield 1942/Desert Combat mod: Der er ingen problemer i dette
spil, farverne står klart og alt kører smooth!

GTA Vice City: Det meste ser fint ud her, på nær når man befinder sig
i/på et køretøj og drejer, så er der lidt trailing på baggrunden og
objekter foran én. Men altså kun når man drejer.

Star Wars Jedi Academy: Spillet ser flot ud på skærmen og jeg har ikke
oplevet noget trailing selv når man flyver rundt og slår om sig med
sin "Lightsaber".

Delta Force Black Hawk Down: Ingen problemer, kører fint.

Freedom Fighters: Har jeg kun lige fået, men alt lader til at køre som
fod i hose.

Diverse 3D testprogrammer ser også helt smooth ud.

Jeg var til LAN i weekenden med et par venner, så jeg fik jo spillet
lidt, og tænkte at jeg lige så godt kunne skrive dem alle sammen på!

Konklusionen må være at skærmen håndterer hurtige 3D apps utroligt
godt

DVD visning: Jeg har desværre kun 1 DVD film, en budget udgave af
"1492 Conquest of paradise" som er lavet i ´92 så den har ikke verdens
bedste billede i sig selv.
Men den viser det helt i orden, gad aldrig se film på min gamle
Hyundai Deluxescan S770, men det gør jeg nu

Så umiddelbart har jeg altså ingen større problemer med min skærm, på
nær ét!

Cleartype ser ikke godt ud, det bliver meget sløret, medmindre jeg
vælger at sætte den til BGR istedet for RGB, men så bliver nogen
bogstaver i menuer farvet gule eller røde alt efter hvilken farve
baggrunden er.
Det er jo naturligt nok, da man jo ændrer farvesammensætningen, men
jeg ville nu gerne høre om der er nogen der har fået den til at vise
Cleartype så det ser godt ud, som jo er meningen med det!?

Jeg skriver ikke så tit reviews så jeg håber det er fyldestgørende!?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-10-03 01:30

> Jeg skriver ikke så tit reviews så jeg håber det er fyldestgørende!?

Mange tak for dit review :)

Det er virkelig værdsat herfra !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 03-10-03 09:08

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> Mange tak for dit review :)
>
> Det er virkelig værdsat herfra !

Også herfra!

Kasper Garnæs

Fra : rane

Dato : 03-10-03 16:59

On 2 Oct 2003 15:32:43 -0700, maestroelite@hotmail.com (Maestro)
wrote:

>Jeg fik jo min skærm i fredags og lovede at lave en lille anmeldelse!

Fornemt lille review - kan kun nikke genkendende til det du skriver.
:)

Fra : Michael Skarum

Dato : 03-10-03 20:35

Kan kun nikke genkendende til det du skriver. Fik min i onsdags og har
indtilvidere kun være positivt overrasket

Har spillet Halo og demoen af Freedom Fighters, og der har jeg ikke lagt
mærke til nogen problemer.

Der ud over er den vist bare super lækker at se på og bruge :)

/michael - en glad VP181s ejer

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-10-03 15:37

maestroelite@hotmail.com (Maestro) wrote in

> Jeg fik jo min skærm i fredags og lovede at lave en lille anmeldelse!
>

> Jeg skriver ikke så tit reviews så jeg håber det er fyldestgørende!?

Du skal i hvert fald have mange tak herfra.

Det var rart at høre om skærmen fra endnu en "almindelig" bruger, som havde
haft en positiv oplevelse.

Jeg havde selv så godt som bestemt mig for skærmen før jeg læste din post
(sad faktisk og ledte efter negative oplevelser - for lige at se om der var
nogen der kunne få mig væk fra den skærm) - og jeg var i hvert fald glad
for at læse endnu en positiv erfaring med pågældende skærm :).

Ligesom dig er min eneste anke umiddelbart, at dens fod virker lidt
klodset, sådan lige umiddelbart. På mit arbejde har vi nogle Philips skærme
som også har pivotfunktion og kan hæves og sænkes lige så meget som
VP181s/b (eller ret tæt på) og deres fod er noget mere elegant af udseende.

Angående VP181 s/b og clear type fandt jeg et ældre indlæg via google:
http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.hardware.skaerm/msg12030.html

Deri giver Madsen et link til Microsofts clear type setup, hvor man selv
kan vælge lidt mellem nogle forskellige indstillinger. På min laptop (Dell
med XGA skærm) vælger jeg RGB og så den nederste i midten i step 3 - de ser
alle læselige og tydelige ud på min LCD. Eneste forskel på min skærm er
stort set hvilken vægt bogstaverne har - altså hvor tykke de ser ud.

Måske kan du bruge det til at få et bedre resultat?

Mvh.
Flemming

Fra : JS

Dato : 05-10-03 17:31

On Sun, 05 Oct 2003 14:37:20 +0000, Flemming Joensson wrote:

> [...]
> som også har pivotfunktion og kan hæves og sænkes lige så meget som
> VP181s/b (eller ret tæt på) og deres fod er noget mere elegant af udseende.

Kan du huske modelnummeret på disse Philips skærme?

--
JS

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-10-03 20:44

JS <no@spam.invalid> wrote in

> Kan du huske modelnummeret på disse Philips skærme?

Det er så vidt jeg husker 107b4 s eller mg vi har.

Mvh
Flemming

Fra : JS

Dato : 06-10-03 21:07

On Mon, 06 Oct 2003 19:43:50 +0000, Flemming Joensson wrote:

> Det er så vidt jeg husker 107b4 s eller mg vi har.

Hvordan vil du vurdere disse skærme? Det er ikke rigtig lykkedes mig at
finde nogle brugererfaringer med Philips skærme - derfor mit spørgsmål.

--
JS

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-10-03 21:29

JS <no@spam.invalid> wrote in

> Hvordan vil du vurdere disse skærme? Det er ikke rigtig lykkedes mig at
> finde nogle brugererfaringer med Philips skærme - derfor mit spørgsmål.

Jeg synes det virker til at være en god skærm, men jeg har ikke set andre
med IPS panel, så jeg har ikke så meget at sammenligne med.

Med hensyn til farver osv. er 170B4BS rigtig god, men jeg kan som sagt ikke
sige om den er bedre eller dårligere end VP181s. Jeg kan dog at sige at
standardfoden på 170B4BS ikke kan pivot, og man kan så vidt jeg lige ved
heller ikke hæve eller sænke skærmen. Så man får lidt mere med Viewsonics
skærm hvor der også er pivot og man kan hæve / sænke skærmen. Men
spørgsmålet er jo så hvor tit man mener man har behov for det. Der er jo
omkring 1500kr forskel på skærmene. Men så er VP181s også én tomme større.

Flemming

Fra : Maestro

Dato : 06-10-03 02:24

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in message news:<Xns940BA91991E0Dflemmingfjerndettejo@212.242.40.196>...
> [...]
> stort set hvilken vægt bogstaverne har - altså hvor tykke de ser ud.
>
> Måske kan du bruge det til at få et bedre resultat?

Tak for linket, men det er nu den jeg har brugt hele tiden, og en
anden der gør det samme bare offline. Og resultatet er som sagt at
teksten bliver sløret, på nær når jeg vælger BGR, men så er
farvesammensætningnen jo forkert!

Men hvis du anskaffer dig skærmen og finder en løsning, eller din ikke
gør det, så må du meget gerne sige til!?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-10-03 20:07

> [...]
>
> Men hvis du anskaffer dig skærmen og finder en løsning, eller din ikke
> gør det, så må du meget gerne sige til!?

Ok, det vil jeg gøre.

Jeg melder tilbage, skal lige have bestilt og betalt for den ;)

Flemming