Tynd mave
Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 22:33

Min Dizzy har haft tynd mave i går og i dag (2 tynde i går,
1 normal i morges og 2 tynde i dag) - hun virker veltilpas,
er nysgerrig og legesyg, spiser og drikker fint - jeg har
lavet "nakkeskindsprøven" og hun virker ikke til at være i
væskeunderskud.

Efter hendes almentistand og antallet af afføringer at dømme,
så synes det ikke at være egentlig diarre, men jeg er alligevel
i tvivl, om det er mere alvorligt end blot en flyttereaktion.

Hun får samme foder som hos opdrætteren (Iams killinge-
tørkost) og har naturligvis friskt vand til rådighed.

Jeg har læst rådet i faq'en vedr. kogt torsk, men jeg er i
tvivl om det er godt at introducere ny kost, hvis den tynde
afføring skyldes miljøskiftet.

Jeg har spurgt opdrætteren. Han mener det er en reaktion
på flytningen og mener ikke jeg behøver gøre andet end at
se tiden an - eventuelt kunne jeg give hende lidt kattemalt.

Hvad synes kan/skal/bør jeg gøre?

Det lille pus bliver så ked af det, når hun er svinet til. I
eftermiddag var det lykkedes hende at få afføring helt om i
pelsen under hagen - hun er heldigvis samarbejdsvillig til
ug med + og ~ når jeg bruser og føn'er
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Denise

Dato : 03-10-03 08:10

Fra : Denise

Dato : 03-10-03 08:16

> Jeg har læst rådet i faq'en vedr. kogt torsk, men jeg er i
> tvivl om det er godt at introducere ny kost, hvis den tynde
> afføring skyldes miljøskiftet.

Det kan aldrig skade, at give kogt torsk med mosede ærter.

> Jeg har spurgt opdrætteren. Han mener det er en reaktion
> på flytningen og mener ikke jeg behøver gøre andet end at
> se tiden an - eventuelt kunne jeg give hende lidt kattemalt

Jeg mener kattemalten sørger for der kommer gang i sagerne, og det er vel
det modsatte du vil opnå.
Til det bruger du torsk eller det allerbedste er Zoolac, som købes hos
dyrlægen.
En sådan tube er altid god at have liggende, så harmløs tynd mave kan tages
med det.
Der står lidt på vores hjemmeside under produkter, lægemidler.

> Hvad synes kan/skal/bør jeg gøre?

Zoolac

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 22:03

Denise skrev i <news:3f7d221e$0$54771$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,>:

Hej Denise

> Jeg mener kattemalten sørger for der kommer gang i sagerne, og det er
> vel det modsatte du vil opnå.

Akkurat min tanke.

> Til det bruger du torsk eller det allerbedste er Zoolac, som købes hos
> dyrlægen.

Jeg ringede til dyrlægen i formiddag og blev også her anbefalet
Zoolac, så det er vi gået i gang med. Herudover anbefalede de
Intestinal, der udover at have et højt fedtindhold skulle indeholde
elektrolytter, Jeg håber det hjælper for det er s* synd Diz bliver
så snavset hele tiden og skal vaskes/bades.

> En sådan tube er altid god at have liggende, så harmløs tynd mave
> kan tages med det.

Ja, det lyder som en god ide.

Jeg har vist været ualmindelig heldig med mine katte hidtil, for
bortset fra en enkelt tynd afførring og 2 bid som krævede behandling,
så har jeg alrig oplevet at have syge katte - dyrlægen er kun blevet
brugt til de årlige vaccinationer.

Tak både til dig, Helle og Stine.

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 03-10-03 08:35

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad synes kan/skal/bør jeg gøre?

Hej Lotte.

Da jeg i januar hentede en kat på Inges Kattehjem, fik jeg en bakke Specific
skånekost med (kan ikke huske hvad den mere hedder, men det var den
orange) - netop i tilfælde af dårlig mave p.g.a. stress over flytningen. Og
ganske som forudsagt fik den lille enormt dårlig mave. Jeg fodrede så med
skånekosten (og ikke andet) i et døgn, og det kunne altså godt tage det, og
vi har ikke været ude for det siden. Og så synes jeg personligt, at det er
nemmere at have sådan en bakke stående, end at skulle hen og koge torsk .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Stine Hilskov

Dato : 03-10-03 17:59

Har killingen fået ormekur?
Du kan jo se tiden an, om skånekost hjælper. Ellers kan det være den trænger
til ormekur?

Hilsen Stine

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 22:12

Stine Hilskov skrev i <news:kVhfb.4613$RW.4299@news.get2net.dk,>:

Hej Stine

> Har killingen fået ormekur?

Øhhh, kiggede lige på kontrakten - ormekur, kryds ved nej.

> Du kan jo se tiden an, om skånekost hjælper. Ellers kan det være den
> trænger til ormekur?

Er det normalt killinger får forebyggende ormekur? Jeg kan se
i min kattebibel, at det anbefales ved 8 ugers alderen?

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Pia J

Dato : 04-10-03 07:27

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> wrote in message news:3f7de610$0$22651

> Er det normalt killinger får forebyggende ormekur? Jeg kan se
> i min kattebibel, at det anbefales ved 8 ugers alderen?

Det er lidt forskelligt, opdrættere hvis katte er indekatte gennem
generationer tester kun for orm, og giver kun ved positiv - men æggene kan
ligge latent i dyrenes krop og overføres til killingerne. Hundehvalpe har
"altid" spoleorm, som de får fra deres mor, også selvom hun ikke har det "i
udbrud". Og man kan ikke altid stole på en test.

Hun tager ikke skade af en gang panacur, nogen skriger straks resistens, men
det får de altså ikke fordi de EN gang får en ormekur (og slet ikke når det
er den første). Diarre er et af tegnene. Hikker hun meget? De kan også miste
appetiten når det bliver rigtig slemt, de får simpelthen kvalme.

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 11:20

Pia J skrev i <news:3f7e686b$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk,>:

> Det er lidt forskelligt, opdrættere hvis katte er indekatte gennem
> generationer tester kun for orm, og giver kun ved positiv

Hvordan tester man for orm?

> Diarre er et af tegnene. Hikker
> hun meget? De kan også miste appetiten når det bliver rigtig slemt,
> de får simpelthen kvalme.

Jeg har ikke bemærket hikke og hun har haft god appetit på
trods af maven.

Hun har haft 1 afføring i dag og den var fast, mon ikke det
skyldes Zoolac-behandlingen?

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Pia J

Dato : 04-10-03 13:21

> Hvordan tester man for orm?

Afføringsprøve. Med mindre det er så slemt at ormene kommer med ud.

:Pia