Tiscali eller Webspeed, indgang i den ande~
Fra : Niels Teglsbo

Dato : 02-10-03 22:23

Jeg overvejer at bestille enten Tiscali ADSL eller TDC Webspeed.

Telefonstik og kabel-tv kommer ind i stuen. Computerne står i den modsatte
ende af huset. Der er 4 vægge eventuelle nye kabler skulle igennem.

Kan man med Tiscali få sat et ADSL-stik op i computerlokalet? Eller kører
de kun med skillefilter? Har de skillefilter på Tele2-linjer?

Hvis Tiscali kun har skillefilter har jeg, så vidt jeg kan se, valget
mellem at sætte skillefilteret i stuen, så telefonen kan bruges der, og så
trække computerkabel ind til computerlokalet. Eller jeg kan sætte
skillefilter i computerlokalet og trække telefonkabel ind til stuen.
Ville det være et normalt ethernet-kabel man skulle trække fra Tiscalis
modem?

På det første kabel-tv-stik (i stuen) sidder en antenneforstærker, så er
chancerne for at kunne bruge det tv-stik i computerlokalet til Webspeed nok
ikke store?

Hvis ikke man kan bruge tv-stikket i computerlokalet må jeg vel sætte
kabelmodemet op i stuen og trække kabel til computerlokalet. Hvilken type
kabel er det?

Kan man gøre noget smart med trådløst netværk? Eller ville det bare blive
dyrere?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-10-03 15:19

Hej Niels Teglsbo, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Kan man med Tiscali få sat et ADSL-stik op i computerlokalet?
> Eller kører de kun med skillefilter?

Siden 1. juni er der kommet en discount-ADSL kaldt Bredbånd. "Den
rigtige" ADSL (dvs. præcis den samme som der var forinden og fx jeg
har) kaldte de så Bredbånd Plus. Du kan se dem her:

<http://www.tiscali.dk/privat/broadband/>
<http://www.tiscali.dk/erhverv/broadband-plus/>

"Bredbånd" er vist (men jeg *ved* det ikke) blot videresalg af TDC-
opkoblinger.

Mit gæt er, at din interesse og behov er "Bredbånd Plus". (Tag dig ikke
af det kun står under erhverv. Det sælges naturligvis også til private,
blot bemærk at priserne er uden moms [men iøvrigt lidt lavere end
tidligere]).
Bl.a. fordi du automagisk får fast IP (og det er en "rigtig" fast ;),
adgang til newsserveren og udover så meget andet positivt ved denne
blander ingen sig i, hvad du sætter bag routeren, som følger med. (Du
må sågar trække et kabel til en ven i Nordsjælland og et par stykker
til Lolland, hvad Tiscali angår).

Endvidere: Plus-udgaven leveres via separat kobberpar, hvorfor du
indenfor rimelighedens grænser kan vælge, hvor stikket skal sidde. (Der
er vist afsat noget med ½ eller 1 montørtime. Han skal blot kunne nå
det indenfor den afsatte tid).

Og hvis han ikke kan nå at sætte stikket det ønskede sted, kan du jo
vælge et kompromis og så selv trække en kabel fra dette og hen til,
hvor du vil have det (blot alm. telefonkabel og -stik).

> Har de skillefilter på Tele2-linjer?

De anvender ganske rigtig skillefilter, *hvis* der ikke er et frit
kobberpar til rådighed (vi snakker stadig kun om den rigtige ADSL, i.e.
Bredbånd Plus). Eller bruger de skillefilter.

Om de har aftale med andre end TDC mht. skillefilter, ved jeg desværre
ikke. (Men du ved formentlig, om der er et frit kobberpar til huset. Og
er der det, kan det være ligegyldigt, da der i så fald ikke anvendes
skillefilter).

> Kan man gøre noget smart med trådløst netværk?

Der er jeg ikke på hjemmebane. Men noget Access-Point-noget kan man jo
altid klappe på.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-03 15:26

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Bl.a. fordi du automagisk får fast IP (og det er en "rigtig" fast ;),

Hvad er en forkert fast IP?
Tiscali tildelere deres faste IP'er via PPP

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-10-03 16:02

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvad er en forkert fast IP?

Et par stykker fra en anden ISP brokkede sig på et tidspunkt (dvs.
på forskellige tidspunkter, men..) over, at skønt de havde fast IP, var
den blevet ændret.

De ene af dem svarede du selv med, at en fast IP ikke var ensbetydende
med, at den nødvendigvis var fast i årevis. Blot at man havde den meget
længe, inden den muligvis kunne skifte (med en anden man så havde meget
længe).

Jeg foreslog dengang (humoristisk ment, forstås), at det måske var en
dynamisk fast IP

> Tiscali tildelere deres faste IP'er via PPP

Ja, men jeg har aldrig hørt om nogen, hvor den har ændret sig. (Dog
undtaget den første måneds tid eller to, da det i maj 2000 startede op.
Der var lidt fødselsproblemer med bl.a. IP'erne).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 00:56

> De ene af dem svarede du selv med, at en fast IP ikke var ensbetydende
> med, at den nødvendigvis var fast i årevis

message-id?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-10-03 10:47

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> message-id?

Det var da en helve%#% masse indlæg, du har skrevet bare det seneste
års tid til blot denne her gruppe

Men jeg har fisket et af dem frem her:
Eller som URL: <news:3dd153c1$0$123$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 10:49

> [...]

Det samme gør sig gældende ved samtlige ADSL-produkter i DK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-10-03 10:56

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det samme gør sig gældende ved samtlige ADSL-produkter i DK

Det er så muligt. Jeg skrev også blot (her i tråden,
<news:Xns9409AD56D6D30RudiStegen@dknews.tiscali.dk>), at jeg aldrig har
hørt om, det faktisk er sket hos World Online/Tiscali. (Ej heller hos
CC, men deres kunder har jeg heller ikke set så mange indlæg fra).

Grunden kan selvfølgelig blot være, at der relativt er mange flere TDC-
opkoblede.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 11:01

> Grunden kan selvfølgelig blot være, at der relativt er mange flere TDC-
> opkoblede.

Jep. Desuden skete det vist mest under "the great expansion". TDC har jo
bredt sig noget mere end oprindeligt planlagt, måske i modsætning til de
øvrige udbydere.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-10-03 11:38

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Desuden skete det vist mest under "the great expansion". TDC har
> jo bredt sig noget mere end oprindeligt planlagt

Var det ikke fra starten planen, at ADSL-udstyr skulle bankes op på
alle centraler?

(At det så på et tidspunkt blev forceret, så det blev begået hurtigere
end oprindelig planlagt, er en anden sag).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 11:45

> Var det ikke fra starten planen, at ADSL-udstyr skulle bankes op på
> alle centraler?

Nej, ikke som jeg husker det..

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-10-03 19:52

On Sat, 04 Oct 2003 12:38:05 +0200, Rudi Stegen wrote:
> Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
> dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Var det ikke fra starten planen, at ADSL-udstyr skulle bankes op på
> alle centraler?

Nej - men desuden var det ikke det som var "problemet" i denne
sammenhaeng - man har f.eks. skiftet det udstyr som aggregerer
kunderne 1-2 gange.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-10-03 00:19

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Nej - men desuden var det ikke det som var "problemet" i denne
> sammenhaeng - man har f.eks. skiftet det udstyr som aggregerer
> kunderne 1-2 gange.

Oho! Tak for info.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 03-10-03 16:49

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

> Mit gæt er, at din interesse og behov er "Bredbånd Plus".

Men det koster jo penge. Jeg er jo bare en fattig studerende på SU.

> Bl.a. fordi du automagisk får fast IP (og det er en "rigtig" fast ;),

Jeg kunne nok klare mig med min dyndns.dk-adresse, så har man et fast navn
selvom ens ip-adresse skifter.

> adgang til newsserveren

Hmm, har de slet ingen news på den? Der står godt nok ikke noget
newsserver-navn på produktsiden. Men i betingelserne [1] står der, at de
yder support på news-software til Windows.

Hvis der ikke er news, så taler det jo stærkt for Webspeed..

> og udover så meget andet positivt ved denne
> blander ingen sig i, hvad du sætter bag routeren, som følger med.

Men på bestillingssiden til privat er der en FAQ med:

"Kan vi være flere om at dele en bredbånd forbindelse?
Som udgangspunkt kan du kun tilslutte én computer til modemet."

Jeg kan ikke finde noget forbud i betingelserne, så min linux-boks skulle
nok kunne sørge for at sprede lidt internet ud.

> [...]
> indenfor rimelighedens grænser kan vælge, hvor stikket skal sidde. (Der
> er vist afsat noget med ½ eller 1 montørtime. Han skal blot kunne nå

Det er en klar en fordel, men man kommer til at betale for det.

> Der er jeg ikke på hjemmebane. Men noget Access-Point-noget kan man jo
> altid klappe på.

På routeren burde man vel sagtens kunne, jeg går ud fra, at et access point
bare skal have et ethernet-kabel i sig. Men om man kan gøre det fra
kabel-modem eller "bredbånd"-modem er straks værre.

[1] http://www.tiscali.dk/help/adsl/terms/article.jsp?content=110903

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-10-03 19:25

Hej Niels Teglsbo, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

[Tiscalis "Bredbånd" uden "Plus"]

> Hmm, har de slet ingen news på den?

I hvert fald ikke Tiscalis newsservere. (Da produktet kom op 1. juni,
nævnte jeg i en intern gruppe, at der vist var sket en smutter, da der
modsat ADSL Plus ikke var nævnt noget om adgang til newsserveren. En af
de ansatte svarede, at der ikke var sket en smutter).

Men med alle mulige forhold synes jeg have læst et sted (indkæg fra en
kunde), at man kan anvende TDC's newsservere. Om det holder vand, ved
jeg ikke. Men det er egentlig rimelig plausibelt, hvis det i
virkeligheden mere eller mindre er videresalg af TDC-ADSL.

Til syvende og sidst er der jo også flere ret gode gratis newsservere,
hvis man ikke anvender binærgrupper. Udover Sunsite og Netsite fx
<http://news.individual.net/> (tidligere news.fu-berlin.de).

At det så er lidt tåbeligt, man ikke har adgang til Tiscalis interne
grupper, er vi som sikkert gættet rørende enige i.

> Men på bestillingssiden til privat er der en FAQ med:
> "Kan vi være flere om at dele en bredbånd forbindelse?
> Som udgangspunkt kan du kun tilslutte én computer til modemet."

Gid nogen ville sætte et m mere ind på siden i det modem

Men mere seriøst: Hvad øjet ikke ser, har hjertet som bekendt heller
ikke ondt af. Der er næppe nogen, der undersøger, om du har mere end en
pc tilsluttet. (Og måske *er* det faktisk ændret, så man på den ene
eller anden måde må sætte mere end én til, jf. dit citerede fra
betingelserne).

> På routeren burde man vel sagtens kunne, jeg går ud fra, at et
> access point bare skal have et ethernet-kabel i sig.

Præcis.

> Men om man kan gøre det fra kabel-modem eller "bredbånd"-modem er
> straks værre.

Ja, det ved jeg heller ikke rigtig. Hvis du ikke får noget tip fra
andre her, kunne du evt. spørge i netværksgruppen. Der må da være nogle
med kabelmodem og/eller "Bredbåndsmodem", der er aktive i denne..(?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter G

Dato : 06-10-03 17:31

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> jeg ikke. Men det er egentlig rimelig plausibelt, hvis det i
> virkeligheden mere eller mindre er videresalg af TDC-ADSL.

Fuldstændig korrekt. Jeg er Bredbåndskunde hos Tiscali, men bruger i
praksis TDC's tjenester.

> At det så er lidt tåbeligt, man ikke har adgang til Tiscalis interne
> grupper, er vi som sikkert gættet rørende enige i.

Lettere irriterende, ja. Til gengæld kan vi så følge med i TDC's interne
grupper.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Korrigér endelig mit sprog, stavefejl, grammatik, kommatering m.m.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-10-03 21:36

Hej Peter G, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Fuldstændig korrekt. Jeg er Bredbåndskunde hos Tiscali, men bruger
> i praksis TDC's tjenester.

Bingo! Iøvrigt: Nu jeg ser dit navn i den forbindelse, synes jeg lidt
diffust, den omtalte kunde netop var dig

Men nu jeg har fat i dig: Det er formentlig Tiscalis postkasser (og
website), du/I får stillet til rådighed?

> Lettere irriterende, ja. Til gengæld kan vi så følge med i TDC's
> interne grupper.

Det kompenserer selvfølgelig en del. Og hvis netværket faktisk er
TDC's, er det på sin vis mere praktisk med deres grupper. Men rodet
virker det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter G

Dato : 11-10-03 16:17

Rudi Stegen skrev:

> Bingo! Iøvrigt: Nu jeg ser dit navn i den forbindelse, synes jeg lidt
> diffust, den omtalte kunde netop var dig

Hvis du tænker på den længere diskussion hvor kunden påstod han var
Tiscali-abonnement og de fleste påpegede hans TDC-IP, så var det ikke mig.
Jeg var netop på det tidspunkt i gang med at konvertere til ADSL
(leveringsproblemer og -forsinkelser fra TDC's side) mens debatten stod på
og jeg gruede for "my preciousss" newsadgang.

> Men nu jeg har fat i dig: Det er formentlig Tiscalis postkasser (og
> website), du/I får stillet til rådighed?

Heh. Jeg bruger ikke min tiscali-postkasse (selvom jeg teoretisk set skulle
have adgang til en) eller deres webtjenester. Jeg prøvede at logge på en
gang og det hele gik i mudder med brugernummer, identifikationsnummer,
kontonummer, E-numre og Ø-mærket.

Ellers har jeg nok i mine gmx/myrealbox-konti samt en fast regning uden
dikkedarer. Jeg er "low mainteance"-kunde og tilhænger af KISS-princippet.

NB. Min SMTP-server (smtp.tiscalimail.dk) er et alias for en TDC-server.

> Det kompenserer selvfølgelig en del. Og hvis netværket faktisk er
> TDC's, er det på sin vis mere praktisk med deres grupper. Men rodet
> virker det.

100% enig.

P.S. Ved du om periodebundne (jeg oprettede mit ADSl-abonnementet i juni)
brugere kan konvertere til deres 256/256 (ca. 300 kr./måned) kampagnetilbud
med virkning fra november?

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Yes! Twilight Singers' "Blackberry Belle" out 14th october 2003.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-10-03 17:48

> Hvis du tænker på den længere diskussion hvor kunden påstod han
> var Tiscali-abonnement og de fleste påpegede hans TDC-IP, så var
> det ikke mig.

Nej, det var ikke den, jeg tænkte på. Det var et helt nøgternt indlæg
fra én (som jeg altså er ret overbevist om var dig), der blot nævnte,
at han netop havde fået det produkt, og at man kunne anvende TDC's
newsserver.

> P.S. Ved du om periodebundne (jeg oprettede mit ADSl-abonnementet
> i juni) brugere kan konvertere til deres 256/256 (ca. 300
> kr./måned) kampagnetilbud med virkning fra november?

Ja:
"Er du Tiscali kunde? Du kan få de nye priser!
Men først i november på grund af tekniske faktorer. Følg med på
portalen så får du besked!"

Klip fra <http://www.tiscali.dk/privat/broadband/>.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter G

Dato : 12-10-03 14:56

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> fra én (som jeg altså er ret overbevist om var dig), der blot nævnte,
> at han netop havde fået det produkt, og at man kunne anvende TDC's

Det lille efternøler-indlæg der kom da jeg havde fået min forbindelse sat
op og kunne verificere den oprindelige posters påstand? Ja, det var mig.

> [...]
> "Er du Tiscali kunde? Du kan få de nye priser!
> Men først i november på grund af tekniske faktorer. Følg med på

Tak, men det havde jeg egentlig læst. Dog, da jeg ikke er sikker hvilken
portal der referes til, ville jeg lige benytte mig af din på-grænsen-til-
skræmmende-nærmest-indsideragtige-viden om Tiscali i håbet om at du havde
detaljer.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-10-03 15:57

Hej Peter G, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det lille efternøler-indlæg der kom da jeg havde fået min
> forbindelse sat op og kunne verificere den oprindelige posters
> påstand? Ja, det var mig.

Så huskede jeg rigtigt Det *var* det.

> Tak, men det havde jeg egentlig læst. Dog, da jeg ikke er sikker
> hvilken portal der referes til

Åh, det er såmænd blot deres <http://www.tiscali.dk/>, de med sædvanlig
sprogforvirring kalder portalen

> din på-grænsen-til-skræmmende-nærmest-indsideragtige-viden om
> Tiscali i håbet om at du havde detaljer.

Jeg håber, det gav pote.

Men for en god ordens skyld stammer alle oplysninger fra enten sitet
eller (især) de interne grupper. Og så vanen med også at læse mellem
linjerne hos dem, man gennem flere år har læst masser af indlæg fra.

Skulle jeg (helt fiktivt, naturligvis) have fået en oplysning om dit
eller dat andetsteds fra, kunne jeg ikke drømme om at antyde indholdet
overfor andre end mig selv. Omend det selvfølgelig vil afholde mig fra
at give eventuelle forkerte oplysninger og blot holde kæft. Altsammen
fiktivt, forstås

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter G

Dato : 14-10-03 13:30

Rudi Stegen skrev:

> Jeg håber, det gav pote.

Det gjorde det.

> Men for en god ordens skyld stammer alle oplysninger fra enten sitet
> eller (især) de interne grupper. Og så vanen med også at læse mellem
> linjerne hos dem, man gennem flere år har læst masser af indlæg fra.

A-HA! "Der er ingen Kabale"-undvigemanøvren. Mig narrer du ikke, du o
prikken over i'et i Tiscali.

<alvorlig>
Det er selvskrevet og indlysende.
</alvorlig>

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-10-03 00:40

Niels Teglsbo wrote:
> newsserver-navn på produktsiden. Men i betingelserne [1] står der, at de
> yder support på news-software til Windows.
>
> Hvis der ikke er news, så taler det jo stærkt for Webspeed..

Der er svjh ikke news med i det produkt.

*host*news*host*tele*host*dk

--
Morten!

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 03-10-03 18:27

On Thu, 02 Oct 2003 23:23:02 +0200, Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)
wrote:

> [...]
>kabel er det?
>

>Kan man gøre noget smart med trådløst netværk? Eller ville det bare blive

Man kan spare alt besværet med kablerne - og det lyder af meget, hvis
skal igennem fire vægge. Kønt bliver det sikkert heller ikke.
Men trådløs bliver naturligvis lidt dyrere. Hvis din fritid er fx. 50
kr. værd i timen, så bliver det dog formentlig blligere

En trådløs bredbåndsrouter kan fås for en tusse. Dertil kommer
eventuelle accesspoints til at forstærke signalet, men det er måske
ikke nødvendigt - og oveni kommer så det/de trådløse netkort.

KS