For varmt
Fra : Niels Thrane

Dato : 10-04-01 20:03

Hejsa

Jeg har for nyligt købt et ekstra armatur, så jeg nu har 3 lysrør i stedet
for 2.

Mit problem er nu, at temperaturen lige så langsomt er steget op til 27
grader, som jeg synes er for varmt. Først troede jeg det var varmelegmet der
havde sat sig fast, men det har ikke hjulpet at hive det ud af stikket.

Hvad kan jeg gøre for at køle vandet lidt ned uden at skulle købe det helt
store udstyr ?

En blæser i lyskassen?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Søren Lange

Dato : 10-04-01 20:30

Måske kunne det være en mulighed med mindre effekt i dine rør, bare en tanke

Hvor mange watt er rørene på?

--

MVH:
Søren Lange

Fra : Keyser Soze

Dato : 11-04-01 02:33

Nu er det jo sådan, at rørlængde og wattstyrke hænger uløseligt
sammen, så uden skruetrækker sætter man ikke bare lige wattstyrken
ned.
Har man denne fremme kunne armaturet ombygges, så drosselspole og
glimttænder placeres udenfor selve armaturet. Rørene i sig selv varmer
nemlig næsten ikke.
Og endelig kunne man vel sætte en computerblæser på, som der foreslås.

Keyser Soze

Fra : Thomas Neumann

Dato : 11-04-01 10:23

Blæseren er billigt og sikkert en effektiv løsning !

Fra : Thomas Neumann

Dato : 11-04-01 10:23

Findes der sider om hvordan man bedst "over-clocker" sit akvarie??? (går der
nørd i det nu?) haha

thomas

Fra : Søren Lange

Dato : 11-04-01 10:40

Keyser, tag lige og snak om noget du har forstand på, rørlængde og watt har
ikke en skid med hinanden at gøre!!!
Hvor får du den ide fra? Din lokale akvaristbutik??

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-04-01 15:24

"Søren Lange" skrev:
<snip/censur noget grimt og ubehøvlet sludder og vrøvl>

PLONK!

FUT: dk.admin.netikette

Fra : ole larsen

Dato : 12-04-01 08:26

Søren Lange skrev i meddelelsen ...
>Keyser, tag lige og snak om noget du har forstand på, rørlængde og watt har
>ikke en skid med hinanden at gøre!!!
>Hvor får du den ide fra? Din lokale akvaristbutik??

Hvordan synes du selv det går, Søren Lange ?
For standard rør gælder at
15w er 44cm.
18w er 60cm
30w er 90cm
36w er 120cm
38w er 105cm
58w er 150cm
Og det uanset fabrikat.
At man så kan få lysstofrør i andre dimensioner - eks. sparepærer - er en
anden sag.

Ole

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 12-04-01 10:06

.........Og jeg kan da til fulde tilslutte mig Ole´ s indlæg.
Den optagne effekt og rørlængden har faktisk ganske meget med hinanden at
gøre. Jeg tror ikke det vil gavne sagen at argumentere teknisk, men du kan
jo selv prøve at læse om emnet. I øvrigt synes jeg din (Søren) kommentar vel
var sådan lige lovlig voldsom. Var den ikke?

mvh Ivan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-04-01 10:38

> 15w er 44cm.
> 18w er 60cm

25w er 75cm

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Niels Thrane

Dato : 11-04-01 14:33

> Måske kunne det være en mulighed med mindre effekt i dine rør, bare en
tanke

> Hvor mange watt er rørene på?

Så vidt jeg lige kan se er de alle på 30W.

Spolerne sidder ikke i lyskassen, men ligger ca. en halv meter under
akvariet, men jeg tror ikke de har nogen opvarmende effekt.

Umiddelbart gik jeg også ud fra, at rørlængden bestemte effekten - jeg kan i
hvert fald ikke lige huske, at jeg har set 89cm rør på andet end 30W.

Under alle omstændigheder ville det være lidt kedeligt at sætte rør med
lavere effekt i, da jeg jo netop har købt det ekstra armatur for at få mere
lys.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-04-01 14:41

> tanke

> Så vidt jeg lige kan se er de alle på 30W.
>
> Spolerne sidder ikke i lyskassen, men ligger ca. en halv meter under
> akvariet, men jeg tror ikke de har nogen opvarmende effekt.

Det er godt.

> Umiddelbart gik jeg også ud fra, at rørlængden bestemte effekten - jeg kan
> hvert fald ikke lige huske, at jeg har set 89cm rør på andet end 30W.

Du kan hvist godt få det men det er bestemt ikke standard,

> Under alle omstændigheder ville det være lidt kedeligt at sætte rør med
> lavere effekt i, da jeg jo netop har købt det ekstra armatur for at få
mere
> lys.

En blæser gør underværker.
En almindelig blæser fra en PC kan sagtens hjælpe dig, kræver dog 12 volt.

Problemmet er at rørene i sig selv ikke kun laver lys, men desværre også
varme, og i dit tilfælde er det for meget.

Er det en af de nye akvastabil lyskasser ?

Fra : Niels Thrane

Dato : 11-04-01 15:20

> En blæser gør underværker.
> En almindelig blæser fra en PC kan sagtens hjælpe dig, kræver dog 12 volt.

Det må jeg prøve. Jeg er dog ikke meget for at save hul i lyskassen, men det
er jo nok nødvendigt.

> Problemmet er at rørene i sig selv ikke kun laver lys, men desværre også
> varme, og i dit tilfælde er det for meget.
>
> Er det en af de nye akvastabil lyskasser ?

Ja. Det var i øvrigt ret besværligt at montere den ekstra lysparabol - det
kunne de godt have lavet smartere!

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-04-01 16:45

> [...]
> er jo nok nødvendigt.

> Ja. Det var i øvrigt ret besværligt at montere den ekstra lysparabol - det

Engang skal akvastabil nok lære det, hvis man tænker på hvordan den gamle
model er, så er den nye et klart fremskridt.

Undskyld jeg spørger hvilken størrelse er din lyskasse og hvad kostede den
og de nye lamper ?

Overvejer nemlig selv at købe en ny til mit 250 liters.

Fra : Niels Thrane

Dato : 11-04-01 17:04

> [...]
> model er, så er den nye et klart fremskridt.
>
> Undskyld jeg spørger hvilken størrelse er din lyskasse og hvad kostede den

Det er 250 liters modellen, men jeg kan ikke huske den nøjagtige pris - jeg
tror det var omkring 925 kr.

Det ekstra armatur var forholdsvist dyrt, men jeg fik det vist ekstra
billigt hos Aqua Living Room i Århus - omkring 650 kr.

Du skal nok lige undersøge om armaturet passer til dit akvarium hvis det er
en ældre model - jeg synes jeg har læst i gruppen tidligere at de to serier
ikke passer helt sammen, men du kan jo evt. ringe til akvastabil og høre.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-04-01 17:09

> [...]
serier
> ikke passer helt sammen, men du kan jo evt. ringe til akvastabil og høre.

Ja det ville da ikke undre mig.

Tak for hjælpen.

Fra : Kim Andersen

Dato : 14-04-01 15:05

This is what Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box
121, DK- 9400 Nr. Sundby mumbled about...>

> [...]
> jo selv prøve at læse om emnet. I øvrigt synes jeg din (Søren) kommentar vel
> var sådan lige lovlig voldsom. Var den ikke?

Tilgengæld faldt det lidt ved siden af, da Keyser skrev, at
rørene ikke bliver varme. Både spoler og rør bliver varme, begge
dele afgiver varme, men varmen fra spolerne er unødvendig og de
kan fjernes, det kan rørene ikke.
Det er alm. viden, at lys er energi, og energi afgiver varme.
Bedste måde at fjerne denne unødige varme, er selvfølgelig at
fjerne kilden, men da man ikke kan fjerne rørene, så må man
ty til andre metoder, og her er en blæser helt klart at foretrække.
Eller evt. lave ventilations huller i toppen, da varme har det med
at stige til vejrs.

I saltvands-verdenen (som jeg nu gør det i), der bruger man mest
blæsere på varme sommerdage. Vi har selvfølgelig den fordel, at vi
ikke har dæk-glas over og heller ikke heldækkende amaturer, men med
lidt snilde kan man lave det rimeligt i almindelige akvarier.

Mvh
Kim Andersen