Trådløs
Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 17:53

Hej

Jeg har lige købt accespoint og netkort i Merlin

Jeg har i forvejen router med 4 port switch.

Accesspoint har jeg tilsluttet til en port i switchen

Mit problem er konfiguration af ip adresser mv

Jeg har givet accespoint en ip adresse og brugt denne asresse som gateway på
pc med trådløst netværk.

Hvis jeg pinger fx www.dr.dk fra min bærbare kan jeg se at der er aktivitet
på min router, men min bærbare får reply timeout

Nogle råd til hvordan jeg skal konfigurere mit system??

/Jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-03 18:01

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> wrote in message news:3f7c57ff$0$24677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> på min router, men min bærbare får reply timeout
>
> Nogle råd til hvordan jeg skal konfigurere mit system??

Din router, er din gateway. Du skal bare sætte det til automatisk DHCP... Ved dog ikke hvordan accesspoitet for en ip. men ip skal
du kun bruge til at konfigurere accesspointet.

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 19:12

Hej

Jeg har prøvet at sætte gateway på den bærbare til både ip-adressen på
accesspoint og til min router, men lige meget hjælper det.
Jeg kan på den bærbare i "status for trådløs netværkforbindelse" se at der
er sendt over 800pakker, men modtaget 0

Mvh. Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-03 19:06

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> wrote:

>Nogle råd til hvordan jeg skal konfigurere mit system??

Du skal huske at afbryde DHCP serveren i accesspointet, så de trådløse
maskiner får Ip-adresse, DNS og gateway oplysninger fra routerens DHCP
server.

<mlr>

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 19:35

Jeg kan ikke både sætte "benyt DHCP" og "standard gateway" i den bærbare

Jeg har sat følgende

På bærbar pc med trådløst netkort
IP: 192.168.002.154
Gateway: 192.168.002.100
DNS: 192.168.002.001

accesspont
IP: 192.168.002.100

Router
LAN ip: 192.168.002.001

På LAN er der også en pc med kabel til en port i routerens switch. Denne pc
fungerer OK
ip: 192.168.002.150
gateway: 192.168.002.001
DNS: 192.168.002.001

på bærbar kan jeg ikke pinge noget som helst
på stationær kan jeg pinge alt på internet og jeg kan pinge accesspoint på
192.168.002.100, jeg kan ikke pinge bærbar ip: 192.168.002.154

Gode råd er meget velkommen

Jacob

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-10-03 19:41

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke både sætte "benyt DHCP" og "standard gateway" i den bærbare
>
> Jeg har sat følgende
>
> På bærbar pc med trådløst netkort
> IP: 192.168.002.154
> Gateway: 192.168.002.100

Gateway skal være din routers lan-ip, altså 192.168.2.1

hth
/Brian

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 20:03

Det har jeg nu prøvet, men stadig ingen gevinst. Antallet af modtagne pakker
på den bærbare er 0

Jeg ved ikke, måske er det noget jeg skal sætte op i accesspoint

/Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-03 20:33

> [...]

>på den bærbare er 0
>
>Jeg ved ikke, måske er det noget jeg skal sætte op i accesspoint

Hvis ellers gateway peger på din router er ip-adresserne ok.

Jeg tror problemet ligger i at de trådløse maskiner ikke connecter til
accesspointet...

Start med at konfigurere accesspointet som åbent system med Auto Rate
Fallback, understøttelse af alle rates

Først når det fungerer som åbent system begynder du at konfigurere
sikkerheden med WEP/Encryption, MAC filtre og hva' den ellers kan...

<mlr>

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 21:00

Hej igen

> Jeg tror problemet ligger i at de trådløse maskiner ikke connecter til
> accesspointet...
På min bærbare med det tråeløse kort står der under netværkssiden at status
er tilsluttet med 11.0 Mbps. Det står også at der er afsendt 1177 pakker og
modtaget 0

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 02-10-03 21:18

Er det noget med Bridge at gøre?

Mit netværk består af:

1 Bærbar PC med trådløst netkort
2 stationære pc'er med trådforbindelse til router(til adsl internet) med 4
ports switch
1 router
1 accesspoint tilsluttet en LAN stik i min router med switch

Gode råd angående opsætning af accesspoint ønskes.

/Jacob

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 22:59

> [...]
> 1 accesspoint tilsluttet en LAN stik i min router med switch
>
> Gode råd angående opsætning af accesspoint ønskes.

Turn off your firewall..........
Er den slukket ?, den i xp indbyggede.... ?

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-10-03 14:43

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk> wrote in message news:3f7c87f2$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> 1 router
> 1 accesspoint tilsluttet en LAN stik i min router med switch

Men hvilket mærke/model ?

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 20:41

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en

> Gateway skal være din routers lan-ip, altså 192.168.2.1

Og de foranstillede nuller er ikke paktiske er de ?

Dns serverne skal angives til din udbyders dns servere, ikke din routers lan
ip, den er jo ikke dns server.

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-10-03 22:18

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en
>

> Og de foranstillede nuller er ikke paktiske er de ?

Næh

> Dns serverne skal angives til din udbyders dns servere, ikke din routers
lan
> ip, den er jo ikke dns server.

Mange routere har proxy-dns/dns-forward sat op, så du kan bruge den som dns
server for din pc, den forwarder så forespørgslerne til den dns-server den
har på wan-benet.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 23:01

> [...]

dns
> server for din pc, den forwarder så forespørgslerne til den dns-server den

Ja.... Mange....., men at bruge udbydderens dns virker hver gang.........
(afhængigt af hvilken udbydder det nu er )

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 03-10-03 00:36

> dns
>
> Ja.... Mange....., men at bruge udbydderens dns virker hver gang.........
> (afhængigt af hvilken udbydder det nu er )

I dette tilfælde sikkert ja, men det er nu en god idé at have en dns server
på lan-siden, som så bare forwarder hvis forespørgslen gælder en adresse der
ligger uden for lan.

Men som sagt, i dette tilfælde vil begge modeller sikkert give samme
resultat.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 06:42

> [...]

server
> på lan-siden, som så bare forwarder hvis forespørgslen <gælder en adresse

Hmm, jeg mener nu det er resource spild at køre dns lokalt for 2 - 3
maskiner.

> Men som sagt, i dette tilfælde vil begge modeller sikkert give samme
> resultat.

Det er ikke sikkert, ingen af mine 2 routere gider lege dns servere, jeg
testede lige.

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 03-10-03 14:52

> Hmm, jeg mener nu det er resource spild at køre dns lokalt for 2 - 3
> maskiner.

Nå, men ikke desto mindre er det nødvendigt hvis du køre med et w2k domæne.

Du skrev at det _altid_ virker, min pointe er at det gør det ikke _altid_,
tværtimod der flere setups hvor det er fornuftigt at PCen bruger eks.
routeren som dns forwarder.

> Det er ikke sikkert, ingen af mine 2 routere gider lege dns servere, jeg
> testede lige.

Ok, men at du ikke konfigurere dine routere til at lave dns-forward er vel
egentlig ikke interessant i denne sammenhæng.

Eller misforstår jeg dig?

/Brian

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 15:39

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en

> Nå, men ikke desto mindre er det nødvendigt hvis du køre med et w2k
domæne.

Korrekt, det er nødvendigt til et domæne...., jeg vidste ikke at det
aktuelle problem havde noget med et domæne at gøre.

> Du skrev at det _altid_ virker, min pointe er at det gør det ikke _altid_,
> tværtimod der flere setups hvor det er fornuftigt at PCen bruger eks.
> routeren som dns forwarder.

Og det mener jeg det gør..., hvis man kører domæne spørges wins serveren jo
først, dnsèn har ikke meget at lave udover at sikre oplysningerne i wins
serveren er gældende........, ikke i mit domæne da.

Nej, det kan du ikke påstå, da du ikke kender routerens navn kan du ikke
vide om den forwarder, men udbyderens dns kan man nå med sikkerhed.

> Ok, men at du ikke konfigurere dine routere til at lave dns-forward er vel
> egentlig ikke interessant i denne sammenhæng.

Det afhænger jo af om routeren gør det default, mine gør ikke har jeg fundet
ud af, for så ville nettet jo eksistere med deres lan ipèr, det gør det
ikke.
(Jeg kan jo stadig pinge gennem dem, forudsat jeg pinger IPèr, ikke
www.navne.dk)

> Eller misforstår jeg dig?

For mig handler det om at reducere fejlmulighedder, jo flere stedder man
sætter noget op, jo flere stedder er der at vedligeholde.
Udbydderen bruger energhi på at holde en dns kørende, så kan man jo
ligesåpgodt bruge den, isteddet for at spilde en halv søndag på selv at lave
en.

Gdns er en fiks ting iøvrigt, i den sammenhæng......

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-10-03 13:55

> [...]
> først, dnsèn har ikke meget at lave udover at sikre oplysningerne i wins
> serveren er gældende........, ikke i mit domæne da.

Vrøvl, du kører ikke wins i et w2k domæne, men mindre du har en speciel
grund til det, wins er ikke nødvendig hvorimod dns er forudsætningen.

Hold nu op med at give generelle råd ud fra dit specielle setup.

Hvis du påstår at dns ikke har noget at lave i et w2k domæne, så ved du ikke
hvad du snakker om.

> Nej, det kan du ikke påstå, da du ikke kender routerens navn kan du ikke
> vide om den forwarder, men udbyderens dns kan man nå med sikkerhed.

Er du rar at svare på udsagnene i det indlæg du svarer på?
Routerens navn er uden betydniung, du kan jo kalde den Jørgen, men eftersom
det i spørgerens første indlæg blev nævnt at routeren tildelte sig selv som
dns-server til klienterne, må det være ok at antage at den kan dns-forwarde.

> Det afhænger jo af om routeren gør det default, mine gør ikke har jeg
fundet
> ud af, for så ville nettet jo eksistere med deres lan ipèr, det gør det
> ikke.

Et eller andet tildelere den vel, du har da ikke konfigureret dhcp-serveren
med blank i dns-server eller?

> [...]

> For mig handler det om at reducere fejlmulighedder, jo flere stedder man
> sætter noget op, jo flere stedder er der at vedligeholde.

Netop, men der er mange tilfælde hvor dit setup ikke nødvendigvis vil virke,
derfor min modstand mod dit udsagn om at det _altid_ vil virke.

> Udbydderen bruger energhi på at holde en dns kørende, så kan man jo
> ligesåpgodt bruge den, isteddet for at spilde en halv søndag på selv at
lave
> en.

Og hvis udbyderen skifter dns serveren ud, så opdager du det ikke før dit
net ikke virker.

Hvis din router får tildelt dns-server fra din udbyder og du bruger din
router som dns-server, ja så opdager du det aldrig, dit net virker bare

Hvis ikke der kommer væsentligt nyt i denne tråd så stopper jeg her, og
vender tilbage til mit oprindelige formål nemlig at hjælpe spørgeren med
udgangspunkt i mine erfaringer.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 14:36

> [...]

> grund til det, wins er ikke nødvendig
> Hold nu op med at give generelle råd ud fra dit specielle setup.

Ethvert setup er specielt, også dit, set fra mit synspunkt.

> Hvis du påstår at dns ikke har noget at lave i et w2k domæne, så ved du
ikke
> hvad du snakker om.

Det er vist et spørgsmål om hvor trykket lægges, og hvor mange klienter der
spørger den.
DNS er nødvendig i et domæne, min dns er ikke travlt optaget hele tiden.

Egentligt tror jeg vi er enige..., med den forskel at ved manuelt tildelte
ipèr vælger du routerens som dns ip, jeg vælger udbyderens.
(Og et par andre udover udbyderens, af praktiske årsager)

Det kan godt være udbydderen skifter dns servernavn, men hidtil har de
beholdt samme ip, og så er navnet jo underordnet.

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-10-03 17:42

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

Ja så svarer jeg lige alligevel

> Ethvert setup er specielt, også dit, set fra mit synspunkt.

Netop, derfor bør du ikke sige _altid_ hvis din erfaring bygger på et meget
begrænset antal installationer.
Alle mine installationer er specielle, men der er ting der går igen i de
fleste.

> [...]
der
> spørger den.
> DNS er nødvendig i et domæne, min dns er ikke travlt optaget hele tiden.

Du læser mit svar forkert (med vilje?).
Din påstand var at dns ikke laver andet end at sikre wins serverens
oplysninger.

Det er forkert, wins er som udgangspunkt ikke med i et w2k domæne, dns er
grundlaget. Uden dns kører dit domæne ikke.

> Egentligt tror jeg vi er enige..., med den forskel at ved manuelt tildelte
> ipèr vælger du routerens som dns ip, jeg vælger udbyderens.
> (Og et par andre udover udbyderens, af praktiske årsager)

Nej, jeg vælger den dns server der er optimal for setuppet, du vælger
_altid_ din udbyders.

> Det kan godt være udbydderen skifter dns servernavn, men hidtil har de
> beholdt samme ip, og så er navnet jo underordnet.

Igen læser du forkert, jeg skriver intet om dns-serverens navn, men nævner
muligheden for at din udbyder ændre sit setup, så det optimale for dig er
en anden dns server. (Måske skfiter de endda serveren helt ud, så det ip-nr.
du bruger ikke svarer)

Er du uenig i at dit setup giver den "ulempe" hvorimod spørgerens
oprindelige setup ikke gør det?

/Brian

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 19:03

> Netop, derfor bør du ikke sige _altid_ hvis din erfaring bygger på et
meget
> begrænset antal installationer.

Hvor har du den viden fra ?

> Alle mine installationer er specielle, men der er ting der går igen i de
> fleste.

Præcis det samme her.

> Du læser mit svar forkert (med vilje?).

Nej, men du misforstår mit svar. (med vilje?)

> Din påstand var at dns ikke laver andet end at sikre wins serverens
> oplysninger.

Nej, jeg påstår at min interne dns server ikke har travlt.
Uanset hvad den laver har den ikke travlt med det.

> Det er forkert, wins er som udgangspunkt ikke med i et w2k domæne, dns er
> grundlaget. Uden dns kører dit domæne ikke.

Det gider jeg ikke diskutere, jeg bruger wins i mit, sammen med DDNS.

> Nej, jeg vælger den dns server der er optimal for setuppet, du vælger
> _altid_ din udbyders.

Igen... hvor har du den viden fra, du kan da umuligt vide hvordan jeg altid
laver et netværk ?
(Jeg bruger ikke altid min udbydders, jeg bruger aldrig min udbydders alene,
og jeg bruger aldrig min interne alene.)

> [...]
> muligheden for at din udbyder ændre sit setup, så det optimale for dig er
> en anden dns server. (Måske skfiter de endda serveren helt ud, så det

Jeg læser ikke forkert, du skrev "skifter dns server ud", og det gør de
jævnligt da de ikke helt ved hvor den skal stå, tilsyneladende.
Men de har hidtil beholdt ipèn på dem.

> Er du uenig i at dit setup giver den "ulempe" hvorimod spørgerens
> oprindelige setup ikke gør det?

Det afhænger jo af om routeren forwarder dns forespørgsler, min gør ikke.
For mig er spørgerens setup ubrugeligt, om det skyldes udstyr eller hvad man
foretrækker er vel ligegyldigt ?
I det øjeblik routeren ikke kan kontakte den i routeren valgte dns er linien
jo død uanset hvad.
Jeg synes det er nemmere at styre det lokalt ved den maskine jeg sidder, end
i routeren som kun kan styres fra min server.
(up `n go princippet)
Jeg synes så det er en større ulempe at bevæge mig ud i garagen for at ændre
netopsætning.
Men igen er det mit net, og det er lavet som jeg vil have det.
Hvis man antager at dns serveren virker når den tastes ind i netkortet, vil
nettet virke "her og nu", det så jeg som målet at det skulle.

Vi har tilsyneladende hver sin måde at løse opgaven på, det er der vel ikke
noget forkert i ?

Jeg mindes ikke at spørgeren har nævnt hans 3 maskiner kører i domæne, slet
ikke w2k domæne.
(1 bærbar, 2 stationære, en router og et accespoint)
Dit råd forudsætter at routeren forwarder dns forepørgsler, det gør de ikke
altid, og i de tilfælde dur dit råd ikke.
Mit forudsætter udbydderens dns server virker i det øjeblik de tastes ind,
det kan man jo teste med en simpel ping.

Men det bliver vi nok heller ikke enige om.

Mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 05-10-03 09:06

> meget
>
> Hvor har du den viden fra ?

Du henviser konstant til "mit setup" og "hos mig", det leder tankerne hen
mod din egen hjemmeinstallation.

> Nej, jeg påstår at min interne dns server ikke har travlt.
> Uanset hvad den laver har den ikke travlt med det.

<citat>
Og det mener jeg det gør..., hvis man kører domæne spørges wins serveren jo
først, dnsèn har ikke meget at lave udover at sikre oplysningerne i wins
serveren er gældende........, ikke i mit domæne da.
</citat>

> Det gider jeg ikke diskutere, jeg bruger wins i mit, sammen med DDNS.

Der er sådan set heller ikke noget at diskutere, igen er du generel ud fra
dit eget setup.

Fakta er at dns er en grundstenene i et w2k domæne, wins er et levn fra NT40
tiden, som nogle gange implementeres i et w2k domæne hvis det er nødvendigt
aht. specielle applikationer eller netværksopsætninger.

> [...]
alene,
> og jeg bruger aldrig min interne alene.)

Næh, men det er det du hele tiden taler for

<citat
> [...]
</citat>

> Vi har tilsyneladende hver sin måde at løse opgaven på, det er der vel

Nej, men i dette tilfælde giver du en løsning du ikke kan være sikker på
virker.
Du kender ikke den adsl løsning spørgeren har, du kender ikke hans router,
du kender ikke hans netværk og alligevel angiver du en løsning som _altid_
virker - det er det der er udgangspunktet for vores diskussion.

> Jeg mindes ikke at spørgeren har nævnt hans 3 maskiner kører i domæne,
slet
> ikke w2k domæne.

Du kan godt følge diskussionen hele vejen ikk´?
1. Du nævner en løsning der _altid_ virker.
2. Jeg påpeger at det er forkert
3. Du spørger til eksempler
4. Et w2k domæne var et af de eksempler jeg gav dig.

> Dit råd forudsætter at routeren forwarder dns forepørgsler, det gør de
ikke
> altid, og i de tilfælde dur dit råd ikke.

Korrekt, men det gør den i dette tilfælde.
Det var ligesom udgangspunktet, da du rådede spørgeren til at lade være med
at bruge funktionen, ved at taste andre dns servere ind.

> Mit forudsætter udbydderens dns server virker i det øjeblik de tastes ind,
> det kan man jo teste med en simpel ping.

Enten er du troll eller forstår du simpelthen ikke teknikken i det jeg
skriver.
Ingen af tingene kan jeg gøre noget ved.

> Men det bliver vi nok heller ikke enige om.

Det drejer sig ikke om at blive enige, men om at du siger "Nå ja, jeg ved
ikke alt og nogen gange er der en med større viden på området der giver mig
et hint, det vil jeg lære af."

EOD
/Brian

Fra : Jens

Dato : 05-10-03 10:12

> Du kan godt følge diskussionen hele vejen ikk´?

Jo.

> 1. Du nævner en løsning der _altid_ virker.

Hvis dnsèn virker i når den tastes ind, virker det.

> 2. Jeg påpeger at det er forkert

Ja, det er jo netop fejlen.......

> 3. Du spørger til eksempler
> 4. Et w2k domæne var et af de eksempler jeg gav dig.

Ja, og egentligt irrelevant for spørgerens opsætning vil jeg tro.

> ikke
>
> Korrekt, men det gør den i dette tilfælde.

Hvordan ved du det ?

> Det var ligesom udgangspunktet, da du rådede spørgeren til at lade være
med
> at bruge funktionen, ved at taste andre dns servere ind.

Ja netop, og dog, jeg rådede til at starte med at taste udbydderens dns ind
på netkortet i pcèn isteddet for routerens ip.

> Enten er du troll eller forstår du simpelthen ikke teknikken i det jeg
> skriver.
> Ingen af tingene kan jeg gøre noget ved.

Jeg kan mene præcis det samme.
Men som før nævnt mener jeg vi er enige, bare ikke i hvor der tastes hvad.
bare for du ikke skal få den opfattelese det kun er mit net, så er dem jeg
har lavet altid enten dhcp, eller med eksterne dnsèr tastet ind på pcèns
netkort, sammen med den interne hvis der er en computer med den funktion.
Routeren er gateway og firewall, men aldrig dns server/forwarder.

> Det drejer sig ikke om at blive enige, men om at du siger "Nå ja, jeg ved
> ikke alt og nogen gange er der en med større viden på området der giver
mig
> et hint, det vil jeg lære af."

Jeg vil gerne lære, men holdningen "Sådan Er Det" kan jeg ikke lære af, især
ikke når forslaget er afprøvet, uden at virke.
Jeg ved bestemt ikke alt, når jeg tror jeg gør det, slukker jeg maskinen.
Hvis en pc sættes på dhcp, og man ser på en "ipconfig /all" på den bagefter,
viser maskinen udelukkende udbyderens dns ipèr som dns servere.
Hvis det var meningen fra producenten at det skulle være routerens ip der
var dnsserver, ville den vel fremgå af listen. ?

Du vil ikke høre at det kan give problemer at bruge routeren som dns.
Selv eksperter lærer noget nyt med mellemrum.

EOD kan hverken du eller jeg bruge til noget, men man kan altid smække med
døren når man ikke kan få sin vilje.

Jeg mener stadig, at en pc med fast indtastet ip, skal have de dns ipèr man
vil bruge, og routerens ip udelukkende som gateway ip.
(For at undgå yderligere misfortolkninger, snakkes der her om hjemmenet, med
hjemmenet routere i den lave ende af prisskalaen.)
(Men jeg har kun lavet den slags netværk i 5 år, så jeg kan tage fejl.)

Mvh Jens

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 03-10-03 06:03

Hej

> Og de foranstillede nuller er ikke paktiske er de ?
Nej, de forsvinder også igen når man indtaster dem, så de skulle ikke vole
problemer

> Dns serverne skal angives til din udbyders dns servere, ikke din routers
lan
> ip, den er jo ikke dns server.
Det vi jeg prøve at ændre, men jeg tror nu ikke at det er her problemet er.
Jeg kan hverken pinge på ip eller navn hverken på LAN eller WAN

Kan det være opsætning af accesspoint eller defekt HW? På min bærbare ser
alt ud til at virke, når jeg kigger i netværksstatus. Det er tilsluttet med
11Mbps. Det der undrer mig er, at der ikke er modtaget en eneste pakke, men
afsendt flere tusinde

/Jacob

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 06:50

"Jacob Saksvold Mortensen" <jacob@saksvold.dk>

> Nej, de forsvinder også igen når man indtaster dem, så de skulle ikke vole
> problemer

Det er ikke altid de gør det, det afhænger vist af udstyrret.
Win XP kan godt bruge dem, men denaktuelle ip er en anden end den man lige
regner med.
Det er noget med at foranstillede nuller angiver at det er det "oktale"
talsystem der bruges.

> [...]
med
> 11Mbps. Det der undrer mig er, at der ikke er modtaget en eneste pakke,

Kontroller at alle nuværende og tidligere installerede firewals på den
bærbare er slået fra, især xp`s indbyggede.
Åben accespointet så der er frit fald igennem den for alt og alle.
Kontroller om der er en firewall i den som hindrer trafik.

Hvilet accespoint og hvilken router var det ?

Mvh Hens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-10-03 19:41

Fra : Jacob Saksvold Morte~

Dato : 03-10-03 06:24

Nu er jeg ikke ekspert på trådløse netværk, så jeg har lige et parspørgsmål.

Min router/switch har DHCP server. Hertil er tilsluttet et accesspoint, der
får tildelt en ip-adresse. Så ved switchen vel at en pågældende port er
denne MAC adresse og ip-adresse.

Hvad er det så der skal ske når jeg vil tilslutte en bærbar pc med trådløst
net?
Hvis jeg sætter den bærbare til hent automatisk en ip, melder den fejl.
Er der min switch der skal tildele endnu en ip adresse til den port hvor mit
accesspoint sidder?
Hvordan fordeles og tildeles ip-adresser på den trådlæse side?
Hvad med subnet mask? Er mit wired LAN på samme undernet som mit wireless?

Fra : Uni Bull

Dato : 03-10-03 18:04

> [...]
der
> får tildelt en ip-adresse. Så ved switchen vel at en pågældende port er

Første check:
-kabling... Lyder selvfølgelig banalt, men dit AP skal mig bekendt have en
almindelig (lige over) kabel fra en almindelig port på din switch! Ikke
noget
med krydsede kabler eller uplink-port.... Check det!

> Hvad er det så der skal ske når jeg vil tilslutte en bærbar pc med
trådløst
> net?

Principielt er dit AP sådan set bare endnu en switch (med trådløse "stik").
Dog har dit AP en IP som du altså ikke kan bruge andre steder.

> Hvis jeg sætter den bærbare til hent automatisk en ip, melder den fejl.

Melder den decideret fejl? Eller får den en af de 169.xxx.xxx.xxx IP'er?
Hvis den efter noget tid får en 169.xxx...-IP kan den ikke se nogen
DHCP-server.

> Er der min switch der skal tildele endnu en ip adresse til den port hvor
mit
> accesspoint sidder?

Din switch kan ikke tildele IP - kun din router (og evt. AP).

> Hvordan fordeles og tildeles ip-adresser på den trådlæse side?

Fuldstændig som på kabelsiden!

> Hvad med subnet mask? Er mit wired LAN på samme undernet som mit wireless?

Ja.

Jeg ville sætte alle enheder (stationær, bærbar og AP) op manuelt.
Altså slå "automatisk tildeling af IP" fra og tildel dem alle den IP som de
har lige nu.
Hertil må du også checke at alle har samme subnetmask og at alle står til
gateway
192.168.2.1 og ligeledes DNS 192.168.2.1

På denne måde er det ligegyldigt om DHCP er slået til i din router eller ej.

--
Uni Bull
København K

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-03 23:11

"Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> wrote in message

> På denne måde er det ligegyldigt om DHCP er slået til i din router eller
ej.

Hvad siger vores spørger til det?
Har du fået det op at rulle?

Fra : Uni Bull

Dato : 07-10-03 18:17

Uni Bull wrote:

> Hvad siger vores spørger til det?
> Har du fået det op at rulle?

Gad vide om vores spørger gik sukkerkold - jeg synes det kunne være
interessant at høre om det er kommet op at rulle...

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-10-03 13:43

> [...]

der
> får tildelt en ip-adresse. Så ved switchen vel at en pågældende port er

Ikke switchen, men din dhcp-server ved det
(Din dhcp-server er i dette tilfælde med i din router som så er bygget
sammen med din switch)

> Hvad er det så der skal ske når jeg vil tilslutte en bærbar pc med
trådløst
> net?

Hvis din dhcp-server kører, og det lader det til, så sæt den bærbare til
automatisk at få tildelt en ip-adresse.

> Hvis jeg sætter den bærbare til hent automatisk en ip, melder den fejl.

Hvilken fejl?
Er du sikker på at dit accespoint er sat til at få tildelt en ip-adresse og
at den ikke har en default ip-adresse.

> Er der min switch der skal tildele endnu en ip adresse til den port hvor
mit
> accesspoint sidder?

Jeg forstår ikke spørgsmålet, prøv igen

> Hvordan fordeles og tildeles ip-adresser på den trådlæse side?

Via din dhcp server.

> Hvad med subnet mask? Er mit wired LAN på samme undernet som mit wireless?

Du skal stoppe med at opfatte det som to netværk.
Du har et lan og på det er der mulighed for at koble på via kabel eller
trådløs.

/Brian