Skærme
Fijala 3554
Ny fladskærm
Fra : Anders

Dato : 02-10-03 16:06

Jeg har brug for en fladskærm til kontorbrug. Den vil aldrig blive brugt til
hverken spil eller film, men udelukkende kontorapplikationer. Derfor er
responstiden ikke så vigtig, men derimod betragtningsvinkel, kontrast og
andre lignende egenskaber, som gør skærmen behagelig at arbejde med.
Jeg har forløbigt kigget lidt på Samsungs modeller i 15" og 17" klassen.
Er der en bestemt paneltype som er særlig egnet til netop kontorbrug?
Eller andre gode forslag til skærme?

Anders

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-10-03 17:46

"Anders" <medaFJERNdup@hotmail.dk> wrote in

> [...]
> Samsungs modeller i 15" og 17" klassen. Er der en bestemt paneltype
> som er særlig egnet til netop kontorbrug? Eller andre gode forslag til

Jeg er selv ved at kigge på en skærm der primært er til kontorbrug, men i
mit tilfælde skal den også kunne klare et spil af og til og måske en film.
Og så er det rimelig vigtigt at den kan vise billederne fra mit
digitalkamera med rimelig gode farver.

Til mit formål er jeg efter at have læst her i gruppen og på nettet blevet
overbevist om, at IPS panelet er det mest optimale.

IPS paneler og S-IPS skulle være specielt godt egnet til kontorbrug, da de
netop har meget stor betragtningsvinkel. S-IPS har endnu højere
betragtningsvinkel end IPS, men ellers er der vist ikke den store forskel
på IPS og S-IPS. (Måske er der også endnu bedre farver på S-IPS, men det
aner jeg faktisk ikke)

Samsung har så vidt jeg ved ikke skærme med IPS paneler. Men f.eks. NEC,
IBM, Compaq, Dell og Sony nævnes på LG.Philips' side - som jeg har fået at
vide er det firma der har udviklet IPS panelerne. Derudover har Viewsonic
efter sigende også skærme med teknologien og ligeledes skulle både LG og
Philips (da det jo er deres Joint-venture der har opfundet teknologien)
skærme med disse paneler.

Så hvis der er flere der skal kunne se på skærmen på samme tid og
farveægthed er vigtigt, så er IPS og S-IPS det bedste valg pt.

Hvis skærmen blot skal bruges til at køre Officepakken m.v. og det kun vil
være dig selv der er til stede ved skrivebordet, så vil en Samsung skærm
være et fint valg. Samsung kommer forøvrigt meget snart med både en ny 15"
og 17" model der hedder 152X hhv. 172X. Jeg nævner dem ikke fordi de er
bedre egnet til kontorbrug end 172T f.eks., men når 172X kommer, kunne man
jo håbe at X-serien presser prisen på de øvrige skærme ned. Derudover er
152X og 172X ekstremt tynde og har næsten ingen kant rundt om selve
panelet. Så de fylder meget lidt på et skrivebord.

På min arbejdsplads er vi ved at gå over til 17" TFT skærme alle mand (vi
er ca. 300 softwareudviklere). De skærme skal heller ikke bruges til andet
end kontorapplikationer (og udviklingsværktøjer, men kravene til dem er ca.
det samme som kontorapplikationer). Valget er faldet på en Philips - jeg
kan ikke modelnummeret i hovedet, men kan godt kigge efter hvis du gerne
vil vide det. Det ligner en 170B4MG - som efter sigende skulle have IPS
panel. Hvis du gerne vil vide hvilken model det er vi bruger kan jeg godt
kigge efter hvilket modelnummer det helt præcist er. Den er i hvert fald
aldeles glimrende at kigge på til vores formål.

Mvh.
Flemming

Fra : Anders

Dato : 03-10-03 16:56

Tak for svaret. Produktnummer er ikke nødvendigt. Jeg har været inde på
Philips side og kigge. Det er nogen rigtig lækre skærme de har der. Jeg tror
det bliver en af dem.

Anders