RIEX stambøger!
Fra : Freedom

Dato : 01-10-03 22:43

Hej igen;))

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor katte med får en RIEX stambog når
der er helt hvide katte bagved i stamtavlen!?

Hvad betyder det for avl o udstilling at en avls kat her en RIEX stamtavle?

Iben

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-10-03 17:16

Hej Iben

Der findes i Felis Danica to slags stambøger: LO og RIEX.

LO fås når katten er renavlet i mindst 3 generationer, når der udelukkende
er benyttet godkendte farvevarianter og hvis der findes alt det nødvendige
info om katten, forbundet den er registreret i osv.

RIEX gives til katte, som er resultat af raceblandinger (eller med ukendte
aner) inden for de påkrævede 3 generationer, hvor der er benyttet
ikke-godkendte farvevarianter eller hvor der er tvivl om registreringen fra
det forbund, katten er indført fra. Også katte i ikke-godkendte
farvevarianter får RIEX-stamtavle, da de ikke opfylder kravene for
LO-registret.

At der er hvide katte i anerne burde således ikke have noget at sige for om
afkom registreres i LO eller RIEX, med mindre hvid ikke er en godkendt
farvevariant for den pågældende race...?! Hvis det er, må der være andre
årsager til at afkom RIEX-registreres.

Hvis en kat i en godkendt farvevariant er RIEX-registreret, betyder det ikke
noget for udstillinger - kun hvis det er en ikke-godkendt farvevariant, da
de - så vidt jeg husker - ikke opnår certifikater, men selvfølgelig kan
blive bedømt.

Om en RIEX-registreret kat er god i avlen afhænger i høj grad af årsagen til
RIEX-registreringen og hvilken race, der er tale om. En burmeser med
RIEX-stamtavle ville jeg nok aldrig bruge i avl, da burmesere har været
renavlede siden 60'erne og jeg end ikke ville overveje at importere en kat,
der var registreret i et "skummelt" forbund, hvor der kunne være tvivl om
oplysningerne - men fx briter ses jævnligt med persere i anerne, da de er
brugt til at lave nye farvevarianter med, og de bruges flittigt i avl...

Mvh. Camilla

Fra : Freedom

Dato : 03-10-03 17:28

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt til at lave nye farvevarianter med, og de bruges flittigt i avl...

Hej Camilla,

Tak for dit svar, det er perser det drejer sig om. Men det sjove er at alle
de hvide katte i stamtavlen har en FD RX nummer, men ikke de andre farver!!!

Iben

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-10-03 17:51

> [...]
alle
> de hvide katte i stamtavlen har en FD RX nummer, men ikke de andre

*Aahhh* - men det *kan* så være fordi at de hvide (måske med den specifikke
øjenfarve) persere - dengang de pågældende katte blev registreret (og især
hvis det er nogle lidt "ældre" numre) ikke var godkendte farvevarianter..
Jeg har ingen idé om hvornår de forskellige typer hvide katte blev
registreret.

Mvh. Camilla