Skifte til vinterdæk
Fra : Nenad Dragic

Dato : 01-10-03 22:19

Hejsa

Nu er snakken begyndt omkring vinter dæk så har jeg et spørgesmål:
Hvornår skifter I jeres sommer dæk ud med vinterdæk?
Jeg vil nemlig ikke vente til den første sne og derefter ikke kunne komme
til pga. alle andre har fået samme ide.

Mvh
Nenad

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-10-03 22:37

Nenad Dragic wrote:

> Hvornår skifter I jeres sommer dæk ud med vinterdæk?

Hvis man kører på dæk, der er beregnede til hurtige biler, skal der snart
skiftes. Hvis man kører på dæk, der skal sidde på langsomme biler, så kan
man i princippet helt undlade at skifte. Især hvis man kan leve med at køre
lidt ringere de ganske få dage, hvor vejen er dækket af sne.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens K

Dato : 02-10-03 06:35

On Wed, 1 Oct 2003 23:19:25 +0200, "Nenad Dragic"
<newsgroup@dragic.com> wrote:

>Nu er snakken begyndt omkring vinter dæk så har jeg et spørgesmål:
>Hvornår skifter I jeres sommer dæk ud med vinterdæk?

Tommelfingerreglen er 7 grader. Er dagstemperaturen under dét punkt,
køres der med vinterdæk...

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 02-10-03 08:59

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Tommelfingerreglen er 7 grader. Er dagstemperaturen under dét punkt,
> køres der med vinterdæk...
>

> /Mogens

Jeg ville sige når der kommer nattefrost. Og det er ved at være nu. De 7
grader var noget dækfabrikanterne ville bilde os ind, den holdt ikke i
byretten.

/Claus

Fra : Mogens K

Dato : 02-10-03 09:07

On Thu, 2 Oct 2003 09:58:33 +0200, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

>De 7 grader var noget dækfabrikanterne ville bilde os ind, den holdt ikke i
>byretten.

Jow, jow - men det var ift. dækkets gummimæssige smidighed, at den
ikke holdt i byretten. Jég skifter slet ikke endnu - først når
temperaturen bliver under 7 grader, når jeg skal køre - og jeg kører
ikke før efter kl. 9.

Iøvrigt bør man notere sig dé ord, Jan W skriver -> hvornår, man skal
skifte, er meget afhængig af de sommerdæk, man anvender. Kører man F1
kan det ikke gå stærkt nok med at få vinterdækkene støvet af,
medmindre man som jeg har en ferietur til Frankrig lige foran sig

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 02-10-03 11:14

> [...]
> kan det ikke gå stærkt nok med at få vinterdækkene støvet af,
> medmindre man som jeg har en ferietur til Frankrig lige foran sig

Helt enig! Jeg skifter snart, men det er mere fordi mine brede lavprofildæk
er ved at være langt nede, og jeg vil ikke investere i nye sommerdæk nu.
(Med mindre tilbuddet er for godt)
/Claus

Fra : Hit

Dato : 02-10-03 09:09

<newsgroup@dragic.com> wrote:

> [...]
>Hvornår skifter I jeres sommer dæk ud med vinterdæk?
>Jeg vil nemlig ikke vente til den første sne og derefter ikke kunne komme

1. december til 1. april., der har du en temperatur der hovedsagelig
ligger under 5-10 grader, og vinrterdækkene kan generere mere friktion
end highperformance lavprofil sommerdæk.

Mine Yokohama AVS sport 235/45 bliver som bakelit (meget hårdt) når
temperaturen dropper under 10 grader.

Niels