Undervogns-behandling
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-10-03 21:59

Hej rødder

Jeg har en god del fridage, hvorfor det er tid at hygge sig med bil.
Forleden skiftede jeg selv udstødning og køler, og det var en stor
fornøjelse, der gav mig mod på mere "hjemme-mekkeri".

Derfor agter jeg selv at undervognsbehandle i morgen. (Hvis det går godt,
skal vi lige snakke sammen, Thomas - så skal jeg ikke have tid hos
undervognscenteret alligevel.)

I dag fik jeg bilen gået igennem af en plade-mand hos Opel - bortset fra en
laset nuværende undervognsbehandling og lidt overfladerust ingen problemer -
og så var jeg klar til at købe ind hos Harald Nyborg:

3 ltr tynd penetrerende og oliebaseret Dinitrol. (Oliebase anbefales til
ældre biler med begyndende rust)
5 ltr oliebaseret undervognsbehandling "CAR" fra Dinitrol.
3 dåser zink-grunder
1 stk. hel-dragt
1 stk. beskyttelses-brille
3 stk. åndedrætsværn
4 stålkoste til boremaskine
1 boremaskine, 500 W
15 m2 presenning som bilen skal stå på under behandlingen. (Beskyttelse af
jorden)

(Samlet pris lidt over 800 kroner)

Jeg lånte hos en nabo også: Stor kompressor, sprøjtepistol og sprøjteslanger
til rustbeskyttelse.

Jeg kører bilen op på 20 cm bukke, ifører mig min "rumdragt" og kravler ind
under bilen. Her agter jeg at rense alt den gamle behandling af med
boremaskinen og stål-børsterne, hvorefter jeg tørrer bunden af med en
fortynder-klud. Dernæst sprøjtemaler jeg de blottede steder med
zink-grunder. Jeg sprøjter efter tørring af grunderen bunden med tynd
penetrerende olie, der er klar til yderligere oversprøjtning en times tid
senere. Til sidst får den så den sorte undervognsbehandling.

Jeg agter at sætte en hel dag af til det og gøre det endnu grundigere end
SUVO ved Århus. De har nemlig se seneste TO gange ikke sprøjtet den inderste
forreste bund - selvom de burde have gjort dette. Resultatet er røde
områder - dog uden gennemtæring. Jeg sprøjter i alle huller, der før har
været boret i karosseriet og går undervognen igennem minutiøst.

Er der nogle, der har et par gode råd som jeg skal tage med mig, inden jeg
går i krig i morgen tidlig..? (Glæder mig. Skønt med manuelt arbejde)

--
Jan W Nielsen, Århus
Opel Vectra 2.0, 1990

Fra : John Sahl

Dato : 01-10-03 22:22

Jan W Nielsen wrote:
> 3 ltr tynd penetrerende og oliebaseret Dinitrol. (Oliebase anbefales

> til ældre biler med begyndende rust)

Tjek

> 5 ltr oliebaseret undervognsbehandling "CAR" fra Dinitrol.

Tjek

> 3 dåser zink-grunder

Tjek

> 1 stk. hel-dragt

Er det nok med en?

> 1 stk. beskyttelses-brille

Tjek

> 3 stk. åndedrætsværn

Tjek

> 4 stålkoste til boremaskine

Tjek

> 1 boremaskine, 500 W

Tjek

> 15 m2 presenning som bilen skal stå på under behandlingen.

Tjek

> (Beskyttelse af jorden)

Tjek

> [...]

> grunderen bunden med tynd penetrerende olie, der er klar til
> yderligere oversprøjtning en times tid senere. Til sidst får den så

Er du 100% sikker på at den zinkgrunder ikke suger vand?

> [...]
> Resultatet er røde områder - dog uden gennemtæring. Jeg sprøjter i
> alle huller, der før har været boret i karosseriet og går undervognen

Røvhuller.

> Er der nogle, der har et par gode råd som jeg skal tage med mig,
> inden jeg går i krig i morgen tidlig..? (Glæder mig. Skønt med
> manuelt arbejde)

God fornøjelse

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-10-03 22:30

John Sahl wrote:

Hej John..

> Er du 100% sikker på at den zinkgrunder ikke suger vand?

Nej - men jeg fik at vide, at det var sådan en, jeg skulle bruge. Og den
stod sammen med Dinitrol´en...? Men siden du nævner det, vil jeg
dobbelt-tjekke det i morgen.

> Røvhuller.

Ja, desværre. Jeg er ret skuffet. Det er et kritisk sted på alle halv- eller
hel-gamle biler.

> God fornøjelse

Tak.. Glæder mig helt vildt. Totalt fjollet..

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 01-10-03 22:48

Jan W Nielsen wrote:
> Hej John..

Hey Jan, skulle du rende og kede dig her ovre på østsiden
af broen kigger du bare forbi

> Nej - men jeg fik at vide, at det var sådan en, jeg skulle bruge. Og
> den stod sammen med Dinitrol´en...? Men siden du nævner det, vil jeg
> dobbelt-tjekke det i morgen.

Ville da være surt at sprøjte noget på som suger vand i al
fald, tror dog næppe det er tilfældet.

> Tak.. Glæder mig helt vildt. Totalt fjollet..

Men fuldt forståeligt, jeg savner dog selv et ordentligt
værksted at gøre tingene i.

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-10-03 23:52

Jan W Nielsen wrote:

> Er der nogle, der har et par gode råd som jeg skal tage med mig,
> inden jeg går i krig i morgen tidlig..? (Glæder mig. Skønt med
> manuelt arbejde)

....dét er da meget sjovt at lege med...

....personlig plejer jeg at lave det efter en periode med tørt og varmt
vejr, så man ikke kapsler dug inde - men dét kan du jo ikke rigtig bruge
til noget...

....regn med, at dine beskyttelsesbriller dugger på indersiden efter 5
min - samt at de forringer dit syn - hav et par ekstra eller 2 briller
at skifte med, når vinden har blæst et pust rustbeskyttelse ind i
hovedet på dig - eller blæs med "vinden i ryggen" uden briller, som jeg
foretrækker...

....en spartel er osse god til at pille den gamle beskyttelse af med -
men dér skal du ha brillerne på, hvis du ikke vil redde dig en
øjenkatharr; der drysser ganske voldsomt meget skidt ned i hovedet på
én, når man kommer til at ramme vognbunden med en albue e.l. ...

....i stedet for stålbørster til boremaskinen kan man til samme få nogle
dyre (ca. 80 kr.) runde fiber"svampe" - så ligger man ikke på en
nålepude, efterhånden som ståltrådene ryger af stålbørsterne...

....hvis din beskyttelsesdragt ikke dækker hovedet, så tag en elefanthue
på - eller pil gammel body ud af håret de næste par dage...

....i din liste over remedier savner jeg noget lys - har du først pladret
bunden til med body, blir der faktisk ganske mørkt dernede...

....jeg bruger enten en 220V 60/75W lampe - eller et gammelt
lysstofamatur med to rør i, som jeg har liggende...

....overvej osse en 5-6 blikæsker - eller lignende - til at opsamle
hulrumsbeskyttelsen med, når den først p***** ud af dine døre mm. - det
opsamlede kan du bruge igen ...

....overvej at starte med at sprøjte fra vognens midte og udefter - så
ligger du ikke lige i dryppet, når du skal sprøjte det midterste...

....de gange jeg har sprøjtet *tectyl* på, har jeg måttet vente et døgn
med at sprøjte det sorte oven på det brune, så det brune kunne nå at
tørre - jeg *har* oplevet at se det sorte glide af, da jeg engang ikke
havde tålmodighed nok til at vente...

God fornøjelse!
Hans

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-03 04:44

Hans Paulin wrote:

> ...personlig plejer jeg at lave det efter en periode med tørt og varmt
> vejr, så man ikke kapsler dug inde - men dét kan du jo ikke rigtig
> bruge til noget...

I Kbh har det været ret varmt og tørt de seneste dage, og på turen herover
(over Fyn) var der også tørt, så bilen har ikke været i vand de seneste 3-4
dage.

> ...i stedet for stålbørster til boremaskinen kan man til samme få
> nogle dyre (ca. 80 kr.) runde fiber"svampe" - så ligger man ikke på en
> nålepude, efterhånden som ståltrådene ryger af stålbørsterne...

Så netop "fiber-svampen" i kataloget. Dén napper jeg i stedet for, tror jeg.

> ...hvis din beskyttelsesdragt ikke dækker hovedet, så tag en
> elefanthue på - eller pil gammel body ud af håret de næste par dage...

Dén havde jeg tænkt på - og det agter jeg også at gøre.

> [...]
> med at sprøjte det sorte oven på det brune, så det brune kunne nå at
> tørre - jeg *har* oplevet at se det sorte glide af, da jeg engang ikke

Ok - ærgerligt - dette råd vil jeg lytte særligt godt efter.

> God fornøjelse!

Tak - og tak for de gode råd.
--
Jan W Nielsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-10-03 23:59

> Jeg lånte hos en nabo også: Stor kompressor, sprøjtepistol og
sprøjteslanger
> til rustbeskyttelse.

-Du skulle også prøve om du kan låne en alm. blæsepistol til rengøring
og også gerne en tynd slange så du kan komme helt ind i hulrum mm.

> Jeg kører bilen op på 20 cm bukke,

Føj.. Kan du ikke finde noget der er højere..
-Helst meget højere..
Jeg er sikker på at du vil kunne lave et meget bedre stykke arbejde
hvis du kan få den op i en ordentlig arbejdshøjde.

Husk også et par gamle plastikposer til afdækning af bremser
og udstødning.

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-03 04:45

Henrik Nielsen wrote:

> Føj.. Kan du ikke finde noget der er højere..
> -Helst meget højere..
> Jeg er sikker på at du vil kunne lave et meget bedre stykke arbejde
> hvis du kan få den op i en ordentlig arbejdshøjde.

Desværre - jeg ville super gerne have villet stå op og arbejde. Så ville det
være langt lettere.

> Husk også et par gamle plastikposer til afdækning af bremser
> og udstødning.

Jeps - jeg benytter samme fremgangsmåde som den, der er beskrevet på
www.dinitrol.dk....

Tak for råd.

--
Jan W Nielsen

Fra : LR

Dato : 02-10-03 01:46

> Jeg sprøjter efter tørring af grunderen bunden med tynd
> penetrerende olie, der er klar til yderligere oversprøjtning en times tid
> senere. Til sidst får den så den sorte undervognsbehandling.

Pas på med olie før du påfører undervognsmassen, ellers hænger
undervognsmassen ikke optimalt fast. Hulrums-tectyl kan måske gå an hvis man
venter til det er helt tørt (men hvad skulle meningen være med det?), men
ikke hulrums-dinitrol og slet ikke ren olie. Jeg har lavet en serie forsøg
på egen hånd hvor jeg testede hæfteevnen - man er vel fysikstuderende. Den
bedste hæfteevne fås når grunderen er tør og ren.

Med en porøs grunder (suger/leder vand) kan det dog være anderledes, og hvis
du da er blevet instrueret i at bruge olie først, er det nok bedst. Men dup
det tørt bag efter.

Olie/hulrumsbeskyttelse er ellers godt til at løsne og blødgøre den løse
undervognsmasse så den er lettere at fjerne.

Mvh,

Lasse

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-03 04:51

LR wrote:

> [...]
> hvis man venter til det er helt tørt (men hvad skulle meningen være
> med det?), men ikke hulrums-dinitrol og slet ikke ren olie.

Jeg bruger ikke olie - men ren tyndtflydende oliebaseret
undervognsbehanaling som der er beskrevet på www.dinitrol.dk under
"behandlingsinformation". Men jeg skal sikre mig, at det første lag er helt
tørt, kan jeg forstå, og det vil jeg gøre.

> Jeg har
> lavet en serie forsøg på egen hånd hvor jeg testede hæfteevnen - man
> er vel fysikstuderende. Den bedste hæfteevne fås når grunderen er tør
> og ren.

Lyder meget plausibelt.

> Olie/hulrumsbeskyttelse er ellers godt til at løsne og blødgøre den
> løse undervognsmasse så den er lettere at fjerne.

Netop fordi jeg satser på en knas-tør undervogn (i løbet af ret kort tid)
idet jeg skal påføre de forskellige lag, undgår jeg helst at bruge noget som
helst andet end knofedt, boremaskine, fibersvampe og stålkoste.

Tak for hjælpen.

--
Jan W Nielsen

Fra : kris [2650]

Dato : 02-10-03 14:43

Hej Jan

Jeg går selv i samme tanker med min gamle Escort stcar.

Jeg har ikke selv prøvet at behandle en bil, og kan derfor ikke komme
med råd.
Dog vil jeg gerne vide, hvilken slags "hardware" du bruger til at
påføre behandlingen ??. Her tænker jeg på slanger, sprøjtepistol osv.
??
Evt. et link. til en forhandler ville være rigtig lækkert, hvis du
altså har et sådant.

Jeg har kigget lidt hos Harald Nyborg, men ikke rigtig fundet det jeg
ledte efter - måske jeg kigger de forkerte steder.

MVH

Kristian
I plan to live forever - so far so good.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-03 21:54

kris [2650] wrote:

> Jeg har ikke selv prøvet at behandle en bil, og kan derfor ikke komme
> med råd.

Helt fint - nu har jeg jo prøvet det een gang. Og sikke en omgang.

Det er et noget større arbejde, end jeg havde forestillet mig. Og det er
næstem umuligt at gøre ordentligt, hvis man ikke har mulighed for at få
bilen op. Får det første skal der arbejdes alvorligt med at få den helt ren
under bunden og med at få den gamle halv-løse undervognsbehandling af.
Dernæst er det svært at have overblik, når man ligger med næsen kun 10 cm
fra bunden af bilen. Jeg er ikke sikker på, at jeg igen ville gøre det. Hvis
man kender nogen, der kender nogen, der arbejde på sådan et
undervogs-værksted koster det omkring 1500 dask - og det er måske pengene
værd.

> Dog vil jeg gerne vide, hvilken slags "hardware" du bruger til at
> påføre behandlingen ??. Her tænker jeg på slanger, sprøjtepistol osv.
> ??

Jeg lånte mig frem. Jeg tror, det meste er købt i Harald Nyborg.
Kompressoren have en tank på 50 ltr. Husk at købe den undervognsbehandling,
der er beregnet til at sprøjte på. Jeg fik uheldigvis købt en slags, der
skal smøre på. Så den måtte jeg smide ud og købe noget andet/mere.
Lærepenge: 250 kroner.

> Jeg har kigget lidt hos Harald Nyborg, men ikke rigtig fundet det jeg
> ledte efter - måske jeg kigger de forkerte steder.

Det tror jeg ikke - bare kik noget mere hos Harald..

--
Jan W Nielsen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-10-03 15:25

> Er der nogle, der har et par gode råd som jeg skal tage med mig, inden jeg
> går i krig i morgen tidlig..? (Glæder mig. Skønt med manuelt arbejde)

Det skulle da lige være: Husk at trække sikkerhedsselerne ud inden du
sprøjter. Ellers kan du risikere at blive upopulær hos fruen hvis hun får en
brun "stafering" diagonalt hen over maven.

MVH Niels

Fra : Olesen

Dato : 02-10-03 18:45

> [...]
>

> Er der nogle, der har et par gode råd som jeg skal tage med mig, inden jeg
> går i krig i morgen tidlig..? (Glæder mig. Skønt med manuelt arbejde)

Øj..hatten af for dêt svineri...hehe..god fornøjelse..og husk nu
digicameraet,
eller få en anden til at ta' et par skud, ikke ?

(at du gider, men al ære og respekt).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-03 21:55

Olesen wrote:

> Øj..hatten af for dêt svineri...hehe..god fornøjelse..og husk nu
> digicameraet,
> eller få en anden til at ta' et par skud, ikke ?
>
> (at du gider, men al ære og respekt).

Ja, sikke et gris´..

Er ikke sikker på, at jeg selv gør det igen..

--
Jan W Nielsen