Sporhund?? Frisøg?? eller hvad det nu hedd~
Fra : Martin Sanders

Dato : 01-10-03 20:46

Jeg er den lykkelige ejer af en groenendael på 6 måneder. Jeg ville så
frygtelig gerne lære hende at søge genstande der ikke "hører hjemme" der
hvor hun er F. ex, finde en tegnebog på en plæne eller en tennisbold i
baghaven ( vi bor nabo til en tennisbane) Hun er rigtig dygtig til de
traditionelle opdragelsesting og sporarbejde, men hvordan lærer jeg hende at
"finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Vov-Vov

Martin

Fra : Per, Odense

Dato : 01-10-03 21:24

Martin Sanders wrote:
> [...]
> traditionelle opdragelsesting og sporarbejde, men hvordan lærer jeg hende at
> "finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Hej
Jeg ved ikke om min metode er gangbar - den er nærmest opstået ved at
bygge videre på ting jeg og hunden havde det sjovt med.
Det jeg gjorde var at sprede foderpiller ud på græsset, nusse med hånden
i græsset og sige "søg". Derefter meget ros mens hun finder pillerne.
Da hun så havde lært hvad "søg" betød, prøvede jeg at gemme nøglerne i
græsset. Når hun fandt dem, gjorde hun et kort ophold - så var det med
at være der med en masse ros og godbider. Hun lærte hurtigt at godbiden
først faldt når hun havde givet nøglerne et "dup" med snuden og sat sig.

Per, Odense

Fra : Kurt Becher

Dato : 02-10-03 00:02

> [...]
> var det med at være der med en masse ros og godbider. Hun lærte
> hurtigt at godbiden først faldt når hun havde givet nøglerne et "dup"

Hejsa

Det lyder som en rigtig god fremgangsmåde!!

Jeg tror jeg vil prøve...

MVH

Fra : Winther

Dato : 02-10-03 07:13

"Martin Sanders" <hoensemand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> "finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Skal hunden komme med tingen, eller skal den påvise?

Vi har det jo i programmet i politihundeforeningen, det kaldes for
gerningsstedsøg...

Vh. Winther

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-10-03 02:01

> [...]
at
> "finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Altså Martin

Der sætter vi altså grænsen, Links og henvisninger må du altså selv finde

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin Sanders

Dato : 03-10-03 06:24

> Altså Martin
>
> Der sætter vi altså grænsen, Links og henvisninger må du altså selv finde

Av for søren, det beklager jeg meget. Jeg tænkte bare hvis der nu var en der
lige kendte en side! Hvis dette har stødt nogen er hermed min dybfølte
undskyldning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-10-03 11:56

> Av for søren, det beklager jeg meget. Jeg tænkte bare hvis der nu var en
der
> lige kendte en side! Hvis dette har stødt nogen er hermed min dybfølte
> undskyldning.

He He Søren

Den missede du vist også. Jeg mente at du ikke kunne sætte hunden til at
søge efter Links & henvisninger

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin Sanders

Dato : 04-10-03 19:58

Værre, - jeg må nu beklage rigtigt! Jeg troede det var en "netbetjent" men
jeg kan da godt se morsomheden, nogen der kender en opdragelsesmetode der
kan lære mig at skrive den dansker sprogene? Præfekt??

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-10-03 19:08

> Værre, - jeg må nu beklage rigtigt! Jeg troede det var en "netbetjent" men
> jeg kan da godt se morsomheden, nogen der kender en opdragelsesmetode der
> kan lære mig at skrive den dansker sprogene? Præfekt??

Hej Martin

Sorry, men underlige stavemåder og forløjerlige udtryk, passerer sommetider
ubemærket. For som du ved, så er det direkte uforskammet at kommentere
folks stavefejl o.s.v.
Så det er åbenbart smuttet forbi, uden jeg har bemærket det. Jeg skriver jo
en del sammen med ordblinde, indvandrere, samt folk i andre lande, så jeg
fokuserede nok mest på forståelsen. Pokkers osse, så missede jeg en chance
for at moppe, nu skal jeg ærgre mig i en hel uge.....Hvorfor pokker staver
du ikke Danmax, skal du bare hjulpes ???

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin Sanders

Dato : 08-10-03 19:48

..Hvorfor pokker staver
> du ikke Danmax, skal du bare hjulpes ???
LOL
fedt nok
Martin

Fra : Carina Graversen

Dato : 09-10-03 07:20

> Værre, - jeg må nu beklage rigtigt! Jeg troede det var en "netbetjent" men
> jeg kan da godt se morsomheden, nogen der kender en opdragelsesmetode der
> kan lære mig at skrive den dansker sprogene? Præfekt??

Det er slet ikke nødvendigt - se bare herunder !!!

iøfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt i
hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente vgitgie er at
det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete padlser. Rseten kan
lngie vloaypk men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det. Det er
frodi den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevr bgotsav, men odret som en
hleehd.

Lidt tankevækkende, og måske et godt argument for ikke at hænge sig for
meget i andres stavefejl

Hilsen
Cirana *GGGG*

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Per, Odense

Dato : 08-10-03 22:27

Carina Graversen, <ina-fjerndette@redningshund.dk>
> [...]
> *******************************************************
>
> Lidt tankevækkende, og måske et godt argument for ikke at hænge sig

Fnatsatisk, det er jo let at lsæe!

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-10-03 16:01

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> *******************************************************
>
> Lidt tankevækkende, og måske et godt argument for ikke at hænge sig for

)

H.M.V.....Bnyen..

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-10-03 01:51

> H.M.V.....Bnyen..

Hov ! - den går ikke.

Det første og sidste bogstav skal være rigtigt

Hilsen
Canira

Fra : Bodil Clausen

Dato : 03-10-03 22:28

"Martin Sanders" <hoensemand@mail.dk> wrote in message news:<3f7b3098$0$97229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> traditionelle opdragelsesting og sporarbejde, men hvordan lærer jeg hende at
> "finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Hej Martin
Jeg har lært min hund det på følgende måde: tag et stykke legetøj, en
ting som hunden er glad for at lege med, his den op med tingen, få så
en til at holde hunden medens du løber en fem seks skridt og smider
tingen, så tilbage slip hunden med komandoen søg eller hvad du nu vil
bruge.
Hunden vil nu løbe frem mod tingen, ros den.
Mange hunde kommer allerede her tilbage med tingen, ellers kalder du,
husk at rose, leg med tingen tag den ikke straks fra hunden så kommer
den ikke næste gang.
når hunden kommer hver gang, så får du en anden person til at løbe ud
med tingen længere og længere væk, til sidst gemt.
så er det bare at prøve nye ting, så mange forskellige som muligt,
lad være at hisse hunden op først og tilsidst at gemme tingen uden at
hunden ser det.
Bodil

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-10-03 01:51

Hej Martin
> [...]
at
> "finde ting" evt en henvisning til en hjemmeside???

Har du gået til træning med den og evt. lært den at apportere, eller er du
helt ny på dette område ???

Fin hund i øvrigt - jeg har en malinois

Hilsen
Carina