DAB - Erfaringer med dækning ?
Fra : anders majland

Dato : 01-10-03 16:56

Er der nogen der har erfaring med dækningen fra en "odentlig" bilradio ?

Hvor oplever du huller ?

Jeg har idag kørt med en hjemmelavet antenne (i 2,5mm2 kobbertråd) i
jakken og tillsluttet min perstel bluenote. Jeg nåede fra københavn til
holbæk inden lyden begyndte at falde ud.

/A

Fra : Olesen

Dato : 01-10-03 19:35

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring med dækningen fra en "odentlig" bilradio ?

Lidt OT:

Ordentlig ?
Jeg ser ingen fordel i DAB radio, sålænge jeg
har en ret støjfri gengivelse fra min gode Sony-radio.
En ægte HIGH-END bilnørd vil givetvis gi' mig ret i,
at en torsdagskoncert fra P2 kan gengives bedre
end en tilsvarende udsendt i low-bittet digital udgave.

> Hvor oplever du huller ?

Ingen steder..har jo RDS..)

> Jeg har idag kørt med en hjemmelavet antenne (i 2,5mm2 kobbertråd) i
> jakken og tillsluttet min perstel bluenote. Jeg nåede fra københavn til
> holbæk inden lyden begyndte at falde ud.

Prøv AF-funktionen..

Fra : anders majland

Dato : 02-10-03 09:46

> Jeg ser ingen fordel i DAB radio, sålænge jeg
> har en ret støjfri gengivelse fra min gode Sony-radio.

Det var ikke det der var spørgsmålet !

> En ægte HIGH-END bilnørd vil givetvis gi' mig ret i,
> at en torsdagskoncert fra P2 kan gengives bedre
> end en tilsvarende udsendt i low-bittet digital udgave.

Nu sendes P1 2 og 3 slet ikke på DAB ... Mht til lydkvalitet er det ikke
det primære pga de andre støjkilder mens jeg er på vejen ...

> Ingen steder..har jo RDS..)
> Prøv AF-funktionen..

For at uddybe. Jeg har ikke plads til en standard bilradio. Derfor har
jeg forsøgt at klare mig med det næstbedste. En sony walkman (kun fm
radio) med RDS og AF. Dens følsomhed er bare ikke god nok med
hovedtelefonerne som antenne.

Derfor har jeg købt en lomme dab radio. Jeg har mindre huller der end
med fm radioen.

Men inden jeg ofrer penge på antenneforstærker og bedre antenne ville
det jo være rart at vide om det var omsonst .....

/A

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-03 09:58

anders majland wrote:
> Men inden jeg ofrer penge på antenneforstærker og bedre antenne ville
> det jo være rart at vide om det var omsonst .....

Kører man fra Kbh til Sj. Odde stopper signalet med DAB
ca. 20 km efter Roskilde med en Blaupunkt DAB radio og
antennen korrekt monteret.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : anders majland

Dato : 02-10-03 11:07

> Kører man fra Kbh til Sj. Odde stopper signalet med DAB
> ca. 20 km efter Roskilde med en Blaupunkt DAB radio og
> antennen korrekt monteret.

Takker - Nu er geografi jo noget svært noget ... Hvor langt er det i
forhold til Holbæk ?
Altså der hvor motorvejen slutter og man passerer indkøbcentrene for
derefter at dreje af mod odden

/A

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-03 13:10

anders majland wrote:
> Takker - Nu er geografi jo noget svært noget ... Hvor langt er det i
> forhold til Holbæk ?
> Altså der hvor motorvejen slutter og man passerer indkøbcentrene for
> derefter at dreje af mod odden

Ved det desværre ikke da det ikke er mig der tester den
radio, men der kommer snart en artikel om den på sitet i
min signatur.

Fra : Anders Møller

Dato : 02-10-03 14:29

> Altså der hvor motorvejen slutter og man passerer indkøbcentrene for
> derefter at dreje af mod odden

Det var længere ude - jeg var halvvejs fra Odden (hvis man regner det fra
hvor motorvejen slutter..) så sluttede modtagelsen. Muligvis min
midlertidige installation der driller lidt, men jeg tror bestemt en udvendig
antenne vil give meget bedre modtagelseområdet. Den antenne vi tester med,
er en Blaupunkt DAB antenne, der klistres fast på indersiden af bagerste
siderude.

--
Anders Møller
Uno Racing med Blåpunkt DAB 53 under test for www.bilstereobladet.dk

Fra : Olesen

Dato : 02-10-03 18:47

> Det var ikke det der var spørgsmålet !

Så du mit OT: ?

> Nu sendes P1 2 og 3 slet ikke på DAB ... Mht til lydkvalitet er det ikke
> det primære pga de andre støjkilder mens jeg er på vejen ...

Ahh.dêrfor.

> [...]
> jeg forsøgt at klare mig med det næstbedste. En sony walkman (kun fm
> radio) med RDS og AF. Dens følsomhed er bare ikke god nok med

Plads ? Er en DAB ikke i standard radio-størrelse ?

> Derfor har jeg købt en lomme dab radio. Jeg har mindre huller der end
> med fm radioen.

Man gør alt for P3..)

> Men inden jeg ofrer penge på antenneforstærker og bedre antenne ville
> det jo være rart at vide om det var omsonst .....

Så sandt så sandt..hvilken bil er der ellers tale om ?

Fra : anders majland

Dato : 02-10-03 21:54

> Plads ? Er en DAB ikke i standard radio-størrelse ?

Behøver de ikke at være. Jeg har købt en perstel bluenote postordre fra
england
http://www.shopdigitalradio.co.uk/Adaptportabledigitalradio.htm

> Man gør alt for P3..)

Ja Jeg er ikke begejtstre for flertallet af de lokalradioer jeg
passerer. På mit skrivebord kører altid p3, men DR Rock på dab er heller
ikke dum ....

> Så sandt så sandt..hvilken bil er der ellers tale om ?

Ingen - den har konen Det er derfor at jeg ikke har plads til en
bilradio.

I bilen har jeg en ældre sony der fungerer fint med rds og at. Den har
for et par år siden fået en effektforstærker så den også kan trække
højttalerne. Så den cruiser bare derudaf med fartpiloten sat til og P3 i
højttalerne

Men jeg regnede med at ekserpertisen vedr dab dækning på det danske
vejnet er her Men jeg kan da godt at jeg måske burde have postet i
teknik.bilstereo istedet - Den gruppe går bare lidt mere op
installationerne i bilen.

--
Anders Majland
Mazda 626 2,2i GLX st.car 90' 318Mm - Biler uden brok

Fra : phk

Dato : 02-10-03 21:57

> Er der nogen der har erfaring med dækningen fra en "odentlig" bilradio ?

Nu har jeg set årsagen til dine spørgsmål - har du overvejet en radio i din
mobiltelefon med håndfri betjening. Du kan på f.eks. en 6510 skifte frekvens
ved at trykke på knappen på mikrofonen ...

--
Per, Esbjerg
der hører Radio Victor fra Esbjerg til Kolding uden problemer - i bilen :)

Fra : anders majland

Dato : 02-10-03 22:54

> [...]
frekvens
> ved at trykke på knappen på mikrofonen ...

Jeg har prøvet en 7250i (tror jeg den hedder - det er en relativ ny med
kamera). Radioen deri er ikke en skid værd. Følsomheden er elendig og
lyden decideret ringe i de medfølgende stereo "propper"

/A