Benzin-økonomi med benzinfyr
Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-03 18:20

Hej

Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
Carina 2.0 GLI.

Har i nogle erfaringer med hensyn til økonomi i vinterhalvåret.
Jeg tænker feks på hvor langt skal man køre efter en halv times fyring
(ca. 1/2 L benzin) før at økonomien med hensyn til forbrug af benzin
til fyret er tjent hjem, eller er det umuligt, - er det mest for at være sød
ved
sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad ?

Jeg er mest til komforten (motorslid er sekundært), men er nysgerrig efter
at vide om man
henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
Har nogen her regnet på det gennem tiden ?
Måske km/l før og efter brug af fyr

Morten

Fra : .J.S...

Dato : 01-10-03 21:56

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at vide om man
> henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
> Har nogen her regnet på det gennem tiden ?

Jeg er nok mest til at undgå at skrabe is og fedte med duggede ruder

Men lige et tillægsspørgsmål til de erfarne :

Hvordan med batteriet, kan man få problemer hvis man kun kører korte ture ?
Har hørt at det tager en del strøm til blæseren.

mvh/JS

Fra : news.worldonline.dk

Dato : 02-10-03 07:02

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
> Carina 2.0 GLI.

God ide :)

> [...]
> ved
> sin motor, - er det en blanding af komfort og "god ved motor" eller hvad ?

Min eberspächer bruger kun 0.4L i timen, så jeg syntes din er lidt tørstig i
det :)

> [...]
> at vide om man
> henter sin benzin tilbage ved at starte en varm motor
> Har nogen her regnet på det gennem tiden ?

Min erfaring, er at jeg ikke rigtigt kan se den store forskel i
bensinforbrug, men jeg kører også kun lange ture(170km dagligt) i min bil,
så den kører jo driftsvarm 98% af tiden. Jeg vil dog tro at med mange små
ture vil man opleve en forbedring.

Du skal dog lige huske på at tommelfingerregelen er at bilen skal køre
dobbelt så lang tid som fyret har været tændt for at have dit batteri på
fuldt niveau altid. Jeg havde store problemer sidste vinter, med blæser/el
bagrude osv, samt brug af fyret, der kunne jeg ikke holde liv i mit 60ah
batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg et
80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.

Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser i
kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører på
fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt. Min er sat til så jeg selv
kan bestemme, og dvs at jeg faktisk bruger fyret det meste af året, dog ikke
når det er 30 grader uden for, men i efter og forårsmånederne, kan 10
minutter med blæseren slukket i kabinen, faktisk smide min temp måler på
driftsvarm :)

Det største plus med fyret er dog at se alle andre nede på p-pladsen om
morgen stå og fryse med deres bil i tomgang og prøve at skrabe sne og is af,
og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine, drejer
nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)

Hels og lykke med det.

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-10-03 07:05

Hmmm, nu har jeg så lige ændre mit navn til det jeg faktisk hedder :)

Mvh
Jacob

"news.worldonline.dk" <Rungwald*FjernDenneTekst*@bigfoot.com> wrote in
message news:ObPeb.131$536.19720@news000.worldonline.dk...

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 02-10-03 07:15

"news.worldonline.dk" skriver:

> [...]
> og man bare kommer ned, åbner døren, sætter sig ind i en varm kabine, drejer
> nøglen til en driftsvarm motor, og køre afsted :)

Leger selv med tanken på at købe et fyr, da jeg "kun" kører ca. 20km 2 gange
(nat) -dagligt på diesel.
En ting er at det må være dejligt at kunne slippe for at høre TV2 synge om
duggede ruder, men går nu selv mest efter at passe på min stakkels lille motor
(Pug. 206 HDi).

Men er der nogle kloge hoveder der i korte træk kan forklare et mindre klogt
hvordan et fyr egentlig virker???

//Beach

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-10-03 07:48

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> wrote in message

> Men er der nogle kloge hoveder der i korte træk kan forklare et mindre
klogt
> hvordan et fyr egentlig virker???

Selve fyret består at af hovedenheden der indeholder et brændselskammer og
vandpumpe, en bensinpumpe og en udstødning med en lille lydpotte(ja det
larmer faktisk igennem sådan et fyr uden den). Hovedenheden bliver fodret
med bensin(i mit tilfælde) som antænnes med et gløderør, der opstår en masse
eksplosioner i brændselskammeret hvor vandet løber omkring, det opvarmede
vand cirkuleres vha den elektiske vandpumpe rundt i motoren, denne
cirkulation kan være koblet til på mange måder, men grundprincippet er godt
nok. Der bliver selvfølgelig også cirkuleret vand ind i
kabinevarmeapparatet, så kabinen kan blive varm.

Det er den hurtige version af det, der findes nok en længere version, men
den her gælder som grundlæggende viden :)

Mvh
Jacob

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 03-10-03 08:35

Jacob Rungwald skriver:

> [...]
>
> Det er den hurtige version af det, der findes nok en længere version, men
> den her gælder som grundlæggende viden :)

Takker, det gør mig en smugle klogere, men altså..... Alle på mit job (GLS)
siger at det er så og så godt med et fyr, og dem der endnu ikke har et, ikke
ønsker sig andet en fyret eller en kvinde der ser godt ud men ikke har nogen
hjerne

Nu forlanger jeg ikke det umulige, kun næsten...
Hvis en lille ekstra motor (har jeg ikke fattet den rigtigt?) skal fordele varmt
vand rundt i motoren så kræver det ikke bare "lidt" mod. men en hulens masse
slanger der skal forbindes fra den ene ende til den anden?
Hvordan kan varmt vand i systemet opvarme kabinen igennem de luftkanaler der
allerede er, uden at slutte tændingen?

Det varme vand... Har det direkte indflydelse på olie og andre ting som man
ønsker varmet op i en motor der ser så "pakket op" ud at der nærmest ikke er
plads til en flad med spegepølse?

Sikkert nogle rigtig tumbede ??? men, hvad man ikke ved det kan man lære

//Beach

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 04-10-03 15:50

> [...]
> slanger der skal forbindes fra den ene ende til den anden?
> Hvordan kan varmt vand i systemet opvarme kabinen igennem de luftkanaler

Du tilslutter systemet, til det allerede eksisterende kølesystem på bilen,
dvs du smider "bare" at t-stykke på et sted, og derefter løber vandet også
igennem fyret. Fyrets vandpumpe sørger for gennemstrømning af vandet uden
bilern er tændt.

Det varme vand cirkulerer på 100% samme måde som hvis bilen var tændt, dvs
det kommer også ind til varmeapparetet i kabinen, og fyret giver så strøm
til den alm blæser i bilen, og vupti, du har en varm kabine.

> [...]
man
> ønsker varmet op i en motor der ser så "pakket op" ud at der nærmest ikke

Hvor meget det har indflydelse på olien ved jeg faktisk ikke, men da hele
motorblokken jo varemes op af det varme vand, vil olien jo også blive
hurtigere varm nå den køres rundt i systemet.

> Sikkert nogle rigtig tumbede ??? men, hvad man ikke ved det kan man
lære

Korrekt, der findes ingen dumme ? kun dumme svar :)

Mvh
Jacob

Fra : Morten Larsen

Dato : 02-10-03 15:11

"news.worldonline.dk" <Rungwald*FjernDenneTekst*@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:ObPeb.131$536.19720@news000.worldonline.dk...

> "Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message

> God ide :)

Ja det syntes jeg også

> Min eberspächer bruger kun 0.4L i timen, så jeg syntes din er lidt tørstig
> det :)

Det kan da godt være at mit også
kun bruger 0,4 L, det er et B5W (det store af dem) jeg
mener bare at have læst en gang at det brugte ca 1L i timen, når
det kørte på højeste speed.

> [...]
> batteri, det var nok også lidt slidt, men det døde totalt, så smed jeg et
> 80ah i, og siden har der ingen problemer været overhovedet.

Det bliver et problem, men lad os se.

> Nu har du vel monteret det så du selv kan bestemme hvor meget din blæser i
> kabinen skal køre på, mange fyr bliver monteret så blæseren bare kører på
> fuld drøn, og det dræner batteriet meget hurtigt.

Det har jeg - jo - men satser på at skaffe mig en "fanmaster" der kan
indstilles fast, uanset
blæserknappens indstilling - ret smart. (vi har dem på arbejdet, så det
er kun et spørgsmål om tid)

Ja - det er lykken

Morten

Fra : phk

Dato : 02-10-03 22:00

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7c31ee$0$13258> Det kan da godt være at mit også
> kun bruger 0,4 L, det er et B5W (det store af dem) jeg
> mener bare at have læst en gang at det brugte ca 1L i timen, når
> det kørte på højeste speed.

Jeg har haft sådan en i min Golf GTD. Den behøvede kun at køre et kvarter
(højest!) om vinteren, så blev motoren ikke varmere end den så var blevet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-10-03 17:41

Morten Larsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
> Carina 2.0 GLI.

Smart, hvad koster sådan et fyr?

Mvh
Roberto

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-10-03 18:13

"Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote in message

>Smart, hvad koster sådan et fyr?

Ved padel.dk
Kan du få et :
Eberspächer B4W-SC DKK
Bilvarmer egnet til biler med op til 2,0 liters motor

Til 5195 afhentet i tyskland.
Da jeg var ved at undersøge det sidste år er man af med cirka 9.000 i
danmark hvis du skal have det monteret.
Uden montering slipper du cirka 2500 billigere.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-10-03 07:31

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> danmark hvis du skal have det monteret.
> Uden montering slipper du cirka 2500 billigere.

Noget billigere end en opvarmet garage + man sparer at skrabe sne og is af.

Mvh
Roberto

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-10-03 16:19

"Roberto Saldo" <rs@home.dk> skrev i en meddelelse
Morten Larsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har monteret et 5KW Hydronic-fyr i min
> [...]

Hæ - nu er jeg nød til at svare.
Prisen er fra 0.- til 10.000 monteret.

Jeg er så heldig at arbejde et sted hvor jeg
monterer og repper disse fyr. Det har med tiden betydet
at har samlet så mange smådele sammen at det kunne sættes
sammen til et komplet B5W fyr. Ledningsnet
har jeg selv lavet. Prisen er gratis - hvilken jeg
hygger mig rigtig godt med hver gang jeg trykker -tænd.

Morten