hub og hub
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-04-01 18:06

I dag så jeg endnu et eksempel på forvirring omkring begrebet hub.
En forretning solgte en fast speed hub med indbygget switch, men ved
nærmere eftersyn viste det sig at det ikke var en switch i
almindelig forstand, der f.eks. kunne køre med fuld duplex, men en
switching hub, der "kun" kunne "switche" mellem to hastigheder 10
Mbps og 100 Mbps.

Al den diskussion omkring, hvad en hub er i forhold til en switch er
en smule tåbelig, når forhandlerne ikke en gang er klar over, hvad
de sælger. Den pågældende hub viste sig at være en slags multiport
repeater med halv duplex. (Man måtte altså også gætte sig til det
sidste, eftersom det ikke klart fremgik af manualen).

Vi er ikke mere ovre i en religionskrig omkring forholdet mellem
switche og hubber, men ovre i sproglig sjusk, hvor producenter for
at sælge deres varer, gør groft vold på betegnelserne.

--
ahw

Fra : Eivind Olsen

Dato : 10-04-01 18:29

> Vi er ikke mere ovre i en religionskrig omkring forholdet mellem
> switche og hubber, men ovre i sproglig sjusk, hvor producenter for
> at sælge deres varer, gør groft vold på betegnelserne.

Ja det er jo det - når ikke engang forretningen aner hvad de snakker om
så er det jo ret svært for alm computerbrugere at finde ud af noget som
helst.

Men hold nu op med at købe de der hubs og bare køb en Ren switch.

og hvad er det så - tja spørg om dimsen kan køre full duplex på alle porte

det kan nemlig kun en switchbørge

god Påske

Eivind

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-01 09:26

"Eivind Olsen" <eivind.olsen@xxxmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hold nu op med at købe de der hubs og bare køb en Ren switch.
>
> og hvad er det så - tja spørg om dimsen kan køre full duplex på

Tak, skal du have, Eivind - jeg er nu godt klar over forskellen på
hubber og switche, men jeg er forarget over at man er i stand til at
sælge "switching hubs" eller fast ethernet hubs med indbygget switch
(10/100 Mbps) og dermed "narre" mere uvidende personer til at
investere i en sådan karl i den tro at der er tale om en fuld switch
og dermed med fuld duplex.
Jeg har endda i en forretning fået at vide, at den switching hub, de
havde til salg kørte med fuld duplex (hvilket manualen imidlertid
modsagde til stor fortrydelse for en ekspedient, der ikke mente at
en "gammel nar" som mig kunne have nogen mening om den ting.)

--
ahw

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 10-04-01 19:03

Hej!

> [...]
> almindelig forstand, der f.eks. kunne køre med fuld duplex, men en
> switching hub, der "kun" kunne "switche" mellem to hastigheder 10

Jeg mener det er nødvendigt at switche mellem 10 og 100 mbit, da der jo
selvsagt er forskel på hastigheden. Så hvis det er en 10/100 hub er der
en switch mellem 10 og 100 mbit delene.

Til hjemmenetværkene er det nok ikke så vigtigt om det er en switch
eller en hub - hvis du har penge til det køb en switch, hvis du står og
mangler og den lokale kun har en hub, så vil det også fungere fint!

-Thomas

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-01 09:32

"Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
står og
> mangler og den lokale kun har en hub, så vil det også fungere

Kære Thomas - det er nu ikke helt korrekt. For det første kører en
hub ikke i fuld duplex, hvilket naturligvis har noget at sige, hvis
man f.eks. spiller mellem flere computere og en af dem samtidig er
på internettet. I vores familie har vi 6 computere og det ville
næppe have været en god idé at investere i en hub.

For det andet koster en switch i dag i omegnen af en "Tusse" og de
såkaldte switching hubs koster en lille smule mindre. Alene prisen
er vel ikke noget, vi ligefrem behøver at tale om her i denne
sammenhæng.

Lige en enkelt ting, som du sikkert godt er klar over, men som jeg
nævner for fuldstændighedens skyld: "Megabit" skrives med store
bogstaver, altså: Mbit eller Mbps (sidstnævnte er den korrekte
form) -sådan som du skriver det kunne man tro at der er tale om
"millibit".

Nå, men det var en detalje - det væsentligste her er imidlertid at
jeg finder det oprørende at man forsøger at "narre" folk til at købe
et produkt, de tror er noget andet end det, de tror.

En switching hub er ganske rigtigt et "apparat", der kan switche
mellem to hastigheder, men der er ikke fuld duplex i den. Havde man
så blot skrevet "switching hub" havde jeg måske kunnet godtage det,
men når man skriver "fast ethernet hub with built in switch.." så er
man på grænsen til bondefangeri.

--
ahw

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-04-01 22:40

On Wed, 11 Apr 2001 10:32:24 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

> [...]
>på internettet. I vores familie har vi 6 computere og det ville
>næppe have været en god idé at investere i en hub.

Hvor meget netværkstrafik har I? Hvis man blot spiller og surfer lidt,
burde der ikke være det helt store at mærke forskel. Hvis man derimod
flytter store filer rundt blandt computerne, er sagen selvfølgelig en
anden.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-04-01 10:35

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
derimod
> flytter store filer rundt blandt computerne, er sagen selvfølgelig

Jo, du har naturligvis helt ret- hvis man flytter store filer rundt
blandt computerne, så kan der være nogle flaskehalse- men det
afhænger vel også af hvor tit det sker, om det sker på en gang etc.?

--
ahw

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-04-01 03:41

On Wed, 18 Apr 2001 11:35:03 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

>Jo, du har naturligvis helt ret- hvis man flytter store filer rundt
>blandt computerne, så kan der være nogle flaskehalse- men det
>afhænger vel også af hvor tit det sker, om det sker på en gang etc.?

Yepda. Efterhånden er priserne så lave for hjemmegrej, at jeg normalt
altid vil tillade mig i den forbindelse at sige "køb en switch" (og
evt. "køb en switch med få porte" til folk, der bare har 1-2
computere), men stod man før i tiden og vekslede mellem en 100mbit hub
og en 10mbit switch, der måske lå i samme prisklasse, var det relevant
lige at kigge på netværkskarakteristikken først.

--
- Pede
Professionel nørd