CSS expand / contract
Fra : Anders Ravn

Dato : 30-09-03 22:56

Hej NG...

Jeg har lavet en side i CSS, og kunne godt tænke mig at de ting
jeg har lavet, reagerer på browserens størrelse (brugerens
opløsning).

Nogen der har et godt forslag til det?

Problemet er grafisk beskrevet på www.thenetr.dk/problem/css.gif

Håber nogen vil hjælpe (selvom jeg tror jeg snart er en pestilens
i gruppen her) *lol*

Venligst,

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 01-10-03 06:23

Anders Ravn wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Problemet er grafisk beskrevet på www.thenetr.dk/problem/css.gif
>
> Håber nogen vil hjælpe (selvom jeg tror jeg snart er en pestilens
Kan du ikke prøve at beskrive det lidt mere normalt?

Fra : Anders Ravn

Dato : 01-10-03 22:13

Lobais wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan du ikke prøve at beskrive det lidt mere normalt?

Jeg kan da prøve. Altså jeg har jo den der grafikfil. Lad os gå ud
fra den.

Jeg har rammen med "menu" og rammen med "indhold". De 2 rammer skulle
gerne følge med browservinduets størrelse. Menu'en skulle gerne følge
med i længden, og indholdsruden (iframen) skulle gerne følge med i
både længde og bredde. Samtidig skulle de der "dividere" jeg har,
også gerne følge med i bredden.

Var det bedre? Ellers må jeg prøve en gang til... :)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 02-10-03 00:27

> [...]
> med i længden, og indholdsruden (iframen) skulle gerne følge med i
> både længde og bredde. Samtidig skulle de der "dividere" jeg har,

Hvis du definerer størrelserne i procent (%) i stedet for pixels, eller hvad du nu har har valgt, så skulle størrelsen på
elementerne afpasse sig browservinduets størrelse.

--
Ryan

Fra : Anders Ravn

Dato : 02-10-03 06:05

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du definerer størrelserne i procent (%) i stedet for pixels, eller hvad du nu har har valgt, så skulle størrelsen på
> elementerne afpasse sig browservinduets størrelse.

Ja, det har jeg også prøvet, men kan ikk helt finde ud af det med elementerne... De "brækker" ud af hinanden.

Siden ligger på www.thenetr.dk/cd/netscape (og nej, den virker endnu ikk til netscape, desværre...)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 02-10-03 18:06

> Ja, det har jeg også prøvet, men kan ikk helt finde ud af det med elementerne... De "brækker" ud af hinanden.

Brækker ud af hinanden? Hvordan?

Du har placeret #main således:
left: 50%;
margin-left: -380px;
width: 760px;
height: 440px;

Hvis du i stedet valgte at sætte margin-left og margin-right på din body, så kunne du fjerne alt det og derved undgå at låse dit
indhold fast i en boks på 760px.
Derved ville din #main have hele størrelsen af browservinduet minus (margin+padding+border) - hvis du benyttede en doctype der
sætter IE i standardmode i al fald.
Menuen kunne du sætte en fast bredde på og så kunne du lade størrelsen på din iframe variere efter hvor meget plads der er tilbage.

--
Ryan

Fra : Anders Ravn

Dato : 02-10-03 20:17

> [...]
> Menuen kunne du sætte en fast bredde på og så kunne du lade størrelsen på din iframe variere efter hvor meget plads der er tilbage.

Tror lige jeg vil tillade mig at være endnu mere pain-in-the-ass og smide linket til et billede af hvordan jeg gerne vil have det til
at være.
Der er en forklaring på billedet også.

Nu har jeg lavet flg:

body {
margin: 9px;
background-color: #C0C0C0;
}

#main {
width: 100%;
height: 100%;
background-color: #FFFFFF;
border: 1px solid #000000;
}

og HTML

-->
Hva pokker skal jeg så gøre herfra? Synes jeg prøver en masse, men det går bare galt hver gang.

Adressen til den gfx jeg snakkede om, er her http://www.thenetr.dk/problem/problem2.gif

//Anders

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 03-10-03 17:55

> Hva pokker skal jeg så gøre herfra? Synes jeg prøver en masse, men det går bare galt hver gang.
>
> Adressen til den gfx jeg snakkede om, er her http://www.thenetr.dk/problem/problem2.gif

Jeg har uploaded et eksempel, på hvordan jeg tror du vil have det, vær opmærksom på at www.starthotel.dk ret ofte er nede, så hvis
du ikke kan komme igennem nu, så prøv igen lidt senere.
http://www.ryankristensen.com/anders.html
Dette virker i øvrigt også i Mozilla 1.4

--
Ryan