Menu
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 30-09-03 20:44

Jeg har i denne gruppe fået flere rigtig gode svar på spørgsmål om
indretning af menu.

Men nu kunne jeg godt tænke mig at høre forskellige meninger og råd om
mere overordnede spørgsmål vedr. samme:

Hvilken form for menu (hermed menes links til andre sider på og uden for
webstedet) bør man have på et websted, der er lovbefalet (alle skoler
skal have et sådant i følge lov om gennemskuelighed og åbenhed, se
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020041430-REGL).

Selv synes jeg, at det ligger i sagens natur, at alle (også svagtseende)
skal kunne læse webstedet, men samtidig er der tale om så mange
menupunkter, at det er vanskeligt at lave en overskuelig menu uden at
bruge en eller anden form for javascript (som nogle åbenbart har slået
fra i deres browser, har jeg ladet mig fortælle).

Gode råd?

Det aktuelle websteds adresse er: http://www.varde-gym.dk

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-03 21:06

Lisbet Laursen skrev:

>menupunkter, at det er vanskeligt at lave en overskuelig menu uden at
>bruge en eller anden form for javascript

Sky JavaScript som pesten.

>(som nogle åbenbart har slået fra i deres browser, har jeg ladet mig fortælle).

>Gode råd?

Prøv evt. at se her:

   http://lundhansen.dk/bertel/index.php

Jeg har delt hovedmenuen i to dele. De øverste punkter åbner for
undersider med deres egne menuer, de nederste åbner sider
direkte.

Det er lavet i PHP, men kan sådan set godt laves i ren HTML. PHP
gør det bare let at sætte menuen op ét sted, men alligevel
anbringe den samme på mange sider.

PHP er ikke noget der skal kunne håndteres specielt af en
browser. PHP afleverer ren HTML som forstås af alle browsere. Du
kan eksempelvis prøve at kikke på koden til en af mine sider. Det
er ikke PHP-koderne du ser, men det færdigproducerede output.

--
Bertel

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-10-03 07:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sky JavaScript som pesten.

Jeg er ikke enig med dig, men det er rigtigt at javascript skal bruges med omtanke.

Hintzmann c",)

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-10-03 15:38

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> skrev:

> Jeg er ikke enig med dig, men det er rigtigt at javascript
> skal bruges med omtanke.

Ja, med så meget omtanke at man skal tænke sig om mere
end en gang inden man bruger det til navigation.

Jeg er ofte inde på steder, med Javascript slået fra, og her
kan man slet ikke navigere. Havde der så været en alternativ
måde at navigere på, så er det måske godt, men...

Man kan sagtens lave et fin klappe-ud-menu i ren html.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-03 22:57

Allan Vebel skrev:

> Ja, med så meget omtanke at man skal tænke sig om mere
> end en gang inden man bruger det til navigation.

Enig.

> Jeg er ofte inde på steder, med Javascript slået fra, og her
> kan man slet ikke navigere. Havde der så været en alternativ
> måde at navigere på, så er det måske godt, men...

Hvis du ser Martins svar til Lisbet, kan du se at hans egen mhaList
netop opfyldet dette krav.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-10-03 23:19

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hvis du ser Martins svar til Lisbet, kan du se at hans egen
> mhaList netop opfyldet dette krav.

Jeg kender godt Martins mhaList, men den er vist for avanceret
for de fleste.

Jeg tænker mest på at lave en klappe-ud-menu i helt ren html,
hvor jeg blot kalder en ny side med de nye menupunkter - og
det samme den anden vej.

Det er naturligvis smartest med forskellige menuer og ssi, men
den andet kan fint bruges - med tungen lige i munden.

I løbet af efteråret kommer der en artikel om det på html-faq.dk.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-10-03 07:44

Allan Vebel wrote:

> Jeg kender godt Martins mhaList, men den er vist for avanceret
> for de fleste.

Hej Allan

Hvad mener du med at den er for avanceret for de fleste ?

Jeg har kun modtaget positiv kritik.
Men det er nok sandsynligt at de der har fundet den for avanceret, ikke har sendt mig en e-mail
Det er syndt for jeg vil da gerne gør scriptet nemmere at bruge og hjælpe teksten lettere at forstå.

> Jeg tænker mest på at lave en klappe-ud-menu i helt ren html,
> hvor jeg blot kalder en ny side med de nye menupunkter - og
> det samme den anden vej.

Det er selvfølgelig også en mulighed, hvis man har adgang til serverside scripting.

> Det er naturligvis smartest med forskellige menuer og ssi, men
> den andet kan fint bruges - med tungen lige i munden.

Igen ... jeg vil meget gerne have noget _negativ_ kritik, så jeg kan lave den bedre

Men så burde jeg måske oprette en ny post i d.e.i.w.ris+ros ?

> I løbet af efteråret kommer der en artikel om det på html-faq.dk.

Den glæder jeg mig til at læse

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-10-03 19:04

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> [...]
> ikke har sendt mig en e-mail Det er syndt for jeg vil da gerne
> gør scriptet nemmere at bruge og hjælpe teksten lettere at forstå.

Hej Martin

Nu vil jeg altså forsøge mig med din menu - og sende dig en e-mail, hvis
jeg finder den for avanceret

(Sommetider er man lidt bange for at dumme sig alt for meget, men når
man nu får grønt lys til det, er det helt fint

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-03 21:25

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> skrev:

> Hvad mener du med at den er for avanceret for de fleste ?

Jeg ved af erfaring at når folk ser indholdet af "mhalist.js" og
ikke kan gennemskue koden, så har de tendens til at flygte
skrigende.

> Jeg har kun modtaget positiv kritik.

Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om - flot arbejde!

> Det er selvfølgelig også en mulighed, hvis man har adgang til
> serverside scripting.

Jeg sagde ren html

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-10-03 07:34

Lisbet Laursen wrote:
> [...]
> bruge en eller anden form for javascript (som nogle åbenbart har slået
> fra i deres browser, har jeg ladet mig fortælle).

Ja, du kan bruge mit foldud træ (mhaList).

Det nedgradere pænt og er tilgængelig i alle browsere.
I ældre browsere eller når javascript er slået fra vises foldud træet som en almindelig HTML
liste. Mens i nutidens browsere vil træet virke dynamisk og kunne udvides og kollapses.

Du kan læse mere om det her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-10-03 19:54

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Ja, du kan bruge mit foldud træ (mhaList).

Hej Martin

Dit foldud træ, det kan man vel ikke lave vha et eksternt *.js script -
sådan at man kun behøver at rette i links på én gang for alle sider?
Går jeg ud fra - men er ikke helt sikker - selvfølgelig derfor
spørgsmålet.

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-10-03 07:16

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> sådan at man kun behøver at rette i links på én gang for alle sider?
> Går jeg ud fra - men er ikke helt sikker - selvfølgelig derfor

Jo, det kan man sagtens med document.writeln("<ul>....");
men... så går ideen med at foldud træet er tilgængelig i alle browser.

Jeg ville nok bruge noget SSI og på den måde inkludere den på alle sider.
http://www.html.dk/artikler/00001/

Hvis du ikke har adgang til SSI kan du med fordel også benytte ReplaceEm
http://www.orbit.org/replace/

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-10-03 00:45

Hej Martin

Nu har jeg fået slettet - og kan ikke finde via Google(?) - din
oprindelige henvisning til foldudmenuen, som altså var
www.hintzmann.dk/, gentager jeg derfor her.

Mit problem er nu, at jeg mangler mhaList.js, som der er flere
uvirksomme links til på dit site; så vidt jeg forstår, er dette
javascript nødvendigt?

Vil du sende det?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-03 07:57

Lisbet Laursen wrote:

> Nu har jeg fået slettet - og kan ikke finde via Google(?) - din

Nyhedsgrupperne ligger i groups.google.com, men det var måske også den
du mente?

Naah <http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html>

> Mit problem er nu, at jeg mangler mhaList.js, som der er flere
> uvirksomme links til på dit site; så vidt jeg forstår, er dette
> javascript nødvendigt?

Det havde jeg også forstået på det hele, og det ser ud til at være væk
fra Martins sider.
På den demonstrationsside som han har lavet virker til tilsyneladende
selvom scriptet mangler
(<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/example.html>,
øverste menu folder fint ud og ind).

Lidt kodelæsning viser at det bare var en tastefejl i Martins links til
scriptet, det ligger godt nok her:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/mhalist.js>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-10-03 11:15

Jesper Brunholm wrote:

> Lidt kodelæsning viser at det bare var en tastefejl i Martins links til
> scriptet, det ligger godt nok her:
> <http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/mhalist.js>

Ups, server er case sensitive på filnavne

Det er rettet nu og tak fordi I fandt de døde links.

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-10-03 15:25

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Ups, server er case sensitive på filnavne
>
> Det er rettet nu og tak fordi I fandt de døde links.

Det var så lidt

Jeg er så småt begyndt at fumle med menuen, og det lykkes selvfølgelig
ikke med det vuns. Hvis jeg nu har nogle spørgsmål og bønner om hjælp,
foregår det formodentlig i dk.edb.internet.webdesign.clientside?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-10-03 20:00

Lisbet Laursen wrote:

> Jeg er så småt begyndt at fumle med menuen, og det lykkes selvfølgelig
> ikke med det vuns. Hvis jeg nu har nogle spørgsmål og bønner om hjælp,
> foregår det formodentlig i dk.edb.internet.webdesign.clientside?

Hvis du har nogle spørgsmål til menuen, kan du godt stille dem der.

Hintzmann c",)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-03 13:09

Lisbet Laursen wrote:

[snip: menu på lovbefalet websted]

Du kan jo gå på inspirationsjagt hos dem som har fået gode resultater på
bedstPåNettet brugervenlighedsundersøgelsen:
<http://bpn.surveyonline.dk/stat/statinst.jsp>
Gymnasierne kan godt lave noget pænt, men ingen er helt i top med
brugervenlighed og samlet vurdering men fx Bibliotekerne har nogle gode
eksempler, såsom <http://www.dslbibl.dk/dsl/> (prøv at slå javascript
fra - de har en god alternativløsning IMHO) og
<http://www.helsbib.dk/index.htm>

> [...]
> bruge en eller anden form for javascript (som nogle åbenbart har slået
> fra i deres browser, har jeg ladet mig fortælle).

Ahhhr - det er jeg uenig i, men det bliver ganske rigtigt meget lettere
at lave menuer i flere niveauer når man bruger scripting.

På HC Andersen Centret <http://www.andersen.sdu.dk> bruger vi
php-scripting til at lave menuen, den kunne sådan set godt laves i ren
html, det ville bare blive lidt tungt at opdatere på.

Det vigtige er for mig at se ikke om du bruger javascript (jeg vil helst
have det uden), men at du sikrer at der er et fungerende alternativ hvis
js er slået fra, og at fonten i menuen stadig er skalérbar i størrelse,
det er den her <http://www.birke-gym.dk/>, men det går galt undervejs
opad fordi de har fastlåst liniehøjden...

Jeg _synes_ det er en hjælp i navigationen hvis man kan se hvilket
menupunkt man står på.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-10-03 15:35

Tak til alle for fine svar og ideer, som jeg nu vil gå i gang med at
udforske nærmere.

Venlig hilsen
Lisbet