Kat i lejlighed - bør man det?
Fra : Jesper

Dato : 30-09-03 20:31

Hej.

Jeg går og overvejer at anskaffe en kat, men vil gerne høre jeres meninger,
da det er altafgørende for mig, at katten skal trives og have det godt.

Jeg bor i en lejlighed ca. 65 kvm på 2. sal.

Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?

Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?

Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?

Jeg er som mange andre på arbejde i dagstimerne og vil således typisk være
væk hjemmefra 8-10 timer dagligt.

Jeg er meget i tvivl om man bør holde kat i en lejlighed - en veninde siger,
at det bør man ikke mens en anden siger, at hvis der er tale om en
"indekat", så gør det absolut ikke noget.... Begge har/har haft katte.

Håber på en masse holdninger.

mvh

Jesper

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-09-03 20:46

Jesper wrote:
> Hej.

Hejsa, du vil sikkert få 10 andre svar, men jeg havde alligevel lige lyst
til at svare dig, til trods for at jeg ikke er den som ved mest om emnet

Du kan selvfølgelig også søge inspiration på gruppens hjemmeside,
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ , der står en masse om indendørs / udendørs
katte og der er en masse god viden samlet et sted.

> [...]
>
> Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?

> Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?

Ja man kan sagtens have kat i en 65kvm, 2 kan også fint gå. Ved at lave
klatremiljøer (og evt. kombineret med en hylde som går 30-40 cm under
loftet) så får katten meget mere plads at bevæge sig på.

> Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Det kommer an på hvilken race det er
Jeg har hørt at man ved langhårede katte som Norsk Skovkat og Maine Coon kan
"strigle" dem et par gange om ugen og at det skulle forhindre en masse hår i
at ligge rundt omkring.. Men de fælder da helt godt alligevel synes jeg
;-(..

> Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?
>
> Jeg er som mange andre på arbejde i dagstimerne og vil således typisk
> være væk hjemmefra 8-10 timer dagligt.

2 katte vil kunne hygge om hinanden, og når de skal være så meget alene +
låst inde i lejligheden, så synes jeg 2 er bedst.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Stine Hilskov

Dato : 30-09-03 20:47

Hej Jesper.

Hvis det ellers er tilladt at have kat i lejligheden, synes jeg, det er OK.
Jeg villae blot anskaffe mig en killing som er vandt til lejlighed, og få
den kastreret i en tidlig alder. Da den , når den begynder at blive
kønsmoden, gerne vil ud at se på damer
Det er ikke dyrplageri.
Jeg har selv 2 hankatte, en kastrat på 5 år og en killing på 6 mdr. i en
lejlighed på 81 kvm. Det går fint.

Hilsen Stine

Fra : Marie B Jensen

Dato : 30-09-03 21:14

Hej Jesper.
Start du roligt med at blive katteslave :)
Et skønt liv fyldt med glæder overraskelser, og forhåbentlig uden mange
bekymringer og sorger ..venter forude.

Vi har misser i lejlighed, og det fungerer fint fint.Det er Norske
skovkatte.
jeg har stort altid haft mit liv beriget med kattesjæle.
Mest huskatte, men valgte så for 2 1/2 siden en racekat.

Noget som har undret mig lidt, og som jeg ikke kan give svar på,blot
fakta er:
At mit liv sammen med huskat, var dejligt men osse mere "naturkrævnede"!!
Huskatten blir let let dørsøgende..altså VIL ud !!
Hvorimod vores NFO tøser ikke søger dør. Og det til trods for, at vi
indimellem gir dem en skovtur eller fisketur...hjemme er bedst, mener
de..basta.
Det er jeg overbevist om, ikke var gået med en rigtig huskat...den ville
have mere?

Andre har sikert andre erfaringer, kan blot skrive min.

1 - 2 misser...2 er mit forslag, selv om katte ikke er et flokdyr.
Du slipper for dårlig samvittighed ved at være væk fra mis i længere
tid, og de har glæde af hnanden til sov og leg.
Køn ? Det afgør dit temp...hii..hører ofte at Hanbamser ( uden kugler!!)
er de mest legesyge ?
Vi har "fruentimmere", osse sjovt..lidt mere bøvlet, men kan slet ikke
undvære dem.
Held og lýkke til dig jesper.
ps:
En god ide kunne måske være, at du valgte en ung voksen + killing ?

VH Rie

Fra : Niels Peter

Dato : 30-09-03 20:48

Jesper wrote:

> [...]
> have det godt.
>
> Jeg bor i en lejlighed ca. 65 kvm på 2. sal.
>
> Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?

Hvis katten er kastreret, og den aldrig har prøvet det frie udeliv, kan
man principielt sagtens tillade sig at have kat i en lejlighed.

> Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?

Det er bedst at have to; noget af det eneste, en indekat kan komme til
at mangle i forhold til en udekat, er netop kontakt med artsfæller.
Og så har de jo hinanden, når "Far" ikke er hjemme.
Det er også en fordel for ejeren at have mere end én kat: man ser mange
flere sider af kattenes personligheder, når man ser dem i samspil med
hinanden.
I de fleste tilfælde behøver man ikke være nervøs for, at kattene får
"nok i hinanden".

> Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Det varierer meget. Man kan holde fældningen en del i skak ved at bruge
et godt foder og ved at børste katten en gang imellem.
For korthårskatte er dette ikke strengt nødvendigt, men dels nyder de
fleste katte det, og dels fanger man en del løse hår, som ellers ville
havne i møblerne og/eller ens tøj.
Fra kattens tissebakke vil der spredes noget af gruset. Hvor meget
afhænger af bakkens model; der spredes ikke helt så meget fra de lukkede
som de åbne modeller.

> Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?

Et godt klatremiljø vil katten motion, og hvis man har to katte, kan de
få megen fornøjelse af at lege tagfat op og ned ad sådan et klatretræ.

> Jeg er som mange andre på arbejde i dagstimerne og vil således typisk
> være væk hjemmefra 8-10 timer dagligt.

Se ovenfor om problematikken én kat vs. to.

> [...]
> siger, at det bør man ikke mens en anden siger, at hvis der er tale
> om en "indekat", så gør det absolut ikke noget.... Begge har/har

Jeg synes, du kan holde kat med god samvittighed, hvis du har to, og du
har sørget for beskæftigelse til dem, især ved hjælp af klatremiljø.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
"Cats Are People, Too!"

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-09-03 21:23

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jesper.

> Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?

Jeg kommer selv fra et hjem med fritgående katte, men har nu 5 katte i en
lejlighed på 72 kvm. Du kan læse, om de erfaringer, jeg har gjort mig her:
http://home1.stofanet.dk/beydana/kat-i-lejlighed.htm
....Og også se billeder af indretningen. Mindre kan også gøre det, men det er
en fornøjelse, at se misserne springe rundt på hylder og i klatremiljøer, så
det har ligesom "grebet om sig"

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 01-10-03 07:21

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> en fornøjelse, at se misserne springe rundt på hylder og i klatremiljøer,

Hej Katrine .

Hold da op for en lejlighed!!! Det er da rent "katte-paradis".
Det må jeg vist hellere lade være med at vise mine misser, for så vil de da
plage mig fra nu af og til juleaften .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-10-03 17:03

In article <3f79e5f8$0$22645$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Katrine
Nederby <beydanaSletDette@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en fornøjelse, at se misserne springe rundt på hylder og i klatremiljøer, så

Fedt!
Men jeg kom til at tænke på... lander der aldrig en kat ovenpå dig i
sengen mens du sover din sødeste søvn? Det så ret fristende ud i
mine øjne..

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-10-03 17:44

Ann Rudbeck wrote:

> Fedt!
> Men jeg kom til at tænke på... lander der aldrig en kat ovenpå dig i
> sengen mens du sover din sødeste søvn? Det så ret fristende ud i
> mine øjne..

Hehe det var faktisk osse min tanke.
Katrine, hvor mange gange har du fået en kat i hovedet/maven mens du sov?

~Lisbeth

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-03 09:20

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <startrekkie@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe det var faktisk osse min tanke.
> Katrine, hvor mange gange har du fået en kat i hovedet/maven mens du sov?

Faktisk har lige præcis den hylde (hønsetrappen) kun hængt der i 14 dage
Det pusler ind imellem på den i nattetimerne og en enkelt gang, hvor jeg lå
og læste var der pludselig voldsomme krattelyde. Da jeg kiggede op hang
Mardols bagdel faretruende lige over mit hovede *g* men hun fik kæmpet sig
op igen. Så indtil videre er jeg sluppet for nedfaldskatte i sengen Men
kender jeg dem ret dumper de også på et tidspunkt den vej ned....eller
ihvertfald dem af dem, der tør bruge den. Freja og Sofus har ikke været den
vej endnu "Hvorfor pokker skulle de det? Der er jo et udemærket
klatremiljø i den anden ende af det hyldesystem." *suk* Men heldigvis synes
Mardol, det er en genial opfindelse Patsy og Afrodite vil også godt
bruge den, men det foregår i et lidt roligere tempo end Mardol.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : She

Dato : 01-10-03 08:08

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in

> [...]
> siger, at det bør man ikke mens en anden siger, at hvis der er tale om
> en "indekat", så gør det absolut ikke noget.... Begge har/har haft

Hej Jesper.

Det kan du sagtens, hvis du må holde husdyr i lejligheden

Vi har selv en huskat - en lille dejlig dame født i 1997.
Det første år var hun udekat, men da jeg pga. skilsmisse flyttede i
lejlighed - og hverken jeg eller mine piger kunne undvære katten, fik vi
dispensation af udlejeren til at 'medbringe' hende.
Lejligheden var på 106 kvm, og hun fandt sig ret hurtigt til rette med at
være indekat. Ingen problemer, hverken med bakke, kattejammer osv. Det
eneste hun savnede var sin mor, så efter 1 års tid anskaffede jeg endnu
en hunkat. De 2 blev dog aldrig de bedste venner, men vi kunne da se, at
de nød at de var 2 og ikke kun 1.
I 2001 flyttede vi så atter i hus, ude på landet, og efter ca. 3 uger var
vores hunkat 'omstillet'. Hun nød i den grad atter at være udekat.

Vores kat svinede ikke ret meget som indekat. Hun er hvid med sorte
aftegninger, så de hvide hår kunne ses, men selv i fældningsperioder var
det ikke det vilde hun smed af sig.

Og så kan jeg kun tilslutte mig hvad de andre skribenter nævner af gode
ideer

Mvh. She, som har sin 6 år gamle hunkat liggende tæt op sig.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 08:23

Jesper skrev i <news:3f79da08$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,>:

> Jeg bor i en lejlighed ca. 65 kvm på 2. sal.
>
> Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?

Joda. Jeg havde i en årrække 2 katte i en 2-værelses, det gik
fint også da der senere kom først en kæreste og senere et
barn til.

> Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?

Det er der vist mange meninger om. Min holdning er, at det
er synd at have kun en kat, hvis man er hjemmefra mange
timer dagligt.

> Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Det er svært at svare på, for udover der er forskel på katte,
så er vores tærskler for snavs jo forskellige.

I en lejlighed skal du have en kattebakke, alt efter dit valg af
grus og kattens gravetilbøjelighed, så /er/ bakken = mere
rengøring. Der er også forskel på kattegrus (min oplevelse er,
at pris og kvalitet ofte hænger sammen), noget grus er bedre til
at absorbere lugten end andet og noget grus er katten mere
tilbøjelig til at slæbe med, end andet.

Herudover skal du vænne dig til, mere eller mindre, kattehår i
møbler, dit tøj, på gulvet osv, alt andet lige, vil kattehår betyde
mere rengøring end før,

Du skal kunne acceptere at katten "sætter spor", for der /vil/
ske små uheld, Katten vil komme til at rive en tråd i (eller ridse)
dine møbler og dit tøj, vælte ting så de går i udu osv. Det er
ikke mange ting jeg har "sat til" i årenes løb, men uheld er
sket og min engang fine skindsofa har fået spor af kat

> Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?

Eventuel allergi i din familie og omgangskreds og ikke mindst,
at anskaffelse af en kat er et valg med konsekvenser 12-15 år
frem. Hvis du overvejer at få børn indenfor 12-15 år, så er det
nu du beslutter om dit barn skal vokse op i et kattehjem

Endelig bør du overveje, hvordan katten kan/skal passes, hvis
du er hjemmefra i flere dage/uger.

Det er med katte"hold" som med børn, hvis du ser realistisk på
opgaven, så er der en del arbejde og konsekvenser, praktisk
som økonomisk - men dine anstrengelser vil blive tifold belønnet
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_index.php?profile=172&limit_start=0&limit_user=15

Fra : Mark

Dato : 01-10-03 11:04

On Wed, 1 Oct 2003 09:23:07 +0200, "Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk>
wrote:

>Jesper skrev i <news:3f79da08$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,>:

Jeg tillader mig at melde som en af dem der foretrækker een kat.

Det er nemmere, og katten er ligesom gladere for dig og knytte sig
mere til dig,, hvorimod 2 katte ofte vil knytte sig til hinaden.

En kat kan sagtens være alene hjemme et-2 døgn, og hvis den bliver
vænnet til det er det intet problem. Det er selvfølgelig ikke noget
der skal ske mens den er lille killing, men når den bliver lidt ældre
kan det sagtens gå. Det er min egen erfaring.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 01-10-03 11:49

"Mark" <markonegri@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal ske mens den er lille killing, men når den bliver lidt ældre
> kan det sagtens gå. Det er min egen erfaring.

........ikke enig!!!

Har du egentlig prøvet at have to katte på samme tid? Det lyder ikke helt
sådan. Jeg vil vove den påstand, at en enlig kat ikke knytter sig mere til
en, end hvis den også har en anden kat. Men at en enlig kat er mere
opmærksomhedskrævende....DET kan vi godt blive enige om. Og da specielt hvis
den er meget alene hjemme.

Jeg har både prøvet at have en og to katte på en gang (har to
nu....selvfølgelig ;-D), og det er helt klart min erfaring, at man får mere
harmoniske katte ud af det, ved at have to sammen. Plus at man ikke behøver
at have så dårlig samvittighed, når man tager hjemmefra. Og m.h.t. det, så
vil jeg sig MAX et døgn alene hjemme....og det hvad enten man har en eller
flere katte. Og det synes jeg endda også er lige i overkanten uden "besøg".

Men det er bare min mening .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Leyna

Dato : 01-10-03 16:58

On Wed, 01 Oct 2003 12:03:59 +0200, Mark <markonegri@it.dk> wrote:

>Jeg tillader mig at melde som en af dem der foretrækker een kat.

Det kan jeg altså også godt tilslutte mig.
Jeg har godt nok to katte, men helt ærligt så er de ikke særlig vilde
med hinanden og de har ALDRIG leget med hinanden. Efter vi fik kat nr.
2 blev den første kat faktisk lidt mere reserveret, og det er den
stadigvæk.

> [...]
>der skal ske mens den er lille killing, men når den bliver lidt ældre
>kan det sagtens gå. Det er min egen erfaring.

Det kan jeg til gengæld IKKE tilslutte mig. Jeg vil aldrig lade mine
katte være helt uden opsyn i mere 12-14 timer, men sådan er vi jo så
forskellige.
Men for lige at vende tilbage til det oprindelige emne, så mener jeg
sagtens at man kan have en kat i en lejlighed.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-10-03 19:47

"Mark" <markonegri@it.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 1 Oct 2003 09:23:07 +0200, > Jeg tillader mig at melde som en af
dem der foretrækker een kat.

> Det er nemmere,

Sikke noget sludder, det er ikke spor mere besværligt med 2 katte. men mere
end dobbelt så sjovt.

>og katten er ligesom gladere for dig og knytte sig
> mere til dig,, hvorimod 2 katte ofte vil knytte sig til hinaden.

Det ene udelukker ikke det andet, min erfaring er, at de konkurrerer om min
opmærksomhed. Faktisk lider 2 af mine 3 katte af "moderbinding"

> En kat kan sagtens være alene hjemme et-2 døgn, og hvis den bliver
> vænnet til det er det intet problem.

Dyr skal iflg. dyreværnsloven tilses mindst 1 gang i døgnet. Desuden må det
være en mærkelig kat du har, hvis den ikke savner dig, når den er alene
hjemme. Mine 3 sidder iaf. vagt ved døren, når jeg kommer hjem, og er jeg
for længe om at gå i postkassen og låse mig ind, begynder de at kalde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mark

Dato : 04-10-03 20:21

On Wed, 1 Oct 2003 20:47:13 +0200, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>"Mark" <markonegri@it.dk> skrev i en meddelelse
>dem der foretrækker een kat.

>Sikke noget sludder, det er ikke spor mere besværligt med 2 katte. men mere
>end dobbelt så sjovt.

Dobbelt så meget kattebakrens, dobbelt så meget mad, dobbelt så meget
"gåen amok" (som selvfølgelig er sjov nok, men kan blive for meget)
Derudover bor jeg i større hus, og er meget opmærksom på at min kat
ikke må løbe ud. Den gør det nogle gange fordi et vindue står åben,
men det er virkelig undtagelsen. Jeg er meget bange for katte og
trafikale veje.
Derfor kan jeg hurtigt finde min kat, og vide hvor jeg kan åbne
vinduer. Det vil være et helvede at lede efter 2 hver gang.

> [...]
>hjemme. Mine 3 sidder iaf. vagt ved døren, når jeg kommer hjem, og er jeg
>for længe om at gå i postkassen og låse mig ind, begynder de at kalde.

Jeg ved jo godt at folk gerne vil deres dyr det bedste, og uden at
have vænnet deres katte til mere end et døgn alene, kan det for dem
måske virke helt forkert, men jeg ved at min kat har det okay med det.
Jeg ville aldrig nogensinde gøre noget, som ville gøre ondt på den, og
det er også blevet meget sjældent at den har været alene hjemme i 2
dage, men det har på ingen måde været ked af det. Den har været klar
til at blive kælet og sige hej.

Det er jo en tilvænnigsfase. Så går der en lang arbejdsdag, så en hel
dag fordi man skal overnatte et sted, og så op til de 2 dage, og så
ikke længere.
Det kan en kat altså sagtens affinde sig med, hvis den bliver vænnet
til det. Min har i hvert fald ingen problemer med det. Jeg har også et
temmelig stort hus, og situationen kunne måske være en anden i en
lille lejlighed, men det kan man mærke på katten hvordan den har det.

Fra : Line

Dato : 01-10-03 09:15

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?

Det kan man sagtens, det eneste det kræver er at man sætter sig ind i hvad
en kat er og hvad den har behov for

> Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?

I dit tilfælde vil jeg klart anbefale at du få 2 katte, fordi du er så meget
hjemmefra... Jeg kan tydeligt se på vores kat at hun ikke keder sig mere og
derfor ikke er tilbøjelig til at ødelægge ting når vi ikke er hjemme, efter
vi har fået kat nummer 2

> Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Du skal regne med en del kattehår rundt omkring i dit hjem, men generne af
det kan minimeres en del ved at indrette dit hjem med tanke på at du har
kat, feks har du mulighed for det så undgå gulvtæpper, kattehår har det med
at hænge godt fast og gør det en del mere besværligt at støvsuge, undgå
sofaer og stole lavet i microfiber eller velour stoffer de er de rene
kattehårs magneter..
Derudover vil der komme en smule gris i vindues karme og sådan fra
kattepoter, især hvis man bruger grus lavet af de her røde kugler, men det
kræver nu ikke andet end en fugtig klud i ny og næ og katten hjælper dig
gerne

> Hvilke andre forhold skal jeg være opmærksom på?

Sæt dig ned og tænk over hvilken slags kat du vil ha, stor/Lille,
Langhåret/Korthåret, kælen, legesyg, intelligent (du ved typen der åbner
skabe og skuffer, kan huske hvor du gemte det den ikke måtte lege med osv
*Suk*)
Der findes mange forskellige katte, med meget forskellige personligheder, og
det er ikke sikkert at de alle er noget for dig Her skal du også tage
stilling til om det skal være hanner eller hunner, her kan man sige at
hankastreter oftest er mere kælne og rolige, mens hunkatte generelt er mere
egensindede og stædige.

> Håber på en masse holdninger.

Det har du så fået håber du kunne bruge det til noget og du finder nogen
katte der er lige dig

MVH Line

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 01-10-03 15:25

der er slet ingen der skal fortælle hvor dårlig en ide det er at have en
hankat i en lejlighed, det hat vi og daaaaaaaam når han tisser SÅ stinker
det i hele lejligheden !!!

Fra : Pia J

Dato : 01-10-03 15:42

"Henrik Ø. Knudsen" <henrik.knudsen@paradis.dk> wrote in message
> der er slet ingen der skal fortælle hvor dårlig en ide det er at have en
> hankat i en lejlighed, det hat vi og daaaaaaaam når han tisser SÅ stinker
> det i hele lejligheden !!!

Det er jo kun fordi din ikke er kastreret :) Det forsvinder lige med det
bums når man klipper bollerne af.

:Pia

Fra : Line

Dato : 02-10-03 11:49

"Henrik Ø. Knudsen" <henrik.knudsen@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> der er slet ingen der skal fortælle hvor dårlig en ide det er at have en
> hankat i en lejlighed, det hat vi og daaaaaaaam når han tisser SÅ stinker
> det i hele lejligheden !!!

Næææh for det har jeg ikke oplevet, men min hankat er selvfølgelig også
kastreret

MVH Line

Fra : Kate

Dato : 01-10-03 20:34

Hej Jesper

Du har kun fået positive meldinger og jeg kan kun tilslutte mig de
andre.
Jeg har 4 katte på ca. 44 kvm og synes de trives fint.

Dog vil jeg tildels give Mark ret i en kontra to katte. De katte jeg
har nu trives godt med hinanden, nogle af dem ville nok mistrives uden
selskab, men faktisk havde jeg en hunkat indtil Marts i år, blev
aflivet pga sygdom, dom sikkert ville have foretrukket at være enekat
hvis hun havde haft valget. Nu fik jeg hende sammen med hendes bror og
kunne/ville ikke skille mig af med nogen af dem.

For det meste, er mit indtryk, kan katte godt li' at ha' en kammerat,
men der er altså også katte som helst bare vil leve som katte egentligt
er skabt, nemlig solitært. Problemet er jo så bare at det kan være
svært at vide med sikkerhed før man har to katte. Do g er den største
success-rate nok hvis man får to killinger på samme tid, så kender de
nemlig ikke til andet end at være to

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-10-03 21:58

In article <3f7b2c40$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kate
<km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> men der er altså også katte som helst bare vil leve som katte egentligt
> er skabt, nemlig solitært.

Hej Kate

Jo, men er de nu helt det? Jeg mener bestemt at ha' set, at nyere
undersøgelser viser at katte i naturen slet ikke er så meget
enspændere, som man tidligere troede? *skumle over, at jeg som
sædvanlig ikke kan finde ud af, hvor jeg nu lige læste det...*

Men undtagelser er der jo altid

Fra : Kate

Dato : 01-10-03 22:21

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in

> Hej Kate
>
> Jo, men er de nu helt det?

Næh, Ann, det kan da godt være det er en myte på linie med "katten er
sin egen". Nu du siger det ved jeg egentligt godt at katte alligevel
har en eller anden form for social kontakt i naturen, men jeg tror nu
alligevel stadig at Sofie nok ville ha' haft det bedre som enekat.
Desværre kom jeg først til den erkendelse så sent i hendes liv at det
var for sent.
Håber, at hvis jeg nogensinde oplever sådan en kat igen, at jeg vil
være mindre egoistisk og have mere indsigt til at kunne træffe "det
rigtige valg".

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-10-03 22:32

In article <3f7b453c$0$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kate
<km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> men jeg tror nu
> alligevel stadig at Sofie nok ville ha' haft det bedre som enekat.

Jo, selv blandt udprægede flokdyr som mennesker (hvad enten vi vil være
ved det eller ej er der jo enegængere..

> [...]
> Håber, at hvis jeg nogensinde oplever sådan en kat igen, at jeg vil
> være mindre egoistisk og have mere indsigt til at kunne træffe "det

Kender godt der dér med at "bare jeg havde vidst den gang.." "gid jeg
havde gjort det sådan i stedet for..."
Men vi lærer jo hele tiden, ingen har alle erfaringerne med fra
starten. Jeg er stensikker på, at du altid har gjort dit yderste ud fra
den viden du havde på det tidspunkt - det er i hvert fald det jeg selv
bruger som undskyldning for de ting, jeg ærgrer mig over idag at jeg
gjorde - eller ikke gjorde :-/

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 01:14

Jesper wrote:
> Hej.

> Kan man "tillade" sig at have en kat i lejlighed?
>
> Bør man have 2 og ikke kun 1 kat - så de har selskab?
>
> Hvor meget "sviner" (fælder og lignende) en kat egentligt?

Hejsa

Du har allerede fået en masse gode råd, så dem vil jeg ikke gentage. Men jeg
vil gerne komme med mine erfaringer med kat i lejlighed.

Jeg bor i en lille 1-værelses, på alt i alt 38 m2. Det er jo så incl.
kælderrum, indbygget klæde-/kosteskab, osv. Så beboelsesarelet er noget
mindre end de 38m2. Inden jeg fik kat, havde jeg også 5 marsvin i tre store
bure. Nu har jeg 6 marsvin i fire store bure, samt katten.

Det er bestemt ikke mit indtryk, at katten ikke trives på det lidt plads.
Han er glad og tilfreds, udforsker det hele, er den intelligente type, så
det gælder om at komme ham i forkøbet, inden han laver alle ulykkerne. Jeg
går også hjemme hos ham hele dagen.
Han er en enspænder. Kan bare ikke sammen med andre katte. Marsvinene går
det fint med. Han er blevet gode venner med dem alle sammen, og kan ikke
krumme et hår på deres hoveder. Jeg er mere nervøs for at katten skal komme
til skade, end for det omvendte. *s*

Han er indedørskat. Det udenfor lokker overhovedet ikke. Han jagter fluer,
og af og til også en edderkop. Pelsmusene siger ham ikke så meget, og han
reagerer ikke, når der er fugle udenfor.
Han er blot en helt almindelig huskat.

Min holdning til kattehår, kattegrus og kattesnadder er, at hvis man ikke
kan holde lidt hår på møbler, tøj og gulv ud, og ikke kan klare at der af og
til ligger grus spredt ud over det hele, så bør man anskaffe sig et tøjdyr i
stedet for en kat. Dyr sviner. Det må man tage med! Kan mine gæster ikke
klare at der er kattehår i sofaen, kan de enten gøre rent eller fordufte.
Katten bor her
Jeg har så også hø, spåner og marsvinesnadder i huset, men der er det valg
jeg har taget, ved at tage mig af 5 nødstedte marsvin + min gamle han.

Vær også helt, helt sikker på reglerne omkring dyrehold, der hvor du bor.
Ellers kan du komme i store problemer.

Tina og de Syv Små Dværge

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk