Validere æøå i xhtml 1.1
Fra : Catrina Kristensen

Dato : 30-09-03 13:27

Jeg har problemer med at få valideret en hjemmeside, som
indeholder æ, ø og å. Selvom jeg bruger koderne for æ, ø og å kan
WC3 stadig ikke validere min side. Øverst har jeg skrevet:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
charset=iso-8859-1"/>
</head>

-er der nogen, der ved, hvad problemet er?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas D

Dato : 30-09-03 13:29

Catrina Kristensen wrote:
> [...]
> charset=iso-8859-1"/>
> </head>
>
> -er der nogen, der ved, hvad problemet er?

Jeg gør ikke, men jeg har samme problem :-/

Har også det samme problem med WML.

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-03 13:42

Catrina Kristensen skrev:

> Jeg har problemer med at få valideret en hjemmeside, som
> indeholder æ, ø og å. Selvom jeg bruger koderne for æ, ø og å kan
> WC3 stadig ikke validere min side.

Er det html- eller css-validering der volder problemer?
Og hvilke koder har du brugt til æ, ø og å?

CSS-validatoren på W3.org har det ikke godt med udvidede tegn. Der
er vist nok en forklaring på det, men jeg kan ikke lige huske den.
Men jeg har aldrig haft problemer med at validere sider der bruger
html-entiteter (fx &aelig; &oslash; og &aring;) i stedet for
udvidede tegn.

Hvis man lægger filerne som utf-8, er det i øvrigt heller ikke
problemer med validatoren. Så skal man bare have en editor der kan
arbejde fornuftigt med utf-8.

> Øverst har jeg skrevet:
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den linje er overflødig når du benytter <meta> til at angive
charset i <head>. Og den er upraktisk fordi den får IE og Opera til
at gå i quirks mode, mens Mozilla går i standardmode. Hvis man
gerne vil holde sig til standarderne - hvad dit valg af XHTML 1.1
turde antyde - bør man også sørge for at browserne så vidt muligt
efterlever standarderne.

> -er der nogen, der ved, hvad problemet er?

Det vil være en del lettere at hjælpe hvis du giver et link til din
side. Se evt. artiklen her først:

   <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 30-09-03 15:43

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Den linje er overflødig når du benytter <meta> til at angive
> charset i <head>. Og den er upraktisk fordi den får IE og Opera til
> at gå i quirks mode, mens Mozilla går i standardmode. Hvis man

Jeg har lige testet og Opera forbliver i standards mode selv med en xml
deklaration.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-03 20:18

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Jeg har lige testet og Opera forbliver i standards mode selv
> med en xml deklaration.

O.k. - hvilken version? Jeg mener at Operas doctype switch
oprindelig fulgte IE's - også i den tåbelige fejl med at se bort
fra alt andet end første linje.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 30-09-03 20:27

> O.k. - hvilken version? Jeg mener at Operas doctype switch
> oprindelig fulgte IE's - også i den tåbelige fejl med at se bort
> fra alt andet end første linje.

Version 7.10 og 7.20 opfører sig begge ens. Standardsmode ved xml-
deklaration.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-03 20:55

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Version 7.10 og 7.20 opfører sig begge ens. Standardsmode ved
> xml- deklaration.

Jeg fandt lige følgende:

,--------
`--------

Kilde: <http://www.opera.com/docs/specs/doctype/> (note 2)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-09-03 14:56

Catrina Kristensen wrote:

> Jeg har problemer med at få valideret en hjemmeside, som
> indeholder æ, ø og å.

www.html.dk deklarerer og validerer som xhtml1.1, og de bruger tegnene
uden nogen encoding, se:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhtml.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=%28detect+automatically%29&ss=1&verbose=1>

Prøv at sammenligne med doctype og charset-deklarationerne...

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-03 15:19

Jesper Brunholm skrev:

> www.html.dk deklarerer og validerer som xhtml1.1,

Men deres css kan ikke valideres:

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fhtml.dk%2F>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-09-03 21:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men deres css kan ikke valideres:
> <http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fhtml.dk%2F>

Jeg var ikke klar over det var CSS-validering vi snakkede om, og jeg
troede faktisk at det var stylesheets man skulle feede den validator
med, og ikke html-sider, men jeg kan godt se at jeg tog fejl ('Enter the
URI of a document (HTML with CSS or CSS only)' på
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html>).

Jeg synes i øvrigt at det er en ret kryptisk fejlmelding der kommer på
html.dk valideret som CSS - ikke mindst taget i betragtning at den
validerer som xhtml. Giver den mening for dig/jer, eller er det fejl i
validatoren?

htmlhelp er i øvrigt enig i at xhtml'en er fejlfri
<http://www.htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http://html.dk/&warnings=yes&input=yes>

_Derudover_ så undrer jeg mig over at der både angives charset og
encoding, men det er måske blot (endnu) en ting jeg ikke har fattet? .
På Folkclubfyn.dk har jeg kun angivet encoding, og det virker fint med
æøå, og det validerer fint som xhtml 1.0 transitional, men CSSen
validerer ikke.
Hvis det er aht. NN4 (Netscape 4) man sætter Meta-tegnsætsdeklarationen
ind så mener jeg ikke der er grund til det, på FCFs sider har jeg bare
brugt æøå, og de kommer rigtigt nok op i min NN4.76, meta-deklarationens
fravær til trods...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-03 23:32

Jesper Brunholm skrev:

> Jeg var ikke klar over det var CSS-validering vi snakkede om,

Det er nok html-validering, men det stod ikke klart da jeg læste
spørgsmålet.

> og jeg troede faktisk at det var stylesheets man skulle feede
> den validator med, og ikke html-sider,

Som du har opdaget, virker den med begge dokumenttyper. Fordelen
ved at validere html-sider (på css-validatoren) er at man også får
inline-style med - samt at alle css-ark på en side valideres på en
gang.

> [...]
> betragtning at den validerer som xhtml. Giver den mening for
> dig/jer, eller er det fejl i validatoren?

Jeg har ikke set den fejl før - og den giver ikke umiddelbart
mening for mig.

> _Derudover_ så undrer jeg mig over at der både angives charset
> og encoding,

Det er så vidt jeg ved også dobbeltkonfekt. En af delene er nok -
og I mine øjne bør man holde sig til charset-angivelsen på grund af
IE's fejl i doctype switchen (bruger man en xml-deklaration går IE
i quirks mode uanset doctypevalg).

> På Folkclubfyn.dk har jeg kun angivet encoding, og det virker
> fint med æøå, og det validerer fint som xhtml 1.0
> transitional, men CSSen validerer ikke.

Html-entiteter er ikke nødvendige for at få vist tegnene korrekt i
en browser. De kan bruges hvis man gerne vil have css-validatoren
til at godkende en html-side med css. Du kan prøve at lave en
udgave hvor du koder udvidede tegn - jeg vil gætte på at den godt
kan validere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-03 15:44

> [...]

> ved at validere html-sider (på css-validatoren) er at man også får
> inline-style med - samt at alle css-ark på en side valideres på en

det er jo fikst

> Jeg har ikke set den fejl før - og den giver ikke umiddelbart
> mening for mig.

ok

Gør den her egl. det:
[Target: http://folkclubfyn.dk/
Please, validate your XML document first!
Line 1
Column 3

The markup declarations contained or pointed to by the document type
declaration must be well-formed. ]
omtalte liniers indhold er:
[
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/transitional.dtd">
]
og det står på:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://folkclubfyn.dk/&warning=1&profile=css2>

> [...]
> og I mine øjne bør man holde sig til charset-angivelsen på grund af
> IE's fejl i doctype switchen (bruger man en xml-deklaration går IE

Hmm - skal vi ikke bede dem om at få den oplysning med ind i artiklen på
html.dk? <http://html.dk/artikler/00036/>

> Html-entiteter er ikke nødvendige for at få vist tegnene korrekt i
> en browser.
> De kan bruges hvis man gerne vil have css-validatoren
> til at godkende en html-side med css.

Det må vel betragtes som en fejl at den ikke kan acceptere tegn som er
valide jf tegnsættet?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-03 22:37

Jesper Brunholm skrev:

> Hmm - skal vi ikke bede dem om at få den oplysning med ind i
> artiklen på html.dk? <http://html.dk/artikler/00036/>

God ide. I samme omgang kunne de også revidere xhtml-tutorialen:
<http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp>.

Jeg har i øvrigt for et par dage siden skrevet til dem vedr.
<http://html.dk/tutorials/html/lektion9.asp> - her foreslår de at
bruge alt-attributten til en pop op-beskrivelse af et billede (her
bør man benytte title).

De har endnu ikke svaret.

> Det må vel betragtes som en fejl at den ikke kan acceptere
> tegn som er valide jf tegnsættet?

Jeg tror måske problemet ligger i at css-validatoren slet ikke kan
arbejde med flere tegnsæt. Den læser bare hvad den får ind, og hvis
det indeholder ugyldige tegn i forhold til validatorens tegnsæt
(utf-8) vil den brokke sig. Det er nok nærmere en mangel end en
decideret fejl.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-10-03 12:53

> God ide. I samme omgang kunne de også revidere xhtml-tutorialen:
> <http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp>.

Det lyder rigtigt. Vil du skrive eller skal jeg, og er der andet og mere
der skal rettes i den?

> [...]
> det indeholder ugyldige tegn i forhold til validatorens tegnsæt
> (utf-8) vil den brokke sig. Det er nok nærmere en mangel end en

Jeg synes da det er en fejl hvis noget som er gyldigt 'efter reglerne'
ikke kan validere med validatoren

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-03 14:17

Jesper Brunholm skrev:

> Det lyder rigtigt. Vil du skrive eller skal jeg, og er der
> andet og mere der skal rettes i den?

Du må meget gerne. Jeg har vist overskredet min kvote for html.dk-
bebrejdelser i denne uge
(<news:Xns9408710F1963Djcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lobais

Dato : 30-09-03 15:30

Catrina Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> charset=iso-8859-1"/>
> </head>
>
> -er der nogen, der ved, hvad problemet er?

Mener også jeg selv er stødt ind i det problem engang, men så var
der en eller anden, der sagde at det var godt nok at skrive det
sådan her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<head>
<title>Thørn Webprogrammering</title>
charset=iso-8859-1" />
</head>

Og siden har jeg ikke haft problemer med validatoren

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 30-09-03 18:04

Catrina Kristensen wrote:
> [...]
> charset=iso-8859-1"/>
> </head>
>
> -er der nogen, der ved, hvad problemet er?

Hej Catrina

Start med at fjern XML-deklarationen, den får IE6 til at gå i Quirks mode.

Dernæst findes der ikke en DOCTYPE "XHTML 1.1 Transitional" skift i stedet til en gyldig DOCTYPE
f.eks. "XHTML 1.0 Strict"

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Prøv så at validere din side igen.

Hintzmann c",)