Manga Film
Fra : B. Kjeldsen

Dato : 10-04-01 16:18

Hejsa

Jeg er blevet lidt nysgerrig med hensyn til begrebet Manga film, er der
nogen der kender til den slags film, der vil fortælle lidt om hvad man kan
forvente hvis man køber en Manga film (stil, animation, historie, altså hvad
der er fedt og hvad der er ufedt), samt anbefale et par titler til en første
gangs ser af den slags.

Jeg er blevet lidt nysgerrig da jeg så at DVDoo har disse to film tilsalg
Ghost in the Shell og Ninja Scroll. Jeg er vild med
tegnefilm/animationsfilm, men jeg vil gerne se lidt mere seriøse film, lidt
ala Titan AE som for en gangs skyld var en tegnefilm der ikke kun henvendte
sig til børn. Men jeg gider altså ikke se det hvis måde at animere minder om
Pokemon, det skal være ordentlige tegnefilm og animationer.

På Forhånd Tak for hjælpen.

--
Med Venlig Hilsen
Brian Kjeldsen

brauner@vip.cybercity.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-01 16:32

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> writes:

> Jeg er blevet lidt nysgerrig med hensyn til begrebet Manga film, er der
> nogen der kender til den slags film, der vil fortælle lidt om hvad man kan
> forvente hvis man køber en Manga film

Det er der ikke noget der hedder. Manga er japanske
tegneserier. Japanske tegnefilm hedder Anime.

> (stil, animation, historie, altså hvad
> der er fedt og hvad der er ufedt),

Man kan forvente revl og krat. Der udgives simpelthen film og serier i
alle kategorier, fra hentai (som typisk er noget med nogle dæmoner med
tentakler, som voldtager en masse kvinder) over science-fiction og
high fantasy til dagligdags dramaer i stil med Dallas eller Venner.

Generelt gælder det dog, at framerate i langt det meste er væsentligt
under hvad man ser i amerikanske og europæiske tegnefilm. Til gengæld
er manuskripterne meget af tiden bedre.

> samt anbefale et par titler til en første
> gangs ser af den slags.

Undskyld reklamen, men jeg vil anbefale, at du kigger ind på
htt://www.geekculture.dk/ og læser lidt anmeldelser i
Anime-sektionen.

Cowboy Bebop er en af mine favoritter. Serial Experiments Lain er
meget, meget sær, men god. Perfect Blue er et fantastisk eksempel på
at man med animation kan fortælle en historie på en måde, som ikke kan
eftergøres i live-action. Og den er god.

> [...]
> sig til børn. Men jeg gider altså ikke se det hvis måde at animere minder om
> Pokemon, det skal være ordentlige tegnefilm og animationer.

Første gang jeg kiggede på Ghost in the Shell slukkede jeg i væmmelse
over frame-rate. Det var en stor fejl. Den er ret god.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 10-04-01 17:10

Nu har jeg ikke så meget forstand på dette, så gider du ikke forklare lidt
om hvad Framerate betyder for tegnefilmen, det er vil noget med antal
billeder, eller hvad?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-01 17:29

> [...]

> Nu har jeg ikke så meget forstand på dette, så gider du ikke forklare lidt
> om hvad Framerate betyder for tegnefilmen, det er vil noget med antal

Jeps.

En disney-film som Tarzan har typisk 24 billeder i sekundet, når der
er hurtige bevægelser og 12 billeder i sekundet, når tingene går mere
langsomt.

I anime kan man sagtens opleve 6-8 billeder i sekundet selv i
action-sekvenser.

Det kan man nu også i lavpris-tegnefilm i USA og Europa, og vi behøver
ikke gå længere end til Don Bluth's "The Land before Time" for at se
6-12 billeder i sekundet.

Man skal bare ikke forvente at Anime ligner Disney-film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Jesper Kolding

Dato : 11-04-01 18:05

> Man skal bare ikke forvente at Anime ligner Disney-film.

Nej, men tilgengæld er de langt bedre til at tegne bevægelse ind i hvert
frame. F.eks er der en masse fartstriber omkring ting der bevæger sig,
hvilket bevirker at stilen er tættere på tegneserier.

Det der for mit vedkommende gør at jeg er vild med nogle anime-film er
historierne i filmene, f.eks. i Ghost in the shell. Tilgengæld tror jeg
at jeg er den eneste i universet der ikke bryder mig om Princess
Mononokee, jeg syntes historien er fortalt hundrede gange før (Menneske
mod natur), og på mange bedre måder.

-Jesper

Fra : Kvan

Dato : 12-04-01 11:42

"Jesper Kolding" <daylight@*nada-spam*image.dk> writes:

> Tilgengæld tror jeg at jeg er den eneste i universet der ikke bryder
> mig om Princess Mononokee, jeg syntes historien er fortalt hundrede
> gange før (Menneske mod natur), og på mange bedre måder.

For mig er det netop det at den fortæller historien på en ganske anden
og meget mindre sort/hvid måde, der gør Mononoke så fantastisk. Enhver
anden film jeg har set om emnet, har fremstillet menneske-siden som
ubetinget ond. I Mononoke er det ikke tilfældet - Eboshi hjælper de
svage og udstødte, og vildsvinene er hovmodige og urimelige. Faktisk
vil jeg hævde at Mononoke i højere grad er en anti-krigsfilm end den
er en mennesket-mod-naturen film.

Og så er der selvfølgelig den fantastiske verden - jeg vil ha' en
kodama som kæledyr!

- Kvan.

Fra : Jesper Kolding

Dato : 11-04-01 08:59

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der ikke noget der hedder. Manga er japanske
> tegneserier. Japanske tegnefilm hedder Anime.

Manga er et firma, og de laver da også tonsvis af Anime-film, bl.a.
Ghost in the Shell.

-Jesper

Fra : Jesper Kolding

Dato : 11-04-01 09:07

"Jesper Kolding" <daylight@*nada-spam*image.dk> skrev i en meddelelse

> Manga er et firma, og de laver da også tonsvis af Anime-film, bl.a.
> Ghost in the Shell.

Hov, jeg skylder lige at sige at jeg syntes Ghost in the shell er en
fantastisk film.

Det er dog ikke en film man lige ser fredag aften med gutterne, man skal
være i humør til at fordybe sig i den.

-Jesper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-04-01 11:35

> Manga er et firma, og de laver da også tonsvis af Anime-film, bl.a.
> Ghost in the Shell.

Der er ganske rigtigt et firma, der hedder Manga, som er en af de
vestlige udgivere af Anime.

Det ændrer ikke på, at "manga" er et japansk ord, der bedst oversættes
med "tegneserie" og at man med "manga" normalt mener "japanske
tegneserier."

Hvis jeg lavede et firma, der hed Tegneserier og som solgte støvsugere
pr. postordre, så ville det ikke få "tegneserie" til at betyde
"støvsuger".

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Jesper Kolding

Dato : 11-04-01 12:09

> [...]
>
> Hvis jeg lavede et firma, der hed Tegneserier og som solgte støvsugere
> pr. postordre, så ville det ikke få "tegneserie" til at betyde

Det var jeg faktisk ikke klar over, sorry.

Anyway når jeg hører begrebet Manga film tænker jeg på film udgivet af
Manga. Derfor reagerede jeg på du sagde der ikke var noget der hed Manga
film.
Brian snakkede om Manga film (bemærk han brugte stort "M") og nævnte to
film som kommer fra firmaet Manga.

Du skriver Manga er en vestlig udgiver, eksisterer de ikke i Japan ?

-Jesper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-04-01 12:19

> [...]

> film.
> Brian snakkede om Manga film (bemærk han brugte stort "M") og nævnte to

Det er selvfølgelig rigtigt nok. Men de er efterhånden så mange
udgivere af Anime i Vesten, at det er synd og skam at begrænse sig til
de udgivelser, som Manga laver.

Nope. Men www.manga.co.jp kører tydeligvis Apache under Redhat.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-04-01 12:52

Jesper Kolding <daylight@*nada-spam*image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b1drh$k7v$1@news.inet.tele.dk...

> Du skriver Manga er en vestlig udgiver, eksisterer de ikke i Japan ?

Nope. Det er et britisk distributionsfirma. Selvom de ikke var de første,
har de haft stor betydning for kendskabet til japansk tegnefilm i Europa.
Faktisk så stor, at det er en rimeligt almindelig fejltagelse at forveksle
udgiverens navn med genren. Herhjemme blev den første række af deres dubbede
udgivelser distribueret af Mega Records. Bemærk at Manga (selskabet) aldrig
selv har produceret film. De køber kun rettigheder, forsyner evt. filmene
med engelsk tale og udsender dem.

Som Peter siger, så beskriver selve ordet "manga" udelukkende de japanske
tegneserier. Når man taler om japanske tegnefilm, er begrebet "anime".

MVH
Jens

Fra : Geir Friestad

Dato : 11-04-01 16:03

Jens Thomsen <v1707@groenjord.dk> wrote:

| Bemærk at Manga (selskabet) aldrig selv har produceret film. De køber
| kun rettigheder, forsyner evt. filmene med engelsk tale og udsender dem.

Det stemmer faktisk ikke. Manga Entertainment var et av de produserende
selskapene bak GHOST IN THE SHELL; de sto for en god del av finansieringen.
Såvidt jeg vet har de ikke vært med på produksjonen av annen anime enn
den, dog.

--
Geir Friestad | The Second Annual Oslo 70mm Film Festival
geir@portman.org | August 10 - 19, 2001 @ Filmens Hus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-04-01 11:47

Geir Friestad <geir@portman.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9d8s3f.pu.geir@tifa.portman.org...

> [...]
finansieringen.
> Såvidt jeg vet har de ikke vært med på produksjonen av annen anime enn

Det er rigtigt. Det er den ENESTE undtagelse. Spørgsmålet er om forhåndskøb
af rettigheder (og derved delvis finansiering af filmen) kan defineres som
"at producere". Det er sikkert meget rammende i moderne, ikke-amerikansk
filmproduktion.

MVH
Jens

Fra : Geir Friestad

Dato : 17-04-01 20:55

Jens Thomsen <v1707@groenjord.dk> wrote:

| Det er rigtigt. Det er den ENESTE undtagelse. Spørgsmålet er om
| forhåndskøb af rettigheder (og derved delvis finansiering af filmen)
| kan defineres som "at producere".

Godt spørsmål, men i dette tilfellet dreier det seg, såvidt jeg vet,
ikke bare om forhåndkjøp av rettighetene, men om direkte medfinansiering.
Andy Frain er kreditert som en av filmens produsenter, f.eks, og hadde
mulighet til å utøve kreativ innflytelse (noe som nok i stor grad er
årsaken til at filmen har en såpass høy andel av vold/action og
tilsynelatende nakenhet; Oshiis andre filmer holder for det meste en
roligere tone).

Filmens beste sekvens er - etter min mening, i alle fall - den mest
Oshii'ske av dem: den urbane, regntunge "collagesekvensen" omtrent
midt i filmen. Den er gjør forsåvidt lite for å drive filmens narrativ
fremover, men er likevel usannsynlig pen.

Har noen her sett AVALON, forresten?

Fra : Kvan

Dato : 11-04-01 11:54

"Jesper Kolding" <daylight@*nada-spam*image.dk> writes:

> Manga er et firma, og de laver da også tonsvis af Anime-film, bl.a.
> Ghost in the Shell.

<pernittengryn>
"Hønen og ægget"-mæssigt er det vel sådan at der er et firma der har
taget navn efter den japanske betegnelse for tegneserier. Jeg har
iøvrigt eksistensen af firmaet Manga mistænkt for at være den primære
årsag til misforståelsen.
</pernittengryn>

Men for at adressere det egentlige spørgsmål: Indtil der kommer en
"must see"-artikel på et dansk site, er den bedste af slagsen den på
http://animeondvd.com - de har også generelt nogle rigtig gode
anmeldelser.

- Kvan.

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 13-04-01 09:23

Findes der steder på nettet hvor man kan hente trailere, eller klip fra
nogle af dísse anime film, for det lyder som noget jeg ville være vild med,
men jeg frygter stadig at animationer og tegningerne er på en måde så jeg
helt glemmer filmene, men kun irreterer mig over de "langsomme" animationer.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 10-04-01 19:00

Held og lykke med at finde frem til gode anime-oplevelser! Vær forberedt på
en del skuffelser, ofte lever filmene ikke helt op til genrens potentiale.
Personligt har jeg haft flere positive oplevelser med japanske tegneserier
(manga) end med filmene (anime). Tegneserierne er mindre følsomme overfor de
stramme deadlines og budgetter der præger den japanske
underholdnings-industri.

"Akira" er klart een af de mest populære og vellykkede anime-film, men den
blegner klart i forhold til den oplevelse det er at læse det episke
tegneserieforlæg.

Den Hitchcock/Dario Argento agtige splatter-thriller "Perfect Blue" er
noget nær en must-see for alle fans af horror/splatter i den mere
kunstneriske ende af skalaen, men den lave frame-rate (som andre også har
nævnt som et problem) ødelagde alligevel delvis oplevelsen for mig.

"Princess Mononoke", som udkom på region 1 DVD i december har jeg til
gengæld ikke mange indvendinger imod. Det nå alt i alt være een af de mest
vellykkede voksen-fantasy film nogensinde. Anbefales!

Derudover har de fleste anime-film skuffet mig ret meget. Jeg holder mig som
sagt mest til tegneserierne eller (hvis det nu engang SKAL være japansk)
gamle Kurosawa- og Kobayashi-film.

Fra : Fenris

Dato : 11-04-01 19:07

From "B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> came:

> [...]
>sig til børn. Men jeg gider altså ikke se det hvis måde at animere minder om
>Pokemon, det skal være ordentlige tegnefilm og animationer.

Det lyder som om du ikke kan gå galt i byen med dine to første valg.
Ghost in the shell og Ninja Scroll er lige hvad du eftersøger.
Krydder lidt med Princess Mononoke, og du er godt igang.
Følg derefter op med Serial Experiments Lain eller Perfect Blue.

Det er i hvert fald mine valg til en "de essentielle 5 anime"-liste,
og de passer fint til dine krav.

--
Thomas Hejl Pilgaard | All Your Base Are Belong To Us