Asus a7n8x-x og barton 2500+
Fra : Allan Didriksen

Dato : 30-09-03 12:15

Barton 2500+ (333Mhz Fsb) og asusbundkortet køre somænd godt nok - MEN ??
Jeg har købt ps3200 ram hertil - En blok på 256 Mb. Jeg kan ikke få den over
200 Mhz ?
Indstillinger 11x166 Mhz og Ram "by speed" - Hvis jeg dobler ramfrekvensen
vil computeren ikke starte.
Jumpere er chekket !
Er det "de fine ram" som jeg har puttet i som er problemet ?
Mvh
Allan D

Fra : JK

Dato : 30-09-03 13:04

On Tue, 30 Sep 2003 13:14:36 +0200, "Allan Didriksen" <ad@cool.dk>
wrote:

> [...]
>vil computeren ikke starte.
>Jumpere er chekket !
>Er det "de fine ram" som jeg har puttet i som er problemet ?

Ram by speed giver, at ram kører fsb166 eller DDR333. Du vil gerne
have dem til at køre 200, altså DDR400.

Men du skriver dobbelt så hurtigt: fsb166 x 2, dvs. DDR666.

Du kan godt lade rammen stå ved "by speed", hæve fsb til 200, og sætte
multiplier lidt ned til f.eks. 10.5

Så vil cpu'en løbe lidt hurtigere.

Alternativt skal du lade fsb stå på 166 MHz, og ændre "by speed" til
enten 5:4 eller 125%, idet 200/166 er 5/4 eller 125%.

hilsen

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-09-03 19:56

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> [...]
>
> Alternativt skal du lade fsb stå på 166 MHz, og ændre "by speed" til
> enten 5:4 eller 125%, idet 200/166 er 5/4 eller 125%.

Bemærk at nForce2 chipsættet ikke yder så godt med asynkron fsb.
Asynkron fsb = forskellige fsb på cpu og ram.
Det bedste er helt klart at sætte de to ting til det samme.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 14:51

>Bemærk at nForce2 chipsættet ikke yder så godt med asynkron fsb.
>Asynkron fsb = forskellige fsb på cpu og ram.
>Det bedste er helt klart at sætte de to ting til det samme.

Det må man sige, selv om jeg sætter fsb op så cpuen kører 2180MHz
istedet for de normale 2080MHZ, er den klart hurtigst ved 2080MHz med
aggresive timmings, målt i en cputest.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-10-03 16:31

<Thf> skrev i en meddelelse news:3f7bdb0a.870328@dtext.news.tele.dk...

> Det må man sige, selv om jeg sætter fsb op så cpuen kører 2180MHz
> istedet for de normale 2080MHZ, er den klart hurtigst ved 2080MHz med
> aggresive timmings, målt i en cputest.

Kørte du så testen med asynkron FSB?
Hvad var forholdet imellem CPU/Mem?
Altså hvad var hastigheden?

Prøv evt. at teste i Sisoft Sandra, der er en memory bench der kan vise
forskellen.

Her kan du få et par links ang. nForce chipsættets ydelse i hhv.
synkron/asynkron bushastighed.
(Fra et tidligere indlæg jeg lavede ang. dualchannel)

Her kan du få et par links ang. nForce chipsættets ydelse i hhv.
synkron/asynkron bushastighed.
(Fra et tidligere indlæg jeg lavede ang. dualchannel)

Her:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,808388,00.asp
Quote:"DDR400 and DDR333 Memory Support: Nvidia noted that running the
clocks in "sync" with the frontside bus speed
of the Athlon XP delivers the best performance; the system BIOS of all the
tested motherboards supported this sync mode, though none by default."

Eller her:
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RGA+/page5.htm
Quote:"More tests are done at different CPU and Memory FSB settings and we
can conclude that running Sync at 133/133Mhz and 166/166Mhz deliver better
memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."