Hvordan gemmer man en flash-fil fra et web~
Fra : Simon Johnsen

Dato : 30-09-03 10:44

Hej!

Jeg er lige gået i krig med at ville lære flash. I den forbindelse vil
jeg gerne kunne gemme nogle af de flash-film jeg ser rundt omkring
på websites, så jeg kan åbne dem og se hvordan de er lavede.
(F.eks. bare et flash-banner eller lign)

Men hvordan gør man det!??

/Simon

Fra : Peter Hansen

Dato : 30-09-03 11:13

"Simon Johnsen" <me@cpx.dk> wrote in message
> [...]
> på websites, så jeg kan åbne dem og se hvordan de er lavede.
> (F.eks. bare et flash-banner eller lign)

[CUT]

Du kan umiddelbart ikke bruge de filer du snapper fra andres site.
Swf-filerne som du snapper er den compilerede version af Fla-filerne som så
er den fil der indeholder kildekoden samt diverse libraries osv...
(måske lidt svarende til at du forsøger at importere en Exefil i VS.NET for
at finde ud af hvordan den er programmeret - hvilket bliver svært. Det
letteste er at finde kildekoden til den)

Men hvis du alligevel vil så skal du vælge Import i menuen Files -
yderligere vil jeg gøre opmærksom på copyright osv.

Pointen er at du ikke får noget ud af Swf-filerne foruden du kommer efter et
grafisk object, selve roden til den compilerede fil er Fla-filen og det er
sjældent du finder den på sitet (det er kun spader som mig der lægger
Fla-filen ud med sitet for så ved jeg hvor jeg har den når jeg har smidt den
væk på min egen computer)...

Yderligere har webudvikleren også muligheden at låse Swf-filen med password
så du kan få endnu sværer ved at importere den, måske med undertoner af at
man ikke skal grappe objecter og grafik fra filen :D hvis man henter den
hehe...

Men jeg vil råde dig til at tage de tutorials der findes i Help-menuen - de
er goe og når man kan dem kan man faktisk meget. De siger ikke så meget om
ActionScripts men når du kommer dertil så kan du jo altid vende tilbage
eller gå på iNettet efter simple tutorials med ActionScript...

Hilsen fra Peter (der mangler inspiration til en kinky menu i grungestilen)

Fra : Simon Johnsen

Dato : 30-09-03 11:41

"Peter Hansen" <wont@tell.you> wrote:

> Pointen er at du ikke får noget ud af Swf-filerne foruden du kommer efter et
> grafisk object
>
> Men jeg vil råde dig til at tage de tutorials der findes i Help-menuen

Tak for informationen! Der kan man bare se - vidste ik engang at swf-filerne
ikke var det samme som kildefilerne. So much for my brilliant idea.

Jeg har nu allerede gennemgået de 8 lessons der er i Flash. Men nu vil
jeg gerne lure andre af hvordan de gør. Det er tit den måde jeg lærer bedst
på - altså ved at få noget færdigt og så pille det fra hinanden, ændre her og
der, og se hvordan det virker

Men jeg kan sikkert finde forskellige fla-filer på nettet. Jeg kan ikke være
den første der har dette behov *SS*

Anyway - tusind tak

/Simon

Fra : Pia J

Dato : 30-09-03 12:25

> Men jeg kan sikkert finde forskellige fla-filer på nettet. Jeg kan ikke
være
> den første der har dette behov *SS*

Der er masser af tutorials som inkluderer kildefilerne. Desværre er mine
bookmarks ikke særlig opdaterede...

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 30-09-03 12:27

fandt lige en enkelt - den anden jeg ville have vist dig er ikke længere
online:

http://virtual-fx.net/vfx/tutorial.php

:Pia

Fra : Simon Johnsen

Dato : 30-09-03 13:08

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:
> fandt lige en enkelt - den anden jeg ville have vist dig er ikke længere
> online:
> http://virtual-fx.net/vfx/tutorial.php
> :Pia

Tak for linket! Kigger nærmere på det når den travle arbejdsdag engang
er overstået *S*

/Simon

Fra : Peo

Dato : 30-09-03 15:46