/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
"Et netværkskabel er ikke tilsluttet"
Fra : Nostr@


Dato : 30-09-03 10:33

Hejsa

Jeg har lavet et netværk, og det hele kørte fint i 3-4 timer, men så røg
forbindelsen til maskine2. FEJL: "Et netværkskabel er ikke tilsluttet".
Jeg har prøvet at skifte kabler, netkort, porte på router og på bundkort,
opdateret driver, checket at der ikke er konflikter, men intet hjælper!
Jeg kan pinge localhost, men heller ikke mere end det.

Begge maskiner køre winXP pro.
Min router er en Q-Tec m. 4 porte og den er opdateret med seneste firmware.

Er der en venlig sjæl som kender problemet og kan hjælpe mig?

Mvh
Morten K.



 
 
Michael Rasmussen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 30-09-03 12:04

"Nostr@" <nostra@webkrogen.dk> wrote:

>Jeg har lavet et netværk, og det hele kørte fint i 3-4 timer, men så røg
>forbindelsen til maskine2. FEJL: "Et netværkskabel er ikke tilsluttet".
>Jeg har prøvet at skifte kabler, netkort, porte på router og på bundkort,
>opdateret driver, checket at der ikke er konflikter, men intet hjælper!
>Jeg kan pinge localhost, men heller ikke mere end det.

Det kan være hardware problem, men jeg tror nu mere du har problemer i
din opsætning.

Det er klogt at lave lidt systematisk fejlfinding inden man kaster sig
over udskiftning af hardware og drivere - Du risikere bare at tilføje
nye fejl

Gå 'Netværksforbindelser' nøje igennem på den afficerede maskine - Er
LAN-forbindelser knyttet til det rigtige netkort ? Er 'Klientprogram
til Microsoft netværk' og TCP/IP protocollen installeret ? Er TCP/IP
opsat til fast eller automatisk ip-adresse ?

Du kan pinge localhost - Ok, så er TCP/IP protocollen installeret
korrekt !

Prøv at pinge net-kortets ip-adresse - Får du svar, er netkortet og
installeret korrekt ! (Netkortets ip-adresse kan du finde i
'Netværksforbindelser , alternativt kan du køre IPCONFIG /ALL fra en
kommando linie).

Til sidst prøver du at pinge routerens ip-adresse - Der skulle også
gerne få svar Hvis ikke, ligger fejlen i kablet eller måske
netkortet.

Vend gerne tilbage med flere oplysninger, bl.a. om ip-adresser, hva'
fortæller IPCONFIG /ALL, og hvordan ser 'Netværksforbindelser ud på
den syge maskine.

<mlr>

Jens Bruun (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-10-03 11:17

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:vsninvoeh5i379luulkhcg89hmgbegrt4m@4ax.com...

> Gå 'Netværksforbindelser' nøje igennem på den afficerede maskine - Er
> LAN-forbindelser knyttet til det rigtige netkort ? Er 'Klientprogram
> til Microsoft netværk' og TCP/IP protocollen installeret ? Er TCP/IP
> opsat til fast eller automatisk ip-adresse ?

Har intet med "Et netværkskabel er ikke tilsluttet" at gøre.

> Du kan pinge localhost - Ok, så er TCP/IP protocollen installeret
> korrekt !

Har heller intet med "Et netværkskabel er ikke tilsluttet" at gøre

> Prøv at pinge net-kortets ip-adresse - Får du svar, er netkortet og
> installeret korrekt ! (Netkortets ip-adresse kan du finde i
> 'Netværksforbindelser , alternativt kan du køre IPCONFIG /ALL fra en
> kommando linie).

Nej, du kan ikke finde nogen IP-adresse, når Windows melder "Et
netværkskabel er ikke tilsluttet".

> Til sidst prøver du at pinge routerens ip-adresse - Der skulle også
> gerne få svar

Nej, du kan ikke pinge noget som helst (bortset fra localhost), når Windows
melder "Et netværkskabel er ikke tilsluttet".

> Hvis ikke, ligger fejlen i kablet eller måske
> netkortet.

Det er den mest sandsynlige forklaring på problemet.

--
-Jens B.



Michael Rasmussen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 01-10-03 16:49

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
>news:vsninvoeh5i379luulkhcg89hmgbegrt4m@4ax.com...
>
>> Gå 'Netværksforbindelser' nøje igennem på den afficerede maskine - Er
>> LAN-forbindelser knyttet til det rigtige netkort ? Er 'Klientprogram
>> til Microsoft netværk' og TCP/IP protocollen installeret ? Er TCP/IP
>> opsat til fast eller automatisk ip-adresse ?
>
>Har intet med "Et netværkskabel er ikke tilsluttet" at gøre.

Næh, egentlig ikke. Men jeg har da oplevet maskiner med mere end eet
netkort. Eller værre endnu, en windows der pludselig på mystisk vis
har fået extra LAN-forbindelser som ikke har forbindelse til nogen
hardware.

Windows er kompliceret, og mange gange har man indtryk af den lever
sit helt eget liv

Og ved problemer med netværket ville jeg i hvert fald lige checke
'Netværksforbindelser' inden jeg gik i gang med udskiftning af
hardware.

>> Prøv at pinge net-kortets ip-adresse - Får du svar, er netkortet og
>> installeret korrekt ! (Netkortets ip-adresse kan du finde i
>> 'Netværksforbindelser , alternativt kan du køre IPCONFIG /ALL fra en
>> kommando linie).
>
>Nej, du kan ikke finde nogen IP-adresse, når Windows melder "Et
>netværkskabel er ikke tilsluttet".

Ikke helt korrekt - Netkortet får ip-adresse uanset om kablet er i
eller ej. Og den bedste måde at teste netkortet er netop ping. Får man
et svar kan man være rimeligt sikker på at kortet er installeret
korrekt og fungerer

>> Hvis ikke, ligger fejlen i kablet eller måske
>> netkortet.
>

>Det er den mest sandsynlige forklaring på problemet.

Måske - Men manden skriver jo at han har skiftet netkort, kabler, mm


<mlr>

Jens Bruun (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-10-03 19:40

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:90tlnvojp0b20fhv52s5un6km6avb3b3un@4ax.com...

> >Nej, du kan ikke finde nogen IP-adresse, når Windows melder "Et
> >netværkskabel er ikke tilsluttet".
>
> Ikke helt korrekt - Netkortet får ip-adresse uanset om kablet er i
> eller ej.

Nope - hvor skulle netkortet få en DHCP-tildelt adresse fra, hvis kablet
ikke er tilsluttet.

> Og den bedste måde at teste netkortet er netop ping. Får man
> et svar kan man være rimeligt sikker på at kortet er installeret
> korrekt og fungerer

Nope - du tager stadig fejl. Du skrev, at han skulle finde ip-adressen
med "ipconfig /all". Denne kommando returnerer ingen ip-adresse, hvis
netværkskablet ikke er tilkoblet. Samtidig vil ping til enhver anden
adresse end localhost returnere "destination host unreachable" med den
fejlmeddelelse, Nostr@ oplever.

--
-Jens B.



Michael Rasmussen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 01-10-03 19:54

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>> Ikke helt korrekt - Netkortet får ip-adresse uanset om kablet er i
>> eller ej.
>
>Nope - hvor skulle netkortet få en DHCP-tildelt adresse fra, hvis kablet
>ikke er tilsluttet.

Du er svær at overbevise...

Jo, hvis ikke der findes andet, tildeler Windows selv en ip-adresse
til kortet, ofte noget i retning af 169.254.99.108 (et segment som er
beregnet til denne situation).

Prøv bare at (gen)starte din egen maskine uden netkabel, så skal du se
løjer

<mlr>

Jens Bruun (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-10-03 20:05

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:s78mnvgn8lom93kui44oik74r6udeca4d6@4ax.com...

> Du er svær at overbevise...

Det er du dælerme også

> Jo, hvis ikke der findes andet, tildeler Windows selv en ip-adresse
> til kortet, ofte noget i retning af 169.254.99.108 (et segment som er
> beregnet til denne situation).

Ja, den er god med dig. Hvis vi endelig skal fluekn*ppe, så kan jeg med
fuld ret påstå, at denne "facilitet" ikke nødvendigvis er aktiveret.

> Prøv bare at (gen)starte din egen maskine uden netkabel, så skal du se
> løjer

Ja? Jeg har lige prøvet, og min PC får sør'me ikke en MS-tildelt
adresse. Kan du mon forklare, hvordan det kan være?

--
-Jens B.




Michael Rasmussen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 01-10-03 20:25

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Ja? Jeg har lige prøvet, og min PC får sør'me ikke en MS-tildelt
>adresse. Kan du mon forklare, hvordan det kan være?

Har du kigget rigtig efter ??

Hvilken Windows kører du med ? Og Hva' fortæller IPCONFIG /ALL ?

Alle min fire maskiner hjemme har ip-adresse med eller uden netkabel.
Det samme har de mange maskiner jeg roder med på arbejdet. Og det er
maskiner med Win98 og fremefter.

Så jeg har ærlig talt lidt svært at tro dig

<mlr>

Jens Bruun (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-10-03 20:54

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:bv9mnvso9b2th6go34fp1pji2f4dtu502c@4ax.com...

> Har du kigget rigtig efter ??

Ja, jeg er ikke helt blind endnu.

> Hvilken Windows kører du med ?

W98, W2K og XP.

> Og Hva' fortæller IPCONFIG /ALL ?

Hvad synes du selv?

> Alle min fire maskiner hjemme har ip-adresse med eller uden netkabel.

Nåda, så er de nok ikke konfigureret helt som mine.

> Det samme har de mange maskiner jeg roder med på arbejdet. Og det er
> maskiner med Win98 og fremefter.

Nåda, så er de nok ikke konfigureret helt som dem på mit arbejde.

> Så jeg har ærlig talt lidt svært at tro dig

Så spørg Microsoft, hvis du da stoler på dem. Du kan selvfølgelig også
undersøge sagen lidt på egen hånd (hint: APIPA, Registry,
IPAutoConfigurationEnabled)

--
-Jens B.



Michael Rasmussen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 01-10-03 21:40

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Så spørg Microsoft, hvis du da stoler på dem. Du kan selvfølgelig også
>undersøge sagen lidt på egen hånd (hint: APIPA, Registry,
>IPAutoConfigurationEnabled)

For at fortsætte flueknepperiet lidt endnu...

Du har åbenbart et ganske godt kendskab til Windows - Helt så vidende
tror jeg ikke stakkels Nostra er, når han henvender sig her i gruppen.

Så det er vel ikke urimeligt at forestille sig han fortsat har
aktiveret AutoConfigurationEnabled, det er trods alt Windows standard
indstilling.

Dermed er ideen med at pinge netkortet heller ikke dårlig.

Mange års samliv med den kære mister Gates produkter har lært mig
aldrig at tage noget for givet. Når windows driller går man
systematisk frem og tester enhver mulig og umulig forudsætning

- - - -

Gad nok vide om Nostra har fået løst problemet mens vi har fluekneppet
her ?!

God Nat

<mlr>





Jens Bruun (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 02-10-03 13:25

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:b9dmnvkilnetoh20d1kohcvo9rvgdiglie@4ax.com...

> For at fortsætte flueknepperiet lidt endnu...

Jeg tror, jeg stopper her

--
-Jens B.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste