Winfamily ?
Fra : Heinrich Frausing

Dato : 29-09-03 22:16

Hej til alle

Jeg har set et stamtræ som var lavet som en PDF-fil, set på
http://www.itorg.auc.dk/borch/HomePage/Generic/Alltree.pdf

Er der nogen som ved om det kan laves i Winfamily 6 ?
Eller ud fra de data som ligger i Winfamily
Jeg synes at det giver et godt overblik.

Mvh

Heinrich

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-09-03 23:12

Mon, 29 Sep 2003 23:16:01 +0200, Heinrich Frausing
<frausing@SLETpost7.tele.dk> skrev:

> [...]
>
> Er der nogen som ved om det kan laves i Winfamily 6 ?
> Eller ud fra de data som ligger i Winfamily
> Jeg synes at det giver et godt overblik.

Hvis det er det samme som altid (jeg har ikke pdf-reader på denne pc), så
har Ole Borch ganske rigtigt lavet det i Winfamily (i øvrigt efter min
vejledning):

Installeret PDF-writer og angivet sidestørrelse på 100 * 100 CM eller noget
i den retning.

mvh

Krabsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-09-03 23:25

"Heinrich Frausing" <frausing@SLETpost7.tele.dk> skrev Mon, 29 Sep 2003
23:16:01 +0200

>Er der nogen som ved om det kan laves i Winfamily 6 ?

Det du har set *er* lavet i Winfamily.

Fidusen, hvis man da kan kalde det sådan, er at mår man genererer en
pdf-fil kan man sætte papirstørrelsen til meget store mål, og derved få
disse meget store sammenhængende og scalerbare sider i stedet for en hel
masse enkeltsider.

>Eller ud fra de data som ligger i Winfamily

Da det er pdf-generatoren der laver arbejdet er det i princippet
programuafhængig. Enkelte programmer som feks. FTM har denne funktion
indbygget. Til andre programmer skal man bruge et externt program som
feks. Adobe Acrobat i den fulde version (ikke bare Acrobat Reader):
http://www.adobe.com/products/acrobat/main.html

Det er det originale program til formålet, men desværre ret dyrt.

Prøv evt også:
https://createpdf.adobe.com/index.pl/3125888152.15039?BP=IE&v=AHP

Alternativet er at gå ud på markedet for ShareWare og finde et billigere
program der kan det samme.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 30-09-03 08:57

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pdf-fil kan man sætte papirstørrelsen til meget store mål, og derved få
> disse meget store sammenhængende og scalerbare sider i stedet for en hel

Hvordan er det lige man gør det. Altså ændre papirstørrelsen i enten
Winfamily eller i printeropsætningen.

Hilsen Carsten Pedersen

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 30-09-03 20:24

> Det du har set *er* lavet i Winfamily.

Kan det laves direkt fra Winfamily,
eller skal man hente data der fra og på hvilken måde ?

Jeg har adgang til Acrobat 5.0 og Acrobat Distiller 5.0 (men har ikke brugt
dem før),
kan det laves i en af disse eller skal det laves i Acrobat PDF Writer ? Og
hvordan gør man ?

Mvh Heinrich

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-09-03 22:41

Tue, 30 Sep 2003 21:23:50 +0200, Heinrich Frausing

> [...]
> brugt dem før),
> kan det laves i en af disse eller skal det laves i Acrobat PDF Writer ?

Jeg har set både dit og Carstens spørgsmål og skal nok prøve at lave en
trin-for-trin vejledning,
men der går lige et par dage.

Min primære PC er stået af, og retableringen af den har højere prioritet -
i det mindste inde i hjernen.
Det er trods alt den, jeg skal leve af (både hjernen og elektronhjernen)

mvh

Krabsen

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 01-10-03 20:40

Hej igen

Det lyder rigtigt godt at du vil prøve at lave en vejledning

Det er altid nogen rod når ens pc går i stykker
Så få nu først styr på den og så kan vi vende tilbage til det med PDF filer
senere

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-10-03 23:08

Så nåede jeg så langt i retableringen af min PC, at jeg har kunnet lave en
lille vejledning i, hvordan man laver de store .pdf-filer.

Den ligger her på adressen

   http://www.gkr.dk/Trin-vejledning-pdf.pdf

og fylder ca. 445 mb, idet der er en række skærmbilleder med.

Håber, vejledningen er forståelig, ellers må jeg jo prøve at gøre den bedre

mvh

Krabsen

Fra : Anette Lemvig Peders~

Dato : 03-10-03 08:02

Først og fremmest mange tak for din ulejlighed Gert med udarbejdelsen af
"vejledningen i at lave store PDF-filer".

Nu virker det det, selv i kombinationen WinFamily og PDF995 generator, hvor
man blot skal vælge A0 eller A1 format i stedet for at angive papirformatet.

Endnu engang mange tak for din instruktion.

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen.

Gert Krabsen <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelserwfrquwu76ggyl@news.sunsite.auc.dk...

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 03-10-03 16:15

Anette Lemvig Pedersen wrote:
> [...]
> at angive papirformatet.
>
> Endnu engang mange tak for din instruktion.

Den tak er jeg med på. Jeg downloadede pdf995, installerede det,
"rodede" lidt rundt med formatet - og (hovedparten) min mormors aner
ligger i en anetavle. Se resultatet på news:dk.binear.historie.
Nu skal jeg "bare" finde ud af, hvordan jeg får endnu flere slægtsled
med.

Det tog 25 minutter
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Else Holm

Dato : 03-10-03 10:33

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrwfrquwu76ggyl@news.sunsite.auc.dk
> [...]
>
> og fylder ca. 445 mb, idet der er en række skærmbilleder med.
>
> Håber, vejledningen er forståelig, ellers må jeg jo prøve at gøre

Tak - men det var da med lidt bange anelser, jeg gik i gang med
at hente den - 445 MB var da en velvoksen størrelse!
- men det viste sig dog kun at være 445 KB, så det ikke tog
flere timer!

--
Else

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-10-03 22:02

Fri, 3 Oct 2003 11:33:16 +0200, Else Holm <holm_49@hotmail.com> skrev:

> [...]
> at hente den - 445 MB var da en velvoksen størrelse!
> - men det viste sig dog kun at være 445 KB, så det ikke tog flere timer!

Det glæder mig at du tog chancen. Og at du nu har bevist, at der dog er
mindst een, der rent faktisk læser hvad man skriver

Tak for de pæne ord til dig og de andre

mvh

Krabsen

Fra : Haugaard

Dato : 03-10-03 16:06

Til Gert Krabsen

Mange tak for hjælpen. Det gav jo et smukt resultat. Jeg har så ikke
været den eneste, der har spekuleret på, hvordan problemet kunne løses.

--
Venlig hilsen
Flemming Haugaard

Fra : AJ

Dato : 05-10-03 14:48

> [...]
>
>og fylder ca. 445 mb, idet der er en række skærmbilleder med.
>
>Håber, vejledningen er forståelig, ellers må jeg jo prøve at gøre den bedre

Ovennævnte link duer/virker ikke !

Venlig hilsen
Allan Jensen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 05-10-03 16:27

AJ wrote:

> Ovennævnte link duer/virker ikke !

Lige nu kl. 17.28 virkede det fint. Kan du læse PDF-filer?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-10-03 19:52

Sun, 05 Oct 2003 15:48:15 +0200, AJ <post4.tele.dk> skrev:

> Ovennævnte link duer/virker ikke !

Jo det gør. Men sikrest hvis du klikker på det. Hvis du selv skriver det i
browseren, så har du sikkert glemt, at Trin er med stort T

mvh

Krabsen

Fra : AJ

Dato : 05-10-03 22:09

>Jo det gør. Men sikrest hvis du klikker på det. Hvis du selv skriver det i
>browseren, så har du sikkert glemt, at Trin er med stort T

OK, nu virker det, min Acrobat Reader 6.0 var beskadiget.

Venlig hilsen
Allan Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-10-03 00:57

"Heinrich Frausing" <frausing@SLETpost7.tele.dk> skrev Tue, 30 Sep 2003
21:23:50 +0200

>Kan det laves direkt fra Winfamily,
>eller skal man hente data der fra og på hvilken måde ?

Nej det laves direkte fra programmet.

Man arbejder simplethen helt normalt med tingene og gør klar til
udskrift. Som printer vælger man så PDF-generetoren og kan så også vælge
de store papirstørrelser. Når man så trykker "Print" opfanger
hjælpeprogrammet out-puttet (som altså slet ikke kommer ud til
printeren) og generer en færdig pdf-fil

>Jeg har adgang til Acrobat 5.0 og Acrobat Distiller 5.0 (men har ikke brugt
>dem før),

Destiller burde kunne gøre tricket.

Men iøvrigt tror jeg Gert har mere erfaring med de her ting end jeg har,
så lad os afvente hans "how to do it - in one easy lesson"

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 01-10-03 21:22

On Tue, 30 Sep 2003 00:24:54 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>https://createpdf.adobe.com/index.pl/3125888152.15039?BP=IE&v=AHP
>
>Alternativet er at gå ud på markedet for ShareWare og finde et billigere

Prøv evt. http://www.pdf995.com/ der er freeware, du får i stedet lov
til at se en reklame når du bruger programmet. Jeg skal ikke kunne
sige om det er i stand til at fremstille disse store sider - det var
måske et forsøg værd?

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 01-10-03 21:42

Wed, 01 Oct 2003 22:22:17 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Bjarne Damsgaard <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>til at se en reklame når du bruger programmet. Jeg skal ikke kunne
>sige om det er i stand til at fremstille disse store sider - det var

det går meget bra med mange forskjellige og store formater

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Ontime

Dato : 02-10-03 14:43

Der er også Pdf-machine - som kan downloades her
http://www.pdfmachine.com/pdfmachine/overview.shtml

jpo

Fra : Anker Eriksen

Dato : 03-10-03 12:27

Jeg har lagt mine aner + min kones aner ud i PDF filer på -
dk.binaer.historie - kan være lidt svære at overskue. Er lavet ud fra WinFam
6.02.
mvh
Anker

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 03-10-03 16:33

Anker Eriksen wrote:
> Jeg har lagt mine aner + min kones aner ud i PDF filer på -
> dk.binaer.historie - kan være lidt svære at overskue. Er lavet ud fra
> [...]

Det Anker har lavet, er næsten som de ouverskuelige udskrifter Winfam
præsterer (ikke en kritik af dig Anker) og som jeg finder uoverskuelige,
fordi de skal printes ud og klistres sammen, for at JEG kan overskue
det.

Er der nogen, som har en opskrift på, hvordan man laver en tavle i
Winfam, med f.eks. 10 slægtsled, som så "printes" til PDF-format?

Det er ikke for at printe det ud, men for at skabe et overblik over
mange led. Jeg ved at det umiddelbart vil se ulæseligt ud i readeren,
men man kan jo klikke på "+"-et.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-10-03 23:46

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev Fri, 3 Oct
2003 17:32:42 +0200

>Er der nogen, som har en opskrift på, hvordan man laver en tavle i
>Winfam, med f.eks. 10 slægtsled, som så "printes" til PDF-format?

Det du skal gøre er sådan set bare det samme som der er gjort på den
side der startede den her diskussion.

Sørg for at få dit anetræ lavet sådanne at det fylder ganske meget i
højden og ikke alt for meget i bredden (eller omvendt) og 'print' det så
ud på en 3 - 4 sider på hver 1x2 meter eller deromkring.

Men uanset hvordan man end vender og drejer det, så egner en
computerskærm sig ikke specielt godt til at give et overskueligt billede
af et slægtstræ.

Hvis man skal kunne overskue mere en 1 - 2 slægtsled så bliver teksten
så lille at man ikke kan læse det, og hvis man skal kunne læse teksten
så mister man overskueligheden.

Fra : Arne Christiansen

Dato : 04-10-03 12:21

On Fri, 3 Oct 2003 17:32:42 +0200, "Jeannie Kristensen [4700]"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

Jeg har lagt et eksempel på mit eget anetræ i PDF på hejhjemmeside
http://www.ejlby.dk/aner.PDF. Det tog mig ca. 5 min med hentning og installering
af PDF995 generering af anetræ i Winfam og udskrift til PDF995. Her skulle jeg
lige vælge papirformat til A0 og finde en passende lille skrifttype i Winfam.
Filen fylder knap 80kB, og det er jo let at forstørre og formindske i PDF men om
det er overskueligt ved jeg ikke

> [...]
>
>Det er ikke for at printe det ud, men for at skabe et overblik over
>mange led. Jeg ved at det umiddelbart vil se ulæseligt ud i readeren,

Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134

Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 04-10-03 12:47

Sat, 04 Oct 2003 13:21:02 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Christiansen <arne.christiansenNOSPAM@mail.dk> wrote:

> [...]
>Filen fylder knap 80kB, og det er jo let at forstørre og formindske i PDF men om

har du funnet noen løsning som legger sammen de to sidene som nå lages ?

Fra : Arne Christiansen

Dato : 04-10-03 13:10

On Sat, 04 Oct 2003 13:47:06 +0200, Otto Jørgensen <otjoerge%øføø%@online.norway>
wrote:

Jeg har netop lavet en ny PDF af et komprimeret Winfam anetræ på 10 generationer.
Forskellen fra det andet eksempel hvor jeg blot valgte AO papir har jeg denne gang
valgt et andet (større) papirformat og prøvet lidt med skrifttyperne. Aktuelt har
jeg anvendt skriften Arial narrow i størrelse 7 på et papir på 36"x84". Alt dette
stilles inde i træer - printer bogform - print opsætning / font opsætning .
find eksemplerne på min hejmmeside www.ejlby.dk Der er knapper nederst på siden.

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 04-10-03 19:41

Hermed en stor tak til alle som har kommet med indput til dette indlæg

Og en stor tak til Gert som har taget sig den ulejlighed at lave en
vejledning. "TAK"

Mvh Heinrich