Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digitalkamera
Fra : Jan Vesterlund

Dato : 29-09-03 20:11

Hej

Jeg står og skal have et digitalkamera og er i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Jeg overvejer canon G5 eller Nikon 5400, er der nogle som kan sige for og
imod de to?

Jeg skal selvfølgelig også have et CF kort (512mb), hvad skal jeg vælge?
skal det være en hurtig model?

Er der nogle som har handlet med www.shopman.dk

På forhånd tak

Jan

Fra : Thomas (8260)

Dato : 30-09-03 09:59

Jeg har et G3 og er meget tilfreds. Mht. CF kort og hastighed. Så købte
jeg et hurtigt 128 megs og fk foræret et langsomt noname kort 128 megs,
og jeg kan ikke mærke forskel. Tror diskutionen om CF-hastigheder er
næsten kun akedemisk og ikke praktisk. Måske andre har erfaringer?

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-09-03 10:45

Thomas (8260) wrote:
> [...]

> 128 megs, og jeg kan ikke mærke forskel. Tror diskutionen om
> CF-hastigheder er næsten kun akedemisk og ikke praktisk. Måske

Du har delvis ret i det med hastigheden.

Til almindelig fotografering (et billede ad gangen) har den ingen
større betydning.

Der hvor den kan have betydning er serieoptagelser - ellers er
den lidt ligegyldig.

Jan (der også er glad for sit G3 med Kingston CF kort)

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 11:17

> [...]
> om hvad jeg skal vælge. Jeg overvejer canon G5 eller
> Nikon 5400, er der nogle som kan sige for og imod de

Kanskje denne nettsiden kan hjelpe?
http://www.digitalreview.ca/cams/CP5400vsG5.shtml

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 30-09-03 11:29

Hej

Ud fra testen synes jeg det er mindre ting som er forskel, men kan det
virkelig passe at man ikke kan tage billeder med længere eksponering end 15
sekunder med G5 (op til 10 minutter for Nikon) ?

Når priserne er ca. 5000.- for G5 og ca. 7000,- for Nikon bør der så være
nogen tvivl om Canon?

Foreløbig tak.

Jan

Tor Eivind Ravndal <tor-eivind[dot]ravndal[at]akerkvaerner.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f79581b@news.wineasy.se...

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 12:59

"Jan Vesterlund"
> Ud fra testen synes jeg det er mindre ting som er
> forskel, men kan det virkelig passe at man ikke kan
> tage billeder med længere eksponering end 15
> sekunder med G5 (op til 10 minutter for Nikon) ?

Lengste eksponering med G5 er som du sier, maks 15 sekunder.

> Når priserne er ca. 5000.- for G5 og ca. 7000,- for
> Nikon bør der så være nogen tvivl om Canon?

Det kommer jo helt an på en selv legger vekt på.
Kanskje lang lukkertid og macro fotografering er såpass
viktig at en ønsker å spandere 2000 ekstra?

Kanskje synes man at feilbrytning av farger i områder
med høy kontrast er såpass irriterende at det også
taler til fordel for CP'en.

På den annen side mister man det innebygde ND filteret.
(Som jeg har hatt mye glede av)

Nei, det er ikke lett!!
;)

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 30-09-03 13:17

Er der andre alternativer som jeg skal se på?

nyhedsmeddelelse:3f797005$1@news.wineasy.se...

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 13:53

> "Jan Vesterlund"
> Er der andre alternativer som jeg skal se på?

Vanskelig å si ettersom jeg ikke kjenner til ditt
bruksområde. At jeg også ikke er noen erfaren fotograf
selv skulle vel også tale for du skal stole på deg
selv. Jeg er kun en vanlig mann som er i ferd må lære
seg fotokunstens hemmeligheter.
;)

Er du i tvil om G5 sin fortreffelighet kan du alltids
sjekke ut hva denne damen får til med
forgjengeren(G3):
http://www.pbase.com/kimr55760/g3faves

Det skal også nevnes at noen mener forgjengeren er
bedre enn etterfølgeren, bl.a p.g.a mindre støy ved
høyere ISO og ved mindre feilbrytning av farger i
kontrastfylte områder.

Ellers kan du jo sjekke ut www.dpreview.com
Der kan man lese mange kameratester.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-09-03 22:15

Jan Vesterlund wrote:

> Ud fra testen synes jeg det er mindre ting som er forskel, men kan det
> virkelig passe at man ikke kan tage billeder med længere eksponering end 15
> sekunder med G5 (op til 10 minutter for Nikon) ?

Jeg ville personligt ikke se det som et problem, hvorimod jeg har været
forbi 1/1250 med god grund adskillige gange.

Jeg mener G3 er en værdig konkurrent til G5 - lidt billigere, flere
hævder at den klarer iso-spidsbelastninger (og øvrige
linse-yderområdeforhold) bedre, jeg ved ikke hvad jeg skulle bruge den
ekstra MP til, og jeg undrer mig over at ingen af de anerkendte reviews
har omtalt den process-hastighedsforskel som vi herinde har løst om at
en fotohandler hævder er en fordel ved G5.

> Når priserne er ca. 5000.- for G5 og ca. 7000,- for Nikon bør der så være
> nogen tvivl om Canon?

Det synes jeg ikke

Du spørger senere i tråden om der er andre alternativer, og olympus
c5050 er det bedste jeg kan komme på
<http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c5050z.asp> da jeg er
"canon-ist" får du mig dog ikke til at holde begejstrede salgstaler om
at den er bedre, for jeg tror oprigtigt du skal til D300 for at få noget
der slår G3 seriøst og væsentligt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : 1715

Dato : 23-10-03 11:26

"Jan Vesterlund" skrev d. 29-09-03 20:11 dette indlæg :
> [...]
>

> På forhånd tak
>

> Jan
>
> Jeg har købt canon eos 300d og mener at det i dag er det bedste kamera
til prisen, specielt er det en fordel, at man kan benytte alle canons
objektiver. Jeg er absolut ikke blevet skuffet over købet.
Kaj

http://www.kandu.dk/