Et par enkle spørgsmål
Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 15:59

Hejsa.

Har kigget på php.net men synes godt nok den er svær at finde rundt i :/

1:
Det jeg har brug for er, at vide hvad funktionen hedder for at vise den
nyeste række i en tabel.
Havde selv tænkt mig noget ligende:

$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM mobil_links
WHERE kategori='personlige' ORDER BY id DESC SHOW=1"; - eller et eller
andet.

Altså hente hele tabellen, og så bare få den til kun at vise én, den nyeste.

2:
I kolonnen hits er der tal. Der vil jeg gerne vide hvad funktionen hedder
for at vise den række med det højeste tal i kolonnen hits.

3:
Tilsidst en funktion der tæller alle rækkerne sammen og viser det som et
tal.

Hvis I bare vil guide mig hen hvor jeg kan finde funktionerne eller smide et
par småbider her, så jeg selv kan sammensætte det ville det være supér.

På forhånd mange tak
--
Mvh Stig Sørensen

Gratis SMS, Java Spil, Ringetoner, Baggrunde
-- > http://Mobil.DontDoIt.dk < -- Alt Gratis!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 16:12

"Stig Sørensen" <nomail@nomail.invalid> wrote in message
> [...]
> andet.
>
> Altså hente hele tabellen, og så bare få den til kun at vise én, den

Ok. Spørgsmål 1 fandt jeg selv ud af.

Det var LIMIT 1 der skulle tilføjes.

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 29-09-03 16:15

"Stig Sørensen" <nomail@nomail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
mobil_links
> WHERE kategori='personlige' ORDER BY id DESC SHOW=1"; - eller et eller

Prøv med LIMIT istedet for SHOW
Her skal du nok kigge på databasemanualen istedet for php-manualen
jeg går ud fra du bruger MySQL, og så ligger den her:
http://www.mysql.com/doc/en/index.html

> Hvis I bare vil guide mig hen hvor jeg kan finde funktionerne eller smide
et
> par småbider her, så jeg selv kan sammensætte det ville det være supér.

Det var da en enkelt bid

--
º¿º | Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 29-09-03 16:24

> [...]
> andet.
>
> Altså hente hele tabellen, og så bare få den til kun at vise én, den
LIMIT 1

> 2:
> I kolonnen hits er der tal. Der vil jeg gerne vide hvad funktionen hedder
> for at vise den række med det højeste tal i kolonnen hits.
ORDER BY hits DESC

> 3:
> Tilsidst en funktion der tæller alle rækkerne sammen og viser det som et
> tal.
Kig efter SUM.

> Hvis I bare vil guide mig hen hvor jeg kan finde funktionerne eller smide
et
> par småbider her, så jeg selv kan sammensætte det ville det være supér.

Men ellers er der ikke meget PHP over disse spørgsmål, prøv i
dk.edb.database.

--
Hvem læser dette?
Tilykke du er den første:)

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 17:24

"Dan Molberg" <beyond@repair.void> wrote in message
> ORDER BY hits DESC

Ja selvfølgelig tak for det.

> Kig efter SUM.

Tak det vil jeg gøre.

> Men ellers er der ikke meget PHP over disse spørgsmål, prøv i
> dk.edb.database.

Du har fuldstændig ret. Undskyld for den fejlposting.

Forsat god dag

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 22:34

"Stig Sørensen" <nomail@nomail.invalid> wrote in message
> Hejsa.
[snip]

Skriver lige under samme indlæg, er ikke nogen grund til at starte en ny
tråd.
Har lige været over i database gruppen og fik at vide at jeg skulle bruge
SELECT COUNT(feltnavn) FROM tabelnavn - til at tælle antal rækker i en
tabel.

Hvordan gør jeg det så med PHP?

Har prøvet mig frem til dette:

$query = "SELECT COUNT(id) FROM mobil_links";
$result = mysql_query($query);
echo " $result";

Det resultere i: Resource id #4, der er dog 5 rækker i min tabel.

Hvordan kan jeg ellers gøre det?
- Er det ligegyldigt hvilken kolonne jeg tager som feltnavn?
På forhånd tak

Fra : Bjarne

Dato : 29-09-03 22:41

On Mon, 29 Sep 2003 23:34:24 +0200, Stig Sørensen wrote:

> [...]
> $result = mysql_query($query);
> echo " $result";
>
> Det resultere i: Resource id #4, der er dog 5 rækker i min tabel.

Du mangler lige lidt:

$query = "SELECT COUNT(id) FROM mobil_links";
$result = mysql_query($query);
$row = mysql_fetch_row($result);
$antal = $row[0];

> Hvordan kan jeg ellers gøre det?
> - Er det ligegyldigt hvilken kolonne jeg tager som feltnavn?

Ja, id er et udmærket valg.

--
/* Bjarne */

"Fate just isn't what it used to be!"
- Hobbes

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 22:46

"Bjarne" <spam@spaceball.dk> wrote in message
> Du mangler lige lidt:
>
> $query = "SELECT COUNT(id) FROM mobil_links";
> $result = mysql_query($query);
> $row = mysql_fetch_row($result);
> $antal = $row[0];

Tusind tak. Nu virker det :)