Sonofon har problemer?
Fra : TT

Dato : 29-09-03 11:30

Sonofon har tilsyneladende problemer internt i ejerkredsen og nærmer
sig de røde tal på bundlinien.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20857

TT

Fra : Johnny

Dato : 29-09-03 15:36

TT wrote:
> Sonofon har tilsyneladende problemer internt i ejerkredsen og nærmer
> sig de røde tal på bundlinien.
>
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20857

Jeg tillader mig lige, at smide mit indlæg på mobildebat.dk ind i denne
newsgroup (http://www.mobildebat.dk/viewtopic.php?t=11439):

Ja, det er utrolig som en artikel kan komme med påstande uden at give
nogle konkrete eksempler/kilder/beviser.

Artiklen nævner at forholdet til CBB hænger i en tynd tråd. Hvor har de
fået den fra? Ja, alle mobilselskaberne sviner hinanden til i den barske
priskrig, men Telmore har jo også været efter TDC...

Artiklen nævner også at Sonofon afgiver kunder til bl.a. CBB og Telmore.
Men en kunde hos CBB giver altså stadigvæk penge i Sonofons kasse.
Endvidere så påstås der at det nye Variant abonnement ikke har givet den
forventede effekt. Mange kunder har oplevet en stigning i abonnementet.
Det er nok rigtigt, men endnu flere (læs: kunder der bruger deres
telefon) har oplevet det modsatte. Sonofon har faktisk bare luget ud i
haven blandt alt ukrudtet (inaktive kunder med lavt forbrug). En ganske
fornuftig strategi efter min mening.

Selvhenter kunder skulle give Sonofon en dårligere indtjening - hvor har
Computerworld det fra? Jeg har ikke set tallene fra Sonofon, men hvis
jeg tror ikke lige frem Sonofon har en dårlig forretning med Selvhenter
- der gives jo ikke tilskud til mobiltelefoner. Nu er Selvhenter lige
blevet lanceret så tallene fra Telestyrelsen er selvfølgelig ikke helt
uptodate - men jeg tror personligt, at Sonofon har erobret
markedsandele, når den næste halvårsstatistik kommer.

I.flg. Telestyrelsens statistik så kan man se at Sonofon har tabt nogle
kunder. På den anden side så taler Sonofons kunder langt mere end
konkurrenterne og forbruget er stigende.

Ydermere så investerer Sonofon utroligt meget i at udbygge deres netværk
i øjeblikket (det har vidst været oppe at vende i en af debatterne før).
Sidst jeg checkede så koster det altså kassen at opsætte nye master.
Sonofon outsourcer mange forskellige funktioner - sidst var det vidst
til ISS. Alt andet lige så sparer man penge ved outsourcing.

At der så er nogle kurre på trådene mellem ejerne af Sonofon er knap så
interessant. Faktum er at det danske marked er under et voldsomt pres,
og det er kun et spørgsmål om tid før Telia eller Orange + nogle
lavprisselskaber forsvinder.

Efter min bedste overbevisning, så har journalisten på Computerworld
ikke sat sig ind i sagen. Telemarkedet er et ludermarked i øjeblikket,
og det vil gå ud over indtjeningen. Men sammenlignet med Telia og Orange
så har Sonofon en fornuftig forretning. Det bliver spændende at se
halvårs-regnskabet, som kommer i slutningen af Oktober.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers