Hvad er en beskedcentral
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-09-03 09:56

I opsætningen til mobiltelefonen angiver man nummeret på sin beskedcentral,
som tilsyneladende er den man afleverer SMS'er til til videre befordring.
Den har et alm. nummer.

Hvad er denne enhed for noget rent hard- og softwaremæssigt?

Ville man selv kunne opsætte en sådan enhed?

Formålet skulle være at denne enhed modtager alle beskeder fra et antal
mobiltelefoner, hvorefter jeg selv får viderebefordret beskederne via en
SMS-gateway

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-10-03 07:51

> Hvad er denne enhed for noget rent hard- og softwaremæssigt?

Ingen der kender noget til den? Forslag til anden gruppe?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-10-03 08:56

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ingen der kender noget til den? Forslag til anden gruppe?

Det korte svar: Glem det

Det lidt længere svar er, er at du skal have adgang til et GSM netværk,
noget hardware der kan signallere i et GSM netværk (der benyttes typisk
en protokol der hedder SS7) og noget (dyrt) smsc software. Det "telefonnummer"
man indtaster i telefonen er et global title nummer, og som sådan ikke et
rigtigt telefonnummer. Det er blot en adresse i netværket, og benyttes til
at route beskederne.
Derfor kan et vilkårligt telefonnummer heller ikke umiddelbart bruges, selv
hvis du kan "narre" netværket til at tro at din mobil er et smsc.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-10-03 12:20

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mikkel, tak for dit svar

> Det lidt længere svar er, er at du skal have adgang til et GSM netværk,

Er du sikker på det?

> noget hardware der kan signallere i et GSM netværk (der benyttes typisk
> en protokol der hedder SS7)

Jeg kender skam godt SS7, men man angiver sjældet SS7-noder med et alm
telefonnummer. Det er desuden sjældent at terminaludstyr snakker SS7

> [...]
> rigtigt telefonnummer. Det er blot en adresse i netværket, og benyttes til

Det kan så være forklaringen. Har du nogle links?

> Derfor kan et vilkårligt telefonnummer heller ikke umiddelbart bruges,
selv
> hvis du kan "narre" netværket til at tro at din mobil er et smsc.

Mit ønske var bare at alle telefonerne der skulle bruge i denne forbindelse
ikke afleverede SMS'en til den endelige modtager, men til en maskine jeg
kontrollerer.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-10-03 13:55

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det?

Positiv. Du skal ihvertfald have oprette dit telefonnummer så GSM switchene
router på nummeret.

> Jeg kender skam godt SS7, men man angiver sjældet SS7-noder med et alm
> telefonnummer.

Tjoh, men hvor tit har du tastet en pointkode ind som din besked central?

> Det er desuden sjældent at terminaludstyr snakker SS7

Jow, det er heller ikke SS7 der bliver brugt på Air interfacet mellem telefon
og BTS. Det var bare et forsøg på holde det på et nogenlunde menneskeligt
niveau Men SMSCet taler SS7, eller helt præcist SCCP, med resten af
netværket. Nogengange... For man kan også køre IP, for så at konvertere
det og så bliver det rigtig umuligt.

> Det kan så være forklaringen. Har du nogle links?

Ikke noget rigtig godt, men der står lidt på:

http://www.btinternet.com/~mrbush/old/sms.htm

under 'Technical'. Der er en rimelig forklaring på hvordan det sådan rent
praktisk/teknisk virker med SMS.

> Mit ønske var bare at alle telefonerne der skulle bruge i denne forbindelse
> ikke afleverede SMS'en til den endelige modtager, men til en maskine jeg
> kontrollerer.

Yeps, så er det præcist et SMSC du har brug for
Nu kender jeg selvfølgelig ikke helt dit projekt, men måske en
SMPP/CIMD2/whatever adgang til et SMSC kan give dig den funktionalitet du
søger?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-10-03 15:45

> Ikke noget rigtig godt, men der står lidt på:
> http://www.btinternet.com/~mrbush/old/sms.htm

Mange tak. Prøver at blive klogere

> Yeps, så er det præcist et SMSC du har brug for

Dammit
Jeg troede der var en nem vej, men jeg må prøve at få lavet noget i nettet.