Bygge lampe og skab
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 29-09-03 09:50

Hej!

Jeg vil gerne bygge en lampe/armatur og et skab til et 250l akvarium.
Da jeg gerne ville have at det matchede resten af møblerne i stuen.
Det vil sige at det skal stå frem som natur træ.

Jeg har tidligere set at der er andre der har brugt halogen eller
sparepærer, sammen med lysrør.
Hvordan er resultatet af det ?
Kommer der alger og hvordan er lyset i akvariet ?
Eller skal jeg holde mig til rent lysrør.
Jeg havde regnet med at monterer spejle i lyskassen for at reflekterer så
meget lys som muligt ned i akv.

Med hensyn til at bygge skab er der nogle der kender lidt til
konstruktioner. Så det kommer til at holde.
Vil dele ud af deres erfaring.
Hvordan finder man ud at om ens skab kan holde ? (Ikke praktisk så jeg har
flere hundrede liter ud på gulvet). Det jeg er ude efter er træs bære evne i
forskellige konstruktioner.

Jeg regner også med at lave en alfix baggrund. Da den jeg har i mit
nuværende 128l akv. er blevet flot. den bedste baggrung jeg har haft. Nu
hvor der er kommet lidt alger på den. Det er noget andet end det billede til
at sætte bag ruden.

Er der nogle der vil sende billeder af deres hjemme byggede armaturer og
skabe, for at give inspiration eller har link til hjemmesider med
hjemmebyggede akvarie udstyr ?

Kan ikke vente med at komme igang.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 29-09-03 17:29

"Rasmus Berntsen" <rasmus.berntsen@tf-trading.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller skal jeg holde mig til rent lysrør.
> Jeg havde regnet med at monterer spejle i lyskassen for at reflekterer så

[snip]
> Er der nogle der vil sende billeder af deres hjemme byggede armaturer og
> skabe, for at give inspiration eller har link til hjemmesider med
> [...]

Hej Rasmus

Jeg har lavet et armatur til mit 312.5l stålakvarie, med en kombination af
de tre.
Du kan se en kort beskrivelse her:
http://www.akvariet.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2464

Jeg har kun halogen tændt alene morgen og aften. I dagtimerne tager rør og
sparepærer sig af lyset.
Jeg har ikke haft ekstra problemer med alger, undtagen i venstre side hvor
der stod en klyne (som er væk af andre årsager) lige under den ene halogen.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 01-10-03 20:35

> [...]
> flere hundrede liter ud på gulvet). Det jeg er ude efter er træs bære evne

Du kan låne en bog der hedder noget i retningen af "Trækonstruktioner" - den
er egentligt tiltænkt byggeri, men jeg vil tro at du kan anvende den til at
"blive rolig af" så du har et skab der styrkemæssigt er overdimensioneret.

mvh/Knud