Mazda 323f, 89, Ny toppakning.?
Fra : Carl Astrup

Dato : 29-09-03 09:32

Hej der.

Nå, min kære mazda er begyndt at lugte noget så grusomt af Olie, et hurtigt
besøg hos den
lokale "orange" mekaniker siger kr. 4500,- for at få skiftet en toppakning
?.. Er det bare mig
eller er det ikke vildt dyrt?, Bilen er en mazda 323F, 1989, 1.6 (16v).

//Carl

Fra : Mathias

Dato : 29-09-03 09:50

Carl Astrup wrote:
> [...]
> toppakning ?.. Er det bare mig
> eller er det ikke vildt dyrt?, Bilen er en mazda 323F, 1989, 1.6

Fin bil. Hvir meget har den kørt?

Lugter der af brændt olie i kabinen og ryger fra motorrummet, er det sikkert
bare ventildækselpakningen - den revnede 2 gange i min tidligere 323F! Den
koster ikke mere end 2-300 at få skiftet. Olien løber fra ventildækslet ned
på den varme manifold og bliver brændt af. Rens blokken, og find ud af hvor
olien kommer fra.

Hvis den derimod brænder olien af i motoren, dvs. ryger blåt fra
udstødningen, har din mekker sikkert ret. Og nej, 4500,- lyder ikke dyrt,
halvdelen af motoren skal splittes ad og blokken planslibes, trykprøves,
etc., etc.

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Carl Astrup

Dato : 29-09-03 10:18

Sjovt nok ingen røg fra udstødningen (som der har været på alle mine andre
slæder.)
Så det kan da være du har ret i det er ventildækslet.

Den har løbet 256k indtil videre, men virker heldigvis ikke træt eller
noget, jeg prøver
lige en anden mek, måske jeg kan få en "second" opinion

//Carl