Videnskabs-etik vedr SANDHEDS-overdrivelse~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-03 09:02

Videnskab var engang samfundsgavnligt, men nu?

Der er skønhed i viden, og ungdoms- hjernevask&parkerings-instrumentet,
UDDANNELSE, kræver noget viden at fylde på de unges hoveder,

Vi kan dog blive enige om at hylde VIDEN, DER GIVER RESULTATER, fx læseevne
der gør, at arbejderen kan orientere sig i maskinernes skrift-tilbehør("Hvis
alt andet svigter, så læs brugsanvisningen"!).

Selvom robotter udfører 99% af al produktion, i nær fremtid, er det svært at
begrunde de 99% af undervisning, der ikke er erhvervsrettet, og svært at
begrunde de de 99% af videnskab, som ikke gør produktionsgavn, - og det er
fristende at se Forskning&Uddannelse som tilfældigt valgt
beskæftigelsesterapi, der giver den hvide mand selvtillid, fordi der endnu
er lidt flere boglærde af os(når bortses fra kineserne) og der er ingen
chance for, at muslimerne kommer godt med i denne kamp om
ånds-statussymboler. Der er evigheds-arbejde i at lære de fremmede op - det
trænger ikke ind (paradis for undervisere, der ikke vil være arbejdsløse.)

Allerede før år 1900 indså kloge hoveder, at viden er opreklameret.(og "Aly"
advokat-pigen mener nu,"at være i balance er opreklameret". Så rusmidler
prisnedsættes...)

Hvad kan eksperimentelt efterprøves, er interessant sandhed, og noget vi kan
samles om.

Men megen videnskab er værdiløs og bør mødes med extrem moral- og
smags-relativisme

Muslim(mia)udgifter er langt værre end Forskning&Uddannelse (mio)udgifter

- ikke kun økonimisk men især politisk skadeligt - så der er grund til at
prioritere debatten lavt, men er man science-freak, bør man være konsistent
og ikke blære sig af samfundsnytte, som kun gjaldt i en svunden tid.

Ansættelses-mulighed for cand.scient'er i år 2020: "Social vicevært for
pensionistbolig for arbejdsløse fysikere og biologer"

EEN STOR VÆRDI er der ved at køre lidt videnskab videre ved universiteterne,
nemlig at vore retsvæsener (incl statsamter og sagsbehandling) har brug for
at de unge lærer LOGIK, om hvordan noget bør bevises før man kan idømme
straf.

Traditionen for logik i naturvidenskab er værdifuld og afsmittende, både på
statsadministration og historie-opdigtning., hvor fx Foghs digt om
samarbejdspolitikkens skadelighed nok vil blive ret enkeltstående svipser,
fordi vi har god tradition for beviskrav. Irak-krig er en anden svipser.

" Beviser er modgiften mod vidneudsagnenes gift.
Francis Bacon

" Gennem videnskaben kommer mennesket verdens virkelige væsen nærmere."
Friedrich Nietzsche

CITATER DER BELYSER AT VIDENSKABENS VÆRDI ER MEGET BEGRÆNSET

1. om bedragerisk nul-sandhed. 2. om hvad kan kaldes sandhed 3. om
videnskabs-institutionerne

1. SUND YDMYGHED MHT "videnskabelighed

A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents
and making them see the light,
but rather because its opponents eventually die,
and a new generation grows up that is familiar with it.
Planck (1858-1947)German Physicist

All credibility, all good conscience, all evidence of truth, comes only
from the senses. Nietzsche ("Let your senses guide you" = Bailye Whisky
Likør slogan)

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har kunst
og videnskab, lad ham have religion. Goethe

En klog mand vil ikke gøre sig særlig umage for at få informationer.
Henry David Thoreau

Hypoteser er vuggesange, som læreren dysser sine elever i søvn med.Johann
Wolfgang von Goethe

Instinct is the creatively affirmative force. Consciousness only comports
itself critically and dissuasively.

Life is worth living, says art, the beautiful temptress. Life is worth
knowing, says science. Nietzsche

Nothing is so firmly believed, as what we least know.
Montaigne

Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is
because, in the last analysis, we ourselves are part of nature and therefore
part of the mystery that we are trying to solve. Planck
(1858-1947)German Physicist

The same discipline makes the soldier and the scholar officient. Looked at
closely, there is no true scholar who does not have the instincts of the
true soldier in him. Nietzsche

There are no facts, only interpretations. Friedrich Nietzsche

There is no waste of time in life like that of making explanations.
Benjamin Disraeli

Vi hugger verdens endeløse kontinuum op i overkommelige småbidder, vi kan
fordømme , lad os ikke forestille os at den meny, vi forbereder for os selv,
er den eneste eller den mest velsmagende. Men videnskabenes hybris
insisterer, at det er godt nok. Nietzsche

Viljen til sandhed er længsel efter en stabil verden.. Nietzsche

We don't know a millionth of one percent about anything.'
Thomas Alva Edison (1847-1931)

vi0"Fysik handler ikke om verden, men om hvad vi kan _sige_ om verden"Niels
Bohr

Vi0q The best women cherish in their breasts a secret scorn
for science, as if they were superior to it.Nietzsche

vi0rela Hvis ikke Gud havde skabt den gullige honning, ville man
sige, at figner var meget sødereFFG. Xenofanes

Vi0rela Hvis jeg kender mit forhold til mig selv og til verden, så
kalder jeg det for sandhed. Og således kan enhver have sin egen sandhed, og
det er dog altid den samme.Goethe

vi0rela Læg mærke til, hvordan blomsterne springer ud og hvordan
blomsterne visner.
Sig ikke denne mand har ret og denne mand uret. Konfutse

Vi0rg For some past there have been no free spirits. They still
believe in truth. Nietzsche

Vi0rg Forfølgelsen af sandhed for sin egen skyld giver lige så
lidt mening som forfølgelse af godhed for sin egen skyld og kan være lige så
skadelig. Nietzsche

Vi0rgdogm0 Every thing to be true must become a religion. Oscar Wilde Out
of passions grow opinions , mental sloth let them rigidify into
convictions. Nietzsche Convictions are more dangerous enemies of truth than
lies.Nietzsche

vi0sans All human knowledge is either experience or mathematics.
Nietzsche

vi0sans Menneskets viden er enten erfaring eller matematik.
Nietzsche

2. HVAD ER SANDHED?

"Visdom er vismandens hvisken til sig selv på en myldrende markedsplads"
Nietzsche

All things flow, nothing abides. Heraclitus

All truth is crooked. Time itself is a circle. Nietzsche

Better to know nothing than to half-know may things. Better to be a fool on
one´s own account than a sage on other people´s approbation.

Sandhed og sprog handler om en mobil hær af metaforer. Nietzsche

Sandheden er illusioner, hvsi illusonsnatur er blevet glemt. Metaforerne er
brugt og har mistet deres aftryks-evne - de er nu kun metal og ikke
mønter.Nietzsche viff Berøv de kloge glæden ved at have tilhørere -
og kundskaben mister sin værdi for dem. Jean-Jacques Rousseau

He that will not apply new remedies must expect new evils, for time is the
greatest innovator. Francis Bacon

Man has been reared by his errors. Nietzsche

Ord er ofte kun ligkister for tankerne, det rette udtryk for tanken er
handlingen. Nietzsche

Our plans miscarry because they have no aim. When a man does not know what
harbour he is making for, no wind is the right wind. Seneca

Sandheden har ingen kraft, men må tiltrække magten til sin side og vil
ellers forsvinde igen og igen Nietzsche

Sorrow is knowledge. Lord Byron
Viindiv They who know most must mourn the deepest over the deepest
truth , the three of knowledge is not that of life.
To live or to die, what is the better, you know no more than i. Lord Byron

Vihand Action is the proper fruit of knowledge.
Thomas Fuller, M.D.

vihand Man is not weak - knowledge is more than equivalent to force.The
master of mechanics laughs at strength.Samuel Johnson

Vihand Sandheden ligger i det konkrete. Nietzsche

Vihand+ Truth is not road to fortune. Rousseau

viindivihand+ Smerte følger lærdom. Euripides

Vimat Matematikken handler udelukkende om begrebernes forhold til hinanden
uden hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einstein

vinys må holde fast ved tro at det ubegribelige er begribeligt: ellers ville
man ikke forske. Goethe

Viretss Let us be on guard against saying there are laws in nature.
There are only necessities. Nietzsche

virg Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is
because, in the last analysis, we ourselves are part of nature and therefore
part of the mystery that we are trying to solve. Planck
(1858-1947)German Physicist

VIrg The pursuit of knowledge for its own sake, makes as
little sense as the pursuit of goodness for its own sake, and can be just as
harmful
- there are many things I do not wish to know - wisdom sets a limit to
knowledge too. . Nietzsche

virg The will to truth is merely the longing for a stable world.
Nietzsche

virt Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger mængden,
hvad nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive klar over
en tings værdi gennem dens nytte. Goethe

visa The truth is more important than the facts.
Frank Lloyd Wright

visa The will to truth is merely longing for at stable world
Nietzsche

VIsa "Der findes ingen evige kendsgerninger: ligesom der ingen
absolutte sandheder findes."Nietzsche

visa "Der hvor kunnskapens tre står, er alltid paradiset."
Slik taler de eldste og de yngste slanger. Nietzsche

vi0 "What we know is not much. What we do not know is immense."
Pierre-Simon Laplace

visa Al sandhed er enkel er det ikke en dobbelt løgn?
Nietzsche(The truth is rarely pure and never simple. Oscar Wilde

Visa Are there really such things as will, purposes, thoughts, values.
Is the whole of conscious life perhaps no more than a mirage.

Visa At der kun skal være berettigelse for den
verdensfortolkning, der blot tager hensyn til, hvad der kan tælles,
beregnes, vejes, ses og tages på, er en plumphed og naivitet, hvis det da
ikke er åndssvaghed og idioti.Nietzsche

visa Den yderste skepsis : Hvad er så i virkeligheden
menneskets sandheder ? - Menneskets uomstødelige illusioner
Nietzsche

Visa Gennem videnskaben kommer mennesket verdens virkelige væsen
nærmere. Friedrich Nietzsche

visa Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren.
(nissen flytter med)Ingeborg Buhl

Visa In the mountains of truth you never climb in vain
Nietzsche

visa Intet menneske taler sandhed eller lever et sandt liv i to
sammenhængende minutter. Ralph Waldo Emerson

Visa One's belief in truth begins with a doubt of all the
truths one has believed hitherto. Nietzsche

Visa Our so-called consciousness may be a more or less fantastic
commentary on en unknown text which is unknowable, yet felt. Nietzsche

visa Reason deserves to be called a prophet, for in showing us
the consequence and effect of our actions in the present,
does it not tell us what the future will be?Schopenhauer

visa Sandhed er indre harmoni. Walther Rathenau

viSa Sandhed er udelelig, kan altså ikke erkende sig selv; han som vil
erkende den , må være løgn. Kafka.

VIsa Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and
superstition. Adam Smith

Visa Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and
superstition. Adam Smith

Visa The truth is always respectable. Nietzsche

visa The universe is full of magical things patiently waiting for our
wits to grow sharper. Eden Phillpots

VIsa There is
Nothing makes a man suspect much, more than to know little, and therefore
men should remedy suspicion by procuring to know more, and not keep their
suspicions in smother Bacon Francis (1561-1626)English
Philosopher, Essayist, and Statesman

visa Truth is not road to fortune. Rousseau

visa Verden som fiktion Vi støder aldrig på kendsgerningerne . Tænkningen
er et instrument ti l selvopholdelse" til orientering i virkelighedenuden at
denne tænkninge behøver givet et bilede af virkeligheden. Menneskelivet er
sammensat af idealer (og manerer, sir La Rochefouceauld )Vort liv er skin,
men skin med mening: leg
Forestllingen om det 3-dimenstionale rum er "en fiktiv hjælpekonstruktion,
som vor bevidsthed har skudt ind, for at bringe orden i følelsernes kaos"
Nietzsche

visa Vi kalder det en forklaring, men det er en beskrivelse,
som adskiller os fra kundskabens og videnskabens tidlige stadier - vi
beskriver bedre og bedre, men vi forklarer så lidt som nogen før os har
gjort. Nietzsche

visaolip Are there really such things as will, purposes, thoughts,
values? Is the whole of conscious life perhaps no more than a mirage.
Nietzsche

visarg Every thing to be true must become a religion. Oscar
Wilde

visas To know things well, we must know them in detail;
but as that is almost endless, our knowledge is always superficial and
imperfect.La Rochefoucauld

visax For some time past there have been no free spirits. They still believe
in truth Nietzsche

viSax Ikke enhver kan se sandheden, men han kan være den.Kafka

visaxTRADITION Many demands "new thinking". Here is a new thought: let
us use the best of the old thoughts. Mikael Rode

visny Den største lykke for et tænkende menneske er at have
udforsket det, som kan udforskes, for så med ro at ære det, som ikke kan
udforskes. Goethe

visny The only good is knowledge and the only evil is ignorance.
Socrates

visNYiisi Lykkelige mennesker er sjældent nysgerrige.
Arthur Koestler

3. VIDENSKABEN ER OPREKLAMERET

Blot folk får en filosoferende atomfysiker at knæle for i stedet for en
biskop, er de ligesom lidt lykkeligere. Jacob
Paludan

Champions of truth are hardest to find, not when it is dangeous to tell it,
but rather when it is boring. Nietzsche

En grænse for høresans. Man hører kun de spørgsmål, som man er i stand til
at finde et svar på. Nietzsche

Fejltagelser er fornøjelige. Sandheden er helvede. Camus

Hvad er sandhed? I religionen er det simpelthen den mening, der har
overlevet.
I videnskaben er det den sidste sensation.
I kunsten er det ens seneste stemning. Oscar Wilde

It is all up with priests and gods when man becomes scientific. Nietzsche

Lad sandheden åbenbares, om så livet skal gå under. Nietzsche

Truth is a woman. One must not use force with her.

Vi kalder det en forklaring, men det er en beskrivelse, som adskiller os fra
kundskabens og videnskabens tidlige stadier - vi beskriver bedre og bedre,
men vi forklarer så lidt som nogen før os har gjort. Nietzsche

Vi vilde ikke erklære vor Viden for stykværk, hvis vi ikke havde et Begreb
om et Hele Goethe

Videnskabsmænd bekendtgør aldrig deres fejltagelser. De bliver låst ned i
skuffer og skabe. Dr. Sydney Brenner

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.
Winston Churchill

Videnskabs-mennesket er en videreudvikling af kunst-mennesket. Nietzsche

You know, Tolstoy, like myself, wasn't taken in by superstitions like
science and medicine. George Bernard Shaw

"Tror I virkelig at videnskaben var opstået og havde vokset sig stærk, hvis
ikke troldmændene, alkymisterne, astrologerne og heksene var gået forud
som de, der først måtte skabe tørst, sult og mod på de lønlige forbudte
magter med deres forjættelser og foregøglinger.
Ja, måtte der ikke loves uendelig meget mere, end der nogensinde kan holdes,
for at der overhovedet kan holdes noget i erkendelsens rige.
Og ligeledes står for os om et forspil og indøvelse til videnskaben, skønt
man slet ikke øvede og følte det som sådan, kunne måske religionen for en
eller anden fjern tidsalder stå som indøvelse og forspil.
Måske kan det have været et mærkeligt middel til at enkelte mennesker engang
kan nyde en guds hele selvtilstrækkelighed og al hans selvforløsnings kraft.
Ja - man kan spørge - ville mennesket overhovedt have lært at føle sult og
tørst efter sig selv og hente vederkvægelse og rigdom hos sig selv, uden hin
religiøse forskole og forhistorie?
Måtte Prometeus først bilde sig ind at have stjålet lyset og gøre bod
derfor - for til sidst at opdage, at han havde skabt lyset, da han længtes
efter lys og at ikke blot mennesker, men også gud var et værk i hans hænder
og leret i hans hænder? Alt kun billeddannerens billeder? Ligesom
indbildningen, tyveriet, Kaukasus, gribben og hele den erkendelses tragiske
Prometeus?" Nietzsche. (Den muntre videnskab 1883)Do you really believe that
sciences would have ever originated and grown if The way had not been
prepared by magicians, alchemists, astrologers, and witches whose promises
and pretensions first had to create a thirst, a hunger, a taste for hidden
and forbidden powers? Indeed, infinetely more had to be promised than could
ever be fulfilled in order that anything at all might be fulfilled in The
realms of knowledge.Nietzsche

Hypoteser er vuggesange, som læreren dysser sine elever i søvn med.Johann
Wolfgang von Goethe

Videnskaben har hidtil været fjernelsen at tingenes forvirring gennem
hypoteser. Friedrich Nietzsche

"Basic research is, when I'm doing, what I dont'tknow, what I'm doing"
Wernher van Braun, 1900-tallets store raketopfinder, først tysk, siden
amerikansk.

Distrust all systematisers, and avoid them. The will to a system shows a
lack of honesty. Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Tom

Dato : 29-09-03 19:49

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

hehe er der nogen der gider læse dine indlæg når de er SÅ lange ?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : rAnders

Dato : 04-10-03 14:52

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
>
> hehe er der nogen der gider læse dine indlæg når de er SÅ lange ?

hehe, at der overhovedet nogen der ikke har Bo Spammer Warming i sit
killfilter.

rAnders.

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-10-03 15:38

rAnders wrote:

> hehe, at der overhovedet nogen der ikke har Bo Spammer Warming i sit
> killfilter.

Ja, jeg har det ikke. Jeg benytter simpelthen ikke kill-filter. Derimod
ved jeg når jeg skal 'hoppe' over indlæg jeg ikke gider læse.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse