hvordan laver jeg en bootdisk (BIOS update~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-09-03 08:27

Hej,

Hvordan laver jeg en bootdiskette til at opdatere et Asus p4pe bios?

Kører NTFS på windows XP pro DK

Thomas

Fra : Bo Nielsen

Dato : 29-09-03 09:16

> Hvordan laver jeg en bootdiskette til at opdatere et Asus p4pe bios?

P4PE kan opdatere bios direkte fra Windows. På CD´en til dit motherboard
ligger et program der vistnok hedder ASUS-update.

Jeg mener at P4PE også har den funktion, at når du starter, kan trykke på
(vistnok) F11 (det står på skærmen når du starter) og så bare sætte en
diskettet i drev A indeholdene den nye bios-fil. Du behøver ikke en bootable
diskette mere.

Bo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-09-03 10:45

"Bo Nielsen" <bo.nielsen@jur.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (vistnok) F11 (det står på skærmen når du starter) og så bare sætte en
> diskettet i drev A indeholdene den nye bios-fil. Du behøver ikke en

Hej Bo

Kender det godt, men min erfaringer siger mig at jeg ikke skal forsøge noget
sådant.
Derfor vil jeg gerne have lavet en bootdisk

Thomas

Fra : Bo Nielsen

Dato : 29-09-03 12:00

> Kender det godt, men min erfaringer siger mig at jeg ikke skal forsøge
noget
> sådant.
> Derfor vil jeg gerne have lavet en bootdisk

Jeg har gjort det flere gange uden problemer, men anyway, tryk <Alt+F2>
under opstart, så kommer der en lille menu frem. Så tager du bare en alm.
diskette og lægger bios-filen på denne.

Kig i manualen side 65 4-1, der står det beskrevet.

Bo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-09-03 17:49

> [...]
> diskette og lægger bios-filen på denne.
>
> Kig i manualen side 65 4-1, der står det beskrevet.

Det lykkedes.

Tak for alle svarene

Thomas

Fra : Bo Nielsen

Dato : 29-09-03 12:03

Hvis du absolut vil ha´ en boot-diskette, så kan de findes her:
http://support.buympc.com/file_lib/boot.html

Bo

Fra : Rado

Dato : 29-09-03 13:45

On Mon, 29 Sep 2003 11:45:24 +0200, "Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk>
wrote:

>Kender det godt, men min erfaringer siger mig at jeg ikke skal forsøge noget
>sådant.

Det sikreste er at lægge BIOS filerne på harddisk og køre dem derfra,
om muligt. Disketter er et ret upålideligt medie som man efter min
mening ikke bør bruge til bios flash (har hørt om flere det er gået
galt for, fordi disketten svigtede under processen).

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 20:08

en mulighed er at få den lavet fra win98 : format - vælg : kun systemfiler.
Eller formater fra dit system og fjer alle anrdre filer end:
COMMAND.COM
DRVSPACE.BIN
IO.SYS
MSDOS.SYS
de sidste 3 kan du kun se hvis du har sat systemet til at vise skjulte
systemfiler
mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 20:50

**Eller formater fra dit system og fjer alle anrdre filer end:

SLUDDER SLUDDER
ikke win 2000 og xp
sorry

Fra : Peter Christiansen

Dato : 29-09-03 15:00

"Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvordan laver jeg en bootdiskette til at opdatere et Asus p4pe bios?

Download en DOS bootdisk fra www.bootdisk.com, smid den ny bios fil og
opdateringsprogram over på disken og kør programmet.

> Kører NTFS på windows XP pro DK

Det behøver bootdisken ikke at vide når det kun er til bios opdatering.

mvh
Peter
P.S. Jeg har ikke selv prøvet noget fra www.bootdisk.com

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-09-03 16:56

Thomas Jensen skrev :
> Hej,
>
> Hvordan laver jeg en bootdiskette til at opdatere et Asus p4pe bios?
>
> Kører NTFS på windows XP pro DK
>
> Thomas

Sæt en blank diskette i drevet. Åben stifinder og højre-klik på disketten.
Vælg Formater
Vælg Opret en MS-Dos Startdiskette
Klik Start

Personligt ville jeg også kopiere
NTDetect.com
NTLoader
Boot.ini
over på disketten

Derefter Læg din Aflash.exe og bios fil på disketten.
Sørg for der også er plads til at lave backup af din eksisterende bios fil.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-09-03 23:27

Michael Lund Sørensen wrote:
> Personligt ville jeg også kopiere
> NTDetect.com
> NTLoader
> Boot.ini
> over på disketten

Hvorfor?

mvh
Henning

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-09-03 06:00

Henning Præstegaard skrev :

> Hvorfor?

Det er de filer der loader NTFS filsystemet.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-09-03 12:22

> Det er de filer der loader NTFS filsystemet.

Ja den er jeg med på, men man kan da ikke til gå
en NTFS harddisk fra DOS eller har jeg misforstået noget?

mvh
Henning

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-09-03 12:55

Henning Præstegaard skrev :

> Ja den er jeg med på, men man kan da ikke til gå
> en NTFS harddisk fra DOS eller har jeg misforstået noget?

Nej det har du ret i. Jeg tænkte bare at man burde kunne boote systemet og
få adgang til Windows, hvis der er en boot fejl. Derfor ville de være gode
at have, mrn jeg kan da godt se at der er et problem med startdisketten, thi
den indeholder Windows Millennium!

I W2k gør man det at man formatere disketten og kopiere nævnte filer over på
den. Det må være den rigtige løsning, hvis man skal boote Windows XP fra
diskette.

Der findes et - hundedyrt - program der gør at man kan få adgang til NTFS 4
(W2k) fra en dos diskette. Jeg kan ikke lige huske hvad det hedder og om det
er kommet i WXP udgave.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Aslan

Dato : 30-09-03 11:57

Thomas Jensen wrote:
> Hej,
>
> Hvordan laver jeg en bootdiskette til at opdatere et Asus p4pe bios?
>
> Kører NTFS på windows XP pro DK

Jeg ved godt at du har ordnet din opgave, men faldt lige over denne side:

http://www.bootdisk.com/

Aslan