MS Windows
briani 27239
Aktiv harddiske i drift i Win XP PRO
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 28-09-03 19:52

Hej med jer

Jeg er lidt nervøs for at mine harddiske der er i drift hele tiden og
udvikler en masse varme og dermed også stigende strømforbrug især når der er
3 harddiske i min PC ialt 360 GB`??

Jeg ved godt at man kan indstille Win XP til at slukke harddiskene efter
f.eks. 1 time uden at PC´en bliver brugt. Men jeg er usikker på om det får
betydning for harddiskene og WinXP hastighedsmæssigt og kvalitetsmæssigt?
Vil det betyde at PC´en bliver langsommere at aktivere (når man rører ved
musen efter en lang pause tændes skærmen igen) og om det er længere tid om
at vågne op efter nogle timer med slukkede harddiske??

Bliver harddiskene tændt og klar i drift med det samme når jeg tager PC´´ en
i brug igen??

Venlig hilsen Bart

Fra : Thomas Blitz

Dato : 28-09-03 21:02

Bart Bendtsen wrote:
> [...]
> udvikler en masse varme og dermed også stigende strømforbrug især når der er
Stigende strømforbrug?? du får nærmere en ekstra regning når dine diske
brænder sammen, eller du får bad sektors...
Er du bekymret for din interne temperatur i maskinen og dine diske, kan
du aflæse disse med MBM - motherboard monitor.
Desuden er det anbefalelsesværdigt at give dn maskine frisk luft i form
af nogle blæsere som suger ind og ud.

> [...]
> musen efter en lang pause tændes skærmen igen) og om det er længere tid om
> at vågne op efter nogle timer med slukkede harddiske??
når disken slukkes, stoppes aktiviteten på disken, dvs. den spinner ned
og står helt stille. Derfor vil der går nogle sekunder fra du rører
musen til der kan læses på disken da den lige skal spinne op til
arbejdsomdrejnings hastighed ( nok omkrin 7200 rpm ) men hvis du læser
din especs på dine diske vil du opleve at spinup time er ret lille...
Desuden øger du diskens levetid når dne ikek kører så meget.. og såarer
på strømmen.

> Bliver harddiskene tændt og klar i drift med det samme når jeg tager PC´´ en
> i brug igen??
Sådan set ja.. der er dog den omtalte spinup time, som du nok ikke
kommer til at mærke så meget til.

Venligst

Thomas

Fra : Ole C

Dato : 28-09-03 22:25

Thomas Blitz skrev blandt andet:

> men hvis du læser
> din especs på dine diske vil du opleve at spinup time er ret lille...

especs - hvad er det?

--
vh
Ole C

Fra : Thomas Blitz

Dato : 29-09-03 07:18

Ole C wrote:

> especs - hvad er det?

Læs hele sammenhængen.. så vil du opdage at det gik lidt hurtigt og
derfor skulle der stå dinE SPECS og ikke DIN ESPECS...

venligst
Thomas

Der skrev lidt for hurtigt