Algoritme til beregning af priser søges
Fra : Jimmy

Dato : 28-09-03 19:48

Hej

I markedsgruppen .edb.intern sælger en person RAM:

-----
1-3 stk. : 100.-/stk
4-9 stk. : 50.-/stk
10 stk. + : 40.-/stk.

Alle 35: 1200.-

-----

Prisvalget er helt hen i vejret, F.eks.:

2 stk à 100 = 200
4 stk à 50 = 200

3 stk à 100 = 300
6 stk à 50 = 300

osv.

Hvordan udregnes mængderabatter så man ikke løber ind i ovenstående problem?

Mvh
Jimmy

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 21:37

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3 stk à 100 = 300
> 6 stk à 50 = 300
>
> Hvordan udregnes mængderabatter så man ikke løber ind i ovenstående

Hvilket problem ?

rAnders.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-09-03 22:41

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse news:21Gdb.636$0X.151@news.get2net.dk...

> Hvordan udregnes mængderabatter så man ikke løber ind i ovenstående problem?

Prisen for det højeste antal i en gruppe bør
være mindre end det laveste antal i den næste.

Mvh
Martin

Fra : //zigge

Dato : 28-09-03 23:26

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> Prisen for det højeste antal i en gruppe bør
> være mindre end det laveste antal i den næste.

Ved at skrive:

1 stk. : 100.-/stk
4+ stk. : 50.-/stk
10+ stk. : 40.-/stk.

Eller sætte en rabat procent på...

Mvh
//zigge

Fra : Henrik

Dato : 29-09-03 06:18

On Mon, 29 Sep 2003 00:25:30 +0200, "//zigge"
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

>1 stk. : 100.-/stk
>4+ stk. : 50.-/stk
>10+ stk. : 40.-/stk.

Jeg tror snare rabatten skal opfattes som at ved køb af genstand nr 4
får man den til 50 kr (altså i alt bliver ens udgift: 3 × 100 kr + 1 ×
50 kr = 350 kr).

Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 07:02

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> problem?

> Ved at skrive:
>
> 1 stk. : 100.-/stk
> 4+ stk. : 50.-/stk
> 10+ stk. : 40.-/stk.

Du har ikke forstået problemet.
To stk til 100 koster det samme som 4 til 50.

Mvh
Jimmy

Fra : Rømer

Dato : 29-09-03 06:29

> Hvordan udregnes mængderabatter så man ikke løber ind i ovenstående
problem?

Mindre rabatter!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-09-03 12:17

Jimmy wrote:

> [...]
>
> osv.
>
> Hvordan udregnes mængderabatter så man ikke løber ind i ovenstående problem?

Tror du ikke at manden mener at hvis man fx vil købe 11 stk., så skal
man betale 100 kr. for de første 3, 50 kr. for de næste 6, og endelig
40 kr. for de sidste 2, så man i alt kommer af med

3·100 kr. + 6·50 kr. + 2·40 kr. = 680 kr.?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 12:22

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> [...]
> 40 kr. for de sidste 2, så man i alt kommer af med
>
> 3·100 kr. + 6·50 kr. + 2·40 kr. = 680 kr.?

Interessant tolkning - Jeg må høre ham ad.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 19:20

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Tror du ikke at manden mener at hvis man fx vil købe 11 stk., så skal
> man betale 100 kr. for de første 3, 50 kr. for de næste 6

Det var som jeg troede - 8 stk for 400

Men hvordan skal man prissætte resten, hvis man som udgangspunkt ønsker 100
for 1?

Jeg må indrømme jeg ikke kan gennemskue dette - simple - problem.

Mvh
Jimmy

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-10-03 12:50

Jimmy wrote:

> Jeg må indrømme jeg ikke kan gennemskue dette - simple - problem.

Hvad er egentlig problemet?

Man kan vel opfatte prisen som en funktion af antallet. I de fleste
eksempler kan man opfatte det som en stykkevis retlinjet funktion (vi
ignorerer at antallet skal være et helt tal).

Dit krav svarer vel omtrent til at funktionen skal være voksende. Du
kan ikke lide at man kan slippe billigere ved at købe flere.

Hvis prisen skal kunne angives på din måde, skal hver »gren« i gaffel-
forskriften for funktionen være af typen F(x)=ax . Men da det vel skal
gælde at definitionsmængden er sammenhængende, kan en sådan funktion jo
kun blive voksende ved at stykprisen a bliver *højere* når man går fra
en »gren« af grafen til den næste; altså at hældningen bliver større
når man køber flere!

Øh, tegn en grafskitse for at forstå hvad jeg mener.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 01-10-03 15:52

On Mon, 29 Sep 2003 13:17:11 +0200, Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
>40 kr. for de sidste 2, så man i alt kommer af med
>
> 3·100 kr. + 6·50 kr. + 2·40 kr. = 680 kr.?

Det passer dårligt med "35 for 1200" (== 34,29/stk).

--
Don't be sorry to email me.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 01-10-03 17:09

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

> 1-3 stk. : 100.-/stk
> 4-9 stk. : 50.-/stk
> 10 stk. + : 40.-/stk.

Så vidt jeg kan se giver han dig tre uafhængige tilbud.

1) Køb mindst 1 stk for 100.-/stk
2) Køb mindst 4 stk for 50.-/stk
3) Køb mindst 10 stk for 40.-/stk

Hvis du vil købe 4 stk kan du benytte dig af tilbud 1 eller tilbud 2.

Hvis du bruger tilbud 1 koster det 400 kr
Hvis du bruger tilbud 2 koster det 200 kr

Tilbud 2 giver altså den mindste pris. Hvis du insisterer på at købe
præcis 3 stk aå er du nødt til at benytte tilbud 1. Prisen er 300
kr. Det er altså dyrere at købe 3 stk end at købe 4 stk.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Heat is the self-restoration of matter in its formlessness, its
liquidity the triumph of its abstract homogeneity over specific
definiteness, its abstract, purely self-existing continuity, as
negation of negation, is here set as activity. - Hegel