hjælp til ligning
Fra : Peter K. Fredriksen

Dato : 28-09-03 17:59

Kunne jeg evt. få et tip til hvordan jeg ved beregning finder de eksakte
løsninger til:

(logx)^2 + 3*log(x) - 4 = 0

På forhånd tak

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 28-09-03 18:07

[Peter K. Fredriksen]

| Kunne jeg evt. få et tip til hvordan jeg ved beregning finder de eksakte
| løsninger til:
|
| (logx)^2 + 3*log(x) - 4 = 0

Hvis du ser at venstresiden er (log(x) - 1)*(log(x) + 4) hjelper det
kanskje?

SA
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : Peter K. Fredriksen

Dato : 28-09-03 18:31

> Hvis du ser at venstresiden er (log(x) - 1)*(log(x) + 4) hjelper det
> kanskje?

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du er kommet frem til det resultat.
Tror jeg behøver lidt mere forklarende tekst.

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 28-09-03 18:59

[Peter K. Fredriksen]

| > |

| Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du er kommet frem til det resultat.
| Tror jeg behøver lidt mere forklarende tekst.

Jeg hadde ikke tenkt å gi deg en komplett løsning. Du ba jo bare om
et tip?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-09-03 18:34

"Peter K. Fredriksen" <PeKF@ofir.dk> wrote in message
> Kunne jeg evt. få et tip til hvordan jeg ved beregning finder de
eksakte
> løsninger til:
>
> (logx)^2 + 3*log(x) - 4 = 0

Hvis du erstater logx med y, har du en almindelig 2.-gradsligning:

y^2 + 3*y - 4 = 0

Find y og derefter x.

hilsen
Uffe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-09-03 20:32

> (logx)^2 + 3*log(x) - 4 = 0

Prøv at sætte y = log x

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-09-03 20:39

"Peter K. Fredriksen" wrote:

> Kunne jeg evt. få et tip til hvordan jeg ved beregning finder de eksakte
> løsninger til:
>
> (logx)^2 + 3*log(x) - 4 = 0

Jeg genkender opgaven. Jeg synes opgavestillerne er nogle kyllinger
når de ikke stiller den som

(logx)^2 + log(x^3) = 4

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter K. Fredriksen

Dato : 28-09-03 21:15

at sætte y=logx synes jeg ik hjælper, da man efterfølgende ikke kan finde x

man kan selvfølgelig se at x=10 for (logx)^2 + log(x^3) = 4

men hvis man nu skal løse den med beregning hele vejen?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 28-09-03 21:22

In dk.videnskab, Peter K. Fredriksen wrote:

> at sætte y=logx synes jeg ik hjælper, da man efterfølgende ikke kan
> finde x

Er x=10^y ikke godt nok?

--
Lars Stokholm

With a mind that renders everything sensitive,
what chance do I have here? - Kate Bush (Not This Time)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-09-03 12:03

"Peter K. Fredriksen" <PeKF@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> at sætte y=logx synes jeg ik hjælper, da man efterfølgende ikke kan finde

Hvad mener du med at man ikke efterfølgende kan finde x?

Hvad får du når du løser ligningen for y?

> man kan selvfølgelig se at x=10 for (logx)^2 + log(x^3) = 4

Hvordan kan man "se" det?

> men hvis man nu skal løse den med beregning hele vejen?

Venlig hilsen
Kristian