Problem med 3 år gammel hund
Fra : janet

Dato : 28-09-03 16:54

Vi har overtaget en 3 år gammel ½ Jack Russel (anden ½ vides ikke)
Vi tror hun har fået smæk før hen, da hun er MEGET bange for især fremmede
mænd... det går bedre med kvinder og slet ingen problemer med børn. En dag
gi jeg rundt med en skulder rem til en taske, hun blev så ræd hun tissede på
gulvet og klynkede helt vildt...

Nå men det er egentlig ikke vores problem... hun er tilvænnet os, og lader
til at have det ok (vi tæver hende ikke !)
Men hun har det med at blive aggressiv når man hæver stemmen (fordi hun ikke
lytter)
f.eks. når hun er ude, og løber for langt væk, man kalder hende til sig men
hun gider ikke komme... Man prøver igen og igen uden resultat, til sidst går
jeg tæt på hunden og peger hjem og siger ind (som plejer at virke). Hvis hun
er meget optaget (af en eller anden dusft) knurrer hun, min kæreste tog
hende en dag i halsbåndet...hun gik HELT bananas og prøvede at bide.....

Nogle der har nogle ideer ???
Hun har været meget dominant, men det er vi ved at få pillet af (ligeså
stille, det tager jo noget tid)
Og det går da også bedre, men hun vil gerne ha sin egen vilje...

svar helst på mail... bongo@ung-clan.dk

Carsten

Fra : Luna dc

Dato : 28-09-03 18:19

"janet" <g.j.ritskesNOSPAM@chello.nl> skrev i en meddelelse
> [...]

> stille, det tager jo noget tid)
> Og det går da også bedre, men hun vil gerne ha sin egen vilje...

En hund som har tillid til sin ejer kommer også når man kalder, hvis man
råber og lyder vred så kan man ikke forvente at den kommer.
Indkald skal være med en lys glad stemme ros ros og ros igen, masser af
godbidder, og ros .
Det hænger i mine øjne ikke sammen at en så bange hund er dominant.
Jeg tror den er usikker, den bliver ikke mindre usikker af at man råber
eller tager den i halsbåndet som du beskriver.
Bodil

Fra : oz7aik Jørgen

Dato : 29-09-03 11:08

Hej Carsten

rolig, problemet er er ikke større end at man kan arbejdes med det.

Jeg har selv en schæfer han som jeg fik fra internatet da han var ca 18
måneder gl.
nu er han ca. 2 ½ år gl. og er verdens bedste hund "i mine øjne".

Vores lille problem var, hvis jeg f.eks. gik hen til ham og ville f.eks.
tørre hans øjne eller
lindende, lagde han sig ned underkastet sig.
jeg ved ikke hvad han har været udsat for før.

træningen bestod i at delle øvelsen op i flere etaper,
f.eks.
1. jeg gik hen til ham, da han ville lægge sig gik jeg fra ham.
2. gik hen til ham, da han ville lægge sig, talte jeg til ham med lys og
venlige
stemme, og kælede med ham stille og rolig.
3. o.s.v.

Hunden skal have tid til at blive fortroligt med jer og kan stole på jer
altid.

Jørgen

Fra : mathilde

Dato : 29-09-03 12:29

"oz7aik Jørgen" skrev d. 29-09-03 11:08 dette indlæg :
> [...]
> 3. o.s.v.
>
> Hunden skal have tid til at blive fortroligt med jer og kan stole på

Helt enig med Jørgen, og det man kan sige han har gjort er at bruge
hundens egne signaler, altså respekteret den og den så derigennem har
vundet tillid til ham.
Jeg vil da lige anbefale Turid Rugaas bog, på talefod med hunden, den er
nemlig også kommet på dansk nu, og kan enten købes på canis.no eller
lånes på biblioteket.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-09-03 21:53

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da lige anbefale Turid Rugaas bog, på talefod med hunden, den er
> nemlig også kommet på dansk nu, og kan enten købes på canis.no eller
> lånes på biblioteket.

Vil bare lige fortælle, at det altså ikke er alle biblioteker der har bogen,
samtlige biblioteker på frederiksberg har kun den norske udgave , så nu
har jeg bestilt den over nettet.

Mange hilnser fra

Bolette

Fra : mathilde

Dato : 01-10-03 09:27

"Bolette Nielsen" skrev d. 30-09-03 21:53 dette indlæg :

Hej Bolette,
den er faktisk meget letlæselig også på norsk.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-10-03 21:41

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mathilde

> den er faktisk meget letlæselig også på norsk.

Har prøvet at låne den på norsk, og det gik ikke godt, fik bestemt ikke det
hele med. Men nu glæder jeg mig bare til den kommer ind af min dør på dansk

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : mathilde

Dato : 02-10-03 10:30

"Bolette Nielsen" skrev d. 01-10-03 21:41 dette indlæg :
............klip...........
> Har prøvet at låne den på norsk, og det gik ikke godt, fik bestemt
ikke det
> hele med. Men nu glæder jeg mig bare til den kommer ind af min dør på
dansk
...........klip............

Jamen så er det jo dejligt at den er blevet oversat.
Videoen ville jeg også gerne se en dag. Men aner ikke hvor den fåes.

Mathilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Becher

Dato : 04-10-03 03:00

> Jamen så er det jo dejligt at den er blevet oversat.
> Videoen ville jeg også gerne se en dag. Men aner ikke hvor den fåes.
>
> Mathilde

Hejsa

Den er nu ikke særligt imponerende! Det er ganske tydeligt, at nogle af
scenerne er skudt med godbidder i hånd... Men vent lige et 1/2 års tid! Så
kommer der nok en med de rigtige dæmpende signaler...

MVH

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-10-03 19:01

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> scenerne er skudt med godbidder i hånd... Men vent lige et 1/2 års tid! Så
> kommer der nok en med de rigtige dæmpende signaler...

Tja, det eneste jeg kan se, er at der forlanges noget af de store kenneler,
som end ikke et hjemmeopdræt kan leve op til.
Så derfor forekommer det ret så omsonst at fortsætte tråden.

M.V.H......Benny..

Fra : pha

Dato : 29-09-03 14:29

> [...]
> er meget optaget (af en eller anden dusft) knurrer hun, min kæreste tog
> hende en dag i halsbåndet...hun gik HELT bananas og prøvede at bide.....

Det med at knurre og bide kan være dominans, men det kan ligeså vel være
angst og det lyder det mere som i dette tilfælde.
Hunde knurre også hvis de er usikre, det betyder gå væk. Hvis man totalt
overhøre de signaler er næste skridt at bide. Hunden føler sig jo trængt op
i en krog og den har givet udtryk for sin usikkerhed, men det bliver ikke
respekteret altså må den gå skridtet videre.

Ligesom Mathilde vil jeg anbefale Turid Rugaas bog, der findes også en video
fra hende med dæmpende signaler.

mvh Pia

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-09-03 20:12

Hej Pia

"pha" <halvorsen_pia@nospamthankshotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ligesom Mathilde vil jeg anbefale Turid Rugaas bog, der findes også en
video
> fra hende med dæmpende signaler.

Hvor han man købe/låne hendes video henne?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : BN

Dato : 30-09-03 08:04

Hej

Det er flot at I vil tage en "gammel" hund til jer. Gid der var flere af
jer.

Den er tydeligvis fået smæk før den kom til jer. Det er en opgave, som vil
tage lang tid at løse, men så længe i ikke mister besindelsen, som I jo ikke
har gjort, så skal det nok lykkedes.

Ang. at din kæreste tod hunden i halsbåndet. Jeg og andre ved selvfølgelig
godt at der ikke var smæk og tæv over det, men dette vidste hunden ikke
Det er ganske naturligt at hunden reagerer som den gør i dette tilfælde.
Den bliver holdet fast i halsbåndet, og før i tiden fik den herefter tæv.

Jeg har hørt om andre hunde, som fik tæv da de var hvalpe og unghunde, så
blev hunden overdraget til en ny familie. Her er det meget vigtigt at finde
ud af hvilke materaler den ikke kan lide, da der er eksampler på, at hunden
er blevet meget aggresiv ved synes at f.eks. en kagerulle. Denne kagerulle
er fra den virkelig verden. Den nye madmor ville bage og vupsi så stod
hunden og knurrede efter hende og kagerullen. De konkluderede at den ikke
kunne lide kageruller, og hunden var nu blevet så stor, at den havde
mulighed for at forsvare sig. Jeres hund satte sig ned og klynkede, dette er
i mine øjne godt, da I så har mulighed for at trøste hunden, det er lidt
sværere med en vred hund.

Held og lykke med jeres nye hund.

Hilsen BN og potedask fra Sandra