hvordan kan dette løses?
Fra : Gimmer

Dato : 28-09-03 15:00

Så er jeg her igen, men jeg plejer altid at få nogle gode svar så nu vil jeg
lige prøve igen!

problemet er at jeg importerer nogle tal fra en CSV fil, men programmet kan
ikke håndterer hvis tallet står som X.XXX (altså med et punktum), så
retunerer den tallet som null! hvis jeg ændre i filen så det bliver X,XXX så
virker det!

det skal dog siges det er ikke et komma tal, men et tusind tals indikator
som driller!

hvordan kan dette løses uden at ændre i csv filen?
På forhånd tak
Venlig Hilsen Gimmer

Fra : Gimmer

Dato : 28-09-03 15:19

jeg havde måsle forstillet mid det kunne løses med en string tokenizer, men
hvad så når man har fundet "." hvordan ændres det så!

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 28-09-03 18:02

> [...]

> virker det!
>
> det skal dog siges det er ikke et komma tal, men et tusind tals indikator

Har du prøvet at kikke på java.text.NumberFormat?

Måske denne side fra Java tutorial kan hjælpe dig:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/i18n/format/numberintro.html

Jeg har ikke selv erfaring med at arbejde med det, så jeg kan nok desværre
ikke hjælpe yderligere.

/Anders

Fra : Jan Rylander-Hansen

Dato : 30-09-03 16:34

Man bruger komma ved tusinder, dog ikke i danmark, JAVA forstår ikke dansk.

Du kan hente tallet som en tekststreng, løbe strengen igennem med en
for-løkke, og så skifte komma ud med punktum! Derefter kan du parse
strengen til et tal!

- Hvis du møder et punktum så er det et komma!!

Hvis du skal gemme tallet igen, så skal du gøre det samme blot den
modsatte vej!

Jan

Fra : Gimmer

Dato : 30-09-03 17:34

Skide godt tak!
vh Gimmer

Fra : Filip Larsen

Dato : 30-09-03 20:22

Jan Rylander-Hansen skrev

> Du kan hente tallet som en tekststreng, løbe strengen igennem med en
> for-løkke, og så skifte komma ud med punktum! Derefter kan du parse
> strengen til et tal!

Som nævnt tidligere, så giver NumberFormat løsningen hvis man husker at
bruge en instans svarende til det locale som tallene er skrevet med.
Importerer man fx. en "engelsk fil" skal man bruge et engelsk NumberFormat:

NumberFormat format = NumberFormat.getNumberInstance(Locale.ENGLISH);
Number number = format.parse("1,234,567.89");

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-10-03 23:25

Jan Rylander-Hansen wrote:

> Man bruger komma ved tusinder, dog ikke i danmark, JAVA forstår ikke dansk.

Java "forstår" dansk - den snakker bare engelsk (eller amerikansk) som
standard. (Og det er ikke kun Danmark, der bruger komma som decimal-punkt).

> Du kan hente tallet som en tekststreng, løbe strengen igennem med en
> for-løkke, og så skifte komma ud med punktum!

Men først skal man slette eventuelle punktummer (tusind-seperatorer)! -
Ellers får man først rigtige problemer, hvis der pludselig er flere punktummer
i tallet...

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Berg

Dato : 29-10-03 23:42

> Men først skal man slette eventuelle punktummer (tusind-seperatorer)! -
> Ellers får man først rigtige problemer, hvis der pludselig er flere
punktummer
> i tallet...

Ja, og man skal også være lidt forsigtig når man så sender programmet til
sin gode ven i USA ..

Mvh Michael
www.hyperpal.com