Justere CV.
Fra : Per H

Dato : 28-09-03 14:47

Er der noget med at man ikke bør benytte CV støtteben, til at løfte
vognen i vatter?

Og bør trykket være helt væk fra dækket, alså kun på støttebenene.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Hans Jørgen

Dato : 28-09-03 15:14

Hej Per.

Per H wrote:
> Er der noget med at man ikke bør benytte CV støtteben, til at løfte
> vognen i vatter?

Yes, man skal tage betegnelsen bogstaveligt - støtteben! de holder ikke til
at løfte vognen.
Brug i stedet kiler (men de koster penge) brædde stumper evt 1 tomme tykke
og så lav to tre til at lægge oven på hinanden det ene kortere end det andet
så er vognen nemmere at trække op.
Det samme skulle man være så uheldig at punktere, jeg har købt en dunkraft
(hydraulisk - er det rigtig stavet?) i Aldi for 79.- som jeg slæber rundt
med af samme grund.

> Og bør trykket være helt væk fra dækket, alså kun på støttebenene.

Hvornår? når du blot camperer er det ikke så vigtigt, ved opstaldning for
vinteren er der forskellige holdninger, men så brug noget andet for som sagt
støttebenene holder ikke.

--
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Per H

Dato : 28-09-03 16:18

Vh Per
icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 28-09-03 16:20

> [...]

>og så lav to tre til at lægge oven på hinanden det ene kortere end det andet

Jeg fik også at vide at man trækker vognen skæv, når men løftede den
med støtteben, så den kunne blive utæt, og tage fugt ind.

Underligt at jeg ikke har set dette råd andre steder.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-09-03 08:56

Hans Jørgen wrote:
> [...]
> tykke og så lav to tre til at lægge oven på hinanden det ene kortere
> end det andet så er vognen nemmere at trække op.

Forklar lige hvordan du vil /løfte/ med en kile ??

Carsten Holck

Fra : Hans Jørgen

Dato : 29-09-03 11:50

> Forklar lige hvordan du vil /løfte/ med en kile ??
Øhhh, hva?
Her var tale om at stille vognen i vater, om man kunne løfte den med
støttebenene eller ej.
Og til det er kiler det bedste, ik ?
Altså, man tager med venstre hånd en kile og placerer omhyggeligt foran
hjulet (på CV) i den side der skal løftes, derefter trækker man CV op på
kilen og derved kan man få den i vater sideværts, med næsehjulet kan man
derpå få den i vater den anden vej.
Derpå skruer man støttebenene ned således at de støtter cv i den ønskede
placering. Viola frederiksen så er den der.

--
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-10-03 10:50

Hans Jørgen wrote:
> [...]
> Derpå skruer man støttebenene ned således at de støtter cv i den
> ønskede placering. Viola frederiksen så er den der.

Aha - du mente " stil CV på noget der er i water, hvis du ikke har det så
læg noget på til til du har det... "

Jeg har aldrig haft problemer med at løfte med støttebenene ( i 35 år) - det
skal bare gøres lidt af gangen hele vejen rundt, altså ikke det hele på et
ben, men skiftevis på alle fire.

Carsten Holck

Fra : Per H

Dato : 01-10-03 18:12

On Wed, 1 Oct 2003 11:49:31 +0200, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> skrev:

> [...]
>skal bare gøres lidt af gangen hele vejen rundt, altså ikke det hele på et

35 år!! det opnår jeg da aldrig med min høje alder
men kan man tælle 30 år med telt med? hehe.

Men jeg troe at jeg finder en 22 mm tagplade og skæret en strimmel til
på ca 70 sm, og en træklods på 10 x 12 cm.

så kan jeg lave en kigle af den, for jeg skal sku lægge kræfter i for
at få den op at stå.

alså campingvognen.

Vh Per
icq 8212837

Fra : BB alias Big Brother

Dato : 01-10-03 22:58

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message news:<3f7aa32b$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Jeg har aldrig haft problemer med at løfte med støttebenene ( i 35 år) - det
> skal bare gøres lidt af gangen hele vejen rundt, altså ikke det hele på et
> ben, men skiftevis på alle fire.

Du er bare ikke klar over at du har problemer. Det er helt hen i
vejret at løfte campingvognen i de 4 punkter hvor STØTTEbene er skruet
fast. Du løfter hele vognen i gulvpladen i 4 små punkter, i stedet for
at det er HELE undervognens begge vanger der løfter. Det burde være
åbenlyst for enhver at bundpladen bliver skæv at samlingerne revner og
bliver utætte med fugtindtrængen til følge!!men her lever du jo
tilsyneladende i lykkelig uvidenhed!!
Hvorfor tror du at ALLE fabrikanter, eksperter og forhandlere, ja selv
"fagfolk" i DCU fraråder at løfte med støttebenene??

Når CV skal klodses op SKAL det foregå under vangerne din metode er
direkte tåbelig at lære nye campister. Håber at du vil lytte til andre
end dig selv.

Fra : Per H

Dato : 02-10-03 07:05

On 1 Oct 2003 14:57:54 -0700, big.brother@jubiimail.dk (BB alias Big
Brother) skrev:

>Hvorfor tror du at ALLE fabrikanter, eksperter og forhandlere, ja selv
>"fagfolk" i DCU fraråder at løfte med støttebenene??

Ja jeg har nu aldrig fået det af vide, eller set det nogen steder.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 12:45

BB alias Big Brother wrote:
> [...]
>
> Når CV skal klodses op SKAL det foregå under vangerne din metode er
> direkte tåbelig at lære nye campister. Håber at du vil lytte til andre

Og det er da endnu mere tåbeligt at lade CV'en stå på hjulene - det er jo
bare to små støttepunkter - og så ovenikøbet køre den rundt på ujævne veje
så belastningen bliver større, nej det går da helt galt - (nu var det jo en
camping/vogn/ vi taler om ikke et sommerhus)

--
/carsten

Fra : sten

Dato : 02-10-03 16:21

Carsten Holck wrote:

> [...]
galt -
> (nu var det jo en camping/vogn/ vi taler om ikke et sommerhus)

Spørgsmål om struktur af undervognen - Hjul - aksel, der er boltet
på forstærkninger på kraftige langs og mindre kraftige tværgående
vanger af I jern. ikke særlig klejne-stabil.

Man gør vel alt for at spare vægt og optimere undervognen sådan at
nyere vogne måske er mere sarte. Da der kun er hjulsæt under midten,
er vognen selvfølgelig stærkest for den type belastning. altså
kraftigst langsgående over akslen, sådan at vognen ikke "kølsprænger"
når man rammen et hul i vejen. Og det er da naturligt at skåne sin
vogn
ved at løfte under stærkeste punkter.

Der må jo være en grund til at du selv har løftet et lille nøk på
hver støtteben - altså en fornemmelse for at der kan ske for stor
belastning eller skævvridning af vognen, og det er åbenbart
velbegrundet.

Forhandlerne har nogle store gule plastikkiler til at lægge under
hjulet, og hvis man ikke selv har mulighed for at save et par stykker
"tømmer" til, er det da en mulighed. Men altså ganske almindeligt.
--
mvh sten bo

---

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 20:42

sten wrote:
> [...]

> hver støtteben - altså en fornemmelse for at der kan ske for stor
> belastning eller skævvridning af vognen, og det er åbenbart
Den væsentligste årsag er at de spindler der er i støttebenene ikke er
lavet til at løfte hele ( halve) vægten - de river i materialet ofte grundet
at du ikke kan få en smøring der er god nok til den meget store udveksling
der er i sådan en spindel. Iøvrigt sidder støttebenet faktisk fæstnet i
vangerne på CV'en, men alt kan selvfølgelig smadres ved anvendelse af
fornøden vold.

/carsten

Fra : sten

Dato : 02-10-03 21:42

Carsten Holck wrote:

> [...]
> ofte grundet at du ikke kan få en smøring der er god nok til den
> meget store udveksling der er i sådan en spindel.

Altså beviset på at man prøver på noget støttebenet og spindel ikke er
dimensioneret til. Næbbe altid smøringens fejl, masser af forskellige
fedttyper der ikke forsvinder på en eftermiddag - men det, at det går
så tungt, udslag af at gearingen, stigningen i gevindet er tilpasset
"vægten" der skal "løftes" contra tiden man vil ofre på det. Af det
smurt går meget tungt, netop en indikation om at man prøver på noget
der ikke er meningen. Tror du overser budskabet fra mekanijken
hvis du har erfaringer som fortalt.

>Iøvrigt sidder
> støttebenet faktisk fæstnet i vangerne på CV'en, men alt kan
> selvfølgelig smadres ved anvendelse af fornøden vold.

Fornuftigvis, og det hele går så på at der er en nemmere og mere
sikker metode til at line en skæv vogn vognen op. Kilen under et
hjul - næhsehjulet og derefter hjørnerne hvor man sådan er fri for at
rende alt for meget rundt om vognen.

Så for øvrigt i et eller andet tilbehørs katalog, at man nu kan få
hydrauliske støttefødder med centralt betjeningspanel, og vi har
tidligere hørt, at det er ved at blive almindeligt at bruge den
batteridrevne boremaskine og en tap savet af et hjulkryds. Fakta havde
i foråret en 12 V cigarstik skruemaskine til hjulbolte - under 200 kr.
Men jeg er sikker på at ingen af dem duer til at "løfte" et cv med
standard støttefodderne.

Ikke i tvivl om at du har følelse med vognen og får den til at stå
pænt, men der altså en bedre metode.

Med venlig hilsen

sten bo

---

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 21:58

sten wrote:

> [...]
> tidligere hørt, at det er ved at blive almindeligt at bruge den
> batteridrevne boremaskine og en tap savet af et hjulkryds.

De kan købes i caravan centrene - de koster en mindre proprietærgård ;-(

>Fakta havde
> i foråret en 12 V cigarstik skruemaskine til hjulbolte - under 200 kr.
> Men jeg er sikker på at ingen af dem duer til at "løfte" et cv med
> standard støttefodderne.

Ja bare det ikke er en slagnøgle - en alm skruemaskine er nok bedre og så er
den også ved hånden hvis lillemor vil have er ny lampe sat op /nu/

/carsten

Fra : BB alias Big Brother

Dato : 02-10-03 19:34

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message news:<3f7c0fb6$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Og det er da endnu mere tåbeligt at lade CV'en stå på hjulene

HVIS DU IKKE ER KLAR OVER DET CARSTEN, SÅ KAN JEG FORTÆLLE DIG, TIL
DIN ÅBENBARE STORE OVERRASKELSE, AT CAMPINGVOGNEN FAKTISK ER
KONSTRUERET TIL AT STÅ PÅ HJULENE!!! HVA FAEN HAVDE DU FORESTILLET
DIG??? AT DEN SKULLE FLYVE???

- det er jo
> bare to små støttepunkter

IGEN FYRER DU NOGET SLUDDER AF. NEJ HELE CAMPINGVOGNEN STØTTER PÅ
CHASSIS TO LANGE VANGER I HELE VOGNENS LÆNGDE.og ikke i bare to små
støttepunkter. MEN NÅR DU LØFTER MED STØTTEBENENE ER DET I EET MEGET
LILLE STØTTEPUNKT.

- og så ovenikøbet køre den rundt på ujævne veje
> så belastningen bliver større

STØRRE END HVAD CARSTEN??? ET CAMPINGVOGN ER KONSTRUERET TIL AT KØRE
PÅ VEJE OG I TERRÆN = SOMMERHUS PÅ HJUL ))

, nej det går da helt galt

JA HVIS DU KØRER SOM JAN MAGNUSSEN PÅ EN STOCK CAR BANE ))

- (nu var det jo en
> camping/vogn/ vi taler om ikke et sommerhus)

Hej Carsten!
Du røber altså en stor uvidenhed med dine udtalelser. Et godt råd til
dig. En dag du har god tid så prøv at lægge dig ned!!! kryb så langt
ind under campingvognen som dit korpus tillader )) og du vil da
kunne konstatere, at campingvognen IKKE støtter på to små hjul, men på
HELE chassiet = HELE undervognen! så DENNE af dine udtalelser er rent
vrøvl Carsten.
Hvis du nu bider dig fast i undervognen og lader konen køre en tur med
HELE opstillengen vil du så OGSÅ kunne konstatere, at under KØRSEL
støttes HELE campingvognen af HELE to vanger næsten i vognens længde!!
hovsa Carsten det var vist en overraskelse for dig hva?? Carsten til
din store overraskelse vil du opdage, at støtteforholdet til din
campingvogn IKKE ændre sig fordi underlaget bliver ujævnt!!! SMART IK
!!!! kan du se, at der er nogen som har tænkt tanker for dig
Carsten???
Hvis det ikke er gået op for dig Carsten så taler vi faktisk om et
SOMMERHUS !! PÅ HJUL Carsten!!

mvh
BB alias BIG BROTHER

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 20:45

BB alias Big Brother wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

..>

Og støttebenene på CV'en er faktisk befæstiget på vangerne...

EOD

/carsten

Fra : Gismo

Dato : 02-10-03 21:20

Det kan godt være at nogle campister er mere
erfarende/kloge end andre, men derfor behøver
tonen ikke være nedladende, sådan læser jeg nogle
af indlægene i tråden, men jeg kan jo tage fejl.

Gismo.

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-10-03 21:34

Gismo wrote:
> Det kan godt være at nogle campister er mere
> erfarende/kloge end andre, men derfor behøver
> tonen ikke være nedladende, sådan læser jeg nogle
> af indlægene i tråden, men jeg kan jo tage fejl.

Jo da.

Og jeg var da nød til at skrue ned for min skærm - sådan som der råbes ...

/carsten

Fra : sten

Dato : 02-10-03 21:43

BB alias Big Brother wrote:
> [...]

> Carsten???
> Hvis det ikke er gået op for dig Carsten så taler vi faktisk om et

Primalskriget. Lad jer ikke provokere.!!!

--
mvh sten bo

---

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-10-03 06:23

BB alias Big Brother wrote:

[cut-a-lot]

Tju-hej hvor det går...

Prøv med en mere afdæmpet tone - det vil gøre dine indlæg troværdige og
læsværdige.

I dt hele taget ser det ud til at du ville kunne have stor gavn af et godt
og grundigt besøg på http://usenet.dk hvor der er mange gode råd om hvordan
du får det bedste ud af nuhedsgrupperne.

Med den kurs du har nu varer det ikke længe før du havner i diverse
kill-filtre hvorefter dine indlæg ikke vil blive set af andre.

FUT: dk.admin.netikette - hvilket betyder at svar på dette havner i
netikettegruppen hvor netikettesnak hører til

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : BB alias Big Brother

Dato : 03-10-03 11:16

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message news:<blj146$eqe$1@news.net.uni-c.dk>...
> BB alias Big Brother wrote:
>
> [cut-a-lot]
>
> Tju-hej hvor det går...

Helt enig, man skal lægge øre til meget sludder og vrøvl herinde. Men
DET er vel kun en besværlig detalje i jeres debat, BARE DER IKKE
SKRIVES MED STORT så i ikke får høreskader!!!!! hvor latterlig kan
man være!!!! der er endog et geni som har måttet skrue ned for sin PC
hahahahahahahahahahahahahh.Kan han ikke selv se hvor latterlig et
voksent menneske fremstiller sig selv?.

> Prøv med en mere afdæmpet tone

Hvem bestemmer hvilken tone jeg skal formulere mine meninger og
kommentarer i???
Er du smagsdommer her på siden?
Jeg skriver præcis i den tone jeg synes er passende til indlægget jeg
kommenterer.

- det vil gøre dine indlæg troværdige og
> læsværdige.

Det afgør den enkelte vel selvstændigt selv !! det behøver DU sgu da
ikke at belære folk om!

> I dt hele taget ser det ud til at du ville kunne have stor gavn af et godt
> og grundigt besøg på http://usenet.dk

Er du skolelærer? Eller overvismand?

hvor der er mange gode råd om hvordan
> du får det bedste ud af nuhedsgrupperne.

> Med den kurs du har nu varer det ikke længe før du havner i diverse
> kill-filtre hvorefter dine indlæg ikke vil blive set af andre.

Det rager mig da en høstblomst hvem der gider læse mine
kommentarer.Jeg er ikke ude efter at blive populær.

> FUT: dk.admin.netikette - hvilket betyder at svar på dette havner i
> netikettegruppen hvor netikettesnak hører til

Det er deres problem ikke mit.

Jeg har kommenteret noget uimodsagt vrøvl,og givet mine gode råd og
vejledning!!
take it or live it. SÅ simpelt er det.

MVH
Big Brother

Fra : [BitSeN]

Dato : 03-10-03 13:12

On 3 Oct 2003 03:16:08 -0700, big.brother@jubiimail.dk (BB alias Big
Brother) wrote:

>.Kan han ikke selv se hvor latterlig et voksent menneske fremstiller sig selv?.

Og du mener du klarer det bedre ?

>Hvem bestemmer hvilken tone jeg skal formulere mine meninger og
>kommentarer i???

Det gør de folk som skal læse dine indlæg, hvis ikke det er en
ordentlig tone, ryger du (sikkert) i kill-filtret....

>Det rager mig da en høstblomst hvem der gider læse mine
>kommentarer.Jeg er ikke ude efter at blive populær.

Så går det jo helt godt indtil videre....

mvh
Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-10-03 17:02

"BB alias Big Brother" <big.brother@jubiimail.dk> wrote in message

Plonk!

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-10-03 17:00

BB alias Big Brother wrote:

> Er du skolelærer? Eller overvismand?

> Det rager mig da en høstblomst hvem der gider læse mine
> kommentarer.Jeg er ikke ude efter at blive populær.

> Det er deres problem ikke mit.

Ja-ja BB... Dine udtalelser taler for sig selv.

Dit problem er at du som TDC bredbåndskunde er forpligtet til at overholde
netiketten - se dine kundebetingelser her:

http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/kundeservice/kundevilkaar/tdc_bredbaand.pdf

Specielt bør du hæfte dig ved punkt 14B (TDC's lukkeret) punkt O.

Så endnu engang opfordrer jeg dig - for din egen skyld - til at gå på
http://usenet.dk og læse noget om hvordan du bør optræde i nuhedsgrupperne.

BB - jeg er ikke et sekund i tvivl om at du er den samme BB der ødelagde
DCU's mellem Campister og som fik sit eget forum på HotForum lukket på grund
af grove personlige overfald på andre.

Jeg forudser at du skaber et problem for dig selv hvis du ikke følger min
opfordring men fortsætter i den hidtil kendte stil. Du skal ikke have lov
til at ødelægge endnu et debatforum med din overlagte og bevidste
tilsidesættelse af gruppens fundats samt den almindelige netikette!

Dette indbefatter også at du holder netiketteindlæg i netikettegruppen og
/ikke/ i campinggruppen hvorfor du bedes respektere den FUT der er sat -
forklaring på FUT kan i øvrigt også ses på den link du ser i signaturen.

aktivt forhindres.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : BB alias Big Brother

Dato : 04-10-03 00:03

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message news:<blk6ee$htm$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> DCU's mellem Campister og som fik sit eget forum på HotForum lukket på grund

Hvad er det du fabler om? Jeg har ikke ødelagt noget som helst og jeg
har ikke mit eget forum! hvad i alverden skulle jeg bruge det til?
Hvis jeg ødelægger jeres debat ved at skrive med stort så har I sgu et
problem. Hvad med at forholde dig til det jeg skriver og ikke lege
vismand medmindre du er netpoliti og retskrivningskontrol for det
offentlige internet?

> Jeg forudser at du skaber et problem for dig selv

Jeg har sgu ingen problemer , men det lader til at et par af jer har
fået store psygiske problemer fordi jeg skrev med stort? eller har jeg
begået andre uartigheder eller direkte ulovligheder?

hvis du ikke følger min
> opfordring men fortsætter i den hidtil kendte stil. Du skal ikke have lov
> til at ødelægge endnu et debatforum

Hvad fabler du om jeg har ikke ødelagt noget som helst.

med din overlagte og bevidste
> tilsidesættelse af gruppens fundats samt den almindelige netikette!

Ødelægger jeg noget som helst ved at skrive med stort?

> [...]
> /ikke/ i campinggruppen hvorfor du bedes respektere den FUT der er sat -
> forklaring på FUT kan i øvrigt også ses på den link du ser i signaturen.

Det var vist lige dig og en til som bragte netetikette frem i dagen
lys her ikke mig.Gælder reglerne ikke for jer to måske? jeg spørger
bare?

Fra : Per H

Dato : 05-10-03 18:46

>Yes, man skal tage betegnelsen bogstaveligt - støtteben! de holder ikke til
>at løfte vognen.

Var igen på feddet, dejlig søndag.

Som afslutning syndtes jeg lige at jeg bør tilføje, at gevindet har
taget skade på den ene støtte. Kan dog bruges hvis man lægger kræfter
i.

Men støttemenene sad monteret på vangerne, og ikke på bundpladen
direkte.

Jeg brugte så en "kile" og vognen blev meget mere stabil.

Tak for rådet, men det var nu ikke meningen at der skulle startes en
sådanne diskution om store tegn.

Vh Per
icq 8212837

Fra : sten

Dato : 05-10-03 21:11

Per H wrote:

> Men støttemenene sad monteret på vangerne, og ikke på bundpladen
> direkte.

Selve bunden vil nok også være meget dårlig til at bære vægten -

> Jeg brugte så en "kile" og vognen blev meget mere stabil.
> Tak for rådet, men det var nu ikke meningen at der skulle startes en
> sådanne diskussion om store tegn.

Jah - helt forbavsende, hvordan kan "folk" bli så kulleren i et
banalt spørgsmål og netop derfor - Beklageligt, men nødvendigt.
Handler vist ikke bare om et par store bogstaver, men om fred og ro i
gruppen og hygge ved at læse et par goe bemærkninger i gensidig
respekt Stilen virker bekendt og fik også startet ballade med det
samme - Må tas i opløbet - I mens man kan kende sig selv.

--
mvh sten bo

---