Hvor stor er en regnbue.?
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-09-03 14:48

Måske et såkaldt "dumt spørgsmål".!

Men hvor højt går regnbuen op.? Til skyerne.?

Og diameter af cirklen.?

(Jeg så en forleden, og kom til at spekulere over det...)

Mvh. Jørgen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-09-03 15:34

Jørgen Rasmussen wrote:
> Måske et såkaldt "dumt spørgsmål".!
>
> Men hvor højt går regnbuen op.? Til skyerne.?
>
> Og diameter af cirklen.?
>

> (Jeg så en forleden, og kom til at spekulere over det...)
>

> Mvh. Jørgen

Hehe, sjovt spørgsmål! Den har faktisk ingen størrelse eller
absolut position, den flytter sig afhængig af hvor man ser den
fra. Man kan lave en lille miniregnbue selv ved at sprøjte med
vand i solskin. Man kan måske til dels sige den har en størrelse,
der er afhængig af afstanden til den, men hvis man går hen for at
måle den, flytter den sig, for så er det pludselig nogle andre
vanddråber der passer i vinkel i forhold til solen, der
reflekterer lyset imod en selv.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 15:58

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe, sjovt spørgsmål! Den har faktisk ingen størrelse eller
> absolut position, den flytter sig afhængig af hvor man ser den
> fra.

Hehe sjovt svar: Regnbuen er jo det man ser på et givent tidspunkt, og
uanset hvor man står er det en specifik regnbue og den kan teoretisk måles.
De refleksioner der findes i vanddråberne i skyen er ikke en regnbue,
regnbuen er der kun i form de refleksioner vi ser. Hvis ingen ser er der
ingen regnbue.

rAnders.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-09-03 18:18

rAnders wrote:
> [...]
tidspunkt, og
> uanset hvor man står er det en specifik regnbue og den kan

Det bliver en noget diffus måling. Reflektionen komme jo fra hele
skyens 'dybde', ikke kun fra et plan.

> De refleksioner der findes i vanddråberne i skyen er ikke en
> regnbue, regnbuen er der kun i form de refleksioner vi ser.
Hvis
> ingen ser er der ingen regnbue.

Så kan man altså ikke fotografere den uden at kigge?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 18:30

> Så kan man altså ikke fotografere den uden at kigge?

Nej det er rent faktisk umuligt, har du nogensinde set et billede af en
regnbue måske !!??

rAnders.

Fra : Kasper

Dato : 28-09-03 22:47

> Nej det er rent faktisk umuligt, har du nogensinde set et billede af en
> regnbue måske !!??

.... jaa.. jeg tog faktisk en masse billeder af en regnbue - vist nok to
indeni hinanden - her over Bagsværd for nogle uger siden... har det nogen
interesse, vil jeg gerne sende billeder til dig eller uploade dem til en
binaer gruppe...

Kasper

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-09-03 05:39

In article <3f771a94$0$24624$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
rand@hotmail.com says...

> Nej det er rent faktisk umuligt, har du nogensinde set et billede af en
> regnbue måske !!??

Hvis du mener, at det er umuligt at fotografere en regnbue, så tager du
grundigt fejl. Tænk dig om: Hvordan skulle sollys, der reflekteres i
vanddråber, kunne vide, om det rammer et menneskes nethinde (retina)
eller en fotografisk film? Men du siger, at i det føste tilfælde danner
det et billede af regnbuen, men på magisk vis ikke i det andet?!

Jeg har selv taget en del fotos af regnbuer. De er meget flotte.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-09-03 07:31

rAnders wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er rent faktisk umuligt, har du nogensinde set et
billede af
> en regnbue måske !!??

Jada, men de er garanteret taget mens fotografen kiggede! ;-P

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : rAnders

Dato : 29-09-03 14:45

> billede af
>
> Jada, men de er garanteret taget mens fotografen kiggede! ;-P

Der har du nemmelig ret, hvis fotografen ikke kigger kommer der ikke nogen
regnbue på billedet.

rAnders.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-03 16:03

rAnders skrev:

> Der har du nemmelig ret, hvis fotografen ikke kigger kommer der
> ikke nogen regnbue på billedet.

Æhh, er I ikke lidt langt ude? Helt uvidenskabeligt har jeg da også
fotograferet en del regnbuer. Men kameraet lukker for søgeren
under selve eksponeringen - altså jeg ikke har kigget.

Jeg tror også at jeg vil kunne tage et billede med stativ, mens
jeg selv går længere væk og evt. ser regnbuen fra en helt anden
vinkel. Det er jo rigtigt at vi alle ser hver sin regnbue. Og prøver
vi at gå hen til den, så flytter den sig bare.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-09-03 17:30

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Æhh, er I ikke lidt langt ude? Helt uvidenskabeligt har jeg da
også
> fotograferet en del regnbuer. Men kameraet lukker for søgeren
> under selve eksponeringen - altså jeg ikke har kigget.

Orv ja, sådan gør spejlreflekskameraer jo. Så har du lige væltet
vores flotte teori med stor overbevisning! Se DET er videnskab!
Med mindre du smugkiggede med det andet øje, fyyy...

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Christian Flintrup

Dato : 02-10-03 02:21

Herluf Holdt, 3140 <herlufFJERN@worldonline.dk> wrote:

> Æhh, er I ikke lidt langt ude? Helt uvidenskabeligt har jeg da også
> fotograferet en del regnbuer. Men kameraet lukker for søgeren
> under selve eksponeringen - altså jeg ikke har kigget.

Forklaringen er naturligvis, at man kigger på regnbuen når man ser
billedet.

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-09-03 20:24

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
<snip>

> Den har faktisk ingen størrelse eller
> absolut position, den flytter sig afhængig af hvor man ser den
> fra.

<snip>
I sommers så jeg en regnbue der endte for foran en skov vi kørte langs.
Skoven kom tættere og tættere på, og til sidst var skoven og regnbuen blot 5
meter fra os. Imponerende syn.

Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-09-03 15:34

> Måske et såkaldt "dumt spørgsmål".!
> Men hvor højt går regnbuen op.? Til skyerne.?
> Og diameter af cirklen.?

Det afhænger helt af hvor solen står på himlen og hvor du kigger fra.
Hvis du f.eks. bruger en haveslange med forstøver på en solrig dag, kan du
lave en ret lille regnbue.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 15:43

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> Måske et såkaldt "dumt spørgsmål".!
>
> Men hvor højt går regnbuen op.? Til skyerne.?
>
> Og diameter af cirklen.?
>

> (Jeg så en forleden, og kom til at spekulere over det...)

Jeg vil tro du kan måle det med noget landmåler udstyr eller en sekstant som
man tidligere brugte til navigering på havet. Det er et spørgsmål om at
kende afstanden til skýen og så måle vinklerne, så kan man teoretisk nå frem
til diamteren på regnbuen. Men du må ikke flytte dig når du måler

rAnders.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-09-03 15:54

Jørgen Rasmussen wrote:

> Men hvor højt går regnbuen op.? Til skyerne.?
>
> Og diameter af cirklen.?

Det bedste svar der kan gives, er at indre radius (ved det violette)
er på 40,4°, mens ydre radius (det røde) er 42,7°. Diameterne får du
ved at fordoble disse vinkler.

Hvor højt når den op? Ja, hvis v er solens højde over horisonten, så
er v også regnbuens centrums dybde under horisonten (da regnbuens
centrum ligger diametralt modsat solen). Derfor når den røde del af
regnbuen op i en højde på 42,7°-v .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-09-03 16:50

In article <3F76F624.51A202EA@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> Det bedste svar der kan gives, er at indre radius (ved det violette)
> er på 40,4°, mens ydre radius (det røde) er 42,7°. Diameterne får du
> ved at fordoble disse vinkler.

Regnbuer kommer faktisk altid i par. Hvis man lige husker på det, kan man
næsten altid få øje på en større regnbue med en vinkelradius på ca. 52
grader. Læg også mærke til, at himlen er markant lysere indenfor den
primære regnbue end lige udenfor. Farverne er også omvendte i den
sekundære regnbue i forhold til den primære. Centrum i buerne er altid
punktet diametralt modsat Solen. Det er naturligvis indlysende, når man
kender regnbuens naturlige forklaring, men det er ikke alle, der tænker
over det. I en bog har jeg set en reproduktion af et gammelt maleri, hvor
kunsteren havde malet solen ved siden af en regnbue på himlen. Fra luften
kan man være heldig at se hele regncirklen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-09-03 17:11

Se "Lysfænomener i naturen" på <http://www.astro.ku.dk/lys/regn.html>.