Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er alle digital kameraer følsomme over for~
Fra : kunstner5.com

Dato : 28-09-03 13:53

Hej NG!
Om et par måneder skal jeg investere i et digitalkamera, og er derfor
begyndt at se mig omkring.

En af de største ulemper ved de digitalkameraer jeg har prøvet, er at de er
ekstremt følsomme overfor rystelser. Min erfaring viser at omkring hver 5.
billede bliver rystet og dermed ubrugeligt. Det kan man muligvis træne sig
ud af, eller bruge et stativ.

Men er alle digitale kameraer så følsomme overfor rystelser? Jeg har aldrig
oplevet det som et problem ved normale kameraer.

Kan man ikke betale sig ud af det? Jeg er villig til at give omkring 4000
kr. for et digital kamera.

Hilsen
Claus Jungersen
--------------------
www.kunstner5.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-03 14:08

kunstner5.com <kunstner5@_FJERN_kunstner5.com> wrote:

> [...]
> oplevet det som et problem ved normale kameraer.
>
> Kan man ikke betale sig ud af det? Jeg er villig til at give omkring 4000

Der er overhovedet ingen forskel på følsomhed overfor rystelser mellem
analoge og digitale kameraer. Det er simpelthen et spørgsmål om
lukkertid. Måske er du vant til at bruger mere lysfølsom film, eller du
er vant til et mere lysfølsom objektiv, så du kan bruge store
blænderåbninger og dermed hurtige lukkertider. Digitale kameraer er ofte
små, kompakte kameraer, hvis objektiv måske nok går til blænde 2,8 i
vidvinkel, men kun til blænde 4,9, når man zoomer ind. Samtidig kører de
som standard i 100 iso, så der skal ikke være ret halvmørkt, før
lukkertiden bliver lang. Du kan prøve at skrue iso højere op. Det giver
lidt mere støj, men på analoge kameraer giver det også flere korn at
bruge lysfølsom film.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 28-09-03 15:41

kunstner5.com skrev:

>En af de største ulemper ved de digitalkameraer jeg har prøvet, er at de er
>ekstremt følsomme overfor rystelser.

Det er et spørgsmål om hvor meget lys du lukker ind. Jo mindre lys jo
større risiko for slørede billeder.

Du spørger om ikke at man kan betale sig fra det. Minolta har faktisk
lavet et kamera som mindsker risikoen ved at stabilisere CCD
elementet.

Kameraet er lige på trapperne. Det hedder Minolta DiMAGE A1, men
koster nok mere end de 4000 kroner du ønsker.

Hvis det du fotografere bevæger sig hurtigt vil det dog ikke hjælpe
noget at CCD elementet er stabiliseret, når at der ikke er lys nok til
stede.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Madsen

Dato : 28-09-03 19:39

Hej
Panasonic Lumix DMC-FZ 1 ED har billed stadilisator.
Grunden der til er at det er ustyret med 12 gange optisk zoom.
men du skal af med ca 5500,-
Er du sikker på at de rystet, eller at de står uskarpe fordi Auto focusen
ikke var klar?

hilsen Madsen

Fra : Lars J.H

Dato : 01-10-03 00:34

On Sun, 28 Sep 2003 20:38:50 +0200, "Madsen" <madsen58@hotmail.com>
wrote:

> Panasonic Lumix DMC-FZ 1 ED har billed stadilisator.
> Grunden der til er at det er ustyret med 12 gange optisk zoom.
> men du skal af med ca 5500,-

Jeg gav nu kr. 3.998,- for mit hos http://nbradio.dk

Iøvrigt sælger de den opgraderede version, FZ2, til samme pris og den
vil være at anbefale fremfor FZ1, idet den har fået nogen de manuelle
valgmuligheder man mangler på FZ1.

--
mvh Lars J.H

Fra : Mark

Dato : 29-09-03 12:22

> Men er alle digitale kameraer så følsomme overfor rystelser? Jeg har
aldrig
> oplevet det som et problem ved normale kameraer.

Jeg har et caon A60, og i starten blev der mange rystede billeder, efter
lidt træning er der næsten ikke nogen.
Den ene grund var lukkertid, den anden var at jeg nok kom til at fyre af før
auto focus var på plads.
Men efter et stykke tid sker det *næsten* ikke mere.

Mvh
Mark

Fra : Per K. Hansen

Dato : 29-09-03 19:47

I indlægget <3f7815d6$0$24639$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> skrev Mark:

> [...]
> auto focus var på plads.
> Men efter et stykke tid sker det *næsten* ikke mere.

Jeg har gjort mig en erfaring med den her 2 trins focus-skyd
knap.. hvis jeg først fokuserer og derefter trykker skyd, kommer jeg
nemt til ryste kameraet (fordi den tager billeder lige når jeg
trykker). Så i dunkle omgivelser, trykker jeg helt i bund, slipper og
holder kameraet så stille som muligt.. så går focus sekvensen igang
(har desværre et kamera uden manuel focus) og herefter skyder den og
kameraet ryster meget mindre - skarpere billeder.

--

Mvh Per K. Hansen