1. hund - langt.
Fra : otn

Dato : 28-09-03 12:02

Hej,
Vores første hund er en labrador, han - på snart 6 mdr. Det giver
mange dejlige oplevelser og bekendtskaber når vi færdes rundt omkring.
Han er en rolig, rar og glad hund. Vi kommer flere gange om ugen i en
nærtliggende "hundeskov". Også hér har vi fået mange dejlige og sjove
oplevelser. Hidtil har det været helt uden problemer. De sidste 2-3
gange har vores hund dog ændret adfærd en smule. Han er blevet lidt
voldsommere overfor de hunde der ikke selv siger fra. Han bider fast i
skindet på hals/hoved, rusker og knurrer. Det ser nok voldsommere ud end
det er - men jeg kan ikke lide det - især ikke når det er mindre hvalpe.
Så - og nu kommer spørgsmålene - skal det stoppes og i bekræftende fald
hvordan? (gode råd modtages). Vi kan selvfølgelig lade være med at komme
i hundeskoven - det vil dog være lidt ægerligt da det normalt er både
hyggeligt og sjovt. Kender I andre "lab ejere" til noget lignende?

På forhånd tak

otn

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-09-03 12:26

"otn" <otn@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

<snip>

> Vi kan selvfølgelig lade være med at komme
> i hundeskoven - det vil dog være lidt ægerligt da det normalt er både
> hyggeligt og sjovt. Kender I andre "lab ejere" til noget lignende?

Hej otn

Nu behøver man ikke at være lab-ejer for at ha' oplevet det eller vide lidt
om det!
....og jeg synes bestemt ikke i skal holde jer fra skoven, hvis i har
mulighed for at lære ham at begå sig pænt imellem andre!

Der er forskellige måder at gøre tingene på og du vil nok modtage flere
forskellige råd her inde, -så må du ta' og bruge hvad du føler passer til
jer!

Nu er du jo så ude på fremmed grund. Din hund er nok ved at prøve lidt
grænser og han skal lære at det er dig der bestemmer om nogen fremmede skal
sættes på plads eller ej og du sætter rang og dagsordenen. Det er nemlig dig
der er flokfører! Synes du han bliver for voldsom, så gå hen og fjern ham på
en bestemt (men kærlig) måde! Evt. strør' nogen godbidder ud så han lige kan
køle ned imens han søger efter dem.

Nu er det lidt svært at vurdere ud fra det du skriver, om det er leg eller
om det er alvor, for nogen hunde snakker meget når de tumler med andre, så
du skal naturligvis selv vurdere sagens alvor. Det er dig der bedst kender
din hund! Legen skal også stoppes mens den er go'!

Held og lykke med ham!

Rinnie
-Lykkelig ejer af 3x Flatcoats og 1x Golden

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-09-03 14:42

Rinnie Ilsøe escribió / skrev

> Nu er du jo s† ude p† fremmed grund. Din hund er nok ved at pr›ve
> lidt gr‘nser og han skal l‘re at det er dig der bestemmer om nogen
> fremmede skal s‘ttes p† plads eller ej og du s‘tter rang og
> dagsordenen. Det er nemlig dig der er flokf›rer! Synes du han
> bliver for voldsom, s† g† hen og fjern ham p† en bestemt (men
> ned imens han s›ger efter dem.

Vil hunden ikke nemt misforstå det som "Hvor er du dygtig når du rusker
i andre hunde, her kom og få din belønning"?

Fra : Luna dc

Dato : 28-09-03 14:49

> Vil hunden ikke nemt misforstå det som "Hvor er du dygtig når du rusker
> i andre hunde, her kom og få din belønning"?

Nej det vil den ikke du har jo fjernet ´den, hvis du spreder godbidder ud,
så giver du hunden en chance for lige at falde ned igen inden den får lov at
lege videre.
Hvis hunden skal opfatte det som belønning skal det ske i det øjeblik hunden
har fat i den anden hvalp.
Dvs. her kan man med fordel sige nej idet man tar fat i hunden og fjerner
den.
Bodil

Fra : otn

Dato : 28-09-03 16:06

Rinnie Ilsøe <adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> wrote:

> [...]
>

> Held og lykke med ham!
>
> Rinnie
> -Lykkelig ejer af 3x Flatcoats og 1x Golden

Hej

Jeg tror det er leg - han opfører sig på samme måde overfor større
hunde. Især elsker han at tumle med en voksen flatcoated - og det er med
knur og gø - og bidning i pels. Den flatcoated gør det samme ved ham.
Det virker bare så voldsomt når det er en mindre hund. Men jeg vil da
prøve at stoppe ham og gi´ ham nogle godbidder.

MVH

otn