Når faderen ikke står på fødselsattesten ?
Fra : Mogens Henckel

Dato : 28-09-03 11:16

Hej
Min kones mormor's far står ikke noteret på dåbsattesten, fordi de ikke var
gift. Hun er døbt i Haderslev i 1915.Han faldt så ved Verdunne. Oplysninger
om ham er meget sparsomme.

Følgende spørgsmål :

Hvordan kan jeg finder oplysninger om ham ?

Står han evt i en Kirkebog, selvom han ikke står på dåbsattesten ?

Hvor skal jeg søge oplysninger ang Haderslev 1915 ?

Faldne fra 1. Verdenskrig...er der et sted man kan søge ?

mvh
Mogens

Fra : Inger Buchard

Dato : 28-09-03 11:26

"Mogens Henckel" <mogens@henckels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor skal jeg søge oplysninger ang Haderslev 1915 ?
>
> Faldne fra 1. Verdenskrig...er der et sted man kan søge ?
Du kan lede på http://www.volksbund.de/ efter alle faldne på tysk side i WW
I og II, men du skal kende navnet

Haderslev 1915: på Landsarkivet i Aabenraa eller lokalhistorisk arkiv i
Haderslev http://www.harkiv.dk/

I Sønderjylland er man registreret i Standesamt/folkeregister fra ca 1870.
De registre er tilgængelige på Landsarkivet i Aabenraa - der kan du sikkert
også se, hvad der blev skrevet i dødsprotokollen efter at oldefar var
faldet; det blev af hæren indberettet til folkeregisteret/Standesamt hvor
folk var registerført. Så i Sønderjylland er der både folkeregister og
kirkebøger at se i - men man skal for 1915's vedkommende selv til Åbenrå og
kigge.

Inger Buchard

Fra : Mogens Henckel

Dato : 28-09-03 12:03

Hej Inger

Tak for dit svar. Min kones mormor er lidt spændt på om vi kan finde ud af
noget inden hun lige pludselig ikke er her mere...hun er 87.

Så jeg må et smut til Åbenrå...

mvh
Mogens
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3f76bc0a$0$97227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-09-03 21:41

Der findes også mormonfilm på Rigsarkivet med Standesamtregistre, hvis det
er nærmere geografisk.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 29-09-03 16:58

Du kunne jo prøve med person bi registeret, eller også hvis moderen var
under 23, så må der forelægge en myndigheds sag, i "Hadersleben Amtsgericht"